3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
“STEM και η γη γυρίζει..”
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των δράσεων για την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας και ειδικότερα της θεματικής ενότητας «τα φυτά του τόπου μου» (Βαθμίδα: Νηπιαγωγείο 2η Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον – Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά), υλοποιήσαμε με τους μαθητές μας την Δευτέρα 19 Μάϊου 2025, μια βιωματική δράση που άγγιξε τις καρδιές όλων: τη φύτευση λουλουδιών σε γλάστρες στον χώρο του σχολείου.
Με αφετηρία την απλή, αλλά βαθιά ανθρώπινη πράξη της φροντίδας ενός φυτού, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να βιώσουν στην πράξη την έννοια της ευθύνης, της συνέπειας, της υπομονής και της συμμετοχής στο κοινό καλό. Από την προετοιμασία του χώρου, την επιλογή των φυτών, τη διαδικασία της φύτευσης μέχρι τη συστηματική φροντίδα (πότισμα, παρατήρηση, καταγραφή αλλαγών), κάθε βήμα αποτέλεσε ένα πολύτιμο μάθημα ζωής.
Η συγκεκριμένη δράση δεν είχε μόνο περιβαλλοντικό χαρακτήρα. Αποτέλεσε μια βιωματική μαθησιακή εμπειρία που συνδέεται άμεσα με τους στόχους του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, το οποίο τονίζει την ανάγκη για:
Ενίσχυση της ενεργού πολιτειότητας από μικρή ηλικία,
Καλλιέργεια της υπευθυνότητας, της αυτονομίας και της φροντίδας του εαυτού, του άλλου και του περιβάλλοντος,
Ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, όπως η ενσυναίσθηση και η συνεργασία,
Ενδυνάμωση της βιωματικής και διερευνητικής μάθησης, μέσα από αυθεντικά μαθησιακά περιβάλλοντα.
Η δράση εναρμονίζεται πλήρως με τη διεπιστημονική και ολιστική προσέγγιση της γνώσης, όπως προβλέπεται από το ΝΑΠΣ, ενσωματώνοντας στοιχεία από τη Γλώσσα (περιγραφή, αφήγηση), τις Φυσικές Επιστήμες (παρατήρηση, πειραματισμός), τα Μαθηματικά (χρονική ακολουθία, μέτρηση ποτίσματος), αλλά και την Αισθητική Αγωγή (χρωματική παρατήρηση, σύνθεση).
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη διαδικασία! Ανέλαβαν τον ρόλο του «κηπουρού», φρόντισαν τα φυτά τους με ευλάβεια, τους έδωσαν ονόματα, και παρατηρούν καθημερινά τις αλλαγές τους, καταγράφοντας με ενθουσιασμό κάθε φύλλο που εμφανίζεται, κάθε μικρή μεταμόρφωση που μαρτυρά ζωή. Μέσα από τη σταθερή φροντίδα, βιώνουν την έννοια της συνέπειας και αντιλαμβάνονται έμπρακτα πως η προσπάθεια έχει αποτέλεσμα και πως η φύση ανταποκρίνεται όταν την σεβόμαστε.
Η φροντίδα ενός φυτού αποτελεί ένα σύμβολο καλλιέργειας στάσεων ζωής. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι η αλλαγή δεν έρχεται απότομα αλλά σταδιακά· ότι η υπομονή και η επιμονή είναι αρετές· ότι η ζωή –όπως και το φυτό– χρειάζεται προστασία, αγάπη και ευθύνη.
Αναπτύσσουν οικολογική συνείδηση, ενσυναίσθηση και δεξιότητες συνεργασίας, στοιχεία θεμελιώδη για την οικοδόμηση της ενεργού πολιτειότητας και της κοινωνικής συνοχής.
Μπορείτε να δείτε στιγμιότυπα από την υπέροχη αυτή δράση στη φωτογραφική συλλογή που ακολουθεί.
Σχέδιο Μαθήματος/ δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας για το Νηπιαγωγείο Κάστρου 2024-2025: “Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια”
Όνομα εκπαιδευτικών υλοποίησης:
Θωμαή Κόγια ΠΕ60 (πρωινό τμήμα)
Όλγα Ζουμπορλή ΠΕ60 (Ολοήμερο τμήμα-Προϊσταμένη)
Παράρτημα: Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Τίτλος Δράσης: “Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια”
Στο πλαίσιο αυτού του μαθήματος, τα παιδιά θα μάθουν για τη σημασία της καθαριότητας των δημόσιων και ιστορικών χώρων και τη σχέση της με την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Επίσης, θα συνειδητοποιήσουν την αξία της ανακύκλωσης και της διατήρησης καθαρών χώρων. Στο τέλος, θα φυτέψουμε λουλούδια στη γειτονιά μας για να βελτιώσουμε την εμφάνιση του χώρου γύρω από το σχολείο.
Επίπεδο
Ενδεικτικά Νηπιαγωγείο – Α΄- Β΄- Γ΄ Δημοτικού, Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο
Θεματικό Πεδίο
Οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης (ΣΒΑ) που καλύπτονται στο σχέδιο μάθηματός μας είναι οι εξής:
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της αγωγής του ενεργού πολίτη, το Νηπιαγωγείο Κάστρου υλοποίησε δράση με τίτλο «Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια». Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με τη σημασία της καθαριότητας και της ανακύκλωσης, φρόντισαν τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου και συμμετείχαν ενεργά στη φύτευση λουλουδιών, προάγοντας τη συνεργασία και τη συλλογική ευθύνη για ένα βιώσιμο και όμορφο περιβάλλον.
Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:
Το σχέδιο θα υλοποιηθεί στο πρωινό τμήμα του νηπιαγωγείου σε 5 στάδια και σε συνδυασμό με τα εργαστήρια δεξιοτήτων, ως τη λήξη του σχολικού έτους.
Σύνδεση με τα εργαστήρια δεξιοτήτων: Οικολογία – Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Πεδίο Υλοποίησης
Η αυλή και οι προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος) καθώς και ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου
Φάσεις Υλοποίησης Δράσης
1.Διερεύνηση
Σκοπός: Να εξετάσουμε το πρόβλημα των σκουπιδιών στην κοινότητα και να κατανοήσουμε την ανάγκη για καθαρούς και όμορφους δημόσιους χώρους.
Δραστηριότητες:
Σκοπός: Να σχεδιάσουμε δράσεις που θα μας βοηθήσουν να καθαρίσουμε και να ομορφύνουμε τον χώρο γύρω από το σχολείο και τη γειτονιά.
Δραστηριότητες:
Σκοπός: Να πραγματοποιήσουμε τις δράσεις για τη βελτίωση της καθαριότητας και της ομορφιάς του χώρου γύρω από το σχολείο.
Δραστηριότητες:
4.Επικοινωνία-Διάχυση
Σκοπός: Να κοινοποιήσουμε τις δράσεις μας στην κοινότητα και να ενθαρρύνουμε άλλους να συμμετέχουν στη διατήρηση καθαρών χώρων.
Δραστηριότητες:
5.Αναστοχασμός
Σκοπός: Να αξιολογήσουμε την πρόοδό μας και να συζητήσουμε τις εμπειρίες μας από τη δράση.
Δραστηριότητες:
Εκπαιδευτικά Υλικά:
Μια αξέχαστη εμπειρία με τον Καραγκιόζη – Το μεγάλο φαγοπότι στην εξοχή!
Την ευκαιρία να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία είχαν σήμερα τα νήπια του σχολείου μας, μαζί με τους μαθητές της Α’ και Β’ τάξης του Δημοτικού, παρακολουθώντας μια διαδραστική παράσταση θεάτρου σκιών με πρωταγωνιστή τον αγαπημένο Καραγκιόζη. Η παράσταση με τίτλο «Το μεγάλο φαγοπότι στην εξοχή» φιλοξενήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του χωριού μας, χάρη στην επίσκεψη ενός κινητού θεάτρου σκιών που μας μετέφερε σε έναν κόσμο γεμάτο χιούμορ, φαντασία και παράδοση.
Τα παιδιά παρακολούθησαν με αμείωτο ενδιαφέρον τις περιπέτειες του Καραγκιόζη και των γνωστών μας ηρώων – του Νιόνιου, του Μπαρμπαγιώργου και φυσικά των τριών παιδιών του Καραγκιόζη – σε ένα ξεκαρδιστικό γλέντι στην εξοχή. Το πιο ξεχωριστό όμως στοιχείο της παράστασης ήταν η διαδραστικότητά της: οι ήρωες δεν μιλούσαν μόνο μεταξύ τους, αλλά συνομιλούσαν με τους μικρούς θεατές, ζητούσαν τη βοήθειά τους, τους έκαναν ερωτήσεις και τους προσκαλούσαν να συμμετέχουν ενεργά στην εξέλιξη της ιστορίας.
Ο ενθουσιασμός των παιδιών ήταν έκδηλος! Γέλια, φωνές, χειροκροτήματα και αυθόρμητες απαντήσεις πλημμύρισαν την αίθουσα, αποδεικνύοντας πόσο δυνατή είναι η σύνδεση των παιδιών με το λαϊκό αυτό θέατρο. Για πολλά από τα νήπια, ήταν η πρώτη τους επαφή με τον Καραγκιόζη – και σίγουρα όχι η τελευταία!
Το θέατρο σκιών αποτελεί έναν ζωντανό φορέα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μέσα από τη σάτιρα, το χιούμορ και τα ζωντανά μηνύματα, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την παράδοση, τις αξίες, αλλά και τον αυθεντικό ελληνικό λόγο. Επιπλέον, τέτοιες παραστάσεις καλλιεργούν τη φαντασία, ενισχύουν τη συμμετοχή και τη συνεργασία, και προσφέρουν ποιοτική ψυχαγωγία.
Ευχαριστούμε θερμά το θίασο για την εξαιρετική παράσταση και ευχόμαστε να έχουμε σύντομα ξανά την ευκαιρία να φιλοξενήσουμε παρόμοια θεάματα. Οι μικροί μας μαθητές έφυγαν γεμάτοι εικόνες, γέλια και ενθουσιασμό – και αυτό είναι το μεγαλύτερο δώρο!
🌷 Για εσένα, Μαμά… 💖
Η σημερινή μέρα είναι αφιερωμένη σε εσένα…
Τη μαμά που είναι πάντα εκεί.
Με ένα χάδι, ένα βλέμμα, μια αγκαλιά που χωράει όλο τον κόσμο.
Την περασμένη εβδομάδα, στο νηπιαγωγείο μας, γεμίσαμε τις μέρες μας με κουβέντες για την πιο γλυκιά λέξη: μαμά.
Μιλήσαμε για τα μικρά και μεγάλα πράγματα που κάνει καθημερινά – αυτά που ίσως φαίνονται απλά, αλλά κρύβουν τόση αγάπη, φροντίδα και δύναμη.
Και φυσικά… δημιουργήσαμε!
Με χρώματα, χαρτιά, κόλλες, μα πάνω απ’ όλα με καρδιά, τα παιδιά έφτιαξαν δωράκια-έκπληξη για τις μανούλες τους. Κατασκευές γεμάτες αγάπη, αυθορμητισμό και συναίσθημα.
Μικρές πράξεις μεγάλης αγάπης.
Καθώς τα μικρά χεράκια ζωγράφιζαν, κολλούσαν και διακοσμούσαν, τα ματάκια τους έλαμπαν. «Αυτό είναι για τη μαμά μου», είπαν περήφανα — και εκείνη τη στιγμή, όλος ο κόσμος χωρούσε σε ένα χαμόγελο.
📸 Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικές από τις κατασκευές μας. Είναι όλες μοναδικές, όπως και κάθε μαμά.
Χρόνια πολλά σε όλες τις μανούλες.
Σας ευχαριστούμε που υπάρχετε… 💐
Η Μαγεία της Αφήγησης στο Νηπιαγωγείο: «Μια Κάμπια που Πεινούσε Πολύ»
Στο νηπιαγωγείο μας, η αφήγηση δεν είναι απλώς μια ευχάριστη δραστηριότητα· είναι ένα ισχυρό παιδαγωγικό εργαλείο που εμπνέει, εκπαιδεύει και κινητοποιεί τα παιδιά να ανακαλύψουν τον κόσμο με τα μάτια της φαντασίας και της γνώσης. Αυτή την εβδομάδα, ταξιδέψαμε μαζί με τα παιδιά μέσα από τις σελίδες του γνωστού παραμυθιού «Μια κάμπια που πεινούσε πολύ» του Eric Carle και ζήσαμε μια μοναδική εμπειρία μάθησης.
Η αφήγηση του παραμυθιού έγινε σε μικρά κομμάτια, με παύσεις για ερωτήσεις και συζήτηση. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά, εξέφρασαν απορίες, μοιράστηκαν εμπειρίες και διατύπωσαν σκέψεις: Τι είναι η κάμπια; Πού ζει; Τι τρώει; Πώς είναι το σώμα της; Έχει σπίτι; Έχει δει κάποιος μία από κοντά;
Μέσα από αυτή τη διαδραστική προσέγγιση, τα νήπια ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες της βιολογίας και της φυσικής εξέλιξης, ενώ ταυτόχρονα καλλιέργησαν τον προφορικό λόγο, τη φαντασία και την ενσυναίσθηση. Η κορύφωση του παραμυθιού – όταν η μικρή κάμπια, αφού έφαγε πολύ, έφτιαξε το κουκούλι της και μεταμορφώθηκε σε πανέμορφη πεταλούδα – γέμισε τα παιδιά με θαυμασμό και ενθουσιασμό.
Στη συνέχεια, αποτυπώσαμε τη γνώση μας δημιουργικά: τα παιδιά ζωγράφισαν το κάθε στάδιο του κύκλου ζωής της πεταλούδας σε ένα φύλλο εργασίας, το οποίο συμπλήρωσαν με το όνομά τους και τον τίτλο του βιβλίου. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, συνδέσαμε τη γλώσσα, τη ζωγραφική, τη γραφή και τη φυσική επιστήμη σε μία ενιαία εμπειρία μάθησης.
Τι αποκόμισαν τα νήπια;
Η αφήγηση παραμυθιών συνεχίζει να αποτελεί έναν από τους πιο αποτελεσματικούς και αγαπητούς τρόπους για να μεταδίδουμε γνώσεις, αξίες και εμπειρίες στα μικρά παιδιά. Για εμάς στο νηπιαγωγείο, κάθε ιστορία είναι μια ευκαιρία να καλλιεργήσουμε μυαλά και καρδιές.
ΜΕΡΟΣ 2:
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
“STEM και η γη γυρίζει..”
ΜΕΡΟΣ 1:
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και της θεματικής ενότητας «STEM – Και η Γη γυρίζει», τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας συμμετείχαν σε μια σειρά από καινοτόμες, βιωματικές και διαθεματικές δραστηριότητες που είχαν στόχο να γνωρίσουν το ηλιακό μας σύστημα, την κίνηση της Γης, την έννοια της μέρας και της νύχτας, αλλά και τη σημασία της προστασίας από τον ήλιο. Μέσα από το παιχνίδι, την τεχνολογία, την τέχνη, την κίνηση και την εξερεύνηση, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με βασικές επιστημονικές έννοιες με τρόπο βιωματικό και ελκυστικό. Το ενδιαφέρον τους ήταν αμείωτο και αποτέλεσε τον κινητήριο μοχλό για τη συνεχή εμπλουτισμό του προγράμματος.
Μια διαδρομή στην Άνοιξη και στο Πάσχα μέσα από τα μάτια των παιδιών
Καλωσορίζοντας την Άνοιξη και το Πάσχα στο νηπιαγωγείο μας
Το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου στο νηπιαγωγείο μας ήταν γεμάτο χρώματα, δημιουργία, μάθηση και βαθύτερη κατανόηση της εποχής και των εθίμων του τόπου μας. Με αφορμή τον ερχομό της Άνοιξης και τον μήνα Απρίλιο, ασχοληθήκαμε με ποικίλες δραστηριότητες που συνδύασαν τη γλώσσα, τη θρησκευτική παράδοση και τη δημιουργική έκφραση.
Μάθαμε το αρχικό γράμμα του μήνα Απριλίου, εξασκηθήκαμε σε γλωσσικές ασκήσεις, εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας και κάναμε συζητήσεις που ενίσχυσαν την προφορική μας έκφραση. Μέσα από ιστορίες, τραγούδια και συζητήσεις, τα παιδιά κατανόησαν καλύτερα τη σημασία της Άνοιξης ως εποχή ανανέωσης και αναγέννησης της φύσης.
Ξεχωριστή θέση στις δραστηριότητές μας είχε η περίοδος του Πάσχα. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη θρησκευτική διάσταση της γιορτής, μαθαίνοντας με απλό και κατανοητό τρόπο για τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού, που αποτελούν τον πυρήνα της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης. Συζητήσαμε για το νόημα της θυσίας, της αγάπης και της ελπίδας, αλλά και για τα ήθη και τα έθιμα που συνοδεύουν τη μεγάλη αυτή γιορτή στην Ελλάδα, όπως το βάψιμο των αυγών, το ψήσιμο του τσουρεκιού, το σπάσιμο του αυγού και το αναστάσιμο φως.
Μέσα από όλα αυτά, ενισχύθηκε όχι μόνο η γνωστική ανάπτυξη, αλλά και η πολιτισμική ταυτότητα των παιδιών, καθώς ήρθαν σε επαφή με την παράδοση και την πνευματική κληρονομιά του τόπου μας.
Παράλληλα, δημιουργήσαμε πολλές χειροτεχνίες και κατασκευές: πασχαλινά καλαθάκια, ζωγραφιές με πινέλο, κοτούλες, λαγουδάκια και καρτούλες με ευχές. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά βελτίωσαν τη λεπτή κινητικότητα, εξασκώντας δεξιότητες όπως το κόψιμο, το κόλλημα, η ζωγραφική με πινέλο και η χρήση διαφόρων υλικών. Η συνεργασία και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους ήταν εντυπωσιακή και συνέβαλε στην ανάπτυξη της κοινωνικότητάς τους.
Οι φωτογραφίες και οι δημιουργίες τους κοσμούν την τάξη μας, αλλά και το blog μας, ώστε να μπορούν οι γονείς να θαυμάσουν τη δουλειά και την πρόοδό τους.
Η εμπειρία αυτών των ημερών ήταν πολύτιμη και γεμάτη από ουσιαστικά παιδαγωγικά οφέλη. Η Άνοιξη και το Πάσχα έγιναν αφορμή για να ανθίσουν όχι μόνο τα λουλούδια, αλλά και οι καρδιές και τα μυαλά των παιδιών μας!
Παρακάτω ακολουθεί φωτογραφικό υλικό:
Οι τελευταίες 15 μέρες του Μαρτίου: Μια γιορτή μνήμης, μάθησης και υπερηφάνειας
Οι τελευταίες δεκαπέντε μέρες του Μαρτίου ήταν για το νηπιαγωγείο μας μια ξεχωριστή περίοδος δημιουργίας, ιστορικής ανακάλυψης και βαθιάς συναισθηματικής σύνδεσης με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Με αφορμή τη διπλή γιορτή της 25ης Μαρτίου –την Εθνική Επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου– ξεκινήσαμε ένα όμορφο ταξίδι γνώσης και έκφρασης που κορυφώθηκε στη σχολική μας γιορτή στις 24 Μαρτίου.
Η προετοιμασία ξεκίνησε με την επαφή των παιδιών με την ιστορία του 1821. Μέσα από παιδαγωγικά προσεγγισμένες αφηγήσεις, παραμύθια, εικόνες, εκπαιδευτικά βίντεο και διαδραστικές δραστηριότητες, τα νήπια γνώρισαν σημαντικά γεγονότα της Επανάστασης αλλά και εξέχουσες μορφές όπως ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, η Μαντώ Μαυρογένους και ο Αθανάσιος Διάκος.
Ιδιαίτερα ενθουσιώδης ήταν η στιγμή που, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, «δώσαμε φωνή» στους ήρωες μέσα από τα πορτρέτα τους, επιτρέποντάς τους να «μιλήσουν» στα παιδιά για τον αγώνα τους και τα ιδανικά που υπερασπίστηκαν. Μέσα από αυτή την εμπειρία, τα νήπια όχι μόνο έμαθαν ιστορία, αλλά ένιωσαν ένα είδος προσωπικής σύνδεσης με τους ήρωες του παρελθόντος.
Το δημιουργικό μας εργαστήρι λειτούργησε με αστείρευτη φαντασία και ενθουσιασμό! Τα παιδιά φιλοτέχνησαν ελληνικά σημαιάκια, ζωγράφισαν προσωπογραφίες των ηρώων, έπλασαν με τα χεράκια τους στεφάνια από δάφνη, ενώ έφτιαξαν και τις δικές τους μακέτες της ελληνικής σημαίας με διαφορετικά υλικά. Μαζί δημιουργήσαμε και αφίσες με το μήνυμα της ελευθερίας και της αγάπης για την πατρίδα, ενώ μάθαμε να ξεχωρίζουμε και να αναγνωρίζουμε τις ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Οι κατασκευές αυτές δεν ήταν απλώς διακοσμητικές – αποτελούσαν φορείς νοήματος. Τα παιδιά, μέσα από την πράξη, κατανόησαν την έννοια των συμβόλων, των χρωμάτων και της παράδοσης, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα δεξιότητες λεπτής κινητικότητας, αισθητικής αντίληψης και ομαδικότητας.
Η κορύφωση όλων αυτών των προσπαθειών ήταν η γιορτή μας, που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στις 24 Μαρτίου στο Πνευματικό Κέντρο του χωριού. Τα παιδιά, φορώντας με καμάρι τις παραδοσιακές τους στολές, ανέβηκαν στη σκηνή με θάρρος και χαμόγελο. Απήγγειλαν τα ποιήματα και τραγούδησαν με όλη τους την ψυχή, ενώ ο παραδοσιακός χορός που είχαν ετοιμάσει απέσπασε το πιο θερμό χειροκρότημα από το κοινό.
Το βλέμμα των νηπίων έλαμπε από χαρά και περηφάνια, καθώς ένιωσαν τη δύναμη της συμμετοχής, της έκθεσης και της αναγνώρισης. Ήταν μια στιγμή που οι μικροί μας πρωταγωνιστές δεν θα ξεχάσουν εύκολα.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ οφείλουμε στους γονείς που παραβρέθηκαν στη γιορτή και αγκάλιασαν με θέρμη την προσπάθεια των παιδιών. Η παρουσία και το χειροκρότημά τους αποτέλεσαν την καλύτερη επιβράβευση για τα νήπια και την πιο ουσιαστική ένδειξη στήριξης στο εκπαιδευτικό μας έργο.
Δράσεις όπως αυτή, που συνδυάζουν ιστορία, τέχνη, έκφραση, πολιτισμό και συναισθηματική καλλιέργεια, συμβάλλουν ουσιαστικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Τα νήπια μαθαίνουν να εκφράζονται, να συνεργάζονται, να σέβονται την παράδοση, να αποκτούν αυτοπεποίθηση και να νιώθουν κομμάτι μιας ευρύτερης κοινότητας με ιστορική συνέχεια.
Η γιορτή μας δεν ήταν μόνο ένα καλλιτεχνικό γεγονός – ήταν ένα βαθιά παιδαγωγικό βίωμα, γεμάτο συναισθήματα, γνώση και περηφάνια. Κρατάμε τις στιγμές αυτές στην καρδιά μας και συνεχίζουμε με την ίδια αγάπη και αφοσίωση να καλλιεργούμε τις ψυχές και τα μυαλά των παιδιών μας.
5ο Εργαστήριο: «Τα δικά μας μηνύματα»
Στο πέμπτο εργαστήριο του προγράμματός μας, τα παιδιά δόθηκαν η ευκαιρία να εκφραστούν μέσα από τις διάφορες μορφές τέχνης, μετατρέποντας τις προσωπικές τους εμπειρίες για το φαινόμενο της βίας σε δημιουργικές εκφράσεις.
Το εργαστήριο με τίτλο «Τα δικά μας μηνύματα» είχε ως κύριο στόχο να αναδείξει την αξία του προφορικού και γραπτού λόγου, της οπτικής επικοινωνίας και της συλλογικής δημιουργίας, μέσα από τραγούδια, αφίσες και εικαστικές δραστηριότητες.
Στόχοι του Εργαστηρίου
• Έκφραση μέσω τέχνης: Να χρησιμοποιήσουν τα παιδιά διαφορετικές μορφές τέχνης για να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους σχετικά με την βία.
• Δημιουργία τραγουδιού: Να γράψουν και να ζωγραφίσουν το δικό τους τραγούδι, μετατρέποντας την προσωπική τους εμπειρία σε μουσική και ποίηση.
• Καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων: Να αναπτύξουν τις δεξιότητες παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου, την ανάλυση, τη σύνθεση, την οργάνωση και την τεκμηρίωση πληροφοριών.
• Επικοινωνία οπτικής ταυτότητας: Να αξιοποιήσουν κατάλληλα μέσα για να επικοινωνήσουν την οπτική τους για το φαινόμενο της βίας.
• Μετασχηματισμός εμπειριών: Να μετατρέψουν τις προσωπικές τους εμπειρίες σε αφίσες, βιβλία και τραγούδια που να αντιπροσωπεύουν την εναντίωσή τους στην βία.
Δραστηριότητες και Διαδικασία
Ανασκόπηση Προηγούμενων Συζητήσεων.
Πριν ξεκινήσουμε τις δημιουργικές δραστηριότητες, συγκεντρωθήκαμε σε μια ολομέλεια όπου καταγράφηκαν οι βασικές έννοιες και τα συμπεράσματα που είχαν αναδειχθεί στα προηγούμενα εργαστήρια. Αυτή η ανασκόπηση βοήθησε τα παιδιά να φρεσκάρουν τις ιδέες τους και να δημιουργήσουν ένα κοινό υπόβαθρο για τις επόμενες δημιουργικές ενέργειες.
Ομαδική Διάσπαση σε Τρεις Ομάδες
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, καθεμία με διαφορετική δημιουργική προσέγγιση για την έκφραση του μηνύματός τους κατά της βίας:
Ομάδα 1: Δημιουργία Τραγουδιού κατά της Βίας
• Δημιουργική Συνεργασία: Με τη βοήθεια της νηπιαγωγού, τα παιδιά έγραψαν τους στίχους που εξέφραζαν την εναντίωσή τους στα περαστικά φαινόμενα βίας.
• Χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης: Ενσωματώνοντας εφαρμογές όπως το ChatGPT και το SunoAI, έδωσαν φωνή, ρυθμό και μουσική στους στίχους, δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό τραγούδι.
• Σύνθημα Τάξης: Το παραγόμενο τραγούδι μεταμορφώθηκε σε σύνθημα της τάξης, το οποίο συνοδεύει καθημερινά την ατμόσφαιρα του σχολείου μας και λειτουργεί ως υπενθύμιση της εναντίωσης στη βία.
Ομάδα 2: Δημιουργία Αφίσας με Αποτύπωμα Παλάμης
• Συλλογική Δημιουργία: Τα παιδιά ζήτησαν από τη νηπιαγωγό να γράψει το κεντρικό σύνθημα σε μια αφίσα.
• Χρήση Ακρυλικών: Με την εφαρμογή ακρυλικών χρωμάτων, κάθε παιδί άφησε το αποτύπωμα της παλάμης του, συμβολίζοντας την υπογραφή του στο κοινό μήνυμα κατά της βίας.
• Προσωπική Έκφραση: Επιπλέον, τα παιδιά πρόσθεσαν τα ονόματά τους με το δικό τους μοναδικό τρόπο, επιβεβαιώνοντας την προσωπική τους δέσμευση απέναντι στην πρόληψη της βίας.
Ομάδα 3: Δημιουργία Αφίσας με Χρωματιστές Παλάμες σε Μεγάλη Καρδιά
• Εικαστική Προσέγγιση: Κάθε παιδί χώρισε το περίγραμμα της παλάμης του από διαφορετικό χαρτόνι και, με αυτά τα πολύχρωμα κομμάτια, σχεδίασε μια μεγάλη καρδιά.
• Συμβολισμός Διαφορετικότητας: Η καρδιά, στο κέντρο της οποίας γράφτηκε το κεντρικό σύνθημα από τη νηπιαγωγό, τονίζει τη σημασία της διαφορετικότητας και του σωστού τρόπου χρήσης των “χεριών” μας – τι πρέπει να κάνουμε και τι όχι.
Συμπεράσματα και Επίδραση
Το εργαστήριο «Τα δικά μας μηνύματα» απέδειξε τη δύναμη της δημιουργικής έκφρασης στην αντιμετώπιση του φαινομένου της βίας.
Μέσα από το τραγούδι, τις αφίσες και τις συλλογικές δραστηριότητες, τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες επικοινωνίας, οργάνωσης και συνθετικής σκέψης, ενώ ταυτόχρονα καλλιέργησαν μια βαθύτερη ενσυναίσθηση και αίσθηση κοινότητας.
Με την ένταξη της τεχνητής νοημοσύνης στις δημιουργικές διαδικασίες, οι μικροί μας δημιουργοί απέδειξαν πως η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να ενισχύσει την έκφραση και να φέρει καινοτόμα αποτελέσματα, κάνοντας το μήνυμα της εναντίωσης στη βία πιο δυναμικό και προσιτό σε όλους. Η εκπαιδευτική μας ομάδα συνεχίζει να εργάζεται με πάθος για τη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος όπου η διαφορετικότητα, ο σεβασμός και η συνεργασία αποτελούν τα θεμέλια μιας ασφαλούς και εναρμονισμένης κοινότητας.
6ο Εργαστήριο: «Δημιουργικές λύσεις»
Σε αυτό το εργαστήριο, τα παιδιά εστίασαν στην ανάπτυξη ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων και στρατηγικών διαχείρισης περιστατικών εκφοβισμού και βίας στο σχολείο. Μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, ενθαρρύνθηκαν να δώσουν εξηγήσεις για τις ενέργειές τους και να παράγουν αποτελεσματικές λύσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας.
Στόχοι του Εργαστηρίου
• Ανάπτυξη ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων: Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται τα περιστατικά βίας μέσω στρατηγικών που ενισχύουν τη συλλογική τους αντίληψη και ευαισθητοποίηση.
• Επεξήγηση ενεργειών: Ενθαρρύνονται να εξηγούν τις ενέργειές τους και να κατανοούν τις συνέπειες κάθε συμπεριφοράς.
• Παραγωγή λύσεων: Εργάζονται συλλογικά για την παραγωγή αποτελεσματικών λύσεων που αποσκοπούν στην πρόληψη περιστατικών εκφοβισμού και βίας.
Δραστηριότητες του Εργαστηρίου
1η Δραστηριότητα: Ψηφιακό παραμύθι «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε»
• Ανάγνωση και συζήτηση: Διαβάσαμε μαζί με τα παιδιά το ψηφιακό παραμύθι που χωρίστηκε σε σκηνές. Μετά από κάθε σκηνή, διεξήχθη συζήτηση για το περιεχόμενο και τα μηνύματα του παραμυθιού.
• Προκαλούμενες ερωτήσεις: Μόλις εμφανίστηκε ο τίτλος του παραμυθιού, πριν ξεκινήσει η αφήγηση, η νηπιαγωγός ρώτησε: «Τι μπορούμε να κάνουμε με τα χέρια μας;». Οι απαντήσεις των παιδιών καταγράφηκαν, εντοπίζοντας τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις τους για τη χρήση των χεριών και τις θετικές ενέργειες που μπορούν να πραγματοποιήσουν.
2η Δραστηριότητα: Έμφαση στις θετικές συμπεριφορές
• Ανάδειξη θετικών ενεργειών: Κάθε παιδί, σηκώνοντας το χέρι του, τόνισε μια θετική συμπεριφορά που πραγματοποιεί με τα χέρια του. Αυτή η δραστηριότητα ενίσχυσε την ιδέα ότι οι κινήσεις μας μπορούν να συμβάλλουν σε ένα ασφαλές και θετικό σχολικό περιβάλλον.
• Συλλογική ανταλλαγή ιδεών: Μέσα από τη συζήτηση, τα παιδιά απέκτησαν ιδέες από τους συμμαθητές τους για το πώς μπορούν να χρησιμοποιούν τα χέρια τους με δημιουργικό και ωφέλιμο τρόπο.
3η Δραστηριότητα: Δημιουργία θετικού κλίματος στην ολομέλεια
• Εκφράζοντας την εκτίμηση: Στην ολομέλεια, τα παιδιά επέλεξαν έναν φίλο τους και άρχισαν να μιλάνε με όμορφα λόγια για αυτόν, δημιουργώντας έτσι μια ατμόσφαιρα θετικότητας και ενότητας.
• Ανακεφαλαίωση: Τέλος, ανακεφαλαιώσαμε όλα τα βήματα και τις στρατηγικές αντιμετώπισης της βίας, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα που είχαμε συλλέξει από όλα τα προηγούμενα εργαστήρια.
Συμπεράσματα και Επίδραση
Το εργαστήριο «Δημιουργικές λύσεις» απέδειξε πως η δημιουργική προσέγγιση βοηθά τα παιδιά να αντιλαμβάνονται πως οι ενέργειές τους έχουν δύναμη. Μέσα από το ψηφιακό παραμύθι και τις συζητήσεις, τα παιδιά ανακάλυψαν ότι τα χέρια τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να προσφέρουν, να στηρίξουν και να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον με θετικές συμπεριφορές.
Η ανταλλαγή ιδεών και η συλλογική ανακεφαλαίωση βοήθησαν στην εδραίωση στρατηγικών αντιμετώπισης της βίας, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού σχολικού κλίματος.
Με τη συνεχή αυτή προσπάθεια, τα παιδιά αναπτύσσουν όχι μόνο τις γλωσσικές και δημιουργικές τους δεξιότητες, αλλά και μια βαθύτερη κατανόηση του πώς οι θετικές επιλογές μπορούν να κάνουν το σχολείο μας έναν καλύτερο χώρο για όλους.
7ο Εργαστήριο: «Οι δικές μας φωνές»
Στο πλαίσιο του προγράμματός μας για την πρόληψη της σχολικής βίας, διοργανώσαμε το έβδομο εργαστήριο με τίτλο «Οι δικές μας φωνές».
Μέσα από αυτή τη δράση, τα παιδιά έλαβαν την ευκαιρία να εκφράσουν τις ιδέες τους και να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην υπεράσπιση των δημοκρατικών αξιών και των δικαιωμάτων τους, ενώ ταυτόχρονα ευαισθητοποίησαν και τους γονείς τους για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.
Στόχοι του Εργαστηρίου
• Γνώση και ενημέρωση: Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το εγγύηση ανθρωπογενές περιβάλλον, αναδεικνύοντας τη σημασία ενός ασφαλούς και υγιούς σχολικού περιβάλλοντος.
• Ευαισθητοποίηση της κοινότητας: Να ευαισθητοποιήσουν τους γονείς, τα παιδιά του δημοτικού σχολείου και την ευρύτερη κοινότητα για το φαινόμενο της σχολικής βίας.
• Προώθηση ιδεών: Να προωθήσουν τις ιδέες τους στην ευρύτερη κοινωνία και να υπερασπιστούν τις δημοκρατικές αξίες.
• Ενεργός πολίτης: Να αναλάβουν ρόλο ενεργού πολίτη και να καταστούν ικανά να υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους.
• Ενημέρωση μέσω του σχολείου: Να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν οι γονείς μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου για τα ζητήματα της σχολικής βίας.
Δραστηριότητες του Εργαστηρίου
1. Παρουσίαση δράσεων στην ολομέλεια
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης στην ολομέλεια, τα παιδιά παρουσίασαν τις δράσεις και τις δημιουργικές ιδέες τους για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας. Αυτή η διαδικασία έδωσε την ευκαιρία στους μικρούς μας πολίτες να μοιραστούν τις απόψεις τους και να αναδείξουν τη σημασία της συλλογικής δράσης.
2. Ανάρτηση αφισών στον προαύλιο χώρο
Οι αφίσες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο των προηγούμενων εργαστηρίων τοποθετήθηκαν στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Με αυτόν τον τρόπο, το μήνυμα της ειρήνης και της αποδοχής έγινε ορατό και προσβάσιμο στην ευρύτερη κοινότητα, ενισχύοντας την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση.
3. Δημιουργία «Μπαλονιών Μηνυμάτων»
Την ημέρα ολοκλήρωσης του εργαστηρίου, διοργανώσαμε μια ιδιαίτερη δραστηριότητα με μπαλόνια:
• Κάθε παιδί επέλεξε το δικό του χρώμα μπαλονιού και πάνω του απεικονίστηκε το προσωπικό του συμβόλαιο κατά της βίας, μαζί με μια ευγενική λεξούλα.
• Τα μπαλόνια αυτά αποτέλεσαν το σύμβολο της δέσμευσης κάθε παιδιού να αντιμετωπίζει τον σχολικό εκφοβισμό.
• Κάθε παιδί ανέλαβε να πάρει το μπαλόνι του στο σπίτι του και να μιλήσει στους γονείς του για το φαινόμενο του εκφοβισμού, προωθώντας την ενημέρωση και τη συζήτηση στο οικογενειακό περιβάλλον.
4. Ομαδική φωτογράφιση και τραγούδι κατά της βίας
Για να κλείσουμε το εργαστήριο με θετική ενέργεια, φωτογραφήθηκαμε όλοι μαζί, ενώ τραγουδούσαμε το κοινό μας τραγούδι κατά της βίας. Αυτή η στιγμή σύμβολισε την ενότητα της τάξης και την κοινή μας δέσμευση για ένα ασφαλές και δίκαιο σχολικό περιβάλλον.
Συμπεράσματα
Το εργαστήριο «Οι δικές μας φωνές» αποτέλεσε μια δυναμική πλατφόρμα έκφρασης και δράσης, όπου τα παιδιά όχι μόνο έμαθαν για τη σημασία της αποδοχής και της πρόληψης της βίας, αλλά και ανέλαβαν ενεργό ρόλο στην ευαισθητοποίηση της κοινότητας. Μέσα από τις δημιουργικές δραστηριότητες και τη συλλογική τους προσπάθεια, οι μικροί μας πολίτες απέδειξαν ότι οι φωνές τους έχουν δύναμη να αλλάξουν το περιβάλλον γύρω τους και να προωθήσουν ένα καλύτερο, πιο δίκαιο μέλλον.
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων που υλοποιήθηκαν αποτέλεσαν μια ολοκληρωμένη και πολυδιάστατη προσέγγιση για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, εστιάζοντας στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας και της αποδοχής της διαφορετικότητας.
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, δημιουργικές εκφράσεις και συλλογικές δράσεις, τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες κατανόησης των συναισθημάτων τους και των άλλων, αναγνώρισης της βίας και διαχείρισής της με θετικούς τρόπους.
Η χρήση τεχνών, ψηφιακών εργαλείων και θεατροπαιδαγωγικών μεθόδων ενίσχυσε τη μαθησιακή εμπειρία, καθιστώντας τα παιδιά ενεργά μέλη μιας σχολικής κοινότητας που προάγει τη συνεργασία και την ασφάλεια.
Συνολικά, το πρόγραμμα όχι μόνο πέτυχε τους στόχους του, αλλά και διαμόρφωσε ένα σχολικό περιβάλλον όπου η αποδοχή, η αλληλοϋποστήριξη και η ειρηνική επίλυση συγκρούσεων γίνονται αναπόσπαστα στοιχεία της καθημερινότητας.