Στο πλαίσιο της Θεματικής Ενότητας «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην» και με επίκεντρο την ψυχική και συναισθηματική υγεία, το Νηπιαγωγείο μας υλοποίησε ένα βιωματικό πρόγραμμα που αξιοποιεί τη δύναμη του παραμυθιού ως πολιτισμικό εργαλείο έκφρασης, μάθησης και συναισθηματικής καλλιέργειας. Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, τα παιδιά ενισχύουν τη συμβολική τους σκέψη, αποκτούν δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
Το παραμύθι αποτελεί σημείο εκκίνησης για την καλλιέργεια ηθικών αξιών, κοινωνικών δεξιοτήτων και ενσυναίσθησης, καθώς τα παιδιά καλούνται να εξετάσουν τις πράξεις των ηρώων, να κατανοήσουν αιτίες και συνέπειες και να συνδέσουν τη φαντασία με τη δική τους καθημερινή εμπειρία.
Στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης, της υπευθυνότητας, της αντοχής στη ματαίωση και της αυτονομίας, ώστε τα παιδιά να μπορούν να επιλέγουν και να ενεργούν με ασφάλεια και ωριμότητα.
🌟 Ακολουθούν Ενδεικτικές Δραστηριότητες του Προγράμματός μας:
🔴 Δραστηριότητες γύρω από το παραμύθι και την αυτογνωσία
«Η νίκη του Γίγαντα και τα αδύνατα σημεία του»
Μέσα από τη μυθοπλασία, αναδείξαμε την αξία της αναγνώρισης των προσωπικών αδυναμιών ως στοιχείο αυτογνωσίας και ενδυνάμωσης της προσωπικότητας.
«Σε τι είμαι καλός;»
Ένα διαδραστικό παιχνίδι ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης, όπου τα παιδιά αναγνώρισαν τα δυνατά τους σημεία και μοιράστηκαν τις δεξιότητές τους με την ομάδα.
«Ο γίγαντας και οι αδυναμίες του»
Μέσα από τη συμβολική απεικόνιση ενός γίγαντα με αδυναμίες, τα παιδιά κατάλαβαν ότι όλοι –ακόμη και οι πιο δυνατοί– έχουν σημεία που χρειάζονται βελτίωση, ενώ ενισχύθηκε η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ενσυναίσθηση.
🟡 Δραστηριότητες για την Υπευθυνότητα
«Το παπάκι και η Πλατσουρίτσα»
Η αφήγηση ενίσχυσε τη σημασία της υπευθυνότητας, δίνοντας το παράδειγμα των χαρακτήρων που επιλέγουν να τηρούν τις υποσχέσεις τους.
«Η αλυσίδα της υπευθυνότητας»
Μια βιωματική δραστηριότητα που βοήθησε τα παιδιά να αντιληφθούν πώς οι υπεύθυνες συμπεριφορές συνδέονται μεταξύ τους και δημιουργούν θετικά αποτελέσματα.
«Η Υπεύθυνη Επιλογή της Πλατσουρίτσας»
Μέσα από ζωγραφική και παιχνίδι, τα παιδιά επεξεργάστηκαν έννοιες υπευθυνότητας και συνέπειας στις υποσχέσεις.
🔵 Δραστηριότητες για τη Διαχείριση της Ματαίωσης
«Οικογένεια Προκόπη»
Το παραμύθι αποτέλεσε το έναυσμα για να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της ματαίωσης και να αναπτύξουν αντοχή σε μη ικανοποιημένες προσδοκίες.
«Το παιχνίδι των αλλαγών»
Μια δραστηριότητα που ενθάρρυνε τα παιδιά να βρίσκουν εναλλακτικές λύσεις και να αναπτύσσουν δεξιότητες προσαρμοστικότητας.
«Ο κύβος της έκπληξης»
Μέσα από παιχνίδι έκπληξης, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με την αλλαγή και τη διαχείριση ανατροπών.
🟣 Δραστηριότητες για τη Διαχείριση Φόβου και Συναισθημάτων
«Ο Παντοφλίνος φοβάται το σκοτάδι»
Μέσα από το παραμύθι, διαχωρίσαμε τον αντικειμενικό από τον υποκειμενικό φόβο και ενθαρρύναμε την ενδυνάμωση μέσω της αυτοβοήθειας και της υποστήριξης από τους άλλους.
«Η ιστορία του Ίωνα»
Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη διαχείριση συγκρούσεων και συναισθημάτων, μαθαίνοντας να βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης.
«Ανακαλύπτω τα Συναισθήματα»
Με στόχο την ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης, τα παιδιά αναγνώρισαν και ονόμασαν συναισθήματα, κατανοώντας τις συναισθηματικές καταστάσεις των χαρακτήρων και καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση.
Το συγκεκριμένο εργαστήριο εντάσσεται στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στηρίζοντας την ανάπτυξη της ψυχοκοινωνικής υγείας και της προσωπικότητας των παιδιών, με παιγνιώδη και δημιουργικό τρόπο. Το παραμύθι, ως εργαλείο παιδαγωγικής προσέγγισης, επιβεβαίωσε για άλλη μία φορά την αξία του ως γέφυρα μεταξύ της παιδικής φαντασίας και της πραγματικότητας.