Καλωσορίζουμε κσι φέτος τους νέους και παλιούς μαθητές μας.
|
Παιχνίδια γνωριμίας |
Μαθαίνουμε τα ονόματά μας |
- Χτυπάμε παλαμάκια- με τα πόδια- με τα δάχτυλα κλπ ρυθμικά τα ονόματά μας. Πόσα βήματα (συλλαβές) έχουν; Πόσα παιδιά έχουν 2 ή 3 ή 4 χτυπήματα; Ποια ομάδα έχει τα περισσότερ-λιγότερα παιδιά;
- Κάθε παιδί παίρνει μπροστά του την καρτέλα με το όνομά του. Ένα παιδί ψαρεύει ένα γράμμα και τα παιδιά παρατηρώντας το όνομα εντοπίζουν αν ανήκει στο δικό τους.
- Χωρίζονται σε ομάδες παιδιών με ίδιο αρχικό γράμμα. Χορεύουν με τη μουσική και όταν σταματήσει πηγαίνουν στην ομάδα τους και επιλέγουν το δικό τους όνομα και το δείχνουν.
- Διάφορες καρτέλες με τα ονόματα . Τα παιδιά ναζητούν τα δικά τους και τα συλλέγουν.
- Κάνουν το αρχικό γράμμα με την πλαστελίνη και με γκοφρέ μπαλάκια.
- Ανασυνθέτουν το όνομά τους.
Χωρικές έννοιες-ψυχοκίνηση |
- Τα παιδιά στη σειρά. Δίνουν το μπαλόνι πάνω από το κεφάλι και κάτω-ανάμεσα από τα πόδια.
- Χαρτιά πεταμένα στο χώρο. Χορεύουν στη μουσική. στο σταμάτημα ακουμπούν ένα χαρτί με ένα μέλος του σώματος ανάλογα με το παράγγελμα (με την παλάμη,αγκώνα,κοιλιά,δάχτυλο, μύτη, γόνατο κλπ)
- Μουσικές καρέκλες
- Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες. Ποια ομάδα θα καταφέρει να βάλει τα περισσότερα μανταλάκια στον αρχηγό μέχρι το τέλος της μουσικής;
- Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορούμε να περάσουμε τις γραμμές; Πηδάμε ανά μία πάνω στις γραμμές, ανα δύο, πλαγίως κλπ. Ισσορροπούμε πάνω στην ευθεία γραμμή, πλαγίως, κουτσό, με ανοιχτά τα πόδια κλπ.
- Το κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι και βάζει σε σειρά τις εντολές που τυχαίνει (δεξιά, αριστερά, μπροστά, πίσω). Ακολουθεί τις καρτέλες με τις οδηγίες και στο στεφάνι που τυχαίνει απαντάει στην ερώτηση για τον εαυτό του που έχει μέσα το κάθε στεφάνι (το αγαπημένο χρώμα,ζώο,φαγητό, βιβλίο κλπ, πότε θυμώνω, χαίρομαι κλπ.
- Ημέρα αθλητισμού. Δημιουργία “πολυαθλήματος” που περιλαμβάνει μια διαδρομή με διάφορα αθλήματα.
Άλμα εις μήκος. Ποιος πήδηξε πιο μακριά;
Αγώνας τρεξίματος.
Ημέρα ζώων |
Διαβάσαμε το “ΞΟΥΤ”, μιλήσαμε για τα δικαιώματα των ζώων, τι φροντίδα χρειάζονται.
Χρώματα |
- Χωρίζουμε τους μαρκαδόρους στα χρώματα και βάζουμε έναν σε καθε δοχείο.
- Μίξεις χρωμάτων
Τα πολύχρωμα συννεφάκια μας
- Βάλαμε πάνω σε άσπρα χαρτιά πολύχρωμα γκοφρέ χαρτάκια και τα βρέξαμε νερό. Όταν στέγνωσαν το αποτέλεσμα ήταν μαγικό. Σχεδιάσαμε φύλλα και τα κόψαμε για να διακοσμήσουμε την τάξη μας.
- Τραγουδάμε “παίζουμε τα χρώματα” και χορεύουμε
- Φτιάχνουμε το βιβλίο των χρωμάτων. Τα παιδιά λένε πράγματα στη φύση που έχουν κάποιο χρώμα.
Φτιάχνουν και το εξώφυλλο βρέχοντας ανακατεμένα κομμάτια γκοφρέ χαρτί πάνω σε άσπρο φύλλο.
Επιτραπέζιο παιχνίδι με χρώματα. Τέσσερις ομάδες, ρίχνουν το ζάρι, ποιο δεινοσαυράκι θα φάει ποιο γρήγορα τα χρώματά του;
Φθινόπωρο |
- Διακοσμούμε τα παράθυρα και το δέντρο της τάξης μας μετα χρωματιστά φύλλα που έφτιαξαν τα παιδιά.
- Δημιουργούμε τη γωνιά του Φθινοπώρου με φύλλα, κλαδί από βαμβάκι και καστανιάς, φρούτα και καρπούς. Τα παιδιά αισθάνονται με την αφή τα φρούτα , τα μυρίζουν, τα περιγράφουν….
Παίζουμε επιδαπέδιο παιχνίδι με ζάρι. Χωρίζονται σε δυο ομάδες. Παίζουν οι παίκτες εναλλάξ από την κάθε ομάδα. Κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι και προχωρά με το πιόνι (κώνος) της ομάδας του. Κλείνει τα μάτια και ένα παιδί από την άλλη ομάδα του δίνει στις χούφτες του ένα φρούτο. Θα καταλάβει μόνο με την αφή ή την όσφρηση ποιο είναι. Αν ναι προχωράει ένα βήμα μπροστά. Αν όχι ένα βήμα πίσω. Η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στο τέρμα κερδίζει.
- Χωρίζουμε τα φρούτα με βάση το χρώμα και μετράμε ποια ομάδα έχει τα περισσότερα, τα λιγότερα ή ίσα φρούτα με την άλλη.
- Ζυγίζουμε τα φρούτα, τα συγκρίνουμε και τα σειροθετούμε από το βαρύ προς το έλαφρύ. Αναπαράσταση της σειράς και στο χαρτί.
Τα παιδιά βάζουν εικονικά φρούτα σε ζωγραφισμένη ζυγαριά και αφού συμβουλευτούν τον πίνακα αναφοράς, βάζουν στη σωστή θέση το ελαφρύ και το βαρύ.
- Χτυπάμε τις λέξεις των φρούτων συλλαβιστά με διάφορους τρόπους και τις περπατάμε. Πόσα βήματα έχει το κάθε φρούτο;
- Φτιάχνουμε κέικ με μήλα. Μοσχομυρίζει το σχολείο μας!!!
Φωτογραφίζουμε τη διαδικασία και στη συνέχεια τα παιδιά βάζουν σε χρονική εξέλιξη τις εικόνες σε φύλλο εργασίας και στον υπολογιστή.
- Στα εικαστικά φτιάχνουμε ένα κάδρο μα φύλλα και τα χρώματα του Φθινοπώρου. Γύρω στην κορνία τα παιδιά τυπώνουν ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο.
- Αποφασίζουμε με τα παιδιά να κάνουμε το βιβλίο του Φθινοπώρου. Αφού χρωματίσουν τις εικόνες, γράφουμε τις περιγραφές σε κάθε εικόνα και φτιάχνουν το εξώφυλλο με φυσικά υλικά της εποχής. Αποφασίζουμε όμως να το κάνουμε και ηλεκτρονικό βιβλίο. Έτσι με τα παιδιά κάνουμε αναζήτηση στο διαδίκτυο για να βρούμε φωτογραφίες και ήχους, κάνουμε download και μεταφέρουμε το αποθηκευμένο υλική στην τσέπη μας!!!! δηλ. στο φλασάκι στην τσέπη μας …ΜΑΓΙΚΟ!!! Φωτογραφίζουν τις χρωματισμένες εικόνες και ηχογραφούν τις αφηγήσεις τους για να κάνουμε το βίντεο του Φθινοπώρου.
- Φθινοπωρινή βόλτα στη γειτονιά για να παρατηρήσουμε τη φύση και να μαζέψουμε τους ¨θησαυρούς” της. Τα παιδιά αναλαμβάνουν καθήκοντα ατομικά ή σε δυάδες. Ένας καταγράφει τα φυτά, ένας τα ζώα, δύο κρατούν τη σακούλα για τα φύλλα, άλλοι για τα κλαδιά και τα πετραδάκια, άλλοι για τους καρπούς και τα λουλούδια κλπ.
Πίσω στο σχολείο ταξινομούν τα φύλλα α)σε φυλλοβόλα και αειθαλή και β)με βάση το χρώμα τους. Μετρούν τα φύλλα της κάθε ομάδας και συγκρίνουν (περισσότερα-λιγότερα).
Με φωνητική αναζήτηση στο διαδίκτυο βλέπουμε δάση με φυλλοβόλα και αειθαλή δέντρα και επιλέγουν τις εικόνες που προτιμούν και τις αποθηκεύουμε στον υπολογιστή.
Με την τεχνική του τυπώματος δημιουργούμε ένα φυλλοβόλο και άνα αειθαλές δάσος.
Ζωγραφίζουν σε φύλλο εργασίας τα δύο είδη δασών.
- Παίζουμε παιχνίδια με τις λέξεις και τα χαρακτηριστικά του Φθινοπώρου (τόμπολα)
- Δοκιμάζουν λωτό και φροβτίζουν τα λουλούδια της εποχής.
- Δημιουργία παιχνιδιών με τα ξερά φύλλα. Βρίσκουν τα κρυμμένα γράμματα μεσα στο δοχείο με τα φύλλα και αντιστοιχίζουν τα φύλλα διαφορετικών μεγεθών με τα περιγράμματά τους.
- Εικαστικές δημιουργίες με τη χρησιμοποίηση φύλλων.
- Ανάγνωση και δραματοποίηση του παραμυθιού “Πύρρος ο σκαντζόχοιρος”, Krings Antoon, εκδόσεις Παπαδόπουλος. Πλησιάζει ο χειμώνας και το μικρό σκαντζοχοιράκι ψάχνει μια ασφαλή φωλιά στον κήπο για να πέσει σε χειμερία νάρκη.
Ζωγραφίζουν την ιστορία.
Μαθαίνουμε το τραγούδι “Φθινόπωρο-φθινοπωράκι”.
Εθνικές γιορτές |
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ: Θεατρική αναπαράσταση του μακεδονικού αγώνα, του θανάτου Του Π.Μελά και της απελευθέρωσης της Μακεδονίας
Εμβατήριο για τον Παύλο Μελά
- 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: Γιορτάζουμε και φέτος την επέτειο του ΟΧΙ. Κάναμε το σκηνικό μας για τη γιορτή μας, τα παιδιά αφηγήθηκαν μέσα από τη γιορτή όλο το χρονικό του επους του ΄40.
Κατάθεση στεφανιού & παρέλαση από τους μαθητές
- Ειρήνη – πόλεμος: είδαμε διάφορες εικόνες με στιγμές πολέμου και στιγμές ειρήνης. Τις κατηγοριοποιήσαμε σε δυο οικογένειες. Τι χρώματα θα έχει ο πόλεμος και τι η ειρήνη;
ΣΧΗΜΑΤΑ |
- Δια βάζουμε το παραμύθι “η Τελεία”.
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, οι τελείες και οι γραμμές. Φτιάχνουν μικρές, μεγάλες, πολύχρωμες τελείες και ευθείες, καμπύλες, τεθλασμένς γραμμές.
Περπατούν πάνω σε ευθείες και καμπύλες γραμμές με διάφορους τρόπους (ίσια, πλαγίως, με μικρά-μεγάλα βήματα).
Με ένα κορδόνι και ένα χάρακα κάνουν εθείες και καμπύλες γραμμές σε ένα χαρτόνι. Βάφουν τα “δωμάτια” με διάφορα χρώματα (ξυλομπογιές, μαρκαδόρους ή κηρομπογιές).
- Τα παιδιά αναζητούν διάφορα σχήματα στην τάξη και τα ταξινομούμε σε στερεά και σε επίπεδα σχήματα.
- Παίζουμε ένα παιχνίδι με σχήματα σε τέσσερις ομάδες. Ποιο δεινοσαυράκι θα καταφέρει να φάει πρώτο τα σχήματά του;
- Χωρίζουμε τα σχήματα σε τρεις κατηγορίες: αυτά που έχουν μόνο ευθείες γραμμές, αυτά που έχουν μόνο καμπύλες κι αυτά που έχουν και τιε 2 γραμμές. Κάνουν ατομικά και τα ανάλογο φύλλο εργασίας.
- Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια επιλέγουν το δικό τους σχήμα.
Χωρίζουν τα σχήματα και τα βάζουν στην οικογένειά τους.
Φτιάχνουν το σχηματόδεντρο που το κάθε κλαδί βγάζει διαφορετικό σχήμα (τριγωνό-κλαδο, κυκλό-κλαδο κ.ο.κ.)
Το κάθε παιδί φτιάχνει το ατομικό του βιβλιράκι με τα σχήματα.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ |
- Στολίζουμε το δέντρο της τάξης με αγγελάκια και το χριστουγεννιάτικο δέντρο.
- Κάνουμε τον εννοιολογικό χάρτη των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
- Ετοιμάζουμε το σκηνικό για τη Χριστουγεννιάτικη γιορτή μας.
- Χειροτεχνίες
- Καταγράφουμε τις λέξεις που λένε αυθόρμητα τα παιδιά, τις χτυπάμε ρυθμικά, βρίσκουν ποια είναι πιο μεγάλη κλπ. Στη συνέχεια βρίσκουν τις αντίστοιχες λέξεις με τα πεζά γράμματα και επιλέγουν στη γωνιά της γραφής να αντιγράψουν τις λέξεις που θέλουν.
- Ρίχνουν το ζάρι, μετρούν και καλύπτουν τον αντίστοιχο αριθμό. Δύο ομάδες, ποιος θα καλύψει πιο γρήγορα τα στολίδια του;
- Επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Οι κορδέλες, τα χαρτιά περιτυλίγματος, τα φωτάκια, οι γιρλάντες κλπ τα Χριστούγεννα έχουν πολλά επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Εντοπίζουμε και πάνω στα ρούχα, στις κάλτσες, στο χαλί μοτίβα. Τα απιδιά κάνουν τα δικά τους μοτίβα με σχήματα και χρώματα.
Φτιάχνουν τις δικές τους γιρλάντες χρησιμοποιώντας 2 ή 3 ή 4 χρώματα/σχέδια με επαναλαμβανόμενα μοτίβα.
Ρίχνουν το ζάρι και στολίζουν τη μπάλα αναπαράγωντας μοτίβα.
- Παιχνίδι σε δύο ομάδες με ζάρι. Τα παιδιά τοποθετούν τις εικόνες που ταιριάζουν σε κάθε κατηγορία (γέννηση, δέντρο, ζαχαροπλαστείο, Αη Βασίλης). Ποια ομάδα θα τελειώσει πιο γρήγορα;
- Λάβαμε email από το sch.gr και το make a wish για να συνεισφέρουμε οικονομικά για να πραγματοποιηθούν οι ευχές των παιδιών. Μπαινουμε στην ιστοσελίδα και βλέπουμε τις ευχές των παιδιών με βαριές ασθένειες που πραγματοποιήθηκαν τις προηγούμενες χρονιές. Αποφασίζουμε να συμμετέχουμε και συμπληρώνουμε τη φόρμα παραγγελίας για τα αστεράκια μας. Μας τα έστειλαν και τα κρεμάσαμε στο δεντράκι που φτιάξαμε με τα κλαδιά που είχαμε συλλέξει κατά τη διάρκεια του προγράμματος “φθσιολάτρες σε δράση”.
- Λέμε τα κάλαντα στο χωριό.
- Παρουσιάζουμε τη γιορτή μας και ήρθε ο Αη Βασίλης με τα δώρα.
ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ |
Καλωσορίζουμε το νέο έτος με κορώνες στο κεφάλι και φτιάχνοντας βασιλόπιτα. Ο Παναγιώτης μας κέρδισε το φλουρί.
ΧΡΟΝΟΣ |
- Εναλλαγή μέρας νύχτας. Πως κινείται η γη γύρω από τον εαυτό της και αλλάζει η μέρα με τη νύχτα;. Πως περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο και αλλάζουν οι εποχές;
Τι κάνουμε την ημέρα και τι κάνουμε τη νύχτα;
- Οι 4 εποχές. Βλέπουμε το βίντεο στον υπολογιστή.
Μιλάμε για την κάθε εποχή. Τι καιρό κάνει, τι αλλαγές βλέπουμε στη φύση, τι ρούχα φοράμε και τι μπορούμε να κάνουμε.
Τα παιδιά κάνουν και τα ατομικά τους βιβλιαράκια.
- Χωρίζονται σε 4 ομάδες και συνεργάζονται ώστε να μετατρέψουν κουτιά παπουτσιών σε τρισδιάστατες απεικονίσεις των εποχών.
- Μαθαίνουμε το τραγούδι “οι εποχές του χρόνου”.
ΧΕΙΜΩΝΑΣ |
- Εικαστικά: Ομαδική: χειμωνιάτικο τοπίο
Ατομική: χιονισμένο τοπίο με επικόλληση διάφορων υλικών.
- Γλώσσα: βρίσκουμε λέξεις του χειμώνα, τα παιδιά τις αντιγράφουν με το χάρι ή πληκτρολογώντας στον υπολογιστή ή πατώντας στα ίχνη των λέξεων.
Χ όπως ΧΕΙΜΩΝΑΣ: βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από τη φωνούλα Χ.
Ακούμε το τραγούδι Αααα αρχίζει η παγωνιά…. Τοποθετούμε τις φωνούλες Α, Ο, Ε, Ι, ΟΥ σε διάφορα σημεία της αίθουσας και τα παιδιά συγκέντρώνονται στη κάθε φωνούλα όταν την ακούν στο τραγούδι.
Τα παιδιά ακούν μία στροφή από το τραγούδι και προγραμματίζουν το beebot για να πάει στην ανάλογη φωνούλα, αφού πρώτα αναπαραστήσουν τη διαδρομή με βελάκια.
- Μαθηματικά: πρόσθεση χιονονιφάδων. Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι 2 φορές. Πόσες χιονονιφάδες έπεσαν από το σύννεφο συνολικά;
- Φυσικές επιστήμες: Δημιουργία χιονονιφάδων με τη χρήση βόρακα. Διαλύουμε βόρακα μέσα σε καυτό νερό και χρωματίζουμε προαιρετικά. Κρεμάμε μέσα στο νερό χιονονιφάδες από σύρμα πίπας, Την επόμενη μέρα ό βόρακας έχει κρυσταλλοποιηθεί μάνω στην χιονονιφάδα.
Πείραμα 1:Ποια υλικά λιώνουν και ποια όχι στο νερό. Βάζουμε διάφορα υλικά σε διάφανα δοχεία. Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις αν θα λιώσουν εντελώς ή αν θα φαίνονται τα υλικά μέσα στο νέρό αφού προσθέσουμε νερό. Στη συνέχεια επαληθεύουν ή διαψεύδουν τις υποθέσεις τους.
Πείραμα 2: Πότε λιώνει πιο εύκολα ή πιο δύσκολα η ζάχαρη; Σε καυτό, κρύο ή στο κανόνικό νερό από τη βρύση; Χρονομετρούμε με το χρονόμετρο στο κινητό πόσος χρόνος χρειάζεται καθε φορά για να λιώσει η ζάχαρη.
Περιβάλλον: Τα ζώα του χειμώνα. Ποια ζώα πέφτουν σε χειμερία νάρκη και ποια μένουν ξύπνια ψάχνοντας τροφή; Που κάνουν τις φωλιές τους για να προστετευθούν;
Τα πουλάκια του χειμώνα: με το αποτύπωμα του χεριού κάνουμε πουλάκια και τα βάζουμε στο δέντρο του σχολείου.
- Γωνιά φαρμακείου και ιατρείου.
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ |
Μεταβήκαμε στο χώρο του Δημοτικού σχολείου για να παρακολουθήσουμε τη θετρική παράσταση “ο μεγάλος ίσκιος” για το ταξίδι των Ρομά στον ελληνικό χώρο.
3 ΙΕΡΑΡΧΕΣ
ΑΠΟΚΡΙΑ |
ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ: Τα παιδιά φόρεσαν τις αποκριάτικες στολές τους, χόρεψαν και παίξαμε διασκεδαστικά παιχνίδια.
Χορέψαμε το γαϊτανάκι με παραδοσιακή μουσική και τραγουδήσαμε τον Χαραλάμπη.
Τα παιδιά δημιούργησαν με πλαστελίνη διάφορα σαρακοστιανά πιάτα, τσουγκρίσαμε τα ποτήρια μας και ευχηθήκαμε “Καλή Σαρακοστή”.
ΑΕΡΑΣ: Ο χαρταετός χρειάζεται αέρα για να πετάξει. Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες ΒΟΡΙΑΔΕΣ-ΝΟΤΙΑΔΕΣ. Σε ζεύγη φυσάνε ένα μπαλόνι. Όποιος καταφέρει να το ρίξει κάτω, είναι νικητής. Ποια ομάδα θα μαζέψει τους περισσότερους πόντους;
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ |
- Αριθμοί έως το 5: Τα παιδιά σε 2 ομάδες τρέχουν σε μια απλή διαδρομή που στο τέρμα της βάζουν τόσα μπαλάκια όσα λέει ο αντίστοιχος αριθμός. Όποιος τελειώσει τρέχει στην εκκίνηση για να πάρει πρώτος το μαντήλι. Αν έχει βάλει τα μπαλάκια σωστά τότε παίρνει η ομάδα του τον πόντο. Αν όμως έκανε λάθος και ο διπλανός του τα έχει βάλει σωστά τότε η δική του ομάδα παίρνει τον πόντο.
- Αριθμοί έως το 10: Στη γωνιά των μαθηματικών τα παιδιά μπορούν να βάζουν τόσα μήλα όσα γράφει ο αριθμός, μετρούν και γράφουν τον αριθμό πάνω στα ίχνη με μαρκαδόρο λευκοπίνακα που σβήνει.
Στο tablet ή τον υπολογιστή παίζουν διάφορα παιχνίδια online με τους αριθμούς.
- ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ: Τα παιδιά στο παράθυρο ακολουθούν τα ίχνη μισης εικόνας. Όταν ανοίγουν το χαρτί βλέπουν ολοκληρωμένη την εικόνα. Μιλάμε για τον άξονα συμμετρίας και χρησιμοποιούμε καθρέφτη για να αντιληφθούν τη συμμετρία σε ένα αντικείμενο. Βλέπουμε διάφορες εικόνες στον υπολογιστη και βρίσκουν ποιες είναι συμμετρικές και ποιες όχι.
Τα παιδιά κάνουν το συμμετρικό σχέδιο πάνω σε άξονα συμμετρίας.
Με βοήθεια καθρέφτη ή όχι χρωματίζουν το συμμετρικό σχέδιο και το άλλο μισό πρόσωπό τους.
- Αριθμοί ανά δεκάδες έως το 50: Δημιουργούμε με καπάκια από το γάλα παιχνίδι για τη γωνιά των μαθηματικών. Κάθε εβδομάδα προσθέτουμε και μια νέα δεκάδα.
Παιχνίδι με + (πρόσθεση) και – (αφαίρεση). Τα παιδιά σε 2 ομάδες ή ατομικά σε ζευγάρια ρίχνουν το ζάρι με +1,+2, +3, -1, -2 και ανεβοκατεβαίνουν τη σκάλα. Όποιος φτάσει πρώτος στην κορυφή, κερδίζει.
ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ |
Φέρνουμε στην τάξη μας κλαδιά ανθισμένης αμυγδαλιάς. Ντυμένη νυφούλα προμηνύει την Άνοιξη και με το άρωμά της καλεί όλη τη φύση να ξυπνήσει, καλεί τα πουλιά να γυρίσουν πίσω. Με μεγενθυντικό φακό τα παιδιά παρατηρούν τα άνθη, τους στήμονες, τον ύπερο, τα πέταλα.
Αφηγούμαστε τον μύθο της Αμυγδαλιάς :
Η Φυλλίς, η όμορφη αμυγδαλιά
H Φυλλίς, μια όμορφη κοπέλα, ήταν κόρη του βασιλιά της Θράκης. Κάποτε πέρασε από τη Θράκη ο Δημοφώντας, ο γιος του Θησέα και μόλις την είδε μαγεύτηκε από την ομορφιά της και την αγάπησε. Ο βασιλιάς, με χαρά, του την έδωσε για γυναίκα. Μετά από λίγο καιρό όμως, ο Δημοφώντας νοστάλγησε την πατρίδα του, την Αθήνα και έφυγε αφού υποσχέθηκε στη Φυλλίδα να γυρίσει γρήγορα κοντά της. Η Φυλλίς που αγαπούσε πολύ τον Δημοφώντα τον περίμενε με μεγάλη αγωνία, ανεβασμένη σε μια αμυγδαλιά για να αγναντεύει το δρόμο. Ο καιρός όμως περνούσε ο Δημοφώντας δε φαινόταν και η Φυλλίς μαράζωνε από τον καημό της. Μέρα και νύχτα, νηστική και λυπημένη, έλεγε τον πόνο της στην καλή αμυγδαλιά και την πότιζε με τα δάκρυά της. Τελικά δεν άντεξε και πέθανε κάτω από το δέντρο. Η αμυγδαλιά ξεράθηκε αμέσως από τη λύπη της. Η ψυχή της Φυλλίδας πέρασε μέσα στον κορμό του δέντρου. Ήταν Γενάρης, στην καρδιά του χειμώνα, όταν ο Δημοφώντας επέστρεψε. Μόλις έμαθε για το χαμό της γυναίκας του, έτρεξε κοντά στην αμυγδαλιά, την αγκάλιασε κι έκλαψε. Το δέντρο πλημμύρισε ξαφνικά από άσπρα και ροζ λουλούδια. Ήταν η ψυχή της Φυλλίδας που χάρηκε βλέποντας τον αγαπημένο της κι έκανε το δέντρο να ανθίσει μέσα στο βαρύ χειμώνα, δείχνοντας τη μεγάλη δύναμη της αγάπης. Από τότε οι αμυγδαλιές ανθίζουν μέσα στο Γενάρη και στολίζονται στα ροζ και στα λευκά πριν ακόμα βγάλουν φύλλα.
Ζωγραφίζουν το αίνιγμα και με μπατονέτες φτιάχνουν έναν αμυγδαλεώνα ανθισμένο.
Ακούμε το κεφαλλονήτικο τραγούδι “Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά” σε ποίηση Γ.Δροσίνη Και το χορεύουν τα παιδιά σε ζευγαράκια.
ΑΝΟΙΞΗ |
- Καλωσορίζουμε το Μάρτιο με παροιμίες και χελιδονίσματα, Τα κάλαντα του Μάρτη. Τα παιδιά φορούν μαρτάκια στο χέρι και φτιάχνουμε χελιδονάκια.
- Μμ όπως Μάρτιος. Τα παιδιά βρίσκουν λέξεις που ξεκινούν από τη φωνούλα Μμ και τις κατηγοριοποιούμε σε ομάδες που ξεκινούν από μα ή με ή μι ή μο ή μου.
Ακολουθεί και φύλλο εργασίας.
Βρίσκουμε λέξεις που σχετίζονται με την Άνοιξη και δημιουργούμε σταυρόλεξο με κάποιες λέξεις.
- Διαβάσαμε το Μύθο της Περσεφόνης για τις εναλλαγές των εποχών και τα παιδιά ζωγράφισαν σε φύλλο εργασίας.
Βίντεο Η αρπαγή της Περσεφόνης
- Παιχνίδι ταύτισης και μνήμης για την Άνοιξη. 4 κατηγορίες αντικειμένων που έχουν σχέση με την άνοιξη: λουλούδια- εργαλεία κήπου-έντομα-λαχανικά/φρούτα. 4παιδιά έχουν από μία κατηγορία. Κάθε παιδί σηκώνει μια κάρτα. Αν η εικόνα ανήκει στην κατηγορία του, την τοποθετεί επάνω. Αν δεν του ανήκει, το παιδί που του ανήκει προσπαθεί να θυμάται σε ποια θέση βρίσκεται η συγκεκριμένη εικόνα ώστε να την πάρει όταν θα έρθει η σειρά του. Όποιος καταφέρει και συμπληρώσει πρώτος την καρτέλα του και με τις 6 εικόνες, τότε είναι νικητής.
25 η ΜΑΡΤΙΟΥ |
Δραματοποίηση της ιστορίας.
Μιλήσαμε για το κρυφό σχολειό και κατασκευάσαμε χειροτεχνία.
- Διαβάσαμε τα “Ελληνάκια” της Ευγενίας Φακίνου (εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ) ακούγοντας παραδοσιακή μουσική και δραμματοποιώντας κατά την αφήγηση την ιστορία.
Δραματοποίηση του χορού του Ζαλόγγου.
Η Γιορτή μας
ΠΑΣΧΑ |
- Με τα παιδιά ετοιμάσαμε εικόνες με την Ανάσταση του Κυρίου πάνω σε κορμούς δέντρων για τους συγγενείς τους.
- Σπείραμε σπόρους γκαζόν σε τσόφλια αυγών. Τα παιδιά τα φρόντισαν, τα πότισαν, τα κούρεψαν και έφταξαν φατσούλες πάνω.
Παρακολουθήσαμε τα στάδια ανάπτυξης του φυτού από το σπόρο μέχρι τον καρπό.
- Βρήκαμε πασχαλινά αινίγματα και τα ζωγράφισαν.
- Διαβάσαμε παραβολές και θαύματα του Χριστού και την Κιβωτό του Νώε.
- Παρακολουθήσαμε την ιστορία της Σταύρωσης και της Ανάστασης του Χριστού.
Βάζουμε τις εικόνες σε χρονική σειρά, τις ανακατεύουμε και τα παιδιά βρίσκουν το λάθος, ακολουθούμε τα βήματα του Χριστού προγραμματίζοντας το beebot και τέλος κάνουμε το φύλλο εργασίας.
- Σύνθετες λέξεις με τη λέξη αυγό: αυγοθήκη, αυγολέμονο, αυγόφετες, αυγουλομάτης….
Σαν παιχνίδι και αυθόρμητα αρχίσαμε να παντρεύουμε το αυγό και με άλλες λέξεις και βγάλαμε παράξενα και αστεία αποτελέσματα. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις καινούριες λέξεις του και δημιουργήσαμε ένα βιβλιαράκι γαι τη βιβλιοθήκη μας.
- Φτάξαμε πασχαλινές καρτούλες με τυπώματα και τα καλαθάκια μας και μοιράσαμε αυγά και σοκολατάκια.
- Μαθηματικά: Παίξαμε κινητικά παιχνίδια όπως αυγοδρομίες και λαγουδάκια. Τα παιδιά συλλέγουν πόντους, τους προσθέτουν και βγαίνει η νικήτρια ομάδα.
Τα λαγουδάκια έχουν δυο στεφάνια και μετακινούνται βάζοντας εναλλάξ το ένα μπροστά τους, πηδούν μέσα και φέρνουν το πίσω ξανά μπροστά τους μέχρι να φτάσουν στα αυγά. προσπαθούν να πετύχουν το στόχο δηλ. να ρίξουν το αυγό μέσα σε ένα καλάθι. Στο τέλος όποια ομάδα συλλέεξι τα περισσότερα αυγά κερδίζει.
Κάνουμε προσθέσεις και αφαιρέσεις.
- Αποκρυπτογράφηση λέξεων και ανάγνωση. Τα παιδιά γίνονται ντεντέκτιβ και προσπαθούν να βρουν τι γράφει μέσα στα τετραγωνάκια. Βρίσκουν το κάθε γράμμα χρησιμοποιώντας τα στοιχεία που τους δίνονται δηλαδή μια εικόνα. Από τη φωνούλα που ξεκινάει γράφουμε το ανάλογο γράμμα μέσα στο τεραγωνάκι. Συνδυάζοντας όλα τα γράμματα αναγνώσκουν τη λέξη
Στη συνέχεια χωρίζονται σε 4 ομάδες (μπλε, κόκκινη, κίτρινη, πορτοκαλί). Η κάθε ομάδα κωδικοποίησης φτιάχνει στον υπολογιστή το δικό της γρίφο. Αποφασίζει την πασχαλινή λέξη που θέλει, τη γράφει μέσα στα τετραγωνάκια (τόσα όσα έχει η λέξη) και για το κάθε γράμμα βρίσκει μια άλλη λέξη που ξεκινάει με αυτή τη φωνούλα. Με φωνητική αναζήτηση βρίσκει στο ίντερνετ μια εικόνα της νέας λέξης και την αντιγράφουμε πάνω από το γράμμα.Έτσι ετοιμάζουν 4 γρίφους και ανταλάσσουν μεταξύ τους.
Στη συνέχεια τα παιδιά της κάθε ομάδας συνεργάζονται και να αποκρυπτογραφήσουν το γρίφο και ζωγραφίζουν την εικόνα της λέξες που βρήκαν. Αποφασίζουν ποιος θα γράφει, ποιος θα ζωγραφίσει…..
- Λαζαρίνες: Τα παιδιά μαθαίνουν τα τοπικά κάλαντα του Λαζάρου. Με στολισμένα με λουλουλούδια καλαθάκια πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι και οι νοικοκυρές τους δίνουν αυγά.
- Παίζουμε επιδαπέδιο πασχαλινό παιχνίδι με ζάρι. Τα στεφάνια είναι τοποθετημένα σε σχήμα αυγού. Όποια ομάδα καταφέρει πρωτη να ολοκληρώσει τον κύκλο κερδίζει. Υπάρχουν γνωστικές δοκιμασίες και ερωτήσεις για να απντήσουν τα παιδιά.
ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ |
Γιατί αγαπώ τη μαμά; Τι κάνουν οι μανούλες για τα παιδιά τους; Τα παιδιά απαντούν στο ερώτημα, καταγράφουμε τις απαντήσεις, τις ζωγραφίζουν και ηχογραφούν για τη δημιουργία βίντεο.
Ετοιμάζουμε και τα δωράκια μας για τη μανούλα: ένα μαγνητάκι για το ψυγείο και μια κάρτα.
ΜΑΪΟΣ |
Τα χελιδόνια και οι πελαργοι ήρθαν στο χωριό. Βλέπουμε πίνακες ζωγραφικήw μεγάλων ζωγράφων.
Ακούμε το τραγούδι “Μικρό πουλί” σε στίχους Γιάννη Ρίτσου, μουσική Μίκη Θεοδωράκη, ερμηνεία Γ.Νταλάρας. Το ραματοποιούμε και το χορεύουμε.
Δημιουργούμε και το καδράκι μας με το πουλάκι μας.
Αναρωτιόμαστε που μένουν τα πουλιά. Όλα κάνουν την ίδια φωλιά; Βλέπουμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο για τον κόσμο των πουλιών
Αποφασίζουμε να κάνουμε περίπατο στη γειτονιά για να παρατηρήσουμε τη φύση: τα λουλούδια, τα πουλιά, τα έντομα, μυρωδιές, ήχοι, εικόνες….
Κάνουμε και πικ-νικ….
Ζωγραφίζουν τις φωλιές των πουλιών που έχουν δει αλλά από εικόνες που αναζητήσαμε στο διαδίκτυο.
Βλέπουμε εκπαιδευτικό βίντεο και διαβάζουμε βιβλίο για τον κόσμο των εντόμων.
Τα παιδιά συγκρίνουν τα έντομα με τα πουλιά, βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσά τους και τις καταγράφουμε.
Μιλήσαμε ποια έντομα είναι ωφέλιμα και ποια βλαβερά.
Δημιουργήσαμε συμμετρικές πεταλούδες.
Βάψαμε με διάφορα χρώματα εφημερίδες, τα παιδιά έκοψαν κύκλους διαφόρων μεγεθών, τα τσαλάκωσαν και έκαναν πολύχρωμα λουλούδια σε ατομικά καδράκια αλλά καιμια ομαδική με μαγιάτικο λιβάδι.
Σε ένα άδειο τοπίο πρόσθεσαν διάφορα στοιχεία για να το κάνουν ανοιξιάτικο.
Οι φωνούλες: βρίσκουμε το κεφαλάκι και την ούρα των λέξεων της Άνοιξης (αρχίζει-τελειώνει)
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ |
Επίσκεψη στο δημοτικό σχολείο. Συναντούμε τους περσινούς μας φίλους που πήγαν στην Α δημοτικού. Παίζουμε παιχνίδια στην αυλή μα τον γυμναστή, μπαίνουμε στην αίθουσα της Α δημοτικού, μας δείχνουν τα βιβλία τους, μας λένε το πρόγραμμά τους, λέμε τραγούδια και σε μεικτές ομάδες νηπίων-μαθητών ζωγραφίζουν.
ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΤΗΡΙΑ ΓΙΟΡΤΗ |
Παιδιά, γονείς, φίλοι, συγγενείς και εκπαιδευτικοί συναντηθήκαμε στην αυλή για να παίξουμε όλοι μαζί παραδοσιακά παιχνίδια, να κεραστούμε, να πάρουν τα παιδιά τα δωράκια τους, να διασκεδάσουμε, να αποχαιρετιστούμε ή να δώσουμε ραντεβού την επόμενη χρονιά.
Το δωράκι μας στα παιδιά
ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ