Ηλιοτρόπια» του Vincent Van Gogh

🎨 Όταν τα φυτά γίνονται τέχνη: Μια καλλιτεχνική περιπλάνηση με τα «Ηλιοτρόπια» του Vincent Van Gogh

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των δράσεων για την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας και ειδικότερα της θεματικής ενότητας «τα φυτά του τόπου μου»  (Βαθμίδα: Νηπιαγωγείο 2η Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον – Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά), υλοποιήσαμε μια δράση που έδωσε στα παιδιά τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τα φυτά μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα: αυτό της τέχνης και της κριτικής αισθητικής σκέψης.

Η έμπνευσή μας ξεκίνησε από τους πασίγνωστους πίνακες του Vincent Van Gogh με τα «Ηλιοτρόπια σε βάζο». Τα παιδιά παρατήρησαν διαφορετικές εκδοχές των ηλιοτροπίων, ανέλυσαν τα χρώματα, τις πινελιές και το ύφος του ζωγράφου, και άνοιξαν έναν διάλογο με το έργο τέχνης.

Στη συνέχεια, επεκτείναμε την καλλιτεχνική μας αναζήτηση διαπολιτισμικά: παρατηρήσαμε συλλογές βάζων με φυτικά μοτίβα από τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, την αρχαία Ελλάδα και την αρχαία Κίνα, ώστε να κατανοήσουμε ότι τα φυτά υπήρξαν διαχρονική πηγή έμπνευσης για τον άνθρωπο σε κάθε πολιτισμό και εποχή.

🎬 Ένα παιδί ταξιδεύει στο Άμστερνταμ…

Αποκορύφωμα της δράσης ήταν η παρακολούθηση ενός εκπαιδευτικού animation, το οποίο δημιουργήθηκε ειδικά για παιδαγωγική χρήση. Στο animation, ένα παιδί του σήμερα ταξιδεύει με τη φαντασία του στο Άμστερνταμ και συναντά τον Vincent Van Gogh, ο οποίος του μιλά για τη ζωή του, τα συναισθήματα που αποτύπωνε στους πίνακές του, και τη σημασία των φυτών ως σύμβολα ελπίδας, φωτός και ζωής.

Η αφήγηση αυτή γοήτευσε τα παιδιά, τους έδωσε τη δυνατότητα να συνδεθούν συναισθηματικά με τον καλλιτέχνη, και τα ενέπνευσε να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα τέχνης.

🎨 Από την παρατήρηση στη δημιουργία

Αφού παρατηρήσαμε, συζητήσαμε και συνδέσαμε τα έργα με τον πολιτισμό και τη φύση, προχωρήσαμε στην εικαστική αποτύπωση: κάθε παιδί δημιούργησε το δικό του «Ηλιοτρόπιο σε βάζο», συνθέτοντας ένα κολλάζ με ζωγραφισμένα βάζα, λουλούδια και μπλε ή γαλάζιο φόντο, εμπνευσμένο από την παλέτα του Van Gogh.

Το αποτέλεσμα ήταν μια συλλογική εικαστική γκαλερί, γεμάτη φως, χρώμα και φαντασία. Τα παιδιά ένιωσαν δημιουργοί, καλλιτέχνες και φορείς ενός παγκόσμιου πολιτιστικού διαλόγου μέσα από τα μάτια τους.

🎯 Μαθησιακοί στόχοι της δράσης

Μέσα από αυτήν τη διαθεματική και καλλιτεχνική προσέγγιση επιδιώχθηκαν οι εξής στόχοι:

  • Να αναπτύξουν τα παιδιά την ικανότητα παρατήρησης και ανάλυσης ενός έργου τέχνης.

  • Να γνωρίσουν βασικά στοιχεία από τη ζωή και το έργο του Vincent Van Gogh.

  • Να συσχετίσουν τη φύση και τα φυτά ως σταθερά μοτίβα στην παγκόσμια τέχνη και στον πολιτισμό.

  • Να καλλιεργήσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την προσωπική έκφραση μέσα από τη ζωγραφική και το κολλάζ.

  • Να εξασκηθούν στη κριτική σκέψη, μέσα από συζήτηση και ερωτήματα που γεννήθηκαν από την παρατήρηση.

  • Να αναγνωρίσουν τη σημασία των συμβόλων και των χρωμάτων στην καλλιτεχνική έκφραση.

  • Να συμμετέχουν ενεργά σε μία συλλογική καλλιτεχνική εμπειρία με αίσθημα συνεργασίας και χαράς.

📚 Σύνδεση με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

Η δράση ανταποκρίνεται στις αρχές του ΝΑΠΣ για την αισθητική καλλιέργεια, την κριτική κατανόηση της τέχνης, και την πολιτισμική αγωγή των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Προάγει τη διεπιστημονικότητα, αξιοποιώντας την τέχνη, την ιστορία, τη φύση, και τη φαντασία, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη συναισθηματική νοημοσύνη και τη σχέση του παιδιού με τον κόσμο.

💙 Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, χαρά και δημιουργικότητα. Κάθε έργο ήταν μοναδικό, όπως και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται το κάθε παιδί τον κόσμο γύρω του.
Οι εικόνες των έργων και τα χαμόγελα των μικρών δημιουργών ήταν η πιο δυνατή απόδειξη της επιτυχίας αυτής της καλλιτεχνικής εμπειρίας.

IMG 8461 IMG 8458 IMG 8459 IMG 8460 IMG 8456 IMG 8457 IMG 8494 IMG 8497 IMG 8496 IMG 8495