Τη φετινή σχολική χρονιά δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών και μαθητριών. Συγκεκριμένα στόχος ήταν η ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των παιδιών μέσα στη σχολική τάξη καθώς και η βελτίωση της συμπεριφοράς τους σε θέματα που αφορούν την σχολική ζωή. Η έννοια της συνεργασίας και ομαδικότητας είχαν πρωτεύοντα ρόλο καθόλη τη διάρκεια της δράσης και υπήρχε έντονο ενδιαφέρον από τα παιδιά. Μιλήσαμε μεταξύ άλλων και για θέματα που αφορούν τη σωστή συμπεριφορά απέναντι στους φίλους μας, για τις λέξεις που πληγώνουν και γενικότερα την ευγένεια, το σεβασμό και την εκτίμηση. Τέλος δώσαμε ιδιαίτερη βάση σε θέματα που αφορούν την αποδοχή όλων των παιδιών σε μια ομάδα καθώς παρατηρείται αρκετά συχνά η μη αποδοχή κάποιων μαθητών σε συγκεκριμένες ομάδες και αυτό ήταν κάτι που θέλαμε να βελτιώσουμε και να αλλάξουμε. Σύνθημα μας “Σε αυτήν την τάξη είμαστε όλοι φίλοι”.
Παρακάτω σας παραθέτουμε ορισμένες από τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν για αυτή τη δράση.
“Τσαλακωμενη καρδιά”
Ξεκινήσαμε τη δραστηριότητα αφού μαζευτηκαμε όλοι στην παρεούλα και σε ένα λευκό χαρτί Α4 ζωγραφισαμε μια μικρή καρδιά. Ενημερώσαμε ότι αυτή η καρδιά είναι όπως η δική μας καρδιά και να φανταστούμε ότι είναι η καρδιά ενός παιδιού. Στη συνέχεια ζητήθηκε να πούμε άσχημες κουβέντες και προσβλητικα λόγια σε αυτήν την καρδιά και αφού έγινε αυτό παρατηρήσαμε ότι όσο λέγαμε άσχημες και κακές λέξεις, το χαρτί άρχισε να τσαλακώνεται… Στη συνέχεια αποφασίσαμε να συμφιλιωθουμε και ξεκινήσαμε να λέμε όμορφες λέξεις και γλυκά λόγια στην καρδιά για να μην είναι λυπημένη αλλά να γίνει ξανά χαρούμενη. Παρατηρήσαμε ότι επανήλθε στην αρχική της μορφή αλλά ολως παραδόξως αντιληφθηκαμε ότι δεν έμοιαζε το ίδιο με την αρχική της μορφή. Ήταν πάλι κάπως τσαλακωμενη. όσα γλυκά λόγια και αν της λέγαμε ήταν τσαλακωμενη. Συμπεράναμε λοιπόν ότι όταν πληγώνουμε κάποιον φίλο μας , εκείνος στεναχωριέται και οι άσχημες λέξεις χαράζονται στην καρδιά του για πολύ καιρό και παρόλο που μετά γινόμαστε πάλι φίλοι, εκείνος ο φίλος δεν θα είναι όπως ήταν πριν τον καυγά, γιατί είχε πληγωθεί. Μάθαμε λοιπόν ότι τα λόγια καμιά φορά πληγώνουν πολύ και θα πρέπει να μιλάμε όμορφα στους φίλους μας και να τους σεβόμαστε.
“Κάρτες Αγάπης”
Μια άλλη δραστηριότητα που έγινε είναι οι κάρτες Αγάπης! Ζητήθηκε από τα παιδιά να φτιάξουν δύο κάρτες, τη μια θα την δώσουν σε κάποιον που αγαπάνε πολύ και την άλλη στον καλύτερο τους φίλο.
“Του σχοινιού τα μανταλάκια”
Πρόκειται για μια δραστηριότητα με αφορμή ένα παραμύθι με τον ομώνυμο τίτλο της δραστηριότητας. Αφού είδαμε το παραμύθι στον Η/Υ συζητήσαμε αυτό που ακούσαμε και αναρωτηθήκαμε τι μπορούμε να καταφέρουμε μόνοι μας και τί με τους φίλους μας μαζί. Το κάναμε και σαν πείραμα. Ζητήθηκε από τα παιδιά να σηκώσουν μόνοι τους το τραπέζι της τάξης και στη συνέχεια με τη βοήθεια των φίλων τους. Έτσι λοιπόν κατάλαβαν ότι με την ομάδα μας μαζί μπορούμε να καταφέρουμε πολλά περισσότερα απ’ ότι αν ήμασταν μόνοι μας. Στη συνέχεια παίξαμε ένα παιχνίδι με τα μανταλάκια. Αρχικά τα παιδιά χωρίστηκαν σε ανομοιογενείς ομάδες των δύο ατόμων και η κάθε ομάδα θα έπρεπε ο ένας να κρεμάσει στον άλλον όσα περισσότερα μανταλάκια μπορούσε επάνω στα ρούχα του άλλου σε συγκεκριμένο χρόνο. Όποια ομάδα τελείωνε πιο γρήγορα κέρδιζε. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τα παιδιά όλα μαζί να κρεμούν τα μανταλάκια επάνω στα ρούχα της νηπιαγωγου σε συγκεκριμένο χρόνο!
Επόμενη δραστηριότητα σχετική με τα μανταλάκια ήταν η εξής. Δέσαμε ένα σχοινί από μια καρέκλα μέχρι μια άλλη και τα παιδιά χωρισμένα πάλι σε ομάδες των δύο ατόμων έπρεπε το ένα μέλοε της ομάδας με κλειστά μάτια να καθοδηγηθεί από τον φίλο του ώστε να καταφέρει να κρεμάσει τα μανταλάκια στο σχοινί χωρίς να βλέπει. Στόχος λοιπόν σε αυτήν την δραστηριότητα ήταν η ενδυνάμωση της συνεργασίας. Όποια ομάδα κατάφερνε να κρεμάσει όλα τα μανταλάκια στο σχοινί κέρδιζε!
“Το μαγικό φίλτρο της φιλίας”
Φτιάξαμε το μαγικό φίλτρο της φιλίας. Μέσα σε ένα μπουκάλι βάλαμε γλυκές λεξουλες όπως αγάπη σεβασμός εκτίμηση φροντίδα σ’αγαπω συγγνώμη κλπ και ρίξαμε και λίγη χρυσόσκονη και αστεράκια, το ανακατεψαμε καλά κ έγινε το μαγικό φίλτρο της φιλίας το οποίο θα το ρίχνουμε πάνω από κάθε παιδί που θα τσακώνεται με κάποιον φίλο του.
“Το σχοινί της φιλίας”
Σε ένα χαρτόνι κανσον κρεμάσαμε προς τα πέρα σχοινί κ κρεμάσαμε εκεί ζωγραφιές όπου τα παιδιά αποτύπωσαν όσα πιστεύουν ότι κάνουν οι καλοί φίλοι!
“Η αλυσίδα της φιλίας”
Φτιάξαμε πολύχρωμους κρίκους από χαρτόνι ο επάνω γράψαμε το όνομα μας. Στη συνέχεια ο κάθε κρίκος δημιούργησε την αλυσίδα της φιλίας με όλα τα παιδιά της τάξης μας. Είπαμε ότι αν κάποια παιδιά μαλώσουν θα βγαίνει ο κρίκος τους από την αλυσίδα και θα ξανά μπαίνει μόνο όταν είναι πάλι αγαπημένοι φίλοι.
“Καθοδήγησε με”
Η δραστηριότητα αυτή έχει να κάνει με την συνεργασία και την εμπιστοσύνη. Θα πρέπει τα παιδιά σε ομάδες των δύο ατόμων να συνεργαστούν και να καταφέρουν να κάνουν έναν κύκλο γύρω από την τάξη, όμως ο ένας από τους δύο θα έχει κλειστά τα μάτια καθώς θα του τα κλείνει ο φίλος του με το χέρι του.
“Συνθήματα φιλίας”
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο μεγάλες ομάδες,κάθε ομάδα θα έπρεπε να σκεφτεί ένα σύνθημα σχετικο με τη φιλία. Στη συνέχεια θα γράψουμε το σύνθημα στη μέση από ένα μεγάλο χαρτόνι και γύρω γύρω τα παιδιά θα ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με την φιλία,την ομάδα,τη συνεργασία!
“Δρόμος μετ’εμποδίων”
Τα παιδιά αφού χωρίστηκαν σε ομάδες δύο ατόμων, το ένα παιδί με κλειστά μάτια θα πρέπει με την καθοδήγηση του φίλου του να περάσει ένα δρόμο που φτιάξαμε με εμπόδια (κώνους κλπ) χωρίς να χτυπήσει τα εμπόδια. Έτσι λοιπόν με την σωστή συνεργασία και καθοδήγηση θα καταφέρουν να περάσουν όλα τα εμπόδια σαν ομάδα!
“Παρδαλες φιγούρες”
Από ανακυκλώσιμα υλικά γίναμε αστείες παραδαλες φιγούρες και όλα τα παιδιά της τάξης γίναν μέλος μιας ομαδικής κατασκευής!
“Τα καδρακια της φιλίας”
Φτιάξαμε μικρά καδρακια όπου μέσα βάλαμε τα αποτυπώματα από την παλάμη τη δική μας και του αγαπημένου μας φίλου μέσα στην τάξη . Επιπλέον διαβάσαμε το παραμύθι”Το τικ και το τακ” και στη συνέχεια συζητήσαμε τί μας άρεσε και τι μας έκανε εντύπωση.
“Το δέντρο της φιλίας”
Διαβάσαμε το παραμύθι “ξέρω να λέω συγγνώμη” και στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε το δέντρο της φιλίας. Ζωγραφισαμε το περίγραμμα της παλάμης μας και στη συνέχεια κόψαμε και γράψαμε πάνω στις παλάμες όλες τις όμορφες λέξεις που μάθαμε ότι λέμε στους φίλους μας. Τέλος κολλήσαμε τις παλάμες μας πάνω στο δέντρο της φιλίας και το κολλήσαμε στην πόρτα της τάξης μας!





































































