Τον μήνα Νοέμβριο ασχολούμαστε με πολλά και διαφορετικά θέματα όπως είναι το φθινόπωρο, η γιορτή της αεροπορίας, η σύναξη των Αρχαγγέλων, το Πολυτεχνείο, τα σχήματα και τα χρώματα και ο κύκλος του νερού. Παρακάτω θα αναρτήσουμε ορισμένες από τις δραστηριότητες που κάναμε κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα!
8 Νοεμβρίου: Γιορτάζουν οι Αρχάγγελοι!
Μιλήσαμε για τη γιορτή των Αρχαγγέλων και είπαμε χρόνια πολλά σε μια μαθήτρια που γιόρταζε! Αφού μας κέρασε και ένα γλυκό, είδαμε μια εικόνα με τους Αγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ και είπαμε ότι εκείνη την ημέρα γιορτάζουν κι άλλα ονόματα, όπως Άγγελος, Αγγελική, Μιχάλης, Μιχαέλα, Γαβριήλ, Γαβριέλα και άλλα. Είπαμε ότι οι άγγελοι μας προστατεύουν και αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια κάρτα με τους αγγέλους και στη μέση να γράψουμε και μια προσευχή για να μας προστατεύουν. Πήραμε λοιπόν τους μαρκαδόρους, τα ψαλίδια και τις κόλλες μας και ξεκινήσαμε!
Δαίδαλος και Ίκαρος
Με αφορμή την συζήτηση για τους αγγέλους, παρατηρήσαμε ότι οι άγγελοι έχουν φτερά για να πετάνε ψηλά στον ουρανό. Για το λόγο αυτό, έγινε μια αναδρομή στο παρελθόν με την ιστορία του Δαίδαλου και Ίκαρου που ο Δαίδαλος ήταν εκείνος που προσπάθησε να βρει τρόπο για να πετάξουν και οι άνθρωποι! Διαβάσαμε λοιπόν την ιστορία και στη συνέχεια κάναμε ένα φύλλο εργασίας για κατανόηση όσων μάθαμε!
Γιορτή Αεροπορίας
Στη συνέχεια αναρωτηθήκαμε ποιος άλλος πετάει στον κόσμο πέρα από τους αγγέλους και είπαμε ότι μεταξύ άλλων πετάνε και τα πουλιά, οι πεταλούδες, τα αεροπλάνα! Σταθήκαμε λοιπόν στα αεροπλάνα και συζητήσαμε για το θέμα και μάθαμε διάφορες κατηγορίες αεροσκαφών! Έπειτα αναφερθήκαμε στη γιορτή της Αεροπορίας που γιορτάζεται την ημέρα που γιορτάζουν και οι Αρχάγγελοι και είπαμε ότι οι Αρχάγγελοι είναι οι προστάτες των αεροπλάνων! Στη συνέχεια είδαμε ένα βίντεο με πολεμικά αεροσκάφη και αποφασίσαμε να φτιάξουμε και το δικό μας! Πήραμε λοιπόν πλαστικά μπουκάλια νερού και χαρτόνι και ξεκινήσαμε!
17 Νοέμβρη
Ξεκινήσαμε να συζητάμε για τα ιστορικά γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου του 1973. Με αφορμή την ημέρα αυτή, αποφασίσαμε να μάθουμε αρχικά τί ακριβώς συνέβη τότε. Αφού είδαμε κάποιες εικόνες από το Πολυτεχνείο και τις στιγμές εκείνες όπου οι φοιτητές κάνανε κατάληψη και φώναζαν συνθήματα όπως το γνωστό “ΨΩΜΙ,ΠΑΙΔΕΙΑ,ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ” , στη συνέχεια είδαμε και ένα βίντεο σχετικό. Αφού έγινε η πρώτη εμπέδωση των γεγονότων, αποφασίσαμε να κάνουμε και ένα φύλλο εργασίας με θέμα το Πολυτεχνείο.
Αποφασίσαμε να διαβάσουμε το παραμύθι “Το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου”, το οποίο μας διηγείται την ιστορία του Μελένιου, ο οποίος αποφάσισε να πάει στην Ντενεκεδούπολη. Καθώς την ημέρα της 17ης Νοεμβρίου θα πραγματοποιήσουμε κουκλοθέατρο με την ιστορία της Ντενεκεδούπολης, είπαμε να διαβάσουμε αυτό το παραμύθι που είναι η αρχή της ιστορίας! Ακούγωντας ταυτόχρονα την εξιστόρηση του παραμυθιού από τον Μαρκόπουλο Γιάννη (https://www.youtube.com/watch?v=JcJwcPdQ5Rg) είπαμε βιωματικά όλοι μαζί την ιστορία και δείξαμε και κάποια “τενεκεδάκια” (κουτάκι μπύρας).
17 Νοέμβρη
Σε συνέχεια του θέματος για την 17η Νοεμβρίου, διαβάσαμε το παραμύθι “Η σοφή ελιά” που αναφέρει τις έννοιες “δημοκρατία” και “δικτατορία” και κατανοήσαμε ότι όταν κάνει ο καθένας ελεύθερα ότι θέλει είναι καλύτερα σε σχέση με όταν αποφασίζει μόνο ένας και κάνουμε ότι θέλει ο ένας. Στη συνέχεια είδαμε κάποια σχετικά βίντεο με το Πολυτεχνείο και γράψαμε σε φύλλο εργασίας τις λέξεις “ΨΩΜΙ” “ΠΑΙΔΕΙΑ” “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ”. Έπειτα αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία και να δημιουργήσουμε με απλά υλικά το Πολυτεχνείο με την καγκελόπορτα και να τοποθετήσουμε βιωματικά λουλούδια προς τη μνήμη όσων φοιτητών έχασαν τη ζωή τους τη 17η Νοεμβρίου του 1973.
17 Νοέμβρη
Φτιάξαμε ατομικές κατασκευές με θέμα το Πολυτεχνείο χρησιμοποιώντας απλά υλικά!
Η γιορτή μας για την επέτειο του Πολυτεχνείου
Την Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022 κάναμε στο σχολείο μας τη γιορτή μας για τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου. Αποφασίσαμε να παίξουμε κουκλοθέατρο με την ιστορία της “Ντενεκεδούπολης” η οποία μας μιλά για μια πολιτεία όπου ζούσαν ελεύθερα και χαρούμενα τα τενεκεδάκια ώσπου μια μέρα ήρθε ο κακός “Λαδένιος” και αυτοδιορίστηκε κυβερνήτης της Ντενεκεδούπολης. Στη συνέχεια φωνάξαμε τα συνθήματα που φώναζαν και οι φοιτητές στο Πολυτεχνείο το 1973 και στη συνέχεια αποχώρησαν οι μαθητές από το σχολείο.
Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα των Παιδιών
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού που ήταν την Κυριακή 20 Νοεμβρίου, αποφασίσαμε να αναφερθούμε σε αυτήν την ημέρα και να τονίσουμε τη σημαντικότητά της καθώς είπαμε πόσο σημαντικό είναι όλα τα παιδιά να έχουν ίσα δικαιώματα σε όλο τον κόσμο. Διαβάσαμε ένα βιβλίο το οποίο είχε διάφορες μικρές ιστορίες σχετικές με το θέμα και στη συνέχεια συζητήσαμε τί μας έκανε εντύπωση. Έπειτα αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία με θέμα την παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα των παιδιών και να γράψουμε επάνω τις λέξεις οι οποίες σχετίζονται με τα δικαιώματα των παιδιών (π.χ. δικαίωμα στην εκπαίδευση, υγεία, τροφή κλπ.)
Χρώματα
Ασχοληθήκαμε με τη θεματική “Χρώματα” όπου συζητήσαμε ποια χρώματα γνωρίζουμε και πόσα είναι τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Αποφασίσαμε να παίξουμε ένα παιχνίδι κινητικό με θέμα τα χρώματα όπου τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και η κάθε ομάδα είχε μπροστά της στο πάτωμα τετραγωνάκια με το κάθε χρώμα καθώς και ένα καλαθάκι όπου είχε μέσα ρολά από χαρτί υγείας περιτυλιγμένα με τα αντίστοιχα χρώματα που υπήρχαν στο πάτωμα. Στόχος ήταν να κερδίσει η ομάδα που θα έβαζε πιο γρήγορα όλα τα ρολά στα αντίστοιχα χρώματα!
“Η Μάγισσα που τη λέγανε Χρωματούλα”
Παίξαμε άλλο ένα διασκεδαστικό κινητικό παιχνίδι, όπου ένα παιδί φορώντας ένα κώνο ως καπέλο ήταν η μάγισσα “Χρωματούλα” η οποία διάλεγε πάντα ένα χρώμα και μόλις φώναζε το χρώμα που επιθυμούσε, όλα τα άλλα παιδιά έπρεπε να βρούνε αντικείμενα μέσα στην τάξη με το χρώμα που ζητούσε η μάγισσα! Όποιο παιδί δεν προλάβαινε να φέρει κάποιο αντικείμενο μόλις έλεγε η μάγισσα “ΣΤΟΠ”, γινόταν εκείνο μετά η μάγισσα!
“Αν ανακατέψεις δύο χρώματα, δημιουργείται ένα νέο χρώμα μαγικό!”
Αφού μιλήσαμε περισσότερο για τα χρώματα, είπαμε ότι πέρα από το άσπρο και το μαύρο, υπάρχουν τρία βασικά χρώματα (κόκκινο,μπλε,κίτρινο), τα οποία εάν τα ανακατέψεις δύο δύο μεταξύ τους, δημιουργείται ένα νέο χρώμα! (π.χ. κόκκινο και κίτρινο γίνεται πορτοκαλί). Έτσι λοιπόν λυγίσαμε ένα χαρτί Α4 στη μέση και σε κάθε πλευρά βάλαμε από ένα χρώμα. Στη συνέχεια τρίψαμε με τα χέρια μας το φύλλο για να ανακατευτούνε μέσα τα χρώματα και μόλις ανοίξαμε το φύλλο είδαμε τί χρώμα είχε δημιουργηθεί! Κάποια παιδιά είπαν ότι το έργο τέχνης που δημιουργήθηκε, έμοιαζε με πεταλούδα, και έτσι αποφασίσαμε να τα κρεμάσουμε στην τάξη για να γίνει πιο όμορφη και πολύχρωμη!
Χρώματα
Διαβάσαμε ένα παραμύθι σχετικά με τα χρώματα και το ουράνιο τόξο και τις συνέπειες που θα έχει ο κόσμος εάν εξαφανιστούν όλα τα χρώματα! Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία με θέμα την ανάμειξη δύο χρωμάτων τα οποία βγάζουν ένα νέο τρίτο χρώμα. Χρησιμοποιήσαμε χρώματα και τις παλάμες μας και φτιάξαμε τα νέα χρώματα! Τέλος εξασκηθήκαμε και στην αντίληψη των χρωμάτων με φύλλα εργασίας!
Επειδή ο καιρός ήταν ευνοϊκός, αποφασίσαμε να βγούμε στην αυλή και να παίξουμε το παιχνίδι “Ο Μπαρμπα-Θωμάς”. Το παιχνίδι αυτό είναι κινητικό και άρεσε πολύ στα παιδιά! Ένα παιδί ορίζεται μπαρμπα-Θωμάς και είναι πάνω σε μια γραμμή. Τα υπόλοιπα παιδιά είναι όλα μαζεμένα στην άλλη άκρη και περιμένουν τον μπαρμπα-Θωμά να τους πει ποιο χρώμα επιθυμεί! Στη συνέχεια όποιο παιδί έχει πάνω στα ρούχα του το χρώμα που ζητάει ο μπαρμπα-Θωμάς, πρέπει να τρέξει προς εκείνον και να καταφέρει να τον περάσει χωρίς να το πιάσει, ώστε να φτάσει και να περάσει τη γραμμή όπου είναι ο μπαρμπα-Θωμάς. Όποιο παιδί πιαστεί, γίνεται και εκείνο μπαρμπα-Θωμάς και πάει λέγοντας!
Σχήματα
Μετά τα χρώματα, μιλήσαμε για τα σχήματα! Καταλάβαμε ότι τα σχήματα, όπως και τα χρώματα, βρίσκονται παντού γύρω μας, μέσα στην τάξη, πάνω στα ρούχα μας, έξω στην αυλή κλπ.. Επιπλέον παρατηρήσαμε ότι και τα παιχνίδια της τάξης είναι γεμάτα από σχήματα, όπως και τα χαλιά μας. Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να αξιοποιήσουμε τις πλαστελίνες μας και πάνω σε χαρτονάκια να κάνουμε τα σχήματα με μολύβι και πάνω να δημιουργήσαμε τα σχήματα που έχουμε σχεδιάσει!
Επίσης παίξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης σχετικό με τα σχήματα, όπου τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, και η κάθε ομάδα είχε μπροστά της ένα ταμπλό με τρία σχήματα τα οποία μέσα τους είχαν άλλο ένα σχήμα και όλα ήταν με διαφορετικό χρώμα. Αντίστοιχα και η άλλη ομάδα είχε ένα ταμπλό με διαφορετικά σχήματα και χρώματα. Στη συνέχεια, τα σχήματα που υπήρχαν στο ταμπλό ήταν και μεμονωμένα στο πάτωμα και έπρεπε η κάθε ομάδα να αντιστοιχίσει τα σχήματα στη σωστή τους θέση στο ταμπλό! Όποια ομάδα τελείωνε πιο γρήγορα, κέρδιζε!
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε και με κάποια φύλλα εργασίας όπου μάθαμε πώς να σχεδιάζουμε μόνοι μας τα σχήματα και τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία δημιουργώντας τον “Σχηματούλη”, ένα ανθρωπάκι που όλα τα μέλη του σώματός του αποτελούνται από σχήματα!
Κλείνοντας με τη θεματική “Σχήματα”, αποφασίσαμε να φτιάξουμε τους “Σχηματούληδες” και την πόλη τους τη “Σχηματούπολη”! Χρησιμοποιώντας απλά υλικά και ανακυκλώσιμα, χρωματίσαμε κάθε υλικό και δημιουργήσαμε μια όμορφη κατασκευή! Για τους σχηματούληδες χρησιμοποιήσαμε κουτάλια πλαστικά και για σώμα χρησιμοποιήσαμε τα σχήματα που μάθαμε! Τέλος κάναμε και τα τέσσερα σχήματα (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος, παραλληλόγραμμο) και κάναμε τρύπες πάνω σε αυτά και βάλαμε μέσα τα δάχτυλά μας και παριστάναμε τα σχηματανρθωπάκια!
“Ο κύκλος του νερού”
Μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού με αφορμή μια βροχερή ημέρα στο σχολείο. Αναρωτηθήκαμε από που πέφτει η βροχή, πώς βρέθηκαν όλες οι σταγόνες μέσα στα σύννεφα και πότε πέφτουν στη γη και πού πηγαίνουν! Είδαμε κάποια εκπαιδευτικά βίντεο και μάθαμε και ένα νέο τραγούδι για τον κύκλο του νερού! Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ατομική κατασκευή με την κάθε φάση του κύκλου του νερού και μάθαμε και νέες λέξεις όπως “συμπύκνωση”, “εξάτμιση”, “βροχόπτωση”, “συγκέντρωση”, οι οποίες περιγράφουν τί συμβαίνει με τις σταγόνες. Το είδαμε και βιωματικά με ένα πείραμα όπου βράσαμε σε μπρίκι νερό και εξηγήσαμε ότι όταν ζεσταθεί πολύ το νερό ξεκινάει να εξατμίζεται και να φεύγει προς τα επάνω. Για να κατανοήσουμε και τη δημιουργία των σταγόνων, τοποθετήσαμε ένα διάφανο πιατάκι πάνω στο μπρίκι και από τους υδρατμούς δημιουργήθηκαν σταγόνες νερού. Τέλος διαβάσαμε και ένα σχετικό με το θέμα παραμύθι “Η μικρή σταγόνα” το οποίο μας περιγράφει με απλό τρόπο το ταξίδι της και γενικότερα τον κύκλο του νερού.
Αποφασίσαμε να κάνουμε βιωματικά τον κύκλο του νερού, δημιουργώντας στο πάτωμα τις διάφορες φάσεις του κύκλου του νερού. Έτσι ένα ένα τα παιδιά ξεκινούσαν από τη θάλασσα ως σταγόνα (μπλε πανί), στη συνέχεια ξεκίνησαν το ταξίδι πάνω στα σύννεφα (παγκάκι), έπειτα συνάντησαν άλλη μια σταγόνα στο δρόμο τους (μπάλα) και μαζί συνέχισαν να διασχίζουν τα σύννεφα (κύκλοι) έπειτα βρήκαν το συννεφάκι που θα ζήσουν (πετάμε την μπάλα μέσα σε ένα κουτί), και μετά κυλάνε οι σταγόνες στα ρυάκια, στα δέντρα, στα χωράφια (εμπόδια με κώνους), και τέλος κυλάνε στο ποταμάκι (κλωστή, ισορροπία πάνω στην κλωστή) και καταλήγουν πάλι στη θάλασσα!
Τέλος κάναμε και ένα φύλλο εργασίας με θέμα τα μαθηματικά όπου τα παιδιά έπρεπε να μετρήσουν τις σταγόνες στο σύννεφο και να γράψουν τον αριθμό και το αντίθετο, δηλαδή να δούνε τον αριθμό που αναγράφεται μέσα σε κάθε σύννεφο και να σχηματίσουν τις αντίστοιχες σταγόνες!
Φτιάξαμε μια ατομική κατασκευή με μια τρισδιάστατη νεροσταγόνα όπου σε κάθε πλευρά έδειχνε τις φάσεις της σταγόνας από τη θάλασσα έως την επιστροφή της σε αυτήν!
Τέλος κάναμε μια “Ηχο-Ιστορία” όπου αφηγηθήκαμε με τη βοήθεια των μουσικών οργάνων την ιστορία του κύριου Σταγονούλη, ο οποίος βρέθηκε από τη θάλασσα στα σύννεφα και από τα σύννεφα έπεσε στη γη σαν βροχή και περνώντας μέσα από ρυάκια και κοιλάδες και ποτάμια κατέληξε ξανά στη θάλασσα!