Νοέμβριος 2022

Τον μήνα Νοέμβριο ασχολούμαστε με πολλά και διαφορετικά θέματα όπως είναι το φθινόπωρο, η γιορτή της αεροπορίας, η σύναξη των Αρχαγγέλων, το Πολυτεχνείο, τα σχήματα και τα χρώματα και ο κύκλος του νερού. Παρακάτω θα αναρτήσουμε ορισμένες από τις δραστηριότητες που κάναμε κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα!

 

8 Νοεμβρίου: Γιορτάζουν οι Αρχάγγελοι!

Μιλήσαμε για τη γιορτή των Αρχαγγέλων και είπαμε χρόνια πολλά σε μια μαθήτρια που γιόρταζε! Αφού μας κέρασε και ένα γλυκό, είδαμε μια εικόνα με τους Αγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ και είπαμε ότι εκείνη την ημέρα γιορτάζουν κι άλλα ονόματα, όπως Άγγελος, Αγγελική, Μιχάλης, Μιχαέλα, Γαβριήλ, Γαβριέλα και άλλα. Είπαμε ότι οι άγγελοι μας προστατεύουν και αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια κάρτα με τους αγγέλους και στη μέση να γράψουμε και μια προσευχή για να μας προστατεύουν. Πήραμε λοιπόν τους μαρκαδόρους, τα ψαλίδια και τις κόλλες μας και ξεκινήσαμε!

1667917373369 1667917365675 1667917381311 1667917389641 1667917430665 1667917423341 1667917415587 1667917404759 16679173974271667917323045

 

Δαίδαλος και Ίκαρος

Με αφορμή την συζήτηση για τους αγγέλους, παρατηρήσαμε ότι οι άγγελοι έχουν φτερά για να πετάνε ψηλά στον ουρανό. Για το λόγο αυτό, έγινε μια αναδρομή στο παρελθόν με την ιστορία του Δαίδαλου και Ίκαρου που ο Δαίδαλος ήταν εκείνος που προσπάθησε να βρει τρόπο για να πετάξουν και οι άνθρωποι! Διαβάσαμε λοιπόν την ιστορία και στη συνέχεια κάναμε ένα φύλλο εργασίας για κατανόηση όσων μάθαμε!

1667917333316 1667917303563 1667917286964 1667917295213 1667917279478

Γιορτή Αεροπορίας

Στη συνέχεια αναρωτηθήκαμε ποιος άλλος πετάει στον κόσμο πέρα από τους αγγέλους και είπαμε ότι μεταξύ άλλων πετάνε και τα πουλιά, οι πεταλούδες, τα αεροπλάνα! Σταθήκαμε λοιπόν στα αεροπλάνα και συζητήσαμε για το θέμα και μάθαμε διάφορες κατηγορίες αεροσκαφών! Έπειτα αναφερθήκαμε στη γιορτή της Αεροπορίας που γιορτάζεται την ημέρα που γιορτάζουν και οι Αρχάγγελοι και είπαμε ότι οι Αρχάγγελοι είναι οι προστάτες των αεροπλάνων! Στη συνέχεια είδαμε ένα βίντεο με πολεμικά αεροσκάφη και αποφασίσαμε να φτιάξουμε και το δικό μας! Πήραμε λοιπόν πλαστικά μπουκάλια νερού και χαρτόνι και ξεκινήσαμε!

1667917224475 1667917245028 1667917235794 1667917254631 1667917263330 1667917271883

 

17 Νοέμβρη

Ξεκινήσαμε να συζητάμε για τα ιστορικά γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου του 1973. Με αφορμή την ημέρα αυτή, αποφασίσαμε να μάθουμε αρχικά τί ακριβώς συνέβη τότε. Αφού είδαμε κάποιες εικόνες από το Πολυτεχνείο και τις στιγμές εκείνες όπου οι φοιτητές κάνανε κατάληψη και φώναζαν συνθήματα όπως το γνωστό “ΨΩΜΙ,ΠΑΙΔΕΙΑ,ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ” , στη συνέχεια είδαμε και ένα βίντεο σχετικό. Αφού έγινε η πρώτη εμπέδωση των γεγονότων, αποφασίσαμε να κάνουμε και ένα φύλλο εργασίας με θέμα το Πολυτεχνείο.

1668425167297 1668425202759 1668425185188 1668425175502

 

Αποφασίσαμε να διαβάσουμε το παραμύθι “Το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου”, το οποίο μας διηγείται την ιστορία του Μελένιου, ο οποίος αποφάσισε να πάει στην Ντενεκεδούπολη. Καθώς την ημέρα της 17ης Νοεμβρίου θα πραγματοποιήσουμε κουκλοθέατρο με την ιστορία της Ντενεκεδούπολης, είπαμε να διαβάσουμε αυτό το παραμύθι που είναι η αρχή της ιστορίας! Ακούγωντας ταυτόχρονα την εξιστόρηση του παραμυθιού από τον Μαρκόπουλο Γιάννη (https://www.youtube.com/watch?v=JcJwcPdQ5Rg) είπαμε βιωματικά όλοι μαζί την ιστορία και δείξαμε και κάποια “τενεκεδάκια” (κουτάκι μπύρας).

1668425159356 1668425106089 1668425094430

 

17 Νοέμβρη

Σε συνέχεια του θέματος για την 17η Νοεμβρίου, διαβάσαμε το παραμύθι “Η σοφή ελιά” που αναφέρει τις έννοιες “δημοκρατία” και “δικτατορία” και κατανοήσαμε ότι όταν κάνει ο καθένας ελεύθερα ότι θέλει είναι καλύτερα σε σχέση με όταν αποφασίζει μόνο ένας και κάνουμε ότι θέλει ο ένας. Στη συνέχεια είδαμε κάποια σχετικά βίντεο με το Πολυτεχνείο και γράψαμε σε φύλλο εργασίας τις λέξεις “ΨΩΜΙ” “ΠΑΙΔΕΙΑ” “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ”. Έπειτα αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία και να δημιουργήσουμε με απλά υλικά το Πολυτεχνείο με την καγκελόπορτα και να τοποθετήσουμε βιωματικά λουλούδια προς τη μνήμη όσων φοιτητών έχασαν τη ζωή τους τη 17η Νοεμβρίου του 1973.

1668517535671 1668517481516 1668517450271 1668517436917 1668517419140

 

17 Νοέμβρη

Φτιάξαμε ατομικές κατασκευές με θέμα το Πολυτεχνείο χρησιμοποιώντας απλά υλικά!

1668617056338 1668617082701 1668617091855 1668617102643 1668617115037

Η γιορτή μας για την επέτειο του Πολυτεχνείου

Την Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022 κάναμε στο σχολείο μας τη γιορτή μας για τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου. Αποφασίσαμε να παίξουμε κουκλοθέατρο με την ιστορία της “Ντενεκεδούπολης” η οποία μας μιλά για μια πολιτεία όπου ζούσαν ελεύθερα και χαρούμενα τα τενεκεδάκια ώσπου μια μέρα ήρθε ο κακός “Λαδένιος” και αυτοδιορίστηκε κυβερνήτης της Ντενεκεδούπολης. Στη συνέχεια φωνάξαμε τα συνθήματα που φώναζαν και οι φοιτητές στο Πολυτεχνείο το 1973 και στη συνέχεια αποχώρησαν οι μαθητές από το σχολείο.

1668707873584 1668707902741 1668707936534 1668708048805

 

Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα των Παιδιών

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού που ήταν την Κυριακή 20 Νοεμβρίου, αποφασίσαμε να αναφερθούμε σε αυτήν την ημέρα και να τονίσουμε τη σημαντικότητά της καθώς είπαμε πόσο σημαντικό είναι όλα τα παιδιά να έχουν ίσα δικαιώματα σε όλο τον κόσμο. Διαβάσαμε ένα βιβλίο το οποίο είχε διάφορες μικρές ιστορίες σχετικές με το θέμα και στη συνέχεια συζητήσαμε τί μας έκανε εντύπωση. Έπειτα αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία με θέμα την παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα των παιδιών και να γράψουμε επάνω τις λέξεις οι οποίες σχετίζονται με τα δικαιώματα των παιδιών (π.χ. δικαίωμα στην εκπαίδευση, υγεία, τροφή κλπ.)

1669053183131 1669053200212 1669053210315 1669053232861

 

Χρώματα

Ασχοληθήκαμε με τη θεματική “Χρώματα” όπου συζητήσαμε ποια χρώματα γνωρίζουμε και πόσα είναι τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Αποφασίσαμε να παίξουμε ένα παιχνίδι κινητικό με θέμα τα χρώματα όπου τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και η κάθε ομάδα είχε μπροστά της στο πάτωμα τετραγωνάκια με το κάθε χρώμα καθώς και ένα καλαθάκι όπου είχε μέσα ρολά από χαρτί υγείας περιτυλιγμένα με τα αντίστοιχα χρώματα που υπήρχαν στο πάτωμα. Στόχος ήταν να κερδίσει η ομάδα που θα έβαζε πιο γρήγορα όλα τα ρολά στα αντίστοιχα χρώματα!

1669117525943 1669117505390

“Η Μάγισσα που τη λέγανε Χρωματούλα”

Παίξαμε άλλο ένα διασκεδαστικό κινητικό παιχνίδι, όπου ένα παιδί φορώντας ένα κώνο ως καπέλο ήταν η μάγισσα “Χρωματούλα” η οποία διάλεγε πάντα ένα χρώμα και μόλις φώναζε το χρώμα που επιθυμούσε, όλα τα άλλα παιδιά έπρεπε να βρούνε αντικείμενα μέσα στην τάξη με το χρώμα που ζητούσε η μάγισσα! Όποιο παιδί δεν προλάβαινε να φέρει κάποιο αντικείμενο μόλις έλεγε η μάγισσα “ΣΤΟΠ”, γινόταν εκείνο μετά η μάγισσα!

1669117413049 1669117400293 1669117388223 1669117375683

 

“Αν ανακατέψεις δύο χρώματα, δημιουργείται ένα νέο χρώμα μαγικό!” 

Αφού μιλήσαμε περισσότερο για τα χρώματα, είπαμε ότι πέρα από το άσπρο και το μαύρο, υπάρχουν τρία βασικά χρώματα (κόκκινο,μπλε,κίτρινο), τα οποία εάν τα ανακατέψεις δύο δύο μεταξύ τους, δημιουργείται ένα νέο χρώμα! (π.χ. κόκκινο και κίτρινο γίνεται πορτοκαλί). Έτσι λοιπόν λυγίσαμε ένα χαρτί Α4 στη μέση και σε κάθε πλευρά βάλαμε από ένα χρώμα. Στη συνέχεια τρίψαμε με τα χέρια μας το φύλλο για να ανακατευτούνε μέσα τα χρώματα και μόλις ανοίξαμε το φύλλο είδαμε τί χρώμα είχε δημιουργηθεί! Κάποια παιδιά είπαν ότι το έργο τέχνης που δημιουργήθηκε, έμοιαζε με πεταλούδα, και έτσι αποφασίσαμε να τα κρεμάσουμε στην τάξη για να γίνει πιο όμορφη και πολύχρωμη!

1669117474046 1669117455277

 

Χρώματα

Διαβάσαμε ένα παραμύθι σχετικά με τα χρώματα και το ουράνιο τόξο και τις συνέπειες που θα έχει ο κόσμος εάν εξαφανιστούν όλα τα χρώματα! Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία με θέμα την ανάμειξη δύο χρωμάτων τα οποία βγάζουν ένα νέο τρίτο χρώμα. Χρησιμοποιήσαμε χρώματα και τις παλάμες μας και φτιάξαμε τα νέα χρώματα! Τέλος εξασκηθήκαμε και στην αντίληψη των χρωμάτων με φύλλα εργασίας!

1669304890591 1669304881901 1669304873477 1669304863775 1669304854661 1669304837925

 

Επειδή ο καιρός ήταν ευνοϊκός, αποφασίσαμε να βγούμε στην αυλή και να παίξουμε το παιχνίδι “Ο Μπαρμπα-Θωμάς”. Το παιχνίδι αυτό είναι κινητικό και άρεσε πολύ στα παιδιά! Ένα παιδί ορίζεται μπαρμπα-Θωμάς και είναι πάνω σε μια γραμμή. Τα υπόλοιπα παιδιά είναι όλα μαζεμένα στην άλλη άκρη και περιμένουν τον μπαρμπα-Θωμά να τους πει ποιο χρώμα επιθυμεί! Στη συνέχεια όποιο παιδί έχει πάνω στα ρούχα του το χρώμα που ζητάει ο μπαρμπα-Θωμάς, πρέπει να τρέξει προς εκείνον και να καταφέρει να τον περάσει χωρίς να το πιάσει, ώστε να φτάσει και να περάσει τη γραμμή όπου είναι ο μπαρμπα-Θωμάς. Όποιο παιδί πιαστεί, γίνεται και εκείνο μπαρμπα-Θωμάς και πάει λέγοντας!

1669305075915

 

Σχήματα

Μετά τα χρώματα, μιλήσαμε για τα σχήματα! Καταλάβαμε ότι τα σχήματα, όπως και τα χρώματα, βρίσκονται παντού γύρω μας, μέσα στην τάξη, πάνω στα ρούχα μας, έξω στην αυλή κλπ.. Επιπλέον παρατηρήσαμε ότι και τα παιχνίδια της τάξης είναι γεμάτα από σχήματα, όπως και τα χαλιά μας. Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να αξιοποιήσουμε τις πλαστελίνες μας και πάνω σε χαρτονάκια να κάνουμε τα σχήματα με μολύβι και πάνω να δημιουργήσαμε τα σχήματα που έχουμε σχεδιάσει!

1669304923967 1669304946061

 

Επίσης παίξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης σχετικό με τα σχήματα, όπου τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, και η κάθε ομάδα είχε μπροστά της ένα ταμπλό με τρία σχήματα τα οποία μέσα τους είχαν άλλο ένα σχήμα και όλα ήταν με διαφορετικό χρώμα. Αντίστοιχα και η άλλη ομάδα είχε ένα ταμπλό με διαφορετικά σχήματα και χρώματα. Στη συνέχεια, τα σχήματα που υπήρχαν στο ταμπλό ήταν και μεμονωμένα στο πάτωμα και έπρεπε η κάθε ομάδα να αντιστοιχίσει τα σχήματα στη σωστή τους θέση στο ταμπλό! Όποια ομάδα τελείωνε πιο γρήγορα, κέρδιζε!

16693049709221669304985342

Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε και με κάποια φύλλα εργασίας όπου μάθαμε πώς να σχεδιάζουμε μόνοι μας τα σχήματα και τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ομαδική εργασία δημιουργώντας τον “Σχηματούλη”, ένα ανθρωπάκι που όλα τα μέλη του σώματός του αποτελούνται από σχήματα!

1669304913174 1669305013558 1669305028134 1669305046093

 

Κλείνοντας με τη θεματική “Σχήματα”, αποφασίσαμε να φτιάξουμε τους “Σχηματούληδες” και την πόλη τους τη “Σχηματούπολη”! Χρησιμοποιώντας απλά υλικά και ανακυκλώσιμα, χρωματίσαμε κάθε υλικό και δημιουργήσαμε μια όμορφη κατασκευή! Για τους σχηματούληδες χρησιμοποιήσαμε κουτάλια πλαστικά και για σώμα χρησιμοποιήσαμε τα σχήματα που μάθαμε! Τέλος κάναμε και τα τέσσερα σχήματα (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος, παραλληλόγραμμο) και κάναμε τρύπες πάνω σε αυτά και βάλαμε μέσα τα δάχτυλά μας και παριστάναμε τα σχηματανρθωπάκια!

1669403143649 1669403157529 1669403168138 1669403182521 1669403209369 1669403224445

 

“Ο κύκλος του νερού” 

Μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού με αφορμή μια βροχερή ημέρα στο σχολείο. Αναρωτηθήκαμε από που πέφτει η βροχή, πώς βρέθηκαν όλες οι σταγόνες μέσα στα σύννεφα και πότε πέφτουν στη γη και πού πηγαίνουν! Είδαμε κάποια εκπαιδευτικά βίντεο και μάθαμε και ένα νέο τραγούδι για τον κύκλο του νερού! Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια ατομική κατασκευή με την κάθε φάση του κύκλου του νερού και μάθαμε και νέες λέξεις όπως “συμπύκνωση”, “εξάτμιση”, “βροχόπτωση”, “συγκέντρωση”, οι οποίες περιγράφουν τί συμβαίνει με τις σταγόνες. Το είδαμε και βιωματικά με ένα πείραμα όπου βράσαμε σε μπρίκι νερό και εξηγήσαμε ότι όταν ζεσταθεί πολύ το νερό ξεκινάει να εξατμίζεται και να φεύγει προς τα επάνω. Για να κατανοήσουμε και τη δημιουργία των σταγόνων, τοποθετήσαμε ένα διάφανο πιατάκι πάνω στο μπρίκι και από τους υδρατμούς δημιουργήθηκαν σταγόνες νερού. Τέλος διαβάσαμε και ένα σχετικό με το θέμα παραμύθι “Η μικρή σταγόνα” το οποίο μας περιγράφει με απλό τρόπο το ταξίδι της και γενικότερα τον κύκλο του νερού.

1669650157042 1669650179185 1669650190743 1669650212191 1669650227722 1669650238019 1669650248853 1669650259064 1669650267168

 

Αποφασίσαμε να κάνουμε βιωματικά τον κύκλο του νερού, δημιουργώντας στο πάτωμα τις διάφορες φάσεις του κύκλου του νερού. Έτσι ένα ένα τα παιδιά ξεκινούσαν από τη θάλασσα ως σταγόνα (μπλε πανί), στη συνέχεια ξεκίνησαν το ταξίδι πάνω στα σύννεφα (παγκάκι), έπειτα συνάντησαν άλλη μια σταγόνα στο δρόμο τους (μπάλα) και μαζί συνέχισαν να διασχίζουν τα σύννεφα (κύκλοι) έπειτα βρήκαν το συννεφάκι που θα ζήσουν (πετάμε την μπάλα μέσα σε ένα κουτί), και μετά κυλάνε οι σταγόνες στα ρυάκια, στα δέντρα, στα χωράφια (εμπόδια με κώνους), και τέλος κυλάνε στο ποταμάκι (κλωστή, ισορροπία πάνω στην κλωστή) και καταλήγουν πάλι στη θάλασσα!

1669744476130 1669744497108 1669744508854 1669744554800 1669744570409 1669744584448

Τέλος κάναμε και ένα φύλλο εργασίας με θέμα τα μαθηματικά όπου τα παιδιά έπρεπε να μετρήσουν τις σταγόνες στο σύννεφο και να γράψουν τον αριθμό και το αντίθετο, δηλαδή να δούνε τον αριθμό που αναγράφεται μέσα σε κάθε σύννεφο και να σχηματίσουν τις αντίστοιχες σταγόνες!

1669744440946

Φτιάξαμε μια ατομική κατασκευή με μια τρισδιάστατη νεροσταγόνα όπου σε κάθε πλευρά έδειχνε τις φάσεις της σταγόνας από τη θάλασσα έως την επιστροφή της σε αυτήν!

1669819486904 1669819498832 1669819509046 1669819516265 1669819524033 1669819531516 1669819539236

Τέλος κάναμε μια “Ηχο-Ιστορία” όπου αφηγηθήκαμε με τη βοήθεια των μουσικών οργάνων την ιστορία του κύριου Σταγονούλη, ο οποίος βρέθηκε από τη θάλασσα στα σύννεφα και από τα σύννεφα έπεσε στη γη σαν βροχή και περνώντας μέσα από ρυάκια και κοιλάδες και ποτάμια κατέληξε ξανά στη θάλασσα!

1669819548580 1669819598035 1669819610063