– Μαθαίνω την Ελλάδα απο τόπο σε τόπο

2016-2017

Το Νηπιαγωγείο μας, απο τις αρχές Φεβρουαρίου του 2017, υλοποιεί μαζί με τέσσερα ακόμα σχολεία,απο την Θεσσαλονίκη, την Καρδίτσα, την Αθήνα και τη Σύρο,  ένα εθνικό πρόγραμμα με τίτλο :

< Μαθαίνω την Ελλάδα απο τόπο σε τόπο >.

Τα νήπια θα ταξιδέψουν μέσα απο μύθους, καρτποστάλ, βίντεο και άλλα μέσα σε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας και θα γνωρίσουν τις ομορφιές της χώρας μας.

Σκοπός του συγκεκριμένου project είναι η γνωριμία των παιδιών με τις παραδόσεις, τα προϊόντα και τα σημαντικότερα αξιοθέατα και μνημεία του τόπου τους καθώς και με τα χαρακτηριστικά στοιχεία της υπόλοιπης Ελλάδας.

 Μια βαλίτσα, με σημείο εκκίνησης τη Θεσσαλονίκη, θα αρχίσει σταδιακά να κατεβαίνει, περνώντας απο όλα τα σχολεία που λαμβάνουν μέρος στο πρόγραμμα. Η βαλίτσα θα γεμίσει απο τοπικά προίόντα και εργασίες των παιδιών που αναδεικνύουν τον κάθε τόπο και θα επιστρέψει ξανά στη Θεσσαλονίκη.Όταν η βαλίτσα θα είναι πλήρης, τα πέντε σχολεία θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους και όλα όσα έμαθαν τους προηγούμενους μήνες..

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί το ΜάΪο, πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς.Μέσα απο την φόρμα του etwinning ανταλλάσσονται ιδέες. Οι μαθητές όλων των σχολείων αναρτούν κάποια βίντεο μέσα απο τα οποία, μαθαίνουν ο ένας για τον άλλον.

Η αρχή έγινε με τα Νησιά του Αιγαίου Πελάγους, και συνεχίζουμε με τη Θράκη, τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Στερεά Ελλάδα, την Πελοπόννησο, τα Νησιά του Ιονίου Πελάγους, την Κρήτη και τη Θεσσαλία.

Τα παιδιά μας ανακαλύπτουν την ιστορία των Τρικάλων, την οποία στη συνέχεια θα την παρουσιάσουν στα παιδιά των άλλων σχολείων.

Στην ενότητα <Μαθαίνω  την πόλη μου>, επισκεφθήκαμε :

Το Μουσείο Τσιτσάνη  Τρικάλων

το οποίο στεγάζεται στις παλιές φυλακές.

Είχε προηγηθεί συζήτηση με τα παιδιά για τα Μουσεία γενικότερα π.χ.

Τι είναι Μουσείο; (είναι ένας χώρος όπου βλέπουμε παλιά και καινούρια πράγματα, για να μαθαίνουμε για τους παλιούς ανθρώπους,πώς ζούσαν, τα αρχαία, τα πολύ παλιά ζώα, τα κτίρια κ.ά.

Τι Μουσεία υπάρχουν ; ( κάποια παιδιά είχαν επισκεφθεί κάποια Μουσεία, οπότε ήταν εύκολη η απάντηση….αρχαιολογικό- Ακρόπολης- , φυσικής ιστορίας, παλιές φορεσιές-λαογραφικό-,πολεμικό κ.ά)

Τι βλέπουμε στα Μουσεία ; (αρχαία αγάλματα, ζώα, ρούχα, αεροπλάνα….κ.ά.)

–  Γιατί πάμε στα Μουσεία; (για να δούμε και να μάθουμε πολλά απο τα πολύ παλιά χρόνια, να δούμε αγάλματα που δεν έχουμε σήμερα, ζώα που δεν υπάρχουν κ. ά.)

Τι κάνουμε στα Μουσεία ; ( βλέπουμε προσεκτικά χωρίς να ακουμπάμε, ακούμε τους ειδικούς – αρχαιολόγους – που μας εξηγούν ,μιλάμε ψιθυριστά, δεν τρέχουμε κ. ά.)

Ποιός δουλεύει σε ένα Μουσείο; ( φύλακες, ο διευθυντής, ο αρχαιολόγος κ.ά

Έξω απο το Μουσείο, συναντηθήκαμε με την αρχαιολόγο, κυρία Εύη Ντάφη, η οποία μας ξενάγησε στο ισόγειο του Μουσείου Τσιτσάνη όπου βρίσκεται το <Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό > του 16ου αι.

Μας εξήγησε τι είναι ανασκαφές,και πώς βρέθηκαν τα λουτρά κάτω απο τις παλιές φυλακές των Τρικάλων.

Περιηγηθήκαμε στους χώρους και η κυρία Εύη ανέδειξε όλη την ιστορία αυτού του αρχαίου χώρου με απλή, κατανοητή και παραστατική περιγραφή, που τα έκανε όλα τόσο ενδιαφέροντα ώστε δεν καταλάβαμε πόσο γρήγορα πέρασε η ώρα. Μας μίλησε για την  είσοδο με το συντριβάνι, το χώρο του χαμάμ, την αίθουσα των λουτρών, τα τσόκαρα που φορούσαν όλοι και τη χρησιμότητά τους , το εξωτερικό καζάνι και μας έλυσε όλες τις απορίες μας ενώ ταυτόχρονα μας μίλησε για τον τρόπο ζωής αυτής της εποχής.

Μας έδειξε επίσης σε άλλη αίθουσα, τα μηχανήματα  που χρησιμοποιούσαν οι φυλακισμένοι για να κάνουν διάφορες  ξυλόγλυπτες κατασκευές.

Τα παιδιά γεμάτα περιέργεια περιεργάζονταν τα πάντα γύρω τους και παρακολουθούσαν πολύ προσεκτικά την κυρία Εύη, την οποία ευχαριστούμε πάρα πολύ για την παρουσία της.

 Μουσείο Τσιτσάνη

Στον επάνω όροφο, στεγάζεται το Μουσείο Τσιτσάνη, όπου μας περίμενε ο κύριος Στέλιος Καραγιώργος για μια  μουσική ξενάγηση. Μας μίλησε για τη ζωή του Βασίλη Τσιτσάνη, μας έδειξε φωτογραφίες του απο διάφορα στάδια της ζωής του, μας έδειξε τους πρώτους δίσκους (πολύ πριν τα cd), τους μικρότερους  (τα παιδια τους άγγιξαν βλέποντας και προσδιορίζοντας τις διαφορές τους ),τα παιδιά διάλεξαν τραγούδια απο ένα ειδικό μηχάνημα, ενώ δεν έλειψε ο χορός με τα μουσικά αυτά ακούσματα.

Στο τέλος στο εργαστήρι του Μουσείου, τα παιδιά έκαναν μαράκες, με τις οποίες τραγούδησαν το αγαπημένο τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη

< Στου γιαλού τα βοτσαλάκια κάθονται δυό καβουράκια…..>

Το Κάστρο και το Ρολόγι των Τρικάλων

Το κάστρο, που δεσπόζει στην πόλη, χτίστηκε απο τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Ιουστινιανό τον 6ο αιώνα πάνω στα ερείπια της αρχαίας Τρίκκης.Το Βυζαντινό κάστρο ενισχύθηκε απο τους Οθωμανούς και αποτέλεσε το ισχυρότερο φρούριο της δυτικής Θεσσαλίας που έλεγχε τα περάσματα προς την Πίνδο και την Ήπειρο.

Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε την είσοδο (πόσο μεγάλη και ψηλή είναι), είδαμε τις πολεμίστρες, μας μίλησε για λίγο ο φύλακας του φρουρίου και εντυπωσιαστήκαμε με το χώρο.

Είδαμε την έκθεση φωτογραφίας στο Ρολόγι,συγκρίναμε το χθες με το σήμερα  και ανεβήκαμε επάνω !

Το ρολόγι έχει 33μ ύψος….

Είδαμε την πόλη απο πολύ ψηλά…….δεν καταφέραμε να βρούμε τα σπίτια μας……..Λυπηθήκαμε που δεν δούλευε το συντριβάνι……και υποσχεθήκαμε να περπατήσουμε το μονοπάτι περιμετρικά του φρουρίου μεσα στα δέντρα, με τους γονείς μας…..

Μανάβικα – Κεντρική Γέφυρα – Ασκληπιός

Κατεβήκαμε και περπατήσαμε στα Μανάβικα. Σχολιάσαμε την τεράστια τοιχογραφία που φιλοτεχνήθηκε απο Γάλλους καλλιτέχνες σε συνεργασία με το Δήμο Τρικκαίων.

Τα παιδιά αμέσως αναφώνησαν < Ο Τσιτσάνης, κυρία, ο Τσιτσάνης >!!!!!… αναγνώρισαν αμέσως την στολή της ποδοσφαιρικής ομάδας που φοράει το παιδάκι, περιγράψανε τι πουλάνε στο δρόμο…..κ.ά….(καθώς η τοιχογραφία αναπαριστάνει με ρεαλιστικό τρόπο εικόνες λαΪκής γειτονιάς ).

Συνεχίσαμε, στην Κεντρική Γέφυρα, όπου αναφέραμε οτι την σχεδίασαν Γάλλοι πολύ παλιά. Μιλήσαμε για τον Ληθαίο ποταμό, που διασχίζει όλη την πόλη και αναφέραμε οτι υπάρχουν δέκα (10) γέφυρες που συνδέουν τις όχθες του Ληθαίου μέσα στην πόλη ( απο τις οποίες οι μισές είναι μόνο για τους πεζούς και τα ποδήλατα).

Είδαμε τις πάπιες να κολυμπάνε, τα ψαράκια στο ποτάμι και τον μικρό <καταράκτη> στην διπλανή γέφυρα, όπου βρίσκεται ο Ασκληπιός.

Ο Θεός Ασκληπιός. γεννήθηκε (συμφωνα με την παράδοση πάντα), στην Τρίκκη , όπου και άσκησε την ιατρική.

Τον παρατηρήσαμε και μάθαμε για το φίδι που είναι  σύμβολο της Ιατρικής.

Παρατηρήσαμε τις όχθες του ποταμού Ληθαίου,τα χρώματα που επικρατούν,  αναφέραμε ότι στα νερά του κάνουμε <κανό.> , <βαρκάδα> κ.ά…

Μύλος Ματσόπουλου

Τελευταία μας εξόρμηση, ο Μύλος του Ματσόπουλου. Το πάρκο του Μύλου, έκτασης εκατό στρεμμάτων, δωρήθηκε στο Δήμο Τρικκαίων το 1977 και σήμερα, μετά τη συντήρησή του, λειτουργεί ως βιομηχανικό μνημείο και δημοτικό πολιτιστικό κέντρο με χώρους πολιτιστικών εκδηλώσεων (συνεδριακό κέντρο, θέατρο, κινηματογράφος).

Επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε στο Μουσείο του Μύλου, απο την υπεύθυνη κυρία Μαρία Ντόκτορ.Τα παιδιά παρακολουθούσαν την ξενάγηση στους χώρους με πολύ ενδιαφέρον.Μάθαμε όλα τα στάδια επεξεργασίας του σιταριού και το αποκορύφωμα ήταν στο τέλος, όπου είδαμε πώς λειτουργούσε ο Μύλος με την <υδροκίνηση>(μάθαμε την έννοια της λέξης) . Έβαλαν σε εφαρμογή τους τεράστιους τροχούς και άρχισε να δουλεύει……..

Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΜΟΛΙΣ ΕΦΤΑΣΕ ΣΤΑ ΤΡΙΚΑΛΑ !!!!

Ξεκίνησε λοιπον, απο την Θεσσαλονίκη και μόλις έκανε την Α΄ Στάση της  στα Τρικαλα !!!!!!

Γεμάτη εκπλήξεις !!!!!

Γνωρίσαμε την κυρία συνεργασία, μία κούκλα όπου επάνω της γράφουμε όλα τα σχολεία αυτού του project το όνομά μας και την πόλη μας.

Μία καρδιά παζλ,την οποία τη ζωγραφίζουμε όλοι συνεργατικά και συμπληρωματικά.

Συνταγή απο το παραδοσιακό κουλούρι της Θεσσαλονίκης.

Ουρά της γοργόνας, της αδερφής του Μεγα Αλέξανδρου, για να παίξουμε τον μύθο.

Καρτ ποστάλ απο διάφορα μέρη της Θεσσαλονίκης.

Κάρτες των παιδιών με ζωγραφισμένο το Λευκό Πύργο.

Ένα βιβλιοτετράδιο με ιστορικά σημεία της Θεσσαλονίκης.

Τέλος, μία πεντανόστιμη εκπληξη για μας : ΤΣΟΥΡΕΚΙ ΤΕΡΚΕΝΛΗΣ !

Στρωθήκαμε λοιπον γρήγορα (παρ όλο που οι απουσίες ήταν πολλές λόγω ίωσης), στη δουλειά.

Αποφασίσαμε να κάνουμε 2 τρισδιάστατες κάρτες, μία με το Ρολόι της πόλης μας και μία με τον Ασκληπιό, μία απεικόνιση του Ληθαίου ποταμού που διασχίζει την πόλη μας και τις 10 γέφυρες που την ενώνουν (σε χαρτόνι -κολάζ), ένα βιβλιοτετράδιο που θα παρουσιάζουμε όλα τα αξιοθέατα της πόλης και που μέσα σε κάθε εικόνα κάπου είμαστε κρυμμένοι κι εμείς, γράφοντας και την ιστορική σημασία του κάθε σημείου και τα προϊόντα της περιοχής μας

Αποφασίσαμε στην ενότητα παραδοσιακά προΪόντα,

να κάνουμε στο σχολείο Τραχανά και να ετοιμάσουμε ένα βιβλιοτετράδιο με τα στάδια παρασκευής του

Βάλαμε μέσα 2 μαράκες   και ένα cd με παραδοσιακά τραγούδια απο το Μουσείο Τσιτσάνη.

Η έκπληξή μας είναι < ένα βαζάκι γλυκό του κουταλιού κυδώνι> !!!!

Το βιβλίο < Ο ΤΡΑΧΑΝΑΣ > θα το δείτε εδώ

Το βιβλίο < ΤΡΙΚΑΛΑ Η ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ ΜΑΣ> θα το δείτε εδώ

Η βαλίτσα μας είναι έτοιμη να φύγει για τον επόμενο προορισμό

της, την Καρδίτσα !!!!!!!

Παρουσία των γονιών και της κυρίας Αντιδημάρχου Παιδείας, κυρίας Έφης Λεβέντη, την οποία και ευχαριστούμε πολύ για την τιμή που μας έκανε να παραστεί στην παρουσίαση των εργασιών μας,

 κλείνουμε την βαλίτσα και ………………..φεύγει με το ΚΤΕΛ

 

Η επικοινωνία μας με τα άλλα σχολεία του προγράμματος γίνεται μέ βιντεοκλήση μέσω skype

Γνωριστήκαμε και μιλήσαμε  με τα παιδιά του  Νηπιαγωγείου  Δελασάλ και  του

22ου Νηπιαγωγείου Καρδίτσας. Γνωριστήκαμε, μιλήσαμε, παίξαμε παιχνίδια  και στο τέλος  τραγουδήσαμε μαζί με τα παιδιά του 4ου Δημοτικού σχολείου Ιλιου της Αθήνας  το τραγούδι      < Όπου υπάρχει αγάπη>

Κλείσαμε το πρόγραμμα eTwinning κάνοντας το ταξίδι του Οδυσσέα στην Ιθάκη και το παρουσιάσαμε στους γονείς.

Διαβάσαμε την Οδύσσεια,σημειώσαμε στο χάρτη τους σταθμούς του και τους απεικονήσαμε σε χαρτί του μέτρου. Στο τέλος αυτές οι ζωγραφιές έγιναν το καράβι του Οδυσσέα που οδήγησε όλα τα παιδιά του Νηπιαγωγείου στην Ιθάκη, το νησί του Ιονίου.

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ αφού διαλέξαμε μουσική, το κάναμε βιντεάκι και μπορειτε να το δείτε εδώ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *