Ενσυναίσθηση, τεχνολογία και δημιουργικότητα στο νηπιαγωγείο: Ένα πρωτοποριακό σενάριο με τον Έλμερ τον παρδαλό ελέφαντα
Στο πλαίσιο της καλλιέργειας κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων και ενσυναίσθησης στην προσχολική εκπαίδευση, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας ένα πρωτοποριακό διδακτικό σενάριο 12 διδακτικών ωρών, εμπνευσμένο από το διαχρονικό παιδικό βιβλίο «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας» του David McKee. Το σενάριο ενσωματώνει δημιουργικά τεχνολογίες Επαυξημένης και Εικονικής Πραγματικότητας (AR/VR), εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), καθώς και πρακτικές ψηφιακής αφήγησης και βιωματικής μάθησης, θέτοντας στο επίκεντρο τις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών.
🎯 Εκπαιδευτικοί στόχοι και θεωρητικό πλαίσιο
Η παιδαγωγική αυτή προσέγγιση βασίστηκε στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΦΕΚ Β’ 3567/2021), το οποίο προάγει την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού, με έμφαση στη διαπολιτισμικότητα, τη συνεργασία και την ψηφιακή επάρκεια. Επιπλέον, αξιοποιήθηκαν θεωρίες μάθησης όπως:
-
η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky, με έμφαση στην κοινωνική αλληλεπίδραση και την οπτικοποιημένη μάθηση,
-
η πολυτροπική μάθηση (multimodal learning), που αναγνωρίζει τη σημασία των αισθητηριακών εμπειριών,
-
καθώς και αρχές της κριτικής παιδαγωγικής, όπου το παιδί αναγνωρίζεται ως φορέας νοήματος και κοινωνικής δράσης.
🧩 Περίληψη των δραστηριοτήτων
Κατά τη διάρκεια του σεναρίου, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία:
-
Να αλληλεπιδράσουν με τον Έλμερ σε περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας, τόσο στην τάξη όσο και στον σχολικό αυλόγυρο, ενισχύοντας τη φαντασία και τη συναισθηματική σύνδεση με τον ήρωα.
-
Να δημιουργήσουν τα δικά τους ψηφιακά avatar με εργαλεία σχεδίασης και να τα χρησιμοποιήσουν ως φορείς προσωπικής έκφρασης και αφήγησης.
-
Να περιηγηθούν εικονικά στη ζούγκλα με μάσκα VR, βλέποντας ελέφαντες στο φυσικό τους περιβάλλον, καλλιεργώντας την παρατήρηση, τη συγκίνηση και τον θαυμασμό για τη φύση.
-
Να δημιουργήσουν επαυξημένες εικόνες με ήχο και φωνή
-
Να συνθέσουν και να τραγουδήσουν ένα πρωτότυπο τραγούδι με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης, χρησιμοποιώντας το ChatGPT και την εφαρμογή Suno, απολαμβάνοντας τη διαδικασία της δημιουργίας.
-
Να στείλουν ηχηρά προσωπικά μηνύματα για τη διαφορετικότητα, δίνοντας φωνή σε συναισθήματα και σκέψεις που πηγάζουν από τη μοναδική παιδική ματιά.
-
Να παρακολουθήσουν μια εικονική αφίσα με αφήγηση, κίνηση και ψηφιακή εμβύθιση, που συνοψίζει τις εμπειρίες τους με τρόπο καλλιτεχνικό και ουσιαστικό.
🧠 Μαθησιακά οφέλη και διαπιστώσεις
Η ενσωμάτωση τεχνολογιών AR, VR και AI δεν αποτέλεσε απλώς έναν «εντυπωσιακό» παράγοντα, αλλά μέσο βαθύτερης νοηματοδότησης της εμπειρίας. Τα παιδιά:
-
έμαθαν να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν συναισθήματα,
-
ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, αφήγησης και τεχνολογικού γραμματισμού,
-
έκαναν ουσιαστικό διάλογο για τη διαφορετικότητα, την αποδοχή και τη μοναδικότητα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σε όλες τις δραστηριότητες εφαρμόστηκε δομημένη παρατήρηση μέσω ρουμπρίκας, η οποία μας επέτρεψε να αξιολογήσουμε με ακρίβεια την ανταπόκριση κάθε παιδιού και να διακρίνουμε τις ατομικές και συλλογικές προόδους.
💬 Συμπερασματικά
Το συγκεκριμένο σενάριο συνιστά ένα παράδειγμα σύγχρονης παιδαγωγικής καινοτομίας. Αποδεικνύει έμπρακτα ότι, ακόμα και στο Νηπιαγωγείο, τα παιδιά μπορούν να συμμετάσχουν ενεργά σε διεπιστημονικές, βιωματικές και τεχνολογικά εμπλουτισμένες μαθησιακές εμπειρίες, όταν η εκπαιδευτική πρόθεση είναι σαφής και ανθρωποκεντρική.
Ευχαριστούμε τους γονείς για την εμπιστοσύνη και τα παιδιά για τη δημιουργικότητά τους. Στόχος μας παραμένει ένα σχολείο συμπερίληψης, δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης.
Για περισσότερες πληροφορίες ή για να δείτε στιγμιότυπα από τις δραστηριότητες, μπορείτε να επισκεφθείτε τη σχετική ενότητα στο ιστολόγιο μας. 😊