ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!!!
Έτοιμη και η Ψηφιακή μας κάρτα!
Σας ευχόμαστε Καλό και Ξέγνοιαστο Καλοκαίρι!
Ραντεβού τον Σεπτέμβριο!
Οι καλοκαιρινές κατασκευές μας!
🎨 Καλοκαιρινές Κατασκευές: Η Τέχνη της Χαράς και της Φαντασίας!
Καθώς ο ήλιος αρχίζει να λάμπει πιο δυνατά και το καλοκαίρι είναι ήδη εδώ, οι μικροί μας μαθητές άφησαν για λίγο τις μπογιές του χειμώνα και φόρεσαν τα πιο φωτεινά τους χαμόγελα για να δημιουργήσουν μοναδικές καλοκαιρινές κατασκευές, γεμάτες φως, χρώμα και έμπνευση!
Το σχολείο μας γέμισε κοχύλια, ψάρια, καραβάκια, ήλιους και παγωτά… όχι αληθινά, αλλά χειροποίητα, πολύχρωμα και φτιαγμένα με μεράκι και φαντασία από τα παιδιά μας, μέσα από ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες που ανέδειξαν τόσο τη δημιουργικότητα όσο και τη συνεργασία.
✂️ Τι δημιουργήσαμε;
-
Καραβάκια από χαρτόνι
-
Παγωτά , που δεν λιώνουν ποτέ, αλλά στολίζουν τις γωνιές της τάξης και τις καρδιές μας.
-
Κοχύλια
-
Καλοκαιρινές βεντάλιες, με τις πρώτες “ευχές” για ένα ξένοιαστο καλοκαίρι, γραμμένες από τα ίδια τα παιδιά!
🌞 Τι μάθαμε μέσα από τις κατασκευές μας;
Οι καλοκαιρινές μας δημιουργίες δεν ήταν μόνο ευκαιρία για παιχνίδι και χαρά, αλλά και για ενίσχυση της λεπτής κινητικότητας, της αισθητικής αγωγής, της φαντασίας και της συνεργασίας. Μέσα από αυτές:
-
Μιλήσαμε για το καλοκαίρι και τις παραδόσεις του τόπου μας.
-
Αναστοχαστήκαμε πάνω στο πώς μπορούμε να προστατεύσουμε τη φύση και τις ακτές μας.
-
Μάθαμε να εκφραζόμαστε μέσα από την τέχνη και να δίνουμε μορφή στα συναισθήματά μας.
-
Χαρήκαμε το συλλογικό παιχνίδι και τη δημιουργία, σε ένα περιβάλλον ασφάλειας, ελευθερίας και αποδοχής.
🐚 Καλοκαιρινές ευχές από τους μικρούς μας καλλιτέχνες!
Οι μικροί μας δημιουργοί, με ενθουσιασμό και αγάπη, σας στέλνουν τις καλοκαιρινές τους ευχές μέσα από τα έργα τους. Για εμάς, η τέχνη στο νηπιαγωγείο δεν είναι μόνο διακόσμηση. Είναι γλώσσα, επικοινωνία, παιχνίδι, καλλιέργεια ψυχής. Είναι ένας τρόπος να λέμε “είμαι εδώ, σκέφτομαι, νιώθω, δημιουργώ”.
Καλοκαίρι, επιτέλους ήρθες!! 🌊☀️
Μια Γιορτή Κίνησης, Χαράς και Ευγενούς Άμιλλας στο Νηπιαγωγείο μας!
🏅 Μια Γιορτή Κίνησης, Χαράς και Ευγενούς Άμιλλας στο Νηπιαγωγείο μας!
Ημέρα Αθλητικών Δραστηριοτήτων – Τρίτη 10 Ιουνίου
Η αυλή του νηπιαγωγείου μας γέμισε ζωντάνια, παιδικές φωνές και χρώματα την Τρίτη 10 Ιουνίου, σε μια ξεχωριστή ημέρα αφιερωμένη στην κίνηση, στο παιχνίδι και στη συνεργασία. Με απόλυτο σεβασμό στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών και με στόχο την καλλιέργεια της ευγενούς άμιλλας, διοργανώσαμε αθλητικές δραστηριότητες που πρόσφεραν μοναδικές στιγμές χαράς, ενθουσιασμού και συμμετοχής.
🎯 Η αθλητική πίστα: δράση και περιπέτεια
Η προσεκτικά σχεδιασμένη πίστα μας αποτέλεσε τον πυρήνα της δράσης. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και συμμετείχαν σε ένα παιχνίδι εμπνευσμένο από τη λογική του Survivor, όπου δεν είχε σημασία η νίκη, αλλά η προσπάθεια, η συνεργασία και η διασκέδαση.
Κάθε παιδί ξεκινούσε περνώντας με μικρά πηδηματάκια μέσα από στεφάνια, συνέχιζε κάνοντας ζιγκ-ζαγκ ανάμεσα από τουβλάκια που λειτουργούσαν ως εμπόδια, και έφτανε στη μπασκέτα, όπου έπρεπε να ρίξει δύο μπάλες προσπαθώντας να πετύχει καλάθι. Στη συνέχεια, γύριζε τρέχοντας στην ομάδα του, δίνοντας τη «σκυτάλη» στον επόμενο.
🏅 Όλοι νικητές!
Και οι δύο ομάδες ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, ενέργεια και εξαιρετικό πνεύμα συνεργασίας. Η απόδοσή τους ήταν εξίσου εντυπωσιακή και για αυτό το λόγο απονεμήθηκαν ειδικά εκτυπωμένα μετάλλια σε όλα τα παιδιά, υπογραμμίζοντας έτσι την αξία της συμμετοχής και την ομορφιά της ευγενούς άμιλλας. Θέλαμε με αυτόν τον τρόπο να περάσουμε το μήνυμα ότι ο αθλητισμός δεν είναι μάχη, αλλά γιορτή· δεν είναι ανταγωνισμός, αλλά σύνδεση.
🎶 Μουσική, χορός και μπαλόνια!
Μετά την ολοκλήρωση της αθλητικής δράσης, ακολούθησε μια ξέφρενη γιορτή: μουσική, χορός και πολύ γέλιο γέμισαν τον χώρο, με τα παιδιά να παίζουν ελεύθερα με τα μπαλόνια που τους δόθηκαν ως συμβολικό «έπαθλο» χαράς και διασκέδασης.
🧁 Μια γλυκιά ανταμοιβή
Η γιορτή ολοκληρώθηκε στην αίθουσα με λιχουδιές και χυμούς, προσφορά των μαμάδων, που στήριξαν για άλλη μια φορά την προσπάθειά μας με αγάπη και φροντίδα. Τα παιδιά απόλαυσαν τα γλυκά εδέσματα, συζητώντας ενθουσιασμένα για τα κατορθώματά τους και τις στιγμές που έζησαν.
👣 Παιδαγωγική διάσταση: Παιχνίδι και αξίες χέρι-χέρι
Η ημέρα αυτή δεν ήταν απλώς μια “εκτός προγράμματος” εμπειρία, αλλά μια εκπαιδευτική ευκαιρία υψηλής αξίας.
Μέσα από τη βιωματική μάθηση, τα παιδιά:
-
εξάσκησαν τη σωματική τους κινητικότητα και τον συντονισμό
-
έμαθαν να συνεργάζονται, να ενθαρρύνουν τους συμμαθητές τους και να σέβονται τη σειρά τους
-
βίωσαν την έννοια του υγιούς ανταγωνισμού και της προσπάθειας χωρίς φόβο αποτυχίας
-
ένιωσαν τη χαρά της συμμετοχής και της συλλογικής επιτυχίας
-
κατανόησαν ότι η νίκη βρίσκεται στη χαρά του παιχνιδιού και όχι στο αποτέλεσμα
Τέτοιες δραστηριότητες δεν είναι «παύσεις» από τη μάθηση – είναι η ίδια η μάθηση σε όλο της το μεγαλείο: σώμα, νους και καρδιά σε αρμονία. Μέσα από την εμπειρία και την ελευθερία, τα παιδιά ανακαλύπτουν τον εαυτό τους, τους άλλους και τον κόσμο γύρω τους.
🙌 Ευχαριστούμε!
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά τους γονείς για τη στήριξή τους και κυρίως τα ίδια τα παιδιά μας, που με το γέλιο, τον αυθορμητισμό και τον ενθουσιασμό τους μετατρέπουν κάθε μας προσπάθεια σε γιορτή.
📸 Ακολουθούν φωτογραφίες από την όμορφη αυτή ημέρα!
Ενσυναίσθηση, τεχνολογία και δημιουργικότητα στο νηπιαγωγείο
Ενσυναίσθηση, τεχνολογία και δημιουργικότητα στο νηπιαγωγείο: Ένα πρωτοποριακό σενάριο με τον Έλμερ τον παρδαλό ελέφαντα
Στο πλαίσιο της καλλιέργειας κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων και ενσυναίσθησης στην προσχολική εκπαίδευση, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας ένα πρωτοποριακό διδακτικό σενάριο 12 διδακτικών ωρών, εμπνευσμένο από το διαχρονικό παιδικό βιβλίο «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας» του David McKee. Το σενάριο ενσωματώνει δημιουργικά τεχνολογίες Επαυξημένης και Εικονικής Πραγματικότητας (AR/VR), εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), καθώς και πρακτικές ψηφιακής αφήγησης και βιωματικής μάθησης, θέτοντας στο επίκεντρο τις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών.
🎯 Εκπαιδευτικοί στόχοι και θεωρητικό πλαίσιο
Η παιδαγωγική αυτή προσέγγιση βασίστηκε στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΦΕΚ Β’ 3567/2021), το οποίο προάγει την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού, με έμφαση στη διαπολιτισμικότητα, τη συνεργασία και την ψηφιακή επάρκεια. Επιπλέον, αξιοποιήθηκαν θεωρίες μάθησης όπως:
-
η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky, με έμφαση στην κοινωνική αλληλεπίδραση και την οπτικοποιημένη μάθηση,
-
η πολυτροπική μάθηση (multimodal learning), που αναγνωρίζει τη σημασία των αισθητηριακών εμπειριών,
-
καθώς και αρχές της κριτικής παιδαγωγικής, όπου το παιδί αναγνωρίζεται ως φορέας νοήματος και κοινωνικής δράσης.
🧩 Περίληψη των δραστηριοτήτων
Κατά τη διάρκεια του σεναρίου, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία:
-
Να αλληλεπιδράσουν με τον Έλμερ σε περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας, τόσο στην τάξη όσο και στον σχολικό αυλόγυρο, ενισχύοντας τη φαντασία και τη συναισθηματική σύνδεση με τον ήρωα.
-
Να δημιουργήσουν τα δικά τους ψηφιακά avatar με εργαλεία σχεδίασης και να τα χρησιμοποιήσουν ως φορείς προσωπικής έκφρασης και αφήγησης.
-
Να περιηγηθούν εικονικά στη ζούγκλα με μάσκα VR, βλέποντας ελέφαντες στο φυσικό τους περιβάλλον, καλλιεργώντας την παρατήρηση, τη συγκίνηση και τον θαυμασμό για τη φύση.
-
Να δημιουργήσουν επαυξημένες εικόνες με ήχο και φωνή
-
Να συνθέσουν και να τραγουδήσουν ένα πρωτότυπο τραγούδι με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης, χρησιμοποιώντας το ChatGPT και την εφαρμογή Suno, απολαμβάνοντας τη διαδικασία της δημιουργίας.
-
Να στείλουν ηχηρά προσωπικά μηνύματα για τη διαφορετικότητα, δίνοντας φωνή σε συναισθήματα και σκέψεις που πηγάζουν από τη μοναδική παιδική ματιά.
-
Να παρακολουθήσουν μια εικονική αφίσα με αφήγηση, κίνηση και ψηφιακή εμβύθιση, που συνοψίζει τις εμπειρίες τους με τρόπο καλλιτεχνικό και ουσιαστικό.
🧠 Μαθησιακά οφέλη και διαπιστώσεις
Η ενσωμάτωση τεχνολογιών AR, VR και AI δεν αποτέλεσε απλώς έναν «εντυπωσιακό» παράγοντα, αλλά μέσο βαθύτερης νοηματοδότησης της εμπειρίας. Τα παιδιά:
-
έμαθαν να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν συναισθήματα,
-
ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, αφήγησης και τεχνολογικού γραμματισμού,
-
έκαναν ουσιαστικό διάλογο για τη διαφορετικότητα, την αποδοχή και τη μοναδικότητα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σε όλες τις δραστηριότητες εφαρμόστηκε δομημένη παρατήρηση μέσω ρουμπρίκας, η οποία μας επέτρεψε να αξιολογήσουμε με ακρίβεια την ανταπόκριση κάθε παιδιού και να διακρίνουμε τις ατομικές και συλλογικές προόδους.
💬 Συμπερασματικά
Το συγκεκριμένο σενάριο συνιστά ένα παράδειγμα σύγχρονης παιδαγωγικής καινοτομίας. Αποδεικνύει έμπρακτα ότι, ακόμα και στο Νηπιαγωγείο, τα παιδιά μπορούν να συμμετάσχουν ενεργά σε διεπιστημονικές, βιωματικές και τεχνολογικά εμπλουτισμένες μαθησιακές εμπειρίες, όταν η εκπαιδευτική πρόθεση είναι σαφής και ανθρωποκεντρική.
Ευχαριστούμε τους γονείς για την εμπιστοσύνη και τα παιδιά για τη δημιουργικότητά τους. Στόχος μας παραμένει ένα σχολείο συμπερίληψης, δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης.
Για περισσότερες πληροφορίες ή για να δείτε στιγμιότυπα από τις δραστηριότητες, μπορείτε να επισκεφθείτε τη σχετική ενότητα στο ιστολόγιο μας. 😊
Δράσεις για την ανάπτυξη της ενεργού πολιτειότητας των μαθητών μας.
Δράσεις για την ανάπτυξη της ενεργού πολιτειότητας των μαθητών μας.
🌿 Όταν οι μικροί πολίτες γίνονται φύλακες της φύσης και της κοινότητας
Μια προσέγγιση βιωματικής εκπαίδευσης στην ενεργό πολιτειότητα και την οικολογική συνείδηση
Στο Νηπιαγωγείο Κάστρου, η εκπαιδευτική διαδικασία μετατράπηκε σε γόνιμο έδαφος για τη βλάστηση της ευθύνης, της φροντίδας και της ενσυναίσθησης μέσα από μια καινοτόμο δράση που συνέδεσε την αγωγή του ενεργού πολίτη με την οικολογική ευαισθητοποίηση και την αισθητική του τοπίου.
Η δράση με τίτλο «Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια», στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, εμπλουτίστηκε δημιουργικά από τη θεματική του εργαστηρίου «Τα φυτά του τόπου μου», προσφέροντας στα παιδιά την ευκαιρία να συνδέσουν τη γνώση με την πράξη, το φυσικό περιβάλλον με την τοπική ταυτότητα και την υπευθυνότητα με τη δημιουργικότητα.
🌱 Από τη θεωρία στη δράση – μια βιωματική διαδρομή
Η εκπαιδευτική διαδρομή ξεκίνησε με ερωτήματα και παρατήρηση: «Πού αφήνουμε τα σκουπίδια;», «Τι συμβαίνει όταν δεν φροντίζουμε τον δημόσιο χώρο;». Μέσα από περιπάτους και καταγραφές, τα παιδιά εντόπισαν τα προβλήματα της γειτονιάς, ανέπτυξαν κριτική σκέψη και ενεπλάκησαν ενεργά στον σχεδιασμό λύσεων. Παράλληλα, εμβάθυναν στις γνώσεις τους για τα φυτά: τα μέρη τους, τις ανάγκες τους, τον ρόλο τους στη ζωή του ανθρώπου και στο οικοσύστημα.
Η καινοτομία της δράσης αποτυπώθηκε σε πρωτότυπες δραστηριότητες:
– Διαδραστική παρουσίαση για τη φωτοσύνθεση με τίτλο «Μα τι κάνει το φυτό όλη μέρα;»
– Καλλιέργεια ατομικών φυτών από κάθε παιδί, με παράλληλη τήρηση ημερολογίου παρατήρησης
– Φωτογράφηση τοπικών φυτών από τα ίδια τα παιδιά
– Καλλιτεχνική αποτύπωση διαφορών και ομοιοτήτων μεταξύ των φυτών με χρήση αισθητηριακών εργαλείων
– Ψηφιακό φυτολόγιο, βασισμένο σε πληροφορίες και φωτογραφίες των παιδιών
– Μαθηματική δραστηριότητα μέτρησης ανάπτυξης των φυτών και δεκάδες αριθμητικής πορείας
– Δημιουργία αφίσας και ενημερωτική δράση για τη γειτονιά
Η φροντίδα του προσωπικού τους φυτού ενίσχυσε την επιμονή, την παρατήρηση και την αίσθηση ευθύνης. Η φύση έγινε πεδίο ανακάλυψης, και το σχολείο μετατράπηκε σε εργαστήριο ενεργού συμμετοχής.
🌸 Συμμετοχή, σύνδεση, ενδυνάμωση
Η συμμετοχή των παιδιών κορυφώθηκε με τη συλλογική φροντίδα των λουλουδιών που φυτεύτηκαν στον περιβάλλοντα χώρο, ενώ η δράση έλαβε μια ιδιαίτερα συγκινητική διάσταση κατά την παρουσίαση του ψηφιακού φυτολογίου στους γονείς. Η τελετή απονομής του «Πιστοποιητικού Μικρού Κηπουρού» δεν ήταν απλώς μια συμβολική πράξη, αλλά μια αναγνώριση της προσπάθειας, της μάθησης και της συμμετοχής.
Το εγχείρημα ανέδειξε τη σημασία της συνεργασίας σχολείου – οικογένειας – κοινότητας. Τα παιδιά αναδείχθηκαν σε δρώντα υποκείμενα της αλλαγής, καλλιεργώντας τη δική τους φωνή και ταυτότητα ως ενεργοί πολίτες.
📚 Παιδαγωγική αξία και προοπτική
Η δράση ενσωματώνει βασικές αρχές των Θεωριών της Παιδαγωγικής της Συμμετοχής και του Κονστρουκτιβισμού, με τον εκπαιδευτικό να λειτουργεί ως συνοδοιπόρος, διευκολυντής και εμπνευστής. Ο βιωματικός και διερευνητικός χαρακτήρας του σχεδίου προσφέρει χώρο στην αυτοέκφραση, την παρατήρηση, τη συνεργασία και τη διασύνδεση με τον τόπο.
Σε σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) των Ηνωμένων Εθνών, το σχέδιο ενισχύει την ποιότητα της εκπαίδευσης (ΣΒΑ 4), την υπευθυνότητα και την υγεία (ΣΒΑ 3), τις βιώσιμες κοινότητες (ΣΒΑ 11) και τη συνεργασία (ΣΒΑ 17). Παράλληλα, εδράζεται στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, προάγοντας τη διαθεματική και ολιστική εκπαίδευση.
✨ Συμπερασματικά
Όταν τα παιδιά εκπαιδεύονται να κοιτούν τον κόσμο μέσα από τον φακό της φροντίδας, της υπευθυνότητας και της δημιουργικής σκέψης, τότε πραγματικά γίνονται οι φορείς ενός καλύτερου αύριο. Η φράση που προέκυψε ως σλόγκαν από τη δράση, «Καθαρή γειτονιά, χαρούμενη καρδιά!», συνοψίζει τη δυναμική της εκπαίδευσης που εμπνέει, ενώνει και μετασχηματίζει.
4ο Εργαστήριο δεξιοτήτων
4 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Τίτλος: «Τα φυτά του τόπου μου» Βαθμίδα: Νηπιαγωγείο
2η Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον
Υποθεματικη Οικολογία – Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομία
🌿 Τα φυτά του τόπου μου: Ένα ταξίδι παρατήρησης, δημιουργίας και πολιτειότητας στο νηπιαγωγείο μας
Στο νηπιαγωγείο μας, η φετινή σχολική χρονιά κύλησε με έναν μοναδικό παιδαγωγικό παλμό: μέσα από το πρόγραμμα δεξιοτήτων «Τα φυτά του τόπου μου», τα παιδιά ακολούθησαν ένα μαθησιακό μονοπάτι παρατήρησης, έκφρασης, έρευνας και πολιτισμικής αναζήτησης. Το πρόγραμμα εντάσσεται στον θεματικό κύκλο «Φροντίζω το περιβάλλον» του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (2021), με έμπνευση από τη μαθησιακή προσέγγιση Out of Eden Learn (OOEL).
Μέσα από 7 δυναμικά εργαστήρια, καλλιεργήσαμε δεξιότητες ζωής, νου, επικοινωνίας, έρευνας και πολιτειότητας. Παρακάτω περιγράφεται αναλυτικά το κάθε εργαστήριο, μαζί με τη στοχοθεσία και τα παιδαγωγικά οφέλη.
🌳 Εργαστήριο 1: Τα φυτά της αυλής του σχολείου μου
Στόχοι:
- Καλλιέργεια παρατηρητικότητας
- Αναγνώριση βιοποικιλότητας σε οικείο περιβάλλον
- Ενίσχυση συνεργασίας και γραπτής έκφρασης
- Ανάπτυξη διαλόγου με σεβασμό
Δραστηριότητες:
Ξεκινήσαμε παρατηρώντας εικόνες φυτών από το Φωτόδεντρο και συζητήσαμε μέσα από τη ρουτίνα σκέψης Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, βγήκαν στην αυλή, κατέγραψαν φυτά, έβγαλαν φωτογραφίες και απάντησαν σε ερωτήσεις όπως: Ποιος τα φροντίζει; Πώς νιώθεις όταν τα βλέπεις;
Αποτελέσματα:
Τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες παρατήρησης, τεκμηρίωσης, διαλόγου και σεβασμού στην ομαδική εργασία.
🏘️ Εργαστήριο 2: Στα φυτά της γειτονιάς του σχολείου μου
Στόχοι:
- Κατανόηση της έννοιας της βιοποικιλότητας
- Προσεκτική χαρτογραφική παρατήρηση
- Ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων
- Αναστοχασμός και σύνδεση με εμπειρίες
Δραστηριότητες:
Με εργαλείο τους Google Maps, τα παιδιά εντόπισαν πράσινα σημεία γύρω από το σχολείο. Στη συνέχεια, πραγματοποίησαν περίπατο παρατήρησης, φωτογράφισαν φυτά (ορατά και “κρυμμένα”) και παρουσίασαν τις εικόνες στην τάξη, αξιοποιώντας τις ρουτίνες διαλόγου Παρατηρώ – Επεκτείνω.
Αποτελέσματα:
Αναπτύχθηκαν δεξιότητες οπτικής ευαισθητοποίησης, ερευνητικής στάσης και κοινωνικής συναίσθησης για το περιβάλλον.
🗺️ Εργαστήριο 3: Όλοι μαζί φτιάχνουμε τον χάρτη της γειτονιάς μας
Στόχοι:
- Ενίσχυση της γεωχωρικής σκέψης
- Οργάνωση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές
- Εικονική και απτική αναπαράσταση χώρου
- Ομαδική εργασία και ανάληψη ρόλων
Δραστηριότητες:
Αφού δεν ήταν εφικτή η ψηφιακή αποτύπωση, δημιουργήσαμε έναν χειροποίητο χάρτη σε μεγάλο χαρτόνι, με φωτογραφίες, ονόματα κτηρίων και διαδρομές. Τα παιδιά σχολίασαν τη διαφορά μεταξύ του χάρτη τους και του Google Maps.
Αποτελέσματα:
Τα παιδιά απέκτησαν συστηματική κατανόηση της γειτονιάς, ανέπτυξαν συμβολική αναπαράσταση και συνέδεσαν εμπειρικά δεδομένα με τη γεωγραφία.
🎙️ Εργαστήριο 4: Γίνομαι μικρός δημοσιογράφος και μαθαίνω για τα φυτά του τόπου μου
Στόχοι:
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων ενεργητικής ακρόασης και συνέντευξης
- Αναγνώριση κοινωνικής και οικονομικής σημασίας των φυτών
- Εξοικείωση με θερμοκηπιακή καλλιέργεια
Δραστηριότητες:
Με αφορμή την ύπαρξη θερμοκηπίων στην περιοχή μας, τα παιδιά προετοίμασαν ερωτήσεις για έναν καλλιεργητή-γονέα. Πριν τη συνέντευξη, γνωρίσαμε τι είναι τα θερμοκήπια. Κατά τη συνέντευξη, τα παιδιά ρώτησαν, άκουσαν και κατέγραψαν πληροφορίες για τα φυτά του τόπου μας.
Αποτελέσματα:
Εμπλουτίστηκαν οι δεξιότητες συντονισμένου διαλόγου, διατύπωσης ανοιχτών ερωτήσεων και πολιτισμικής κατανόησης της τοπικής παραγωγής.
🎨 Εργαστήριο 5: Γνωρίζω την πολιτιστική αξία των φυτών του τόπου μου
Στόχοι:
- Κατανόηση της σχέσης φύσης και πολιτισμού
- Επαφή με τη μυθολογία, τη λαϊκή τέχνη και τη ζωγραφική
- Ανάπτυξη εικαστικής και ψηφιακής έκφρασης
Δραστηριότητες:
Μελετήσαμε τον μύθο της Δάφνης, είδαμε αγγεία από το Μουσείο Μπενάκη και γνωρίσαμε τον Van Gogh, μέσα από ένα αυθεντικό animation που δημιούργησε η νηπιαγωγός. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από τον πίνακα «Βάζο με ηλιοτρόπια» και δημιούργησαν τα δικά τους έργα. Έπειτα, κατηγοριοποίησαν φυτά με βάση τις χρήσεις τους (θεραπεία, μαγειρική, τέχνη, λογοτεχνία) και ερεύνησαν στο διαδίκτυο.
Αποτελέσματα:
Τα παιδιά κατανόησαν τη συμβολική, λειτουργική και αισθητική διάσταση των φυτών, εμβαθύνοντας σε πολιτισμικά και καλλιτεχνικά συμφραζόμενα.
🖥️ Εργαστήριο 6: Προστατεύω, όπως μπορώ, τα φυτά του τόπου μου
Στόχοι:
- Επεξεργασία και οργάνωση πληροφοριών με ΤΠΕ
- Οπτική αναπαράσταση δεδομένων
- Διατύπωση προσωπικής άποψης με επιχειρήματα
Δραστηριότητες:
Δημιουργήσαμε ένα ψηφιακό infographic με το Canva, οργανωμένοι σε ομάδες με διακριτούς ρόλους (φόντο, εικόνες, σλόγκαν, κείμενα). Το εκτυπώσαμε και το αναρτήσαμε στην τάξη, σχολιάζοντας το με τα εργαλεία διαλόγου Εκτιμώ – Πες την άποψή σου.
Αποτελέσματα:
Ενισχύθηκε η πολυτροπική έκφραση, η χρήση ΤΠΕ και η καλλιέργεια ψηφιακού γραμματισμού.
📢 Εργαστήριο 7: Βάζω στόχους για την προστασία των φυτών του τόπου μου
Στόχοι:
- Αναστοχασμός και συνειδητοποίηση
- Σχεδιασμός δράσεων και στοχοθεσία
- Επικοινωνία με την κοινότητα μέσω ψηφιακών και έντυπων μέσων
Δραστηριότητες:
Τα παιδιά πρότειναν τρόπους δράσης και κατέληξαν στη διάχυση του έργου μέσω ιστολογίου και παρουσίασης στους γονείς. Ψήφισαν την καλύτερη ιδέα και διατύπωσαν απόψεις. Το εργαστήριο έκλεισε με ένα σύνθημα που δημιούργησαν τα ίδια:
«Στοπ! Σταμάτα ό,τι κάνεις. Πρέπει να μάθεις να προστατεύεις τα φυτά του τόπου μας. Είναι εξίσου σημαντικά για μένα, για σένα και για όλο τον πλανήτη. Τα φυτά είναι εκεί και μας χρειάζονται.»
Αποτελέσματα:
Το πρόγραμμα κορυφώθηκε με ενσυναίσθηση, ενεργό πολιτειότητα και κοινωνική συνειδητοποίηση.
🌱 Γιατί είναι σημαντικό αυτό το πρόγραμμα;
Το εργαστήριο «Τα φυτά του τόπου μου» δεν ήταν απλώς ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής. Ήταν ένα παιδαγωγικό ταξίδι ενσυναίσθησης, καλλιέργειας της ενεργούς πολιτειότητας, σύνδεσης με τον τόπο και δημιουργικής αυτοέκφρασης. Τα παιδιά έμαθαν να βλέπουν τον κόσμο με άλλο βλέμμα — με σεβασμό, παρατήρηση, υπευθυνότητα και στοχασμό.
Πρόκειται για την ουσία της ολόπλευρης ανάπτυξης: όταν οι ρίζες αγγίζουν τη γη του τόπου, τότε τα παιδιά ανθίζουν ως πολίτες του κόσμου.
Ηλιοτρόπια» του Vincent Van Gogh
🎨 Όταν τα φυτά γίνονται τέχνη: Μια καλλιτεχνική περιπλάνηση με τα «Ηλιοτρόπια» του Vincent Van Gogh
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των δράσεων για την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας και ειδικότερα της θεματικής ενότητας «τα φυτά του τόπου μου» (Βαθμίδα: Νηπιαγωγείο 2η Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον – Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά), υλοποιήσαμε μια δράση που έδωσε στα παιδιά τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τα φυτά μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα: αυτό της τέχνης και της κριτικής αισθητικής σκέψης.
Η έμπνευσή μας ξεκίνησε από τους πασίγνωστους πίνακες του Vincent Van Gogh με τα «Ηλιοτρόπια σε βάζο». Τα παιδιά παρατήρησαν διαφορετικές εκδοχές των ηλιοτροπίων, ανέλυσαν τα χρώματα, τις πινελιές και το ύφος του ζωγράφου, και άνοιξαν έναν διάλογο με το έργο τέχνης.
Στη συνέχεια, επεκτείναμε την καλλιτεχνική μας αναζήτηση διαπολιτισμικά: παρατηρήσαμε συλλογές βάζων με φυτικά μοτίβα από τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, την αρχαία Ελλάδα και την αρχαία Κίνα, ώστε να κατανοήσουμε ότι τα φυτά υπήρξαν διαχρονική πηγή έμπνευσης για τον άνθρωπο σε κάθε πολιτισμό και εποχή.
🎬 Ένα παιδί ταξιδεύει στο Άμστερνταμ…
Αποκορύφωμα της δράσης ήταν η παρακολούθηση ενός εκπαιδευτικού animation, το οποίο δημιουργήθηκε ειδικά για παιδαγωγική χρήση. Στο animation, ένα παιδί του σήμερα ταξιδεύει με τη φαντασία του στο Άμστερνταμ και συναντά τον Vincent Van Gogh, ο οποίος του μιλά για τη ζωή του, τα συναισθήματα που αποτύπωνε στους πίνακές του, και τη σημασία των φυτών ως σύμβολα ελπίδας, φωτός και ζωής.
Η αφήγηση αυτή γοήτευσε τα παιδιά, τους έδωσε τη δυνατότητα να συνδεθούν συναισθηματικά με τον καλλιτέχνη, και τα ενέπνευσε να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα τέχνης.
🎨 Από την παρατήρηση στη δημιουργία
Αφού παρατηρήσαμε, συζητήσαμε και συνδέσαμε τα έργα με τον πολιτισμό και τη φύση, προχωρήσαμε στην εικαστική αποτύπωση: κάθε παιδί δημιούργησε το δικό του «Ηλιοτρόπιο σε βάζο», συνθέτοντας ένα κολλάζ με ζωγραφισμένα βάζα, λουλούδια και μπλε ή γαλάζιο φόντο, εμπνευσμένο από την παλέτα του Van Gogh.
Το αποτέλεσμα ήταν μια συλλογική εικαστική γκαλερί, γεμάτη φως, χρώμα και φαντασία. Τα παιδιά ένιωσαν δημιουργοί, καλλιτέχνες και φορείς ενός παγκόσμιου πολιτιστικού διαλόγου μέσα από τα μάτια τους.
🎯 Μαθησιακοί στόχοι της δράσης
Μέσα από αυτήν τη διαθεματική και καλλιτεχνική προσέγγιση επιδιώχθηκαν οι εξής στόχοι:
-
Να αναπτύξουν τα παιδιά την ικανότητα παρατήρησης και ανάλυσης ενός έργου τέχνης.
-
Να γνωρίσουν βασικά στοιχεία από τη ζωή και το έργο του Vincent Van Gogh.
-
Να συσχετίσουν τη φύση και τα φυτά ως σταθερά μοτίβα στην παγκόσμια τέχνη και στον πολιτισμό.
-
Να καλλιεργήσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την προσωπική έκφραση μέσα από τη ζωγραφική και το κολλάζ.
-
Να εξασκηθούν στη κριτική σκέψη, μέσα από συζήτηση και ερωτήματα που γεννήθηκαν από την παρατήρηση.
-
Να αναγνωρίσουν τη σημασία των συμβόλων και των χρωμάτων στην καλλιτεχνική έκφραση.
-
Να συμμετέχουν ενεργά σε μία συλλογική καλλιτεχνική εμπειρία με αίσθημα συνεργασίας και χαράς.
📚 Σύνδεση με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Η δράση ανταποκρίνεται στις αρχές του ΝΑΠΣ για την αισθητική καλλιέργεια, την κριτική κατανόηση της τέχνης, και την πολιτισμική αγωγή των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Προάγει τη διεπιστημονικότητα, αξιοποιώντας την τέχνη, την ιστορία, τη φύση, και τη φαντασία, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη συναισθηματική νοημοσύνη και τη σχέση του παιδιού με τον κόσμο.
💙 Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, χαρά και δημιουργικότητα. Κάθε έργο ήταν μοναδικό, όπως και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται το κάθε παιδί τον κόσμο γύρω του.
Οι εικόνες των έργων και τα χαμόγελα των μικρών δημιουργών ήταν η πιο δυνατή απόδειξη της επιτυχίας αυτής της καλλιτεχνικής εμπειρίας.
Μαθαίνω από τον τόπο μου: Μια ξεχωριστή συνάντηση με τα μυστικά του θερμοκηπίου
🌿 Μαθαίνω από τον τόπο μου: Μια ξεχωριστή συνάντηση με τα μυστικά του θερμοκηπίου
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και συγκεκριμένα της θεματικής ενότητας Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των δράσεων για την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας και ειδικότερα της θεματικής ενότητας «τα φυτά του τόπου μου» (Βαθμίδα: Νηπιαγωγείο 2η Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον – Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά), είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε με τα παιδιά μια μοναδική και ουσιαστική μαθησιακή εμπειρία, που συνδύασε τη γνώση με τη βιωματική ανακάλυψη και τη σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία.
Με αφορμή τη διερεύνηση της έννοιας του θερμοκηπίου, πραγματοποιήσαμε αρχικά μια εισαγωγική διερεύνηση: αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο, παρατηρήσαμε φωτογραφίες, κάναμε ερωτήσεις, και συζητήσαμε για το πώς λειτουργεί ένα θερμοκήπιο, γιατί είναι σκεπασμένο, και ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στην ταχύτερη ανάπτυξη των φυτών μέσα σε αυτό το περιβάλλον.
Η προετοιμασία της τάξης περιλάμβανε και έναν ξεχωριστό ρόλο για τους μαθητές μας: μπήκαν στη θέση μικρών δημοσιογράφων! Σε ομάδες, διατύπωσαν τις δικές τους ερωτήσεις, τις κατέγραψαν, τις επεξεργάστηκαν, και ετοιμάστηκαν για μια αληθινή συνέντευξη.
Την επόμενη ημέρα, φιλοξενήσαμε στην τάξη μας τον πατέρα δύο μαθητών μας, ο οποίος είναι υπεύθυνος σε ένα από τα μεγαλύτερα θερμοκήπια της περιοχής. Η ανταπόκριση του προσκεκλημένου μας, αλλά και ο ενθουσιασμός των παιδιών, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία!
🌱 Μια ζωντανή, αυθεντική μαθησιακή εμπειρία
Ο «καλεσμένος ειδικός» απάντησε με προθυμία στις ερωτήσεις των παιδιών, εξηγώντας τους με απλό και κατανοητό τρόπο την καθημερινότητά του στο θερμοκήπιο, τις τεχνικές που εφαρμόζονται, τα φυτά που καλλιεργούνται, τις καιρικές συνθήκες και τον ρόλο της τεχνολογίας στη γεωργική παραγωγή.
Η συζήτηση εξελίχθηκε δυναμικά και αλληλεπιδραστικά: τα παιδιά δεν έμειναν μόνο στις ερωτήσεις που είχαν προετοιμάσει, αλλά παρακινημένα από τα όσα άκουγαν, διατύπωναν συνεχώς νέες απορίες και ερωτήματα, που γεννιόνταν φυσικά μέσα από το γνήσιο ενδιαφέρον και τη ζωντανή επαφή με το θέμα.
Η αίσθηση αυθεντικότητας που προσέδωσε η παρουσία του γονέα ως «ειδικού» ενίσχυσε σημαντικά το κίνητρο των παιδιών, ενθάρρυνε τη συμμετοχή όλων, και καλλιέργησε κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργασίας και ανοιχτής επικοινωνίας.
📘 Παιδαγωγική τεκμηρίωση και σύνδεση με το ΝΑΠΣ
Η δράση εναρμονίζεται πλήρως με τις αρχές και τις κατευθύνσεις του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, το οποίο:
-
Προάγει τη διερευνητική και βιωματική μάθηση,
-
Ενισχύει τη σχέση σχολείου – κοινότητας μέσα από την αξιοποίηση του τοπικού πολιτισμικού και επαγγελματικού κεφαλαίου,
-
Υποστηρίζει την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως η επικοινωνία, η συνεργασία, η ικανότητα διατύπωσης ερωτημάτων και η δημιουργική σκέψη,
-
Αναδεικνύει τη σημασία της διαθεματικότητας, καθώς η συγκεκριμένη δράση ενσωματώνει στοιχεία από τη Γλώσσα (διατύπωση και κατανόηση ερωτήσεων), τη Μελέτη Περιβάλλοντος (γεωργική παραγωγή, οικοσυστήματα), και την Τεχνολογία (λειτουργία θερμοκηπίου).
🎯 Μαθησιακοί στόχοι της δράσης
Στο πλαίσιο αυτής της δραστηριότητας επιδιώχθηκαν οι εξής βασικοί μαθησιακοί στόχοι:
-
Να κατανοήσουν οι μαθητές τι είναι και πώς λειτουργεί ένα θερμοκήπιο.
-
Να διερευνήσουν τους φυσικούς και τεχνητούς παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη των φυτών.
-
Να ασκηθούν στη διατύπωση ερωτήσεων, στην κατανόηση απαντήσεων και στην επικοινωνία με εξωτερικούς συνεργάτες.
-
Να συνεργαστούν σε ομάδες με στόχο την από κοινού προετοιμασία μιας συνέντευξης.
-
Να καλλιεργήσουν στάσεις σεβασμού προς τον κόπο των ανθρώπων που εργάζονται στη γεωργική παραγωγή.
-
Να βιώσουν τη διαδικασία της μάθησης μέσα από αυθεντικές εμπειρίες του τόπου τους.
-
Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα, τη λογική σκέψη και την ικανότητα συσχέτισης αιτίου – αποτελέσματος.
-
Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους μέσω της ενεργής συμμετοχής και της επιτυχούς επικοινωνίας με ενήλικες.
🌞 Μια δράση που άφησε αποτύπωμα
Τα παιδιά αποχώρησαν από την αίθουσα γεμάτα εικόνες, ιδέες και ερεθίσματα. Όπως δήλωσαν και τα ίδια στο τέλος, ήταν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές στιγμές της χρονιάς!
Η αυθεντική αυτή εμπειρία δεν ενίσχυσε μόνο τις γνώσεις τους, αλλά –κυρίως– δημιούργησε συναισθηματική σύνδεση με τη μάθηση, την κοινότητα και τη σημασία του να μαθαίνω μέσα από την πράξη, την ερώτηση και τη συνεργασία.
📸 Στιγμές από την ξεχωριστή αυτή ημέρα μπορείτε να δείτε στη φωτογραφική συλλογή που ακολουθεί.
Φροντίζω, Μαθαίνω, Συμμετέχω: Μια βιωματική δράση με επίκεντρο τη ζωή
🌱 Φροντίζω, Μαθαίνω, Συμμετέχω: Μια βιωματική δράση με επίκεντρο τη ζωή
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των δράσεων για την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας και ειδικότερα της θεματικής ενότητας «τα φυτά του τόπου μου» (Βαθμίδα: Νηπιαγωγείο 2η Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον – Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά), υλοποιήσαμε με τους μαθητές μας την Δευτέρα 19 Μάϊου 2025, μια βιωματική δράση που άγγιξε τις καρδιές όλων: τη φύτευση λουλουδιών σε γλάστρες στον χώρο του σχολείου.
Με αφετηρία την απλή, αλλά βαθιά ανθρώπινη πράξη της φροντίδας ενός φυτού, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να βιώσουν στην πράξη την έννοια της ευθύνης, της συνέπειας, της υπομονής και της συμμετοχής στο κοινό καλό. Από την προετοιμασία του χώρου, την επιλογή των φυτών, τη διαδικασία της φύτευσης μέχρι τη συστηματική φροντίδα (πότισμα, παρατήρηση, καταγραφή αλλαγών), κάθε βήμα αποτέλεσε ένα πολύτιμο μάθημα ζωής.
🌼 Εκπαιδευτική και παιδαγωγική σημασία
Η συγκεκριμένη δράση δεν είχε μόνο περιβαλλοντικό χαρακτήρα. Αποτέλεσε μια βιωματική μαθησιακή εμπειρία που συνδέεται άμεσα με τους στόχους του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, το οποίο τονίζει την ανάγκη για:
-
Ενίσχυση της ενεργού πολιτειότητας από μικρή ηλικία,
-
Καλλιέργεια της υπευθυνότητας, της αυτονομίας και της φροντίδας του εαυτού, του άλλου και του περιβάλλοντος,
-
Ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, όπως η ενσυναίσθηση και η συνεργασία,
-
Ενδυνάμωση της βιωματικής και διερευνητικής μάθησης, μέσα από αυθεντικά μαθησιακά περιβάλλοντα.
Η δράση εναρμονίζεται πλήρως με τη διεπιστημονική και ολιστική προσέγγιση της γνώσης, όπως προβλέπεται από το ΝΑΠΣ, ενσωματώνοντας στοιχεία από τη Γλώσσα (περιγραφή, αφήγηση), τις Φυσικές Επιστήμες (παρατήρηση, πειραματισμός), τα Μαθηματικά (χρονική ακολουθία, μέτρηση ποτίσματος), αλλά και την Αισθητική Αγωγή (χρωματική παρατήρηση, σύνθεση).
🌻 Όταν η μάθηση γίνεται βίωμα
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη διαδικασία! Ανέλαβαν τον ρόλο του «κηπουρού», φρόντισαν τα φυτά τους με ευλάβεια, τους έδωσαν ονόματα, και παρατηρούν καθημερινά τις αλλαγές τους, καταγράφοντας με ενθουσιασμό κάθε φύλλο που εμφανίζεται, κάθε μικρή μεταμόρφωση που μαρτυρά ζωή. Μέσα από τη σταθερή φροντίδα, βιώνουν την έννοια της συνέπειας και αντιλαμβάνονται έμπρακτα πως η προσπάθεια έχει αποτέλεσμα και πως η φύση ανταποκρίνεται όταν την σεβόμαστε.
🌿 Μακροπρόθεσμα αποτελέσματα
Η φροντίδα ενός φυτού αποτελεί ένα σύμβολο καλλιέργειας στάσεων ζωής. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι η αλλαγή δεν έρχεται απότομα αλλά σταδιακά· ότι η υπομονή και η επιμονή είναι αρετές· ότι η ζωή –όπως και το φυτό– χρειάζεται προστασία, αγάπη και ευθύνη.
Αναπτύσσουν οικολογική συνείδηση, ενσυναίσθηση και δεξιότητες συνεργασίας, στοιχεία θεμελιώδη για την οικοδόμηση της ενεργού πολιτειότητας και της κοινωνικής συνοχής.
Μπορείτε να δείτε στιγμιότυπα από την υπέροχη αυτή δράση στη φωτογραφική συλλογή που ακολουθεί.
Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Σχέδιο Μαθήματος/ δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας για το Νηπιαγωγείο Κάστρου 2024-2025: “Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια”
Όνομα εκπαιδευτικών υλοποίησης:
Θωμαή Κόγια ΠΕ60 (πρωινό τμήμα)
Όλγα Ζουμπορλή ΠΕ60 (Ολοήμερο τμήμα-Προϊσταμένη)
Παράρτημα: Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Τίτλος Δράσης: “Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια”
Στο πλαίσιο αυτού του μαθήματος, τα παιδιά θα μάθουν για τη σημασία της καθαριότητας των δημόσιων και ιστορικών χώρων και τη σχέση της με την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Επίσης, θα συνειδητοποιήσουν την αξία της ανακύκλωσης και της διατήρησης καθαρών χώρων. Στο τέλος, θα φυτέψουμε λουλούδια στη γειτονιά μας για να βελτιώσουμε την εμφάνιση του χώρου γύρω από το σχολείο.
Επίπεδο
Ενδεικτικά Νηπιαγωγείο – Α΄- Β΄- Γ΄ Δημοτικού, Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο
Θεματικό Πεδίο
Οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης (ΣΒΑ) που καλύπτονται στο σχέδιο μάθηματός μας είναι οι εξής:
- Στόχος 3: Καλή Υγεία και Ευημερία
Μέσω της δράσης μας για την καθαριότητα και την προστασία του περιβάλλοντος, προάγουμε την υγεία των παιδιών και της κοινότητας. Ένα καθαρό περιβάλλον μειώνει την εμφάνιση ασθενειών και ενισχύει την ευημερία των ανθρώπων. - Στόχος 4: Ποιότητα Εκπαίδευσης
Η υλοποίηση αυτής της δράσης ενισχύει την εκπαίδευση των παιδιών γύρω από τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος, της βιωσιμότητας και της ενεργής συμμετοχής τους σε κοινωνικές δράσεις. Το σχέδιο μαθήματος προάγει τη μάθηση με βιωματικό τρόπο και ενδυναμώνει τις δεξιότητες των παιδιών για την επίλυση προβλημάτων και τη συνεργασία. - Στόχος 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες
Η δράση μας αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πιο καθαρού, ασφαλούς και φιλόξενου περιβάλλοντος γύρω από το σχολείο και στην ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών και της κοινότητας στην προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, ενισχύοντας τις βιώσιμες κοινότητες. - Στόχος 17: Συνεργασία για την Επίτευξη των Στόχων
Η δράση ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ σχολείου, μαθητών, γονέων και της ευρύτερης κοινότητας για την αντιμετώπιση της πρόκλησης των σκουπιδιών. Μέσω αυτής της συνεργασίας, ενισχύουμε τη διαρκή ενημέρωση και δράση για τη βιωσιμότητα και την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της αγωγής του ενεργού πολίτη, το Νηπιαγωγείο Κάστρου υλοποίησε δράση με τίτλο «Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια». Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με τη σημασία της καθαριότητας και της ανακύκλωσης, φρόντισαν τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου και συμμετείχαν ενεργά στη φύτευση λουλουδιών, προάγοντας τη συνεργασία και τη συλλογική ευθύνη για ένα βιώσιμο και όμορφο περιβάλλον.
Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:
Το σχέδιο θα υλοποιηθεί στο πρωινό τμήμα του νηπιαγωγείου σε 5 στάδια και σε συνδυασμό με τα εργαστήρια δεξιοτήτων, ως τη λήξη του σχολικού έτους.
Σύνδεση με τα εργαστήρια δεξιοτήτων: Οικολογία – Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
- Περιβαλλοντική Συνείδηση και Υπευθυνότητα
- Τα παιδιά θα αναγνωρίζουν τη σημασία της καθαριότητας σε δημόσιους και πολιτιστικούς χώρους.
- Θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τη ρύπανση και τις συνέπειές της στο περιβάλλον και την υγεία.
- Θα υιοθετήσουν υπεύθυνες συμπεριφορές σχετικά με τη διαχείριση απορριμμάτων και την ανακύκλωση.
- Κοινωνική Συμμετοχή και Ενεργή Πολιτειότητα
- Τα παιδιά θα αναπτύξουν την ικανότητα να συμμετέχουν ενεργά σε συλλογικές δράσεις για το κοινό καλό.
- Θα καλλιεργήσουν τη στάση του ενεργού πολίτη με σεβασμό προς το περιβάλλον και την κοινότητά τους.
- Θα εμπλακούν σε συνεργασία με γονείς, εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία για την επίλυση προβλημάτων.
- Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης και Επίλυσης Προβλημάτων
- Θα εξασκηθούν στον εντοπισμό προβλημάτων (π.χ., σκουπίδια σε ακατάλληλα σημεία) και στη διατύπωση προτάσεων επίλυσης.
- Θα συμμετέχουν σε ομαδικό σχεδιασμό δράσεων (π.χ., αφίσες, φύτευση, ενημέρωση κοινού).
- Ενίσχυση Δημιουργικότητας και Καλλιτεχνικής Έκφρασης
- Θα δημιουργήσουν αφίσες και εικαστικά έργα που μεταφέρουν μηνύματα περιβαλλοντικής προστασίας.
- Θα συμμετέχουν σε θεατρικό παιχνίδι, εκφράζοντας μέσα από τον λόγο και την κίνηση τις νέες τους γνώσεις.
- Καλλιέργεια Κοινωνικών και Συνεργατικών Δεξιοτήτων
- Θα συνεργαστούν με συνομηλίκους σε ομαδικές δραστηριότητες (καθαρισμός, φύτευση, συζητήσεις).
- Θα μάθουν να σέβονται και να ακούν τις ιδέες των άλλων, αναπτύσσοντας δεξιότητες διαλόγου και συναπόφασης.
- Ανάπτυξη Ενσυναίσθησης και Συναισθηματικής Έκφρασης
- Θα εκφράσουν συναισθήματα σχετικά με το περιβάλλον (χαρά για καθαρούς χώρους, λύπη για τη ρύπανση).
- Θα ενισχυθεί η σύνδεση των παιδιών με τον τόπο τους, τα μνημεία και τη φύση.
- Καλλιέργεια της Επιμονής και της Ευθύνης
- Θα αναλάβουν ευθύνη για τη φροντίδα των φυτών που φύτεψαν και θα κατανοήσουν τη σημασία της συνέχειας στη δράση.
- Θα μάθουν να παρατηρούν και να φροντίζουν το περιβάλλον τους με συνέπεια.
Πεδίο Υλοποίησης
Η αυλή και οι προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος) καθώς και ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου
Φάσεις Υλοποίησης Δράσης
1.Διερεύνηση
Σκοπός: Να εξετάσουμε το πρόβλημα των σκουπιδιών στην κοινότητα και να κατανοήσουμε την ανάγκη για καθαρούς και όμορφους δημόσιους χώρους.
Δραστηριότητες:
- Συζήτηση για τα σκουπίδια και την κατάσταση της γειτονιάς γύρω από το σχολείο. Ερωτήσεις:
- Που αφήνουμε τα σκουπίδια;
- Τι συμβαίνει όταν τα σκουπίδια δεν βρίσκουν το σωστό μέρος;
- Ποιες είναι οι συνέπειες για το περιβάλλον;
- Παρουσίαση εικόνας ή μικρού βίντεο με σκουπίδια σε δημόσιους χώρους και ιστορικά μνημεία.
- Σύντομος περίπατος γύρω από το σχολείο για να παρατηρήσουμε την καθαριότητα των χώρων. Θα κρατήσουμε σημειώσεις για τις παρατηρήσεις μας.
- Προετοιμασία/Σχεδιασμός
Σκοπός: Να σχεδιάσουμε δράσεις που θα μας βοηθήσουν να καθαρίσουμε και να ομορφύνουμε τον χώρο γύρω από το σχολείο και τη γειτονιά.
Δραστηριότητες:
- Συζήτηση για το ποια μπορεί να είναι η λύση στο πρόβλημα των σκουπιδιών. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;
- Σχεδίαση μιας αφίσας που θα προτρέπει τους ανθρώπους να μην αφήνουν σκουπίδια έξω από τους κάδους.
- Σχέδιο για τη φύτευση λουλουδιών στη γειτονιά. Ποια λουλούδια μπορούμε να φυτέψουμε και γιατί είναι σημαντικό να τα φροντίσουμε;
- Υλοποίηση
Σκοπός: Να πραγματοποιήσουμε τις δράσεις για τη βελτίωση της καθαριότητας και της ομορφιάς του χώρου γύρω από το σχολείο.
Δραστηριότητες:
- Καθαρισμός του προαύλιου χώρου του σχολείου και των γύρω περιοχών από σκουπίδια, με τη βοήθεια των παιδιών και των δασκάλων.
- Φύτευση λουλουδιών στη γειτονιά γύρω από το σχολείο. Τα παιδιά θα συμμετέχουν στη φύτευση και θα φροντίζουν τα φυτά.
- Οργάνωση μιας μικρής δράσης ενημέρωσης για τους περαστικούς, με τα παιδιά να κρατούν την αφίσα και να εξηγούν στους ενήλικες τη σημασία της καθαριότητας.
4.Επικοινωνία-Διάχυση
Σκοπός: Να κοινοποιήσουμε τις δράσεις μας στην κοινότητα και να ενθαρρύνουμε άλλους να συμμετέχουν στη διατήρηση καθαρών χώρων.
Δραστηριότητες:
- Φωτογραφίες από τη δράση μας (καθαρισμός, φύτευση λουλουδιών) για να μοιραστούμε με άλλες τάξεις του σχολείου και στην κοινότητα.
- Συζήτηση με τους γονείς και τους μαθητές για τα όσα κάναμε και τη σημασία της συνέχισης αυτών των προσπαθειών.
- Οργάνωση μικρού θεατρικού παιχνιδιού με τα παιδιά, όπου θα δείξουν το σωστό τρόπο να πετάμε τα σκουπίδια στους κάδους και τη σημασία της φροντίδας του περιβάλλοντος.
5.Αναστοχασμός
Σκοπός: Να αξιολογήσουμε την πρόοδό μας και να συζητήσουμε τις εμπειρίες μας από τη δράση.
Δραστηριότητες:
- Συζήτηση με τα παιδιά για το πώς ένιωσαν μετά τη δράση (π.χ., «Πώς νιώθεις όταν βλέπεις καθαρούς χώρους;»).
- Αξιολόγηση της φροντίδας των λουλουδιών που φυτέψαμε. Τα παιδιά θα παρατηρήσουν την ανάπτυξή τους και θα συζητήσουν τη σημασία της συνέχειας της φροντίδας.
- Συζήτηση για το πώς μπορούμε να συνεχίσουμε τη δράση και στο σπίτι (π.χ., να ενημερώσουμε τους γονείς για τα σκουπίδια και τα λουλούδια).
Εκπαιδευτικά Υλικά:
- Αφίσες για την ευαισθητοποίηση (δημιουργία από τα παιδιά)
- Υλικά για τον καθαρισμό (γάντια, σακούλες σκουπιδιών)
- Φυτά και εργαλεία για τη φύτευση (π.χ., τσουβάλια χώμα, ποτιστήρια)
- Κάμερα για φωτογραφίες