Ο χειμώνας στο νηπιαγωγείο 4ο μέρος

Μαθαίνοντας τους αριθμούς με δημιουργικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο

Στο πλαίσιο της θεματικής μας για τον χειμώνα, σχεδιάσαμε δύο διασκεδαστικές και δημιουργικές δραστηριότητες που συνδύασαν τη φαντασία με τη μάθηση. Στόχος μας ήταν να ενισχύσουμε τις προμαθηματικές δεξιότητες των νηπίων, σύμφωνα με τις αρχές του νέου Αναλυτικού Προγράμματος για το νηπιαγωγείο, το οποίο δίνει έμφαση στη βιωματική μάθηση και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης.

Δραστηριότητα 1: Οι χιονάνθρωποι και τα σκουφάκια τους

Στο πρώτο φύλλο εργασίας, τα παιδιά βρέθηκαν μπροστά σε μία χαρούμενη χιονισμένη εικόνα. Στη μία στήλη υπήρχαν χιονάνθρωποι με διαφορετικούς αριθμούς, ενώ στη δεύτερη στήλη υπήρχαν σκουφάκια με χιονονιφάδες. Τα νήπια κλήθηκαν να αντιστοιχίσουν τον αριθμό κάθε χιονάνθρωπου με το σκουφάκι που είχε τον αντίστοιχο αριθμό χιονονιφάδων.

Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τα παιδιά να εξασκήσουν την οπτική τους παρατήρηση, να συνδέσουν την έννοια του αριθμού με την ποσότητα και να δουλέψουν τη λογική τους σκέψη μέσα από το παιχνίδι.

IMG 5679 IMG 5680 IMG 5683 IMG 5681 IMG 5682 IMG 5685

Δραστηριότητα 2: Χιονόμπαλες και αριθμοί

Στο δεύτερο φύλλο εργασίας, οι χιονάνθρωποι είχαν πάνω τους διάσπαρτες χιονόμπαλες. Τα νήπια έπρεπε να μετρήσουν προσεκτικά τις χιονόμπαλες και να γράψουν τον σωστό αριθμό δίπλα στον κάθε χιονάνθρωπο.

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα ενίσχυσε τη δεξιότητα της απαρίθμησης, τη μαθηματική ακρίβεια και τη γραφοκινητική ικανότητα των παιδιών, καθώς κλήθηκαν να γράψουν τον αριθμό με το χέρι.

IMG 5692 IMG 5691 IMG 5690 IMG 5689 IMG 5688 IMG 5687 IMG 5686

Η σημασία των προμαθηματικών δραστηριοτήτων

Οι δραστηριότητες αυτές, πέρα από τη χειμωνιάτικη διασκέδαση που προσέφεραν στα παιδιά, είχαν έναν βαθύτερο εκπαιδευτικό σκοπό: την ενίσχυση των προμαθηματικών δεξιοτήτων. Σύμφωνα με το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα για το νηπιαγωγείο, δίνεται έμφαση στη σύνδεση της μάθησης με πραγματικές και βιωματικές καταστάσεις. Οι προμαθηματικές δραστηριότητες, όπως η αναγνώριση αριθμών, η αντιστοίχιση, η μέτρηση και η γραφή, αποτελούν θεμέλιο λίθο για την ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Μέσα από δραστηριότητες σαν κι αυτές, τα παιδιά:

•Κατανοούν τη σχέση αριθμού-ποσότητας.

•Εξασκούν τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες.

•Αναπτύσσουν τη λογική τους σκέψη και τη συγκέντρωσή τους.

•Ενθαρρύνονται να συνεργαστούν, να πειραματιστούν και να εμπιστευτούν τις δεξιότητές τους.

Δραστηριότητα 3: Εικαστικές δημιουργίες 

IMG 5750 IMG 5749 IMG 5748

IMG 5746 IMG 5747

Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα

Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του νηπιαγωγείου υπογραμμίζει τη σημασία της ολιστικής και διαθεματικής προσέγγισης στη μάθηση. Η ενσωμάτωση των μαθηματικών μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, όπως αυτές που βασίζονται σε καθημερινά θέματα (στην περίπτωσή μας, ο χειμώνας), βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη μετέπειτα εκπαιδευτική τους πορεία, ενώ παράλληλα διασκεδάζουν και ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους.

Στο νηπιαγωγείο, η μάθηση δεν περιορίζεται στους αριθμούς και στις λέξεις, αλλά γίνεται μια εμπειρία γεμάτη δημιουργικότητα, φαντασία και χαρά. Μέσα από τέτοιες δραστηριότητες, τα παιδιά κατανοούν πως οι αριθμοί δεν είναι απλώς σύμβολα, αλλά ένα εργαλείο που τα βοηθά να περιγράψουν και να κατανοήσουν τον κόσμο τους.

Με κεντρικό άξονα το παιδί και τις ανάγκες του, συνεχίζουμε να σχεδιάζουμε δραστηριότητες που εμπνέουν, μαθαίνουν και δημιουργούν τις βάσεις για την αγάπη για τη μάθηση.