Η 10η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας, μια υπενθύμιση για όλους μας ότι η ψυχή χρειάζεται φροντίδα, ακριβώς όπως και το σώμα μας.
Στο Νηπιαγωγείο, η ψυχική υγεία είναι θεμέλιο. Δεν σημαίνει απλώς την απουσία προβλημάτων, αλλά την κατάσταση ευεξίας όπου το παιδί μπορεί να εκφράζει τα συναισθήματά του (χαρά, λύπη, φόβο, θυμό), να αναπτύσσει την αυτοπεποίθησή του, να διαχειρίζεται τις μικρές δυσκολίες και να νιώθει αγάπη και ασφάλεια.
Όταν τα παιδιά μαθαίνουν από νωρίς να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν αυτά που νιώθουν, χτίζουν ψυχική ανθεκτικότητα—την ικανότητα, δηλαδή, να ξεπερνούν τις δυσκολίες. Φέτος, αποφασίσαμε να το γιορτάσουμε με τρεις βιωματικές δράσεις, όπου ο ρόλος των γονέων είναι πρωταγωνιστικός!
Οι 3 Δράσεις μας: Φροντίζουμε τον Εαυτό μας και τους Άλλους
Συνδυάσαμε αγαπημένα παραμύθια (όπως ο «Κύριος Ουφ») και ευφάνταστες ιδέες για να δώσουμε μορφή σε αφηρημένες έννοιες όπως η αγάπη, η αυτοεκτίμηση και η ανησυχία.
Δράση 1: Το Ντουζ των Λέξεων
(Ενίσχυση Αυτοεκτίμησης και Θετικής Εικόνας Εαυτού)
Τι κάναμε: Στην τάξη, μιλήσαμε για τη δύναμη των λέξεων. Όπως το νερό μας καθαρίζει και μας αναζωογονεί, έτσι και οι καλές λέξεις “λούζουν” την ψυχή μας και μας γεμίζουν χαρά και δύναμη.
Ο Ρόλος των Γονέων: Ζητήσαμε από τους γονείς να γράψουν σε χάρτινες «σταγόνες» νερού κολακευτικά και ενθαρρυντικά λόγια για το παιδί τους (π.χ. «Είσαι γενναίος», «Είσαι έξυπνος», «Σε αγαπώ πολύ», «Μου αρέσει που γελάς δυνατά»).
Το Αποτέλεσμα: Τα παιδιά, το ένα μετά το άλλο, έπαιρναν θέση για να κάνουμε το πιο διασκεδαστικό ντουζ . Οι σταγόνες με τα λόγια των γονέων τους έπεφταν σαν “Ντουζ” πάνω τους, ενώ διαβάζαμε τα μηνύματα. Ήταν μια συγκινητική στιγμή αποδοχής και επιβεβαίωσης!

Δράση 2: Ο Αδιάβροχος Εαυτός
(Κατανόηση και Αποδοχή των Συναισθημάτων)
Τι κάναμε: Με αφορμή τις σταγόνες, συζητήσαμε για τα δύσκολα συναισθήματα (θυμός, στενοχώρια) που «βρέχουν» τον εαυτό μας, αλλά και για τη δύναμη που έχουμε μέσα μας ώστε να είμαστε «αδιάβροχοι». Ο αδιάβροχος εαυτός μας είναι γεμάτος αυτοπεποίθηση και γνωρίζει ότι μπορεί να τα καταφέρει, ακόμα και αν “βρέχει” δυσκολίες. Ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας φορώντας φανταστικές αδιάβροχες στολές γεμάτες σούπερ δυνάμεις (π.χ. η δύναμη της αγκαλιάς, η δύναμη του “ακόμα”).
Το Αποτέλεσμα: Τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι είναι εντάξει να νιώθεις λύπη, αρκεί να θυμάσαι πόσο δυνατός είσαι. Οι ζωγραφιές μας κοσμούν τώρα την τάξη ως “Πινακοθήκη των Δυνατών Εαυτών”.

Δράση 3: Ο Κύριος Ουφ & Τα Μπαλόνια των Ανησυχιών
(Εκτόνωση Άγχους και Φόβου)
Τι κάναμε: Διαβάσαμε το βιβλίο «Ο Κύριος Ουφ» και μιλήσαμε για το πώς μπορούμε να διώχνουμε μακριά τους φόβους και τις ανησυχίες μας με ένα δυνατό «ΟΥΦ!»
Ο Ρόλος των Γονέων & η Μεταφορά: Ζητήσαμε από τους γονείς να γράψουν σε ένα μικρό χαρτάκι, μια ανησυχία ή ένα φόβο που έχουν (π.χ. «φοβάμαι το σκοτάδι», «φοβάμαι ότι θα αρρωστήσει ο παππούς», ή ακόμα και μια δική τους ανησυχία). Τα χαρτάκια ήρθαν στο σχολείο.
Το Αποτέλεσμα: Τα χαρτάκια με τις ανησυχίες τα βάλαμε μέσα σε φουσκωμένο μπαλόνι (η ανησυχία βρίσκεται τώρα “εγκλωβισμένη”). Στη συνέχεια, τα παιδιά έδωσαν ένα δυνατό «Ουφ!» και έσπασαν το μπαλόνι, απελευθερώνοντας έτσι την ένταση και συμβολικά διώχνοντας μακριά τους φόβους.

Η ψυχική υγεία είναι υπόθεση όλων μας. Με τη συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή των γονέων, βοηθάμε τα παιδιά μας να γίνουν δυνατά, χαρούμενα και ικανά να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής!
Σημείωση: Όλες οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη χαρά και ευαισθησία. Ευχαριστούμε θερμά τους γονείς για την πολύτιμη συνεργασία τους!