Επίσκεψη στην παραλία του χωριού!
Δράση για τη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό.
Μία ακόμα δράση πραγματοποιήθηκε για την ομαλή μετάβαση των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό μαζί με την Α’ Δημοτικού και τη δασκάλα τους κ.Δήμητρα, όπου μας υποδέχτηκαν στην τάξη τους για μια κοινή διδασκαλία σχετικά με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και συγκεκριμένα για την προστασία της καρέτα- καρέτα.
Καλό Πάσχα!
Ταξίδι στη Γαλλία.
Με αφορμή το τραγούδι “Milord” της Edith Piaf εκδηλώθηκε από τα παιδιά το ενδιαφέρον να γνωρίσουμε τη Γαλλία. Ακούγοντας το παραπάνω τραγούδι τα παιδιά προσπάθησαν να μαντέψουν τι γλώσσα είναι.(https://www.youtube.com/watch?v=CRVvLLNN5wM).
Στη συνέχεια, μιλήσαμε για τη ζωή της ερμηνεύτριας του τραγουδιού μέσα από σχετικά βίντεο. Ακούσαμε ακόμη ένα από τα πιο γνωστά της τραγούδια, το La vie en rose, μεταφράσαμε και συζητήσαμε τους στίχους του συγκεκριμένου τραγουδιού που εξυμνεί την αγάπη. ( https://www.youtube.com/watch?v=sKJ9bvdgNvk)
Έπειτα, παρατηρήσαμε τον χάρτη της Γαλλίας και συζητήσαμε με ποια μεταφορικά μέσα θα μπορούσαμε να φτάσουμε εμείς από την Ελλάδα. Ρωτήσαμε τα παιδιά ποια χώρα ανάμεσα στις δυο φαίνεται η μεγαλύτερη.
Είδαμε στο Internet φωτογραφίες και βίντεο από διάφορα αξιοθέατα της Γαλλίας , όπως τον Πύργο του Άιφελ, την Παναγία των Παρισίων και τη Disneyland και περιηγηθήκαμε εικονικά στο Παρίσι. (https://www.airpano.com/360photo/paris-france/).
Επιπλέον, με αφορμή την ιστορία της Παναγίας των Παρισίων και του Κουασιμόδου συζητήσαμε για τη διαφορετικότητα. Ακολούθως, ασχοληθήκαμε με ομαδική εργασία στην οποία τα παιδιά ζωγράφησαν ό,τι τους άρεσε από τη Γαλλία.
Η γνωριμία μας με τη Γαλλία ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη της γιαγιάς ενός μαθητή μας με καταγωγή από αυτήν τη χώρα. Μας μίλησε για τη ζωή της στη Γαλλία, κάποια έθιμα που έχουν για το Πάσχα, μάθαμε γαλλικές λέξεις και τραγούδησε μαζί με τον εγγονό της στα γαλλικά. Γνωρίσαμε τη γαλλική κουζίνα μέσα από τα εδέσματα που μας έφερε να γευτούμε, όπως γαλλική σούπα λαχανικών, γαλλική μους και σοκολατάκια από τη Γαλλία. Τέλος, τα παιδιά για να την ευχαριστήσουν είχαν την ιδέα να της προσφέρουμε ένα βιβλίο με δικές τους δημιουργίες.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πολύ την κ. Corrent Karsas Marie France για την επίσκεψη της και τον χρόνο που διέθεσε.
Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Κουρείο και Κρεοπωλείο της γειτονιάς μας.
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων “Ζω Καλύτερα -Ευ Ζην” : “Παίζω, μεγαλώνω τον εαυτό μου διαμορφώνω” πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο κουρείο και στο κρεοπωλείο της γειτονιάς μας. Τα παιδιά πληροφορήθηκαν μέσα από ερωτήσεις που διατύπωσαν τα ίδια για τα συγκεκριμένα επαγγέλματά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν στη δουλειά τους.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πολύ τον κ. Βαγγέλη Μυρσιάδη, γονέα ενός μαθητή μας, τον κ. Κώστα Χίου και τον κ. Αναστάση Αλεξανδρίδη για τη φιλοξενία και τη ξενάγηση στο χώρο του κουρείου και του κρεοπωλείου αντίστοιχα.
2 Απριλίου Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Η ζωή και το έργο του Νίκου Ξυλούρη.
Αφιερωμένο στην μνήμη
του Νίκου Ξυλούρη
Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου που γιορτάζουμε τον μήνα Νοέμβριο, αναπτύξαμε ένα project σχετικά με τη ζωή του Νίκου Ξυλούρη ο οποίος συμμετείχε ενεργά στην εξέγερση των φοιτητών, τραγουδώντας μέσα στο χώρο του Πολυτεχνείου. Το project ξεκίνησε από τις αρχές Νοεμβρίου όπου τα παιδιά άκουγαν τραγούδια του Νίκου Ξυλούρη κατά τη διάρκεια κυρίως των ελεύθερων δραστηριοτήτων. Η εισαγωγή του θέματος έγινε με τη βοήθεια της υδρογείου σφαίρας (μοντεσσοριανό υλικό) όπου τα παιδιά προσπάθησαν να κατανοήσουν τις έννοιες θάλασσα – ξηρά. Την ψηλάφησαν με τα δάχτυλα τους και παρατήρησαν ότι υπήρχαν μικρά κομμάτια στεριάς μέσα στη θάλασσα. Η ψηλάφηση πραγματοποιήθηκε πρώτα με ανοιχτά τα μάτια και έπειτα με κλειστά, αξιοποιώντας μόνο την αίσθηση της αφής.
Εξηγήσαμε ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες θάλασσες οι οποίες ονομάζονται ωκεανοί και τα πολύ μεγάλα κομμάτια ξηράς ονομάζονται ήπειροι. Εμείς ζούμε στην ήπειρο που ονομάζεται Ευρώπη και συγκεκριμένα σ’ ένα μικρό κομμάτι της που ονομάζεται Ελλάδα. Αφού τα παιδιά ανακάλυψαν τα μικρά κομμάτια ξηράς θέλαμε να εισάγουμε τις έννοιες νησί και λίμνη. Για τον λόγο αυτό κατασκευάσαμε με πηλό ένα νησί και μια λίμνη. Αφού τα παιδιά παρατήρησαν και τα δυο, τους εξηγήσαμε ότι το νησί είναι ένα κομμάτι ξηράς που γύρω γύρω έχει νερό, ενώ η λίμνη είναι μια μεγάλη ποσότητα νερού που περιβάλλεται από ξηρά.
Δημιουργήσαμε ένα φύλλο εργασίας για κατανόηση των δυο τελευταίων εννοιών. Φύλλο εργασίας 1
Έπειτα, παρατηρήσαμε τον χάρτη της Ελλάδος ζητώντας από τα παιδιά να εντοπίσουν τα νησιά. Τους ζητήσαμε να μας δείξουν το μεγαλύτερο απ’ όλα αυτά και αφού το βρήκανε τους είπαμε ότι ονομάζεται Κρήτη. Τους δείξαμε τη Σάμο, το νησί στο οποίο ζούμε και μετρήσαμε την απόσταση μεταξύ Σάμου και Κρήτης. Για να το κάνουμε αυτό, τα παιδιά σκέφτηκαν ποικίλους τρόπους για να μετρήσουν την απόσταση. Για παράδειγμα να χρησιμοποιήσουμε σχοινί, τουβλάκια, αυτοκινητάκια και τις αριθμητικές ράβδους (μοντεσσοριανό μαθηματικό υλικό).
Στην συνέχεια, εξηγήσαμε ότι σε αυτό το μεγάλο νησί, την Κρήτη, έζησε και μεγάλωσε ο Νίκος Ξυλούρης σ’ ένα χωριό που ονομάζεται Ανώγεια και αφηγηθήκαμε την ιστορία της ζωής του μέσα από πληροφορίες που πήραμε από τα παρακάτω links https://www.youtube.com/watch?v=5IRab2k3C5s,https://www. youtube.com/watch?v=qpwxnw393N8,https://www.youtube.com/watch?v=5xaI373CW20.
Συζητήσαμε για αυτά που ακούσαμε και τα παιδιά ζωγράφισαν ό, τι τους άρεσε.
Ένα σημείο της ζωής του, που εντυπωσίασε τα παιδιά ήταν ότι ο Ξυλούρης από μικρός αγαπούσε τόσο πολύ τη μουσική και τη λύρα που όλα τα αντικείμενα στο περιβάλλον του τα “μεταμόρφωνε” με τη φαντασία του σε λύρα. Έτσι λοιπόν πειραματιστήκαμε και εμείς μέσα στην τάξη μας με ήχους που βγάζουν τα αντικείμενα γύρω μας όπως για παράδειγμα η καρέκλα, το τραπέζι, το κουτάλι, το πιρούνι, το χαρτί, οι αποξηραμένες κολοκύθες κ.α.
Ακούσαμε μουσική μόνο με λύρα, μάθαμε να την ξεχωρίζουμε ακουστικά, δημιουργήσαμε και δώσαμε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας σχετικό με τη λύρα.
Απ’ όλα τα τραγούδια του Νίκου Ξυλούρη, ο “Αργαλειός” έγινε το αγαπημένο των παιδιών (https://www.youtube.com/watch?v=-9XUZL_jS6E) Μετά την ανάλυση του τραγουδιού, δείξαμε εικόνες με τον αργαλειό και εξηγήσαμε τη χρήση του στα παλιά χρόνια. Έπειτα, κάναμε υφαντική με χαρτόνι και ασχοληθήκαμε με άσκηση χωρικής νοημοσύνης και λεπτής κινητικότητας, τις πλεξούδες.
Παίξαμε, επίσης, παιχνίδι μνήμης με εικόνες από τη ζωή του Νίκου Ξυλούρη.
Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου και την ενεργή συμμετοχή του Νίκου Ξυλούρη σε αυτό, όπως αναφερθήκαμε στην αρχή, πραγματοποιήσαμε μια ποικιλία δραστηριοτήτων. Δουλέψαμε τα γράμματα από γυαλόχαρτο Π , Ι, Ν και δημιουργήσαμε φύλλο εργασίας με βάση αυτά τα γράμματα και το θέμα μας δηλαδή Π για Πολυτεχνείο κτλ. Φύλλο εργασίας 2
Επιπλέον, παίξαμε το γνωστό σε όλους παιχνίδι, την τρίλιζα με τα γράμματα που διδαχθήκαμε.
Κατασκευάσαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με εικόνες και ερωτήσεις πάνω σε γνώσεις που είχαν αποκτήσει τα παιδιά για το Πολυτεχνείο και ασχοληθήκαμε με σχετική κατασκευή.
Για τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου παίξαμε το κουκλοθέατρο “Η Ντενεκεδούπολη” και δημιουργήσαμε ένα πανό με λόγια του Νίκου Ξυλούρη στο οποίο τα παιδιά έπρεπε να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν μέσα στο κείμενο τα γράμματα Π, Ι, Ν και να τα γράψουν με μπλε χρώμα.
Στα πλαίσια του συγκεκριμένου project, είχαμε την τιμή να συνδεθούμε διαδικτυακά με την “Οικία Νίκου Ξυλούρη” (Μουσείο στα Ανώγεια Κρήτης ) όπου με μεγάλη μας χαρά περιηγηθήκαμε στον χώρο του μουσείου και συνομιλήσαμε με τον κ. Λάμπη Ξυλούρη, ανιψιό του Νίκου Ξυλούρη ο οποίος εκτός από γιος του γνωστού Ψαραντώνη, είναι μουσικός και έχει δική του δισκογραφία (https://www.youtube.com/watch?v=HBG2xW8x8no&list=PLMCAGJpgE8d4QNdnH8pvgA4UXkwiW-MKF)
Τέλος , το project μας ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες, με την επίσκεψη της κ. Ευμορφίας Παπαχρήστου που μας έπαιξε κρητική λύρα στο χώρο του νηπιαγωγείου όπου είχαμε τη χαρά να φιλοξενούμε και το Δημοτικό Σχολείο Κοκκαρίου, για να παρακολουθήσει μαζί μας την εκδήλωση. Μας παρουσίασε από κοντά το μουσικό όργανο και μάθαμε πολλές νέες πληροφορίες για την κρητική λύρα όπως ότι;
-
ο ήχος παράγεται με το δοξάρι που κατασκευάζεται από τρίχες αλόγου,
-
είναι φτιαγμένο από ένα σπάνιο ξύλο γνωστό ως κέδρος Λιβάνου,
-
βασική συνοδεία της λύρας είναι το κρητικό λαούτο και
-
μερικοί από τους πρεσβευτές της κρητικής μουσικής παράδοσης ήταν ο Θανάσης Σκορδαλός, ο Νίκος Ξυλούρης, ο Λεωνίδας Κλάδος, η Ασπασία Παπαδάκη κ.α.
Βίντεο της κ. Ευμορφίας από την εκδήλωση μας F58E00F2-DD2E-4F35-90F4-FF738EC53D4E
Κλείνοντας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πολύ όλους όσους βοήθησαν και συνέβαλαν στην πραγματοποίηση του συγκεκριμένου project. Ειδικότερα, ευχαριστούμε τον κ. Λάμπη Ξυλούρη, την κ. Ευμορφία Παπαχρήστου και τον συνάδελφο κ. Γιάννη Αρχοντούλη που μας σύστησε τη μουσικό.
Φθινοπωρινά λαχανικά – Κολοκύθα
Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας για τα φθινοπωρινά φρούτα, ακολούθησε συζήτηση για τα φθινοπωρινά λαχανικά. Με βάση εποπτικό υλικό παρατηρήσαμε τα φθινοπωρινά λαχανικά, ζητήσαμε από τα παιδιά να τα ονοματίσουν και συζητήσαμε για συνταγές που μπορούμε να κάνουμε με ορισμένα από αυτά. Για παράδειγμα, με το σπανάκι σπανακόπιτα, σπανακόρυζο κτλ.
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τρώνε λαχανικά, ποια είναι τα αγαπημένα τους και παρακολουθήσαμε την ταινία “Τα θυμωμένα λαχανικά”, στην οποία ο ήρωας μας, ο Χάρης, δεν έτρωγε λαχανικά. https://www.youtube.com/watch?v=bOXbLtvrgCQ
Έπειτα, ζητήσαμε από τα παιδιά να μας φέρουν φθινοπωρινά λαχανικά ώστε να μπορέσουμε να πειραματιστούμε με αυτά μέσα από παιχνίδια όσφρησης, γεύσης και αφής. Αποφασίσαμε να κάνουμε μία συνταγή με αυτά, να τα ψήσουμε στον φούρνο. Πλύναμε, κόψαμε και μετρήσαμε τις ποσότητες των λαχανικών που μας έφεραν (το μπρόκολο, το κουνουπίδι και τα καρότα). Τα παιδιά μέσα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, αντιλήφθηκαν ότι για τη συνταγή χρειαζόμαστε 5 κουταλιές της σούπας λάδι, μισό κουταλάκι του γλυκού πιπέρι και αλάτι και ένα λεμόνι. Ψήσαμε τα λαχανικά μας και μόλις ήταν έτοιμα τα δοκιμάσαμε!
Ακολούθησε δραστηριότητα ομαδοποίησης φρούτων και λαχανικών ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να τα διακρίνουν.
28η Οκτωβρίου
Με αφορμή την 28η Οκτωβρίου αναφερθήκαμε στο θέμα της ειρήνης και του πολέμου. Αρχικά, ζητήσαμε από τα παιδιά τη γνώμη τους για το τι σημαίνει πόλεμος και τι ειρήνη. Για παράδειγμα, πώς νιώθουμε στον πόλεμο; Μπορούμε να πάμε σχολείο; Βρίσκουμε εύκολα τροφή και νερό; Έτσι, μετά από συζήτηση και μέσω εικόνων μιλήσαμε τι σημαίνει πόλεμος και ειρήνη.
Έπειτα, η νηπιαγωγός αφηγήθηκε στα παιδιά την ιστορία του παππού της που πολέμησε τα παλιά χρόνια και τους εξηγήσαμε ότι έγινε πόλεμος και στην Ελλάδα. Με αφορμή το συγκεκριμένο γεγονός, διαβάσαμε και σχολιάσαμε ένα γράμμα από Έλληνα στρατιώτη που είχε στείλει στη μητέρα του την περίοδο του πολέμου. Πώς ένιωθε άραγε ένας άνθρωπος που έπρεπε ξαφνικά να φύγει μακριά από το σπίτι του και να πολεμήσει; Πώς περνούσε εκεί που βρισκόταν; Πεινούσε; Είχε φίλους; https://www.in.gr/2018/10/24/stories/features/istorika-ntokoumenta-grammata-stous-ellines-stratiotous-1940-1941/
Παρακολουθήσαμε εικόνες και βίντεο εκείνης της εποχής με τους στρατιώτες σχολιάζοντας ταυτόχρονα και τα ρούχα που φορούσαν. Ακούσαμε το πολεμικό ανακοινωθέν (https://www.youtube.com/watch?v=Q7BIna2GQpA), αναφέραμε τον Ιωάννη Μεταξά και το ΟΧΙ που είπε η χώρα μας εκείνη την ιστορική στιγμή στην Ιταλία και ασχοληθήκαμε με φύλλο εργασίας μαθηματικών σχετικό με την 28η.
Μέσω Μοντεσσοριανού υλικού κάναμε παιχνίδια φωνολογικής ενημερότητας με τα γράμματα της λέξης ΟΧΙ, ψηλαφίζοντας μεμονωμένα το κάθε γράμμα.
Ακολούθησε ατομική κατασκευή στην οποία κολλήσαμε φασόλια πάνω στη λέξη ΟΧΙ.