4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –
Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Θέμα: STE(A)Μ
Τίτλος: «STE(A)M και οι πλανήτες
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους 21ου αιώνα.
- ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακού εγγραμματισμού.
- γνωριμία με το ηλιακό μας σύστημα.
- συσχέτιση της κίνησης της γης και της εναλλαγής μέρας νύχτας καθώς και των εποχών.
- εξοικείωση με τη ρομποτική και τον προγραμματισμό (beebot)
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 εργαστήρια των 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:
«STEAM και οι πλανήτες» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
Ακολουθία εργαστηρίων
Εργαστήριο 1
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
Γνωριμία ομάδας
Δημιουργία Συναισθηματικού περιβάλλοντος γνωστικής ετοιμότητας
Σύνδεση με τη Βασική Θεματική «Steam και οι πλανήτες»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
–Παιχνίδι γνωριμίας που στόχο έχει τη δημιουργία ενός κλίματος συναισθηματικής ασφάλειας και φροντίδας
–Γνωριμία σε δυάδες με την τυχαία επιλογή καρτών πλανητών
–Πρόκληση ενδιαφέροντος, περιέργειας και εσωτερικού κινήτρου αναφορικά με το υποδιερεύνηση θέμα.
–Σύνδεση με την τεχνολογία και προβολή βίντεο από το YouTube προετοιμάζοντας σωστά τους μαθητές στην ορθή και παραγωγική χρήση του διαδικτύου
Δραστηριότητες
1η ώρα
-Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και κάθονται στην ολομέλεια.
2η ώρα
-Διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν. Γράφουμε σε χαρτόνι και αναρτούμε στον πίνακα όλες τις ιδέες που έχουν οι μαθητές.(εννοιολογικός χάρτης )
3η ώρα
-Βλέπουμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic |
και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες (Ψηφιακές Δεξιότητες – DigComp Edu -Γνώσεις Πληροφορησης και Δεδομένων)
-Παιχνίδι puzzle ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ με το ψηφιακό εργαλείο
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3781a827271a (Technology).
Εργαστήριο 2
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
Ψηφιακές Δεξιότητες- Επαυξημένη πραγματικότητα (technology- Artificial Intelligence)- Υπολογιστική Σκέψη(Engineering-Μηχανική)
Σύνδεση με τη Βασική Θεματική «Steam και οι πλανήτες»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-Να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος
-Να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους
-Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο
-Με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη
-Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν προκειμένου να δημιουργήσουν μια
κατασκευή μηχανικής
Δραστηριότητες
1η ώρα
-Παρακολουθούμε τους πλανήτες με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ (Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες)
Μαθαίνουμε τα ονόματα και χαρακτηριστικά κάθε πλανήτη
-Παιχνίδι ερωτήσεων Ποιος πλανήτης είμαι; Δημιουργία βιβλίου αινιγμάτων.
2η ώρα
-Κατασκευή των πλανητών με χρωματιστά χαρτόνια σε μεγάλες διαστάσεις και παιχνίδι αναπαράστασης της κυκλικής τροχιάς των πλανητών με βιωματικό τρόπο, και με μουσική από το Internet Archive πηγή ανοιχτού περιεχομένου παγκοσμίως με το έργο Πλανήτες του Gustav Holst
-Ομαδική εργασία Το διάστημα
3η ώρα
4.Παρακολουθούμε το συγκεκριμένο βίντεο της NASA
https://www.youtube.com/watch?v=aTd2f59TSVo&t=115s
και φτιάχνουμε τον δικό μας πύραυλο με απλά υλικά. (Engineering– Υπολογιστική Σκέψη)
Φύλλα Εργασίας με πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος
Εργαστήριο 3
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
Ψηφιακές δεξιότητες- Ψηφιακά εργαλεία- Μυθολογία και έκφραση λόγου- χωροχρονικές έννοιες- εισαγωγή στην κωδικοποίηση- αλγόριθμο.
Σύνδεση με τη Βασική Θεματική «Steam και οι πλανήτες»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα Χαρακτηριστικά του
-Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
-Εξοικείωση με τις ΨηφιακέςΤεχνολο γίες, δημιουργία και διαμοιρασμό
ψηφιακού υλικού
-Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
– Να εξοικειωθούν με τη Ρομποτική και τον Προγραμματισμό
Δραστηριότητες
1η ώρα
-Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic (Technology– Artificial Intelligence)
Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;
2η ώρα
-Ήλιος και Μυθολογία – Μύθος του Φαέθωνα, και σύνδεση με περιβαλλοντικό
πρόβλημα. Ζωγραφική του Μύθου από τα παιδιά
-Χωρίζουμε τον μύθο σε κομμάτια, με εικόνες, τις ανακατεύουμε και ζητάμε από τα παιδιά να βάλουν την ιστορία στη σωστή σειρά. (Μαθηματικά– Κωδικοποίηση) Τα παιδιά πρέπει να μελετήσουν κάθε κομμάτι από τον Μύθο του Φαέθωνα το οποίο έχουμε οπτικοποιήσει σε καρτέλες και να σκεφτούν λογικά για να βρουν ποιο κομμάτι της ιστορίας πηγαίνει πρώτο να βάλουν κάθε κομμάτι στη σωστή σειρά να είναι σε θέση να διαβάσουν την ιστορία από την αρχή έως το τέλος με βάση τις οπτικοποιημένες εικόνες του μύθου. Αυτό διδάσκει τις δεξιότητες της αλληλουχίας, η οποία αποτελεί ζωτικό μέρος της κατανόησης του τρόπου κωδικοποίησης (κωδικοποίηση – μαθηματικά)
– Παίζουμε το ψηφιακό παιγνίδι «σύρε και άφησε»
3η ώρα
– Παίζουμε με το beebot, προγραμματίζοντας το να περάσει από κάθε πλανήτη και να φτάσει στον Ήλιο, αφού πρώτα κωδικοποιήσουμε σε χαρτί τη διαδρομή που θα κάνει. (Μαθηματικά– Κωδικοποίηση)
Εργαστήριο 4
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
Δεξιότητες Τεχνολογίας – επίλυση Προβλήματος
Σύνδεση με τη Βασική Θεματική «Steam και οι πλανήτες»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
-Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
-Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
-Να κατανοήσουν την εναλλαγή των εποχών
-Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία
Δραστηριότητες
1η ώρα
-Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD) (Science– Technology)
2η ώρα
-Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της
-Συζήτηση για το πώς περνάμε τη μέρα και τη νύχτα-Ζωγραφική
3η ώρα
-Ποιες είναι οι εποχές του Χρόνου; Παρακολούθηση σύντομου βίντεο προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο και τις εποχές. https://youtu.be/vDgUmTq4a2Q (Technology)
-Ψηφιακά παιχνίδια αντιστοίχησης χαρακτηριστικών εικόνων με κάθε εποχή
https://learningapps.org/watch?v=pns5p9ioj20
https://learningapps.org/watch?v=p8jh1uxxn20
https://learningapps.org/view10255026
Εργαστήριο 5
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
Δεξιότητες εμπέδωσης-Εξοικέιωση με ψηφιακά εργαλεία
Σύνδεση με τη Βασική Θεματική «Steam και οι πλανήτες»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-Σύγκριση εννοιολογικών χαρτών για να ανακαλύψουμε τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε
-Εξοικείωση με quiz και ψηφιακά εργαλεία εμπέδωσης
-Δημιουργία μακέτας με πλαστελίνη μέσα από ομαδοσυνεργατική διαδικασία
1η ώρα
– Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Συγκρίνουμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες με τις γνώσεις που είχαμε και αυτές που αποκτήσαμε
– Παίζουμε με το bee bot κατευθύνοντάς το σε συγκεκριμένο πλανήτη κάθε φορά.
2η ώρα
– Καλούμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες στη γωνιά του Υπολογιστή να βρουν τα ζευγάρια των πλανητών με το παιχνίδι
https://learningapps.org/watch?v=pfw938hma20
-Παιχνίδι βρες το άλλο μισό του κάθε πλανήτη
-Memory με τους πλανήτες
3η ώρα
-Ομαδοσυνεργατική μέθοδος και Δημιουργία Μακέτας με τους πλανήτες, με υλικά τάξης όπως χρώματα, πλαστελίνη για τον κάθε πλανήτη, ξυλάκια, χαρτόνι, μαρκαδόρους για να γράψουν τα ονόματα, οπτικοποιώντας τη σκέψη τους και αυτά τα οποία έμαθαν, όπως η σειρά των πλανητών και η απόσταση από τον Ήλιο (Engineering– Υπολογιστική Σκέψη- Arts))