Πανελλήνια Ημέρα Κατά του Σχολικού Εκφοβισμού και της Σχολικής Βίας στο Νηπιαγωγείο μας
Στο νηπιαγωγείο μας, αφιερώσαμε τη σημερινή ημέρα στην κατανόηση, την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού μέσα από βιωματικές και διαδραστικές δραστηριότητες. Στόχος μας ήταν να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν τι σημαίνει εκφοβισμός, πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε και να αποτρέψουμε τέτοια φαινόμενα, αλλά και πώς να αντιδράσουν αν βρεθούν αντιμέτωπα με μια δύσκολη κατάσταση. Η σημασία αυτής της ημέρας είναι τεράστια, ακόμη και σε τόσο μικρές ηλικίες.
Το νηπιαγωγείο είναι το πρώτο κοινωνικό περιβάλλον όπου τα παιδιά μαθαίνουν να αλληλεπιδρούν με συνομηλίκους τους. Είναι απαραίτητο από νωρίς να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθηση, τον σεβασμό και την ευγένεια, ώστε να δημιουργηθεί μια κουλτούρα αλληλεγγύης και αποδοχής. Μέσα από τις δραστηριότητές μας, τα παιδιά όχι μόνο έμαθαν να αναγνωρίζουν τις μη αποδεκτές συμπεριφορές αλλά και να καλλιεργούν θετικές στάσεις απέναντι στους φίλους τους.
Ας δούμε αναλυτικά τις δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε σήμερα: ⸻
1. Έναρξη της ημέρας – Σύνδεση με τις γνώσεις μας Αφού ολοκληρώσαμε τη δραστηριότητα του ημερολογίου, ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας για τον σχολικό εκφοβισμό. Συνδέσαμε την ημέρα με τις γνώσεις που είχαμε αποκτήσει στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και θυμηθήκαμε βασικές έννοιες. Στη συνέχεια, μέσα από μια παρουσίαση στον υπολογιστή, αναλύσαμε: • Τα είδη του σχολικού εκφοβισμού (λεκτικός, σωματικός, κοινωνικός). • Τα συναισθήματα που νιώθει ένα παιδί όταν είναι θύμα εκφοβισμού. • Τρόπους με τους οποίους μπορούμε να αναγνωρίσουμε και να αντιμετωπίσουμε τέτοιες συμπεριφορές στο σχολικό περιβάλλον. Η παρουσίαση βοήθησε τα παιδιά να ξαναθυμηθούν όλα όσα έχουμε συζητήσει στο παρελθόν και να ενισχύσουν τις γνώσεις τους. ⸻
2. Λέξεις που ενώνουν – Η σημασία των ευγενικών κουβέντων Μετά την παρουσίαση, μιλήσαμε για τη δύναμη του λόγου και πώς οι λέξεις μας μπορούν να επηρεάσουν τους άλλους. Θυμηθήκαμε και καταγράψαμε «ευγενικά λογάκια», δηλαδή όμορφες φράσεις που μπορούμε να λέμε στους φίλους μας για να νιώθουν αποδεκτοί και χαρούμενοι. Τα παιδιά μοιράστηκαν φράσεις όπως: • «Θέλεις να παίξουμε μαζί;» • «Σε ευχαριστώ!» • «Χαίρομαι που είσαι φίλος μου!» • «Μπορώ να σε βοηθήσω;» Αυτή η δραστηριότητα τα βοήθησε να καταλάβουν ότι οι ευγενικές κουβέντες μπορούν να δυναμώσουν τις φιλίες και να αποτρέψουν τυχόν εντάσεις. ⸻
3. Διαδραστικό παραμύθι – Η δύναμη των επιλογών μας Η επόμενη δραστηριότητα ήταν ένα διαδραστικό παραμύθι, γραμμένο ειδικά για τη σημερινή ημέρα. Το παραμύθι σταματούσε σε κρίσιμα σημεία και τα παιδιά καλούνταν να επιλέξουν την κατάλληλη αντίδραση για να συνεχίσει η ιστορία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά ήρθαν αντιμέτωπα με διλήμματα όπως: • «Τι πρέπει να κάνουμε αν δούμε έναν φίλο μας να στεναχωριέται;» • «Πώς μπορούμε να αντιδράσουμε αν κάποιος μας φέρεται άσχημα;» • «Τι μπορούμε να πούμε σε κάποιον που νιώθει μόνος;» Αυτή η βιωματική προσέγγιση τους έδωσε την ευκαιρία να σκεφτούν και να εφαρμόσουν όσα έμαθαν με έναν τρόπο που τα ενθουσίασε. ⸻
4. Δραματοποίηση – Ζωντανεύουμε το μήνυμα του παραμυθιού Αφού ολοκληρώθηκε η αφήγηση, ζητήσαμε από τα παιδιά να δραματοποιήσουν κάποιες σκηνές του παραμυθιού. Μέσα από τη θεατρική αναπαράσταση, τα παιδιά μπήκαν στη θέση τόσο του θύματος όσο και του υποστηρικτή, κατανοώντας καλύτερα τα συναισθήματα που γεννούν τέτοιες καταστάσεις. Στο τέλος της δραματοποίησης, ζήτησα από κάθε παιδί να πει μια γλυκιά κουβέντα στον διπλανό του, ενισχύοντας έτσι το μήνυμα της φιλίας και του σεβασμού. ⸻
5. Δημιουργία αφίσας – Εικόνες που μιλούν Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και κάθε ομάδα δημιούργησε τη δική της αφίσα με θέμα την καταπολέμηση της σχολικής βίας. Τα παιδιά ζωγράφισαν εικόνες που αντιπροσωπεύουν τη φιλία, τη συνεργασία και τη συμπεριληπτικότητα, μεταφέροντας με τον δικό τους τρόπο το μήνυμα της ημέρας. Οι αφίσες μας τοποθετήθηκαν στην τάξη ως υπενθύμιση ότι όλοι μπορούμε να συμβάλουμε σε ένα ασφαλές και φιλικό σχολικό περιβάλλον. ⸻
6. Το τραγούδι μας – Ένα σύνθημα κατά της βίας Μια έκπληξη περίμενε τα παιδιά στο τέλος της ημέρας: ένα τραγούδι που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης ειδικά για τη σημερινή ημέρα! Τα παιδιά το άκουσαν με ενθουσιασμό και γρήγορα το τραγούδησαν όλα μαζί. Το τραγούδι έγινε το σύνθημά μας, μια μελωδία που μας θυμίζει καθημερινά τη σημασία της καλοσύνης και της αλληλεγγύης. ⸻
7. Ανάγνωση παραμυθιού – Τα χέρια μας είναι για αγάπη! Ολοκληρώσαμε τη μέρα μας διαβάζοντας διαδικτυακά το παραμύθι «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε», μέσα από το οποίο συζητήσαμε πόσο όμορφα πράγματα μπορούμε να κάνουμε με τα χέρια μας: • Να αγκαλιάζουμε • Να χαιρετάμε • Να βοηθάμε • Να δημιουργούμε Τα παιδιά μοιράστηκαν τις δικές τους ιδέες, κατανοώντας ακόμα περισσότερο τη σημασία της θετικής συμπεριφοράς. ⸻
Η σημασία αυτής της ημέρας
Η προσχολική ηλικία είναι η κατάλληλη στιγμή για να καλλιεργήσουμε τις αξίες της αποδοχής, της ευγένειας και της ενσυναίσθησης. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι είναι σημαντικό να στηρίζουν τους φίλους τους και να μιλούν όταν βλέπουν αδικίες. Το νηπιαγωγείο μας θα συνεχίσει να καλλιεργεί αυτές τις αξίες, γιατί ένα σχολείο χωρίς βία είναι ένα σχολείο γεμάτο χαμόγελα!
ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ: