1Ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων για την φετινή χρονιά και επιλέξαμε να ασχοληθούμε και να αναπτύξουμε «Τα Δικαιώματα των Παιδιών». Το εργαστήριο αυτό ανήκει στην Θεματική Ενότητα – Ενδιαφέρομαι Και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση Και Ευθύνη, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση του ΙΕΠ. Έλαβε χώρα από τις 8 Οκτωβρίου έως και τις 18 του ίδιου μήνα, παράλληλα με άλλα θέματα που αναπτύσσονται στην τάξη.
Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η δημιουργία των προϋποθέσεων για μια πρώτη επαφή και γνωριμία των μικρών μαθητών/τριών με το περιεχόμενο κειμένων που αφορούν στην προώθηση και προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων και ειδικότερα των παιδιών.
Το πρόγραμμα εξελίχθηκε στη λογική εφαρμογής ενός Project. Η έννοια αφορά στη διαμόρφωση μιας συλλογικής δράσης, ενός σχεδίου δράσης και οργάνωσης δραστηριοτήτων, στις οποίες θα κληθούν να εμπλακούν τα παιδιά της τάξης προκειμένου να ολοκληρώσουν κάθε φορά ένα σκοπό/ αποστολή. Στο πλαίσιο αυτό η μάθηση αποκτά μαθητοκεντρικά χαρακτηριστικά. Βασίζεται στην ερευνητική εξερεύνηση και ανακάλυψη, σε συνεργατικές και ανοιχτές διαδικασίες μάθησης, σε βιωματικές καταστάσεις. Αυτές μπορούν να συμβάλλουν στην απόκτηση γνώσης και εμπειρίας όπως και επέκτασής της με τη διεκδίκηση εφαρμογής των δικαιωμάτων των παιδιών.
Οι στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν οι παρακάτω:
- Να αναπτύξουν δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής όπως η ενσυναίσθηση και ευαισθησία, η ανθεκτικότητα και η υπευθυνότητα
- Να αναπτύξουν δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Επίλυση συγκρούσεων)
- Να αναπτύξουν δεξιότητες εθελοντισμού – διαμεσολάβησης αλλά και δεξιότητες Συμπερίληψης, όπως ο Αλληλοσεβασμός και η Διαφορετικότητα
Μερικές από τις δράσεις που πραγματοποιήσαμε είναι οι εξής:
«Ας γνωριστούμε ξανά με το μαγικό κουτί» –> κάθε μαθητής/τρια παίρνει στα χέρια του το μαγικό «κουτί» και μαζί το «δικαίωμα» του λόγου. Με την βοήθεια ενός καθρέπτη που βρίσκεται στη βάση του, ανακαλύπτει ένα μοναδικό και ξεχωριστό πρόσωπο, που καλείται να παρουσιάσει. Παρακινείται να αναφέρει πληροφορίες για το όνομα, στοιχεία της οικογενειακής κατάστασης αλλά και κάποια επιτεύγματα του/της («τι καταφέρνω σήμερα που δεν μπορούσα να κάνω την προηγούμενη χρονιά»).
«Συμπλήρωση ανθρώπινης φιγούρας» –>Οι μαθητές/τριες καλούνται να φιλοτεχνήσουν και να σημειώσουν σε μικρό σκίτσο ανθρώπου κάτι που γνωρίζουν, ένα συναίσθημα και ότι μπορούν να κάνουν με τα χέρια ή με τα πόδια τους.
«Αφίσα της τάξης» –> Όλοι/όλες συνεισφέρουν για την δημιουργία μιας αφίσας (κολλάζ με τις φιγούρες και τα ονόματα των μαθητών/τριών σε συννεφόλεξο.
«Μια θύελλα από ιδέες» –> Τι χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει; Χωρίζουμε ενδεικτικές εικόνες σε ανάγκες και επιθυμίες έχοντας ως ενδεικτικές ερωτήσεις διαπραγμάτευσης («είναι κάτι που μου χρειάζεται;», «γιατί μου χρειάζεται;» «μπορώ να κάνω και χωρίς αυτό;» «τι θα γινόταν αν δεν το είχα;»
«Επιθυμίες, ανάγκες αλλά και δικαιώματα» –>Η προηγούμενη δραστηριότητα εξελίσσεται προσθέτοντας αυτή την φορά και μια επιπλέον κατηγορία.
«Έχω δικαιώματα» –> Τα μέλη της ομάδας παρακινούνται να εντάξουν σε ένα «μπαούλο» όσες από τις εικόνες – τους παρέχονται σε μια διαφάνεια PowerPoint – αντιστοιχούν σε δικαιώματα που οι ίδιοι θεωρούν ότι έχουν κατακτήσει.
«Φύλλο ανατροφοδότησης» –> Τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν τις λέξεις που αναφέρονται σε κάθε δικαίωμα και να τις αντιστοιχήσουν με αυτήν που βρίσκεται στο κέντρο, χρησιμοποιώντας άλλο χρώμα κάθε φορά.
«Γνωριμία με κείμενα άρθρων από τη Σύμβαση για τα δικαιώματα των παιδιών» –> Τα παιδιά παρακινούνται να βρουν το συμπλήρωμα ενός παζλ με βάση την εικόνα που έχουν στα χέρια τους.
«Ζωγραφίζουμε το δικαίωμα» –> Τα παιδιά παρακινούνται να αποδώσουν το περιεχόμενό των δικαιωμάτων με ζωγραφική, με τον τρόπο που τα κατανοούν τα ίδια.
«Δίνω Δικαιώματα» –> Δημιουργούμε εκ νέου συννεφόλεξο για τα δικαιώματα των παιδιών με απλές φράσεις υποστήριξης και διεκδίκησης εφαρμογής των δικαιωμάτων για όλα τα παιδιά και δημιουργούμε αφίσα για τα δικαιώματα τους