2021-2022

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Νηπιαγωγείου Μεταγγιτσίου

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Διεύθυνση A’/θμιας Εκπαίδευσης Χαλκιδικής

Νηπιαγωγείο Μεταγγιτσίου

Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ) 9490100

ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Έδρα του Σχολείου : Μεταγγίτσι Σιθωνίας Χαλκιδικής

Τηλέφωνο 2375092218

Fax: 2375092218

e-mail: nipmet@sch.gr

Ιστοσελίδα: https://blogs.sch.gr/nipmet/

Προϊσταμένη Νηπιαγωγείου Μεταγγιτσίου: ΤΣΕΛΙΟΥ Μαρία

Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων : ΜΑΥΡΟΥ Ανδρονίκη

Εισαγωγή

Ο  Εσωτερικός Κανονισμός  Λειτουργίας  του  Σχολείου (άρθρο  37,  Ν.4692/2020) επιδιώκει  να εξασφαλίσει τις  προϋποθέσεις και τις συνθήκες  που είναι απαραίτητες  για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα  οι στόχοι που θέτουμε  κάθε φορά  ως σχολική  κοινότητα (μαθητές,  εκπαιδευτικοί, βοηθητικό  προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

Ο  Κανονισμός βασίζεται  σε  όσα προβλέπονται  από  την πολιτεία  για την  εκπαίδευση  και τη λειτουργία των  δημόσιων και  ιδιωτικών Σχολείων,  ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές  αρχές και  είναι   προσαρμοσμένος  στις   ιδιαίτερες  συνθήκες  λειτουργίας   του  Νηπιαγωγείου   και  τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.

Ο Εσωτερικός  Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται  ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του  Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και  Κηδεμόνων καθώς  και  εκπροσώπου  του Δήμου/Δημοτικής  κοινότητας.  Εγκρίνεται  από  τον Συντονιστή/τη   Συντονίστρια   Εκπαιδευτικού   Έργου   που   έχει   την  παιδαγωγική   ευθύνη   του σχολείου καθώς και από τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης.

Ο  Εσωτερικός  Κανονισμός Λειτουργίας  με  την  έναρξη  του σχολικού  έτους  κοινοποιείται  με κάθε πρόσφορο  μέσο στους γονείς/κηδεμόνες  και αναρτάται  με την έναρξη  του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Νηπιαγωγείου.

Η  ακριβής   τήρησή  του   αποτελεί  ευθύνη  και   υποχρέωση  όλων   των  μελών  της   σχολικής κοινότητας:   της   Διεύθυνσης   του   Νηπιαγωγείου,   των    εκπαιδευτικών   και   του   βοηθητικού προσωπικού,  των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός,  όταν  κριθεί αναγκαίο,  αναπροσαρμόζεται, μέσω  της προβλεπόμενης  από τον νόμο   συμμετοχικής  διαδικασίας   όλων   των  μελών   της   σχολικής  κοινότητας,   έτσι   ώστε  να συμπεριλαμβάνει  νέες νομοθετικές  ρυθμίσεις,  να  ανταποκρίνεται στις  αλλαγές  των συνθηκών λειτουργίας του  σχολείου και τις, κατά  καιρούς, αποφάσεις των  αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας

Στο νηπιαγωγείο Μεταγγιτσίου λειτουργεί ένα μικτό τμήμα νηπίων προνηπίων

με υπεύθυνη νηπιαγωγό/ προϊσταμένη  την Τσέλιου Μαρία.

Το νηπιαγωγείο συστεγάζεται με τον Παιδικό σταθμό και μοιράζεται τον εσωτερικό προθάλαμο, τις τουαλέτες και την αυλή.

Όραμα του νηπιαγωγείουμας είναι

η προσφορά ποιοτικής εκπαίδευσης σε ένα ασφαλές, ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα, γνώσεις και εμπειρίες, μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας, αποδοχής, αγάπης και συνεργασίας,

η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών σε όλους τους τομείς (γνωστικό, κοινωνικό, συναισθηματικό και κινητικό τομέα), με γνώμονα τον ρυθμό ανάπτυξης και τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού.

Άρθρο 1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο  Κανονισμός,   περιλαμβάνει  όρους   και  κανόνες,   κατανομή  αρμοδιοτήτων   και  ευθυνών, δικαιωμάτων   και  υποχρεώσεων,   για  όλα   τα  μέλη   της   σχολικής  κοινότητας,   έτσι   ώστε  να διαμορφώνεται   στο   σχολείο   ένα   παιδαγωγικό   και   διδακτικό   κλίμα   που   διευκολύνει   την απρόσκοπτη,  μεθοδική  και  αποτελεσματική  λειτουργία  του.  Ταυτόχρονα  οι  δυσκολίες  και  τα προβλήματα   που  προκύπτουν   αντιμετωπίζονται  από   τα   μέλη   της  σχολικής   κοινότητας  ως προκλήσεις  και  ευκαιρίες βελτίωσης,  ανάπτυξης  και  ενδυνάμωσης παιδαγωγικών,  διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

Βασικοί   στόχοι    του   Κανονισμού    είναι    οι   μαθητές/μαθήτριες    να   διαμορφώσουν    την προσωπικότητά  τους,  να  διαπαιδαγωγηθούν  με   τον  καλύτερο  δυνατό  τρόπο  αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό  και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία  και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η  συνεργασία, η  ενσυναίσθηση, η  αλληλεγγύη,  ο αμοιβαίος  σεβασμός,  η αλληλοκατανόηση,  η αποδοχή  της   διαφορετικότητας,  ο   σεβασμός  όλων   σε  κοινούς   συμφωνημένους  κανόνες,  η περιβαλλοντική  συνείδηση, η  προστασία  της  υγείας, καθώς  και  η  εδραίωση της  ισότητας,  της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας

Μέσω   των   συμφωνημένων    αρχών/κατευθύνσεων   του   Κανονισμού    του   Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:

-Να  εξασφαλίζεται  ένα  υποστηρικτικό πλαίσιο  για  να  πραγματοποιείται  με  επιτυχία  το εκπαιδευτικό  έργο  και  η  απρόσκοπτη  συμμετοχή  όλων  των  μαθητών/μαθητριών  στην εκπαιδευτική διαδικασία.

-Να αναπτύσσεται  κατάλληλο κλίμα  για την  ανάπτυξη της  προσωπικότητας του/της  κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

-Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

-Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία

Άρθρο 2. Λειτουργία του Σχολείου

Ι. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη,  η λήξη,  η διάρκεια  μαθημάτων του βασικού  υποχρεωτικού προγράμματος , τα διαλείμματα, καθώς και η έναρξη  και λήξη  του διδακτικού  έτους  καθορίζονται από  τις  κείμενες διατάξεις  και  αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται   στους γονείς με την έναρξη  του διδακτικού έτους με σχετικό  έντυπο και παράλληλα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου.

Για το σχολικό έτος 2020-2021 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.

Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών:  13:00

Προκειμένου   να   διευκολυνθεί,    κατά   την   έναρξη   της   σχολικής    χρονιάς,   η   ομαλή προσαρμογή  των  μαθητών/τριών   δύναται  να  εφαρμόζεται  ευέλικτο   ωράριο  παραμονής  στο Νηπιαγωγείο  κατά  τις  πρώτες  δύο  εβδομάδες  λειτουργίας   (παρ.  7,  άρθρο  2,  Π.Δ.  79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη  διάρκεια   του  σχολικού   έτους  για   την  οποία  ενημερώνονται   ο  Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού  Έργου   και  ο   Διευθυντής/Διευθύντρια  Εκπαίδευσης   (άρθρο  16,  παρ.   10  Π.Δ. 79/2017).

ΙΙ. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η ώρα προσέλευσης  των μαθητών και μαθητριών  του Νηπιαγωγείου είναι  08:15 έως 08:30.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά  οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για  την πραγματοποίηση  του διδακτικού  έργου και  την  εύρυθμη  λειτουργία του σχολείου   γενικότερα  και   διασφαλίζει  την   ασφάλεια   των  μαθητών   και  μαθητριών   και   του προσωπικού του σχολείου.

Για  λόγους  ασφαλείας   των  μαθητών/μαθητριών  αλλά  και   για  την  ομαλή  λειτουργία   του προγράμματος η  είσοδος του σχολείου/οι  είσοδοι του σχολείου  κλείνουν στις  8:30  ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Οι μαθητές και  οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν  από το σχολείο πριν τη λήξη του  ωραρίου. Αν  παρουσιαστεί  ανάγκη  έκτακτης αποχώρησης  κατά  τη  διάρκεια  του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο  Σχολείο και να συνοδεύσει  το   παιδί  στο   σπίτι  του,   αφού προηγουμένως  συμπληρώσει   το  σχετικό   έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί,  για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως την προϊσταμένη του νηπιαγωγείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο  όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Η εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές και τις  μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί   αποχωρούν.    Κατά   τη   διάρκεια    του   χρόνου   προσέλευσης    των μαθητών/μαθητριών   δεν    παρευρίσκεται   χωρίς   άδεια    στον   χώρο   του   σχολείου    κανένας επισκέπτης.

Οι   γονείς/κηδεμόνες   προσέρχονται   έγκαιρα   για   την   παραλαβή   των   μαθητών   και   των μαθητριών,  παραμένουν   έξω  από   τις  εισόδους   του  σχολείου,   χωρίς  να   παρεμποδίζουν  τη διαδικασία   αποχώρησης.   Κάθε   καθυστέρηση   στην   προσέλευση   των   συνοδών   δημιουργεί κινδύνους   για   την    ασφάλεια   των   μαθητών/μαθητριών    που   παρακολουθούν   το   σχολικό πρόγραμμα  και  παρεμποδίζει τη  λειτουργία  της  σχολικής  μονάδας. Σε περιπτώσεις  δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη  διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης  ώστε  να μειωθεί  στο  ελάχιστο  η έκθεση  γονέων  και  μαθητών  στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

III. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ, εξειδικεύεται με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον προϊστάμενο/Προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

  1. Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Ι. Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την Προϊσταμένη /εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

  1. Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.

III. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές μένουν στον εσωτερικό χώρο που διαθέτει παιδική χαρά.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στην  εκπαιδευτικό που βρίσκεται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.

  1. Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση.

Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

  1. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η Προϊσταμένη / εκπαιδευτικός

-Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς  των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.

– Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

– Είναι υπεύθυνη για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

– Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

– Εκπαιδεύει τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.

–  Προετοιμάζει καθημερινά και οργανώνει την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.

– Συνεργάζεται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβεται την προσωπικότητά τους, καλλιεργεί και εμπνέει σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά της, δημοκρατική συμπεριφορά.

– Μεριμνά για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνει για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

–  Φροντίζει για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών  και τους προσφέρει παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.

–  Συμβάλλει στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

– Ενδιαφέρεται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών  στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνει υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών  και υιοθετεί κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

–  Ενθαρρύνει τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργεί τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

– Συνεργάζεται με  τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενη την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

–  Ανανεώνει και εμπλουτίζει τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

Οι μαθητές/μαθήτριες

– Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.

– Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

– Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.

– Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.

– Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).

– Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα:

  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.
  2. Απευθύνονται στην Προϊσταμένη εκπαιδευτικό του Νηπιαγωγείου.

– Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών.

– Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν την εκπαιδευτικό και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

Γονείς και κηδεμόνες

– Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.

– Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.

– Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με την προϊσταμένη/ εκπαιδευτικό για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.

– Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

  1. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με την Προϊσταμένη /εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδας και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

VII Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας – Υγιεινή διατροφή

και σε σχέση με την αντιμετώπιση covid-19

Ανακύκλωση

VIII Άλλα θέματα

Στο νηπιαγωγείο σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΙΕΠ θα διενεργηθούν εργαστήρια δεξιοτήτων καθώς και το μάθημα της αγγλικής γλώσσας.

 

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Προετοιμασία προγεύματος

Το προγεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους και μέσα στα πλαίσια μιας υγιεινής διατροφής. Η νηπιαγωγός του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του προγεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

Άρθρο 4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην Προϊσταμένη / εκπαιδευτικό του Νηπιαγωγείου.

ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με την εκπαιδευτικό προγραμματίζονται:

– Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

– Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.

– Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με την εκπαιδευτικό.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα την εκπαιδευτικό για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

III. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη / εκπαιδευτικό αλλά και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.

  1. Σχολικό Συμβούλιο

Στο Σχολικό Συμβούλιο συμμετέχουν η Προϊστάμενη / εκπαιδευτικός, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

  1. Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικού / Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:

Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

  1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
  2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
  3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
  4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
  5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Στην κατεύθυνση αυτή, στο νηπιαγωγείο Μεταγγιτσίου υπεύθυνη  Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων είναι η Προϊσταμένη.

Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους  προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνει τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων η Προϊστάμενη / εκπαιδευτικός οφείλει να συμμορφώνεται και να ακολουθεί ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Η αυλή του νηπιαγωγείου

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας

Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικό, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊστάμενη / εκπαιδευτικό, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.

Μεταγγίτσι 27 Σεπτεμβρίου 2021