Θέμα: Διατροφή
«Τρώω υγιεινά – Μεγαλώνω σωστά»
Νηπιαγωγείο Μεταγγιτσίου
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-22
Υπεύθυνη Νηπιαγωγός: Τσέλιου Μαρία
Αρ. Νηπίων: 14
Θεματικός Κύκλος:
Ζω καλύτερα- Ευ ζην |
Θέμα: Διατροφή
«Τρώω υγιεινά – Μεγαλώνω σωστά»
Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
- Δεξιότητες μάθησης:
Επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη.
- Δεξιότητες ζωής:
Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου:
Επίλυση προβλημάτων. Μελέτη περίπτωσης.
- Δεξιότητες Τεχνολογίας και Επιστήμης:
Δημιουργία ακολουθίας εντολών και πρώτα βήματα στον προγραμματισμό.
Β) Στόχοι που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την επιμέρους θεματική ενότητα
- Να γνωρίσουν τις πιο σημαντικές ομάδες τροφών.
- Να γνωρίσουν την έννοια της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας.
- Να διακρίνουν τις υγιεινές τροφές από τις ανθυγιεινές.
- Να διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στην υγιεινή διατροφή και να τροποποιήσουν λανθασμένες συμπεριφορές.
- Να κάνουν διατροφικές επιλογές με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Γ) Επιπρόσθετοι στόχοι σε σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
Προφορική επικοινωνία
- Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στρατηγικές για να δηλώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με το συνομιλητή τους.
- Να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο με νέες λέξεις.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας μέσα από την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά.
- Να αναγνωρίζουν και να ταξινομούν τις τροφές σε διάφορες ομάδες με διάφορα κριτήρια.
- Να αποφασίζουν και να προτείνουν το υγιεινό πιάτο.
- Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής στην ποιότητα ζωής.
- Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να τροποποιήσουν στάσεις και συμπεριφορές.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
- Να χρησιμοποιούν τον Η/Υ για να παίξουν, δίνοντας όμως λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις.
- Να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό και τη δημιουργία ακολουθίας.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Να προβληματίζονται, να ερευνούν, να κάνουν υποθέσεις και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.
- Να παρατηρούν, να συγκρίνουν, να ταξινομούν, να αντιστοιχίζουν και να ομαδοποιούν.
ΠΑΙΔΙ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
- Να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά έργα τέχνης
- Να κόβουν υλικά και να κάνουν κολάζ
Ακολουθία εργαστηρίων
Εργαστήριο 1
1η ώρα
Μια κούκλα ήρθε στην τάξη μας , μας συστήθηκε ήταν ο Άκης γουρουνάκης, συζήτησε με τα παιδιά το πρόβλημα του πως έχει δηλαδή θέμα με τα κιλά του και ψάχνει λύση και στο δρόμο του βρήκε ένα βιβλίο που μπορεί να βοηθήσει έτσι μας διάβασε το παραμύθι «Η κυρά Διατροφή πρώτη στη Μαγειρική» της Λητούς Τσακίρη Παπαθανασίου. Τα παιδιά συζήτησαν με τον Άκη για τις τροφές που τρώει κι εκείνος ρώτησε τα παιδιά για τα δικά τους αγαπημένα φαγητά.
Προκειμένου να διερευνηθούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις και συνήθειες των παιδιών σχετικά με την υγιεινή διατροφή διαμόρφωσαν τα πιάτα τους με τροφές που επέλεξαν από εικόνες σε κάρτες.
Στη συνέχεια τα παιδιά παρουσίασαν τις διατροφικές συνήθειές τους στην τάξη.
Κατόπιν τα παιδιά δημιούργησαν ένα ομαδικό κολάζ με τα αποτελέσματα των προτιμήσεων τους.
2η ώρα
Μιλήσαμε για τα φρούτα και λαχανικά και ψηφίσαμε αυτά που μας αρέσουν πιο πολύ.
Παίξαμε memory τα φρούτα και τα λαχανικά.
Ακούσαμε τα τραγούδια: Το χοντρό μπιζέλι, Φρούτα φρούτ, Μήλο μου κόκκινο, κάναμε παρέλαση ακούγοντας την Παρέλαση των φρούτων
3η ώρα
Παίξαμε κουκλοθέατρο Ο διαγωνισμός των φρούτων όπου κάθε φρούτο έλεγε παρουσίαζε τις βιταμίνες του και πόσο καλό κάνει στην υγεία. Στο τέλος τα παιδιά συμπέραναν πως κάθε φρούτο έχει την αξία του και πρέπει όλα να τα εντάσσουμε στη διατροφή μας
Εργαστήριο 2
1η ώρα
Ομάδες τροφίμων
Ο Άκης γουρουνάκης ήρθε πάλι κι έφερε κάρτες με εικόνες τροφών, του έπεσαν μπερδεύτηκαν κι έτσι ζήτησε από τα παιδιά να τον βοηθήσουν να τις χωρίσει σε ομάδες
Τα παιδιά παίξανε παιχνίδι ξεχωρίζοντας τα τρόφιμα σε ομάδες σύμφωνα με την κρίση τους και στη συνέχεια δημιούργησαν τα σπιτάκια των τροφών.
Είδαν σχετικό βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=oRo6xnUvWXo
συζήτησαν και διόρθωσαν τα λάθη τους.
Διαδικτυακά τοποθέτησαν στα σπιτάκια ανά ομάδες τα τρόφιμα.
Δημιούργησαν ομαδική εργασία – αφίσα με τα σπιτάκια των τροφών.
2η ώρα
Διαβάσαμε το παραμύθι «Το ταξίδι του Άνκα» που έτρωγε μόνο μια τροφή συνέχεια και τα παιδιά κατάλαβαν πως τέτοιες συνήθειες βλάπτουν την υγεία κι έτσι δημιούργησαν ένα προτεινόμενο υγιεινό μενού της εβδομάδας.
3η ώρα
Παίξαμε το ακόλουθο παιχνίδι κάθε παιδί ψάρευε με μαγνητικό καλάμι εικόνες τροφών και τις τοποθετούσε ανάλογα σε κόκκινο στεφάνι αν ήταν ανθυγιεινές και στο πράσινο αν ήταν υγιεινές
Παίξαμε τέλος και το εστιατόριο . Τα νήπια οργάνωσαν το εστιατόριό τους, μοίρασαν ρόλους, συγκέντρωσαν τα υλικά και δραματοποίησαν μία ημέρα στο εστιατόριο παραγγέλνοντας υγιεινές τροφές
Εργαστήριο 3
1η ώρα
Η πυραμίδα της Διατροφής
Είδαμε σχετικό βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=BoOPz-4Sou8
στη συνέχεια κάναμε ομαδικό κολάζ την πυραμίδα. Επίσης τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικά την πυραμίδα της διατροφής και έπαιξαν με αυτήν υπό τη μορφή επιτραπέζιου.
Παίξαμε ανάλογο διαδικτυακό παιχνίδι
Συμπλήρωσαν και σε ατομικά φύλλα εργασίας την πυραμίδα της διατροφής ως μέσο αξιολόγησης και ατομικές κατασκευές την πυραμίδα με κανσον καθώς και ομαδική εργασία.
2η ώρα
Μιλήσαμε για το πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό και ποιες τροφές μπορούμε να τρώμε κατά τη διάρκειά τους.
Μάθαμε την παροιμία «Το πρωί τρώγε σα βασιλιάς, το μεσημέρι σαν πρίγκιπας και το βράδυ σα ζητιάνος» Ζητήθηκε από τα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες και να ετοιμάσουν για τον Άκη γουρουνάκη πρωϊνό, μεσημεριανό και βραδινό χρησιμοποιώντας εικόνες τροφών.
3η ώρα
Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο παππούς Ροδαλός», το δραματοποιήσαμε
Ζωγραφίσαμε τις τροφές και κατασκευάσαμε παιδάκι χαρούμενο κολλώντας επάνω του τις υγιεινές τροφές και λυπημένο με τις ανθυγιεινές
Εργαστήριο 4
1η ώρα
Υγιεινές – Ανθιυγιεινές τροφές
Διαβάσαμε το παραμύθι : «Ο μάγειρας του μαγεμένου τσίρκου» του Ε. Τριβιζά. Ομαδοποίησαν και διαδραστικά και βιωματικά τα τρόφιμα σε υγιεινά και ανθυγιεινά.
2η ώρα
Άκουσαν το τραγούδι της υγιεινής διατροφής, https://youtu.be/cEg41_P5PfI
δημιούργησαν αφίσα το εικονόλεξο του τραγουδιού κολλώντας τις εικόνες των τροφών και γράφοντας δίπλα ΝΑΙ ή ΟΧΙ
και έπαιξαν online παιχνίδια αλλά και παιχνίδια γλωσσικά σχετικά με το τραγούδι.
Στη συνέχεια παίξαμε παιχνίδια στον η/υ
https://learningapps.org/15598581
https://learningapps.org/display?v=px1m3u3et20
https://learningapps.org/17594579
https://learningapps.org/15478909
https://learningapps.org/18374224
3η ώρα
Τα νήπια δημιούργησαν ειδικά σχεδιασμένη πίστα (πλέγμα) και χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Η κάθε ομάδα δημιούργησε ένα σενάριο με τρόφιμα (π.χ. φρούτα, όσπρια κλπ) και ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες κώδικα και προγραμματισμού με δύο τρόπους:
Α. Ήρωας ένα παιδί που ακολουθούσε τις εντολές των συμμαθητών του και προσπαθούσε να ολοκληρώσει μία συγκεκριμένη διαδρομή σχετική με το σενάριο και
Β. με τη χρήση ενός ρομπότ (μελισσούλα BEE – BOT) να δώσουν τις σωστές εντολές ώστε να προγραμματίσουν το ρομποτάκι και να φτάσει στον προορισμό του.
Τέλος δημιουργήθηκε και σα μέσο αξιολόγησης ένα επιτραπέζιο με το οποίο τα παιδιά ρίχνοντας το ζάρι να μετακινηθούν τόσα βήματα όσα έλεγε το ζάρι και να απαντήσουν στις ερωτήσεις.
Εργαστήριο 5
1η ώρα
Προσεγγίσαμε έργα Τέχνης με φρούτα και τα παιδιά προσπάθησαν να αντιστοιχίσουν τα φρούτα που τους δόθηκαν σε κάρτες με αυτά που υπήρχαν στο έργο Τέχνης.
2η ώρα
Προσεγγίσαμε επίσης και το έργο του Ιταλού ζωγράφου Giuseppe Arcimboldo. Τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν το μήνυμα του έργου Τέχνης και συνέθεσαν τα δικά πορτραίτα τους με το μήνυμα «Είμαι ό,τι ΤΡΩΩ»
3η ώρα
Φτιάξαμε φρουτοσαλάτα αλλά και ένα ομαδικό πιάτο σαν έργο τέχνης με τις ιδέες των παιδιών.
Ακούσαμε το τραγούδι «Πόσο λάθος διατροφή».
Τελικά προϊόντα που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων
Τα νήπια δημιούργησαν αφίσες σχετικές με την υγιεινή διατροφή και την αξία της στη ζωής τους.
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων
Δημιουργήθηκαν επιτραπέζια, αφίσες, online παιχνίδι memory, και παρουσιάσεις. Επίσης δημιουργήθηκαν σενάρια από τους μαθητές για τις ανάγκες δράσεων