Φθινόπωρο

Θεματική Προσέγγιση: «Φθινόπωρο»

Στο Νηπιαγωγείο Πηγαδακίων υλοποιήσαμε μια ολοκληρωμένη και βιωματική θεματική προσέγγιση με τίτλο «Φθινόπωρο», με στόχο τα παιδιά να γνωρίσουν τις αλλαγές της εποχής, τα χαρακτηριστικά της φύσης, τους καρπούς, τα ζώα και τα καιρικά φαινόμενα.
Μέσα από δραστηριότητες τέχνης, γλώσσας, μαθηματικών, ψυχοκινητικής και περιβαλλοντικής διερεύνησης, οι μικροί μαθητές είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, σκέψης, συμβολισμού και δημιουργικής έκφρασης.

 

Εκκίνηση με Διάγραμμα KWLH

Δραστηριότητα: «Τι ξέρω – Τι θέλω να μάθω – Τι έμαθα – Πώς το έμαθα»

Η γνωριμία με τη θεματική ξεκίνησε με την καταγραφή των πρότερων γνώσεων των παιδιών μέσω του διαγράμματος KWLH.

  • K (Know): Τι ξέρω;
    Τα παιδιά μίλησαν ελεύθερα για όσα γνωρίζουν σχετικά με το φθινόπωρο: τα φύλλα που πέφτουν, τα σύννεφα, τη βροχή, τους καρπούς και τις αλλαγές των δέντρων.
  • W (Want to Know): Τι θέλω να μάθω;
    Καταγράψαμε συλλογικά απορίες και ερωτήματα, όπως:
    «Γιατί αλλάζουν χρώμα τα φύλλα;»,
    «Πού πάνε τα πουλιά;»,
    «Γιατί φυσάει πιο πολύ;».
  • L (Learned): Τι έμαθα;
    Το τμήμα συμπληρώθηκε στο τέλος της ενότητας, αποτυπώνοντας τις νέες γνώσεις των παιδιών.
  • H (How I learned): Πώς το έμαθα;
    Τα παιδιά εντόπισαν τις πηγές της μάθησης: βιβλία, παρατήρηση στην αυλή, πειράματα, δραστηριότητες τέχνης, παιχνίδι ρόλων και μουσική.

Εικαστικά – «Γνωρίζω το Φθινόπωρο μέσα από την Τέχνη»

Παρουσιάστηκαν πίνακες φθινοπωρινής θεματολογίας από σημαντικούς ζωγράφους όπως Monet, Van Gogh, Klimt, Pissarro και Έλληνες καλλιτέχνες.

Ακολούθησε συζήτηση:

  • Ποια χρώματα χρησιμοποιεί ο ζωγράφος;
  • Πώς φαίνεται ο καιρός στον πίνακα;
  • Ποιο συναίσθημα μας δημιουργεί;

Στη συνέχεια τα παιδιά δημιούργησαν τον δικό τους φθινοπωρινό πίνακα, αξιοποιώντας τα «χρώματα του φθινοπώρου».
Οι δημιουργίες τους εκτέθηκαν στο «Μουσείο των Μικρών Ζωγράφων», ενθαρρύνοντας την αισθητική τους καλλιέργεια.

 

 Κατασκευή: «Ο Φθινοπωρούλης»

Στο πλαίσιο των εικαστικών, τα παιδιά δημιούργησαν τον Φθινοπωρούλη, χρησιμοποιώντας περίγραμμα φιγούρας και κολλώντας χρωματιστά χαρτόνια-φύλλα για να διαμορφώσουν το κεφάλι της προσωποποιημένης εποχής.
Η δραστηριότητα υποστήριξε τη λεπτή κινητικότητα, την προσοχή και τη φαντασία.

 

Γλώσσα – Φωνολογική Επίγνωση: Το γράμμα Φ-φ

Δραστηριότητα: «Τι αρχίζει από Φ;»

Τα παιδιά εντόπισαν αντικείμενα και εικόνες που αρχίζουν από το γράμμα Φ (φύλλο, φθινόπωρο, φασολάκια, φώκια κ.ά.).
Με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού δημιουργήθηκε το εικονόλεξο του Φ, ενώ ακολούθησε το παιχνίδι:

«Φαγητό – Ζώο – Πράγμα από Φ»,
όπου τα παιδιά αναγνώριζαν λέξεις και τις ονόμαζαν με ενθουσιασμό.

 

Μαθηματικά – Ψυχοκινητικό παιχνίδι «Ο Κήπος με τα Φύλλα»

Μια ομπρέλα γέμισε με φθινοπωρινά φύλλα που «έπεσαν» μέσα στην αίθουσα.
Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, συγκέντρωσαν όσα φύλλα αντιστοιχούσαν στον αριθμό που είχαν στο χεράκι τους.
Η δραστηριότητα ενίσχυσε την κατανόηση ποσοτήτων, τη συνεργασία και την κινητικότητα.

 

Γλώσσα – Σύννεφο Λέξεων «Φθινόπωρο»

Σε μεγάλο χαρτί δημιουργήσαμε το σύννεφο λέξεων της εποχής.
Τα παιδιά πρότειναν λέξεις όπως:
βροχή, σύννεφα, φύλλα, άνεμος, μήλα, σταφύλια, κλαδιά, μανιτάρια.
Η δραστηριότητα ενδυνάμωσε το λεξιλόγιο και την προφορική έκφραση.

 

Λογοτεχνία – Ανάγνωση του παραμυθιού «Ο Κλέφτης των Φύλλων»

Αφού διαβάσαμε την όμορφη ιστορία του Alice Hemming, συζητήσαμε:

  • Ποιος ήταν τελικά ο κλέφτης;
  • Πώς ένιωθαν τα δέντρα;
  • Πώς αλλάζει η φύση το φθινόπωρο;

Τα παιδιά ζωγράφισαν την αγαπημένη τους σκηνή, αποτυπώνοντας συναισθήματα και εικόνες.

 

Παρατήρηση στο Προαύλιο – «Κυνήγι Φθινοπωρινών Θησαυρών»

Τα παιδιά εξερεύνησαν τον εξωτερικό χώρο και συγκέντρωσαν φυσικούς θησαυρούς:
φύλλα, κλαδιά, καρπούς, βρύα.
Στη συνέχεια τα ταξινόμησαν σε κατηγορίες:
μικρά–μεγάλα, πράσινα–κίτρινα–καφέ, λεία–τραχιά.
Έτσι, καλλιεργήθηκαν δεξιότητες ταξινόμησης και παρατήρησης.

 

Μουσικοκινητική – «Ο Άνεμος και τα Φύλλα»

Μέσα από ένα ψυχοκινητικό παιχνίδι ρυθμού και φαντασίας, τα παιδιά:

  • Με αργή μουσική κινήθηκαν σαν «βαριά φύλλα που πέφτουν στο έδαφος».
  • Με γρήγορη μουσική έγιναν «φύλλα που τα παίρνει ο άνεμος».
  • Όταν η μουσική σταματούσε, τα παιδιά μεταμορφώνονταν σε «δέντρα», μένοντας ακίνητα.

Η δραστηριότητα προώθησε τον αυτοέλεγχο, την προσοχή και τη ρυθμική κίνηση.

 

Ρουτίνα Σκέψης CSI – Χρώμα, Σύμβολο, Εικόνα

Η ρουτίνα σκέψης CSI (Color – Symbol – Image) ενσωματώθηκε ως εργαλείο αναστοχασμού και δημιουργικής σκέψης.

  1. Χρώμα

Τα παιδιά διάλεξαν ένα χρώμα που συνδέουν με το φθινόπωρο (πορτοκαλί, καφέ, κόκκινο) και το αιτιολόγησαν:
«Διάλεξα το πορτοκαλί γιατί μου θυμίζει τα φύλλα που πέφτουν.»

  1. Σύμβολο

Τα παιδιά διάλεξαν ή σχεδίασαν ένα σύμβολο της εποχής:
🍂 φύλλο – 🌧 σύννεφο – 🌬 άνεμος – 🍎 μήλο – 🍇 σταφύλι
και το συνέδεσαν με δικές τους εμπειρίες.

  1. Εικόνα

Ζωγράφισαν μια φθινοπωρινή εικόνα ή επέλεξαν μια φωτογραφία/έργο τέχνης που τους άγγιξε:
δέντρο που χάνει φύλλα, μια σκηνή από τον «Κλέφτη των Φύλλων» ή εικόνες της αυλής.

 

Παιδαγωγική Αξία της Ρουτίνας CSI

Η εφαρμογή της ρουτίνας συνέβαλε:

  • στην ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων,
  • στον εμπλουτισμό λεξιλογίου,
  • στην οπτική και συμβολική σκέψη,
  • στη σύνδεση συναισθημάτων με εικόνες και εμπειρίες,
  • στην ενδυνάμωση της δημιουργικής έκφρασης.

Χρησιμοποιήθηκε μετά την παρατήρηση έργων τέχνης, μετά την ανάγνωση του παραμυθιού και στο τελικό στάδιο της θεματικής ως μέσο αναστοχασμού.

Συμπεράσματα

Μέσα από τη θεματική «Φθινόπωρο», τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Πηγαδακίων ανέπτυξαν πολύπλευρες δεξιότητες:
παρατήρησης, γλώσσας, τέχνης, συμβολικής σκέψης, μαθηματικών εννοιών, κινητικότητας και συναισθηματικής έκφρασης.
Εμβάθυναν στα χαρακτηριστικά της εποχής, βίωσαν τη φύση μέσα και έξω από την τάξη και γνώρισαν το φθινόπωρο με τρόπο ζωντανό, παιγνιώδη και δημιουργικό.

📸 Ακολουθεί πλούσιο φωτογραφικό υλικό από όλες τις δραστηριότητες…

image0 image2 image3 1 image3 image4 image5 image6 image7 1 image7 image8 1 image8 image9 1 image9 image10 1 image10 2 image11 1 image11 2 image12 image13 image14 1 image14 image15 1 image15 image16 1 image16 image17 image18 image19 1

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *