Τα Πρωτοβρόχια

[]

https://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2013/10/blog-post_2369.html

[]

https://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2013/10/blog-post_2369.html

Οι πρώτες δυνατές βροχές των ημερών μάς έδωσαν την τέλεια αφορμή να καλωσορίσουμε το Φθινόπωρο και τα αγαπημένα πρωτοβρόχια! Τα πρωτοβρόχια είναι οι πρώτες σημαντικές βροχές που πέφτουν μετά το τέλος του καλοκαιριού. Δεν είναι απλώς νερό που πέφτει, αλλά ο τρόπος με τον οποίο η φύση ξαναζωντανεύει, δίνοντας ανάσα στο χώμα και στα φυτά και αλλάζοντας το σκηνικό γύρω μας.

Με αφετηρία αυτό το μαγικό φαινόμενο, η τάξη μας μετατράπηκε σε ένα μικρό εργαστήρι καιρού!

Στόχος μας: Η ανάπτυξη της γλωσσικής και μουσικοκινητικής αγωγής των παιδιών, καθώς και η ενίσχυση της συνεργασίας και του ρυθμού.

Γνωρίσαμε το ποίημα “Η βροχή, τίκι τίκι στάζει”! Το τραγουδήσαμε μελωδικά και, φυσικά, το αναδείξαμε με το σώμα μας. Χρησιμοποιήσαμε τα δάχτυλα, τις παλάμες και τα πόδια μας για να μιμηθούμε τον ήχο της ψιχάλας, της δυνατής βροχής, ακόμα και του κεραυνού, κάνοντας μουσικοκινητικό παιχνίδι και δημιουργώντας την “ορχήστρα της βροχής” μέσα στην τάξη.

Μιλήσαμε για το πώς νιώθουμε όταν βρέχει, τι αλλάζει στον κόσμο και τι χρειαζόμαστε για να προστατευτούμε (ομπρέλες, αδιάβροχα). Στόχος μας: Η γνώση του φυσικού περιβάλλοντος (καιρικά φαινόμενα, εποχές) και η καλλιέργεια της λεπτής κινητικότητας και της δημιουργικότητας.

Συννεφάκια & Σταγόνες: Τα νήπια έδειξαν τη δημιουργικότητά τους γεμίζοντας χάρτινα συννεφάκια με αφράτο βαμβάκι και χρωματίζοντας χαρούμενες σταγόνες με μπλε και γαλάζιες αποχρώσεις.

210fa192 2768 4322 9817 f307b63a1cb0 d0b4a022 1181 4b62 a641 a4ad0cc60ed0

Γαλότσες στο Χώμα: Φανταστήκαμε τις γαλότσες μας να περπατούν στις λακκούβες! Χρωματίσαμε το νερό της βροχής στο χώμα σε ένα ατομικό έργο, συνδέοντας έτσι το φαινόμενο της βροχής με τη γη και την αίσθηση του παιχνιδιού έξω, ενισχύοντας την επαφή με την εποχή.

79f4448e eda2 41f8 8d2d a90bb7e23277 638c468c 5d3c 4e70 ad23 091764959294 5311ff9f 0172 45de 80fa 04ba95a1cf6e bd7c87fd 12db 47df b146 0ebf82eeaaef e71e0146 f156 49fd a1d0 e14f1fda03cd

22f6ce63 5c3c 4ef3 aaac a9c9bb4bca40

Ολοκληρώσαμε τις δραστηριότητες με τη λέξη της ημέρας: “Πρωτοβρόχια”. Στόχος μας: Η εξοικείωση με τη γραπτή γλώσσα και η ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης.

Τα παιδιά την έγραψαν με τον δικό τους τρόπο, αναγνωρίζοντας τα γράμματα και τις έννοιες που συνδέονται με αυτήν, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα στη μαθησιακή διαδικασία. Συμπλήρωσαν επίσης τις λέξεις που έλειπαν σε ένα φύλλο εργασίας, το οποίο αναφέρονταν στο ποίημα, Τίκι τίκι.

74c8c4d7 9178 4aa4 ab25 d8ff36185e9e c8ae0755 e9c9 4c19 9e2b 1dd3f363ab77

Έτοιμοι για τον Σεισμό! Μαθαίνουμε, Παίζουμε και Προστατευόμαστε

Σήμερα ξεκινήσαμε με μια φανταστική ιδέα: Να μιλήσουμε για το φαινόμενο του σεισμού. Τι συμβαίνει δηλαδή; Η Γη μας θέλει να παίξει και να χορέψει! Όταν αρχίζει να κουνάει τα χεράκια και τα ποδαράκια της, τότε εμείς κουνιόμαστε μαζί της – αυτό είναι το φαινόμενο του σεισμού.

Όπως κι εμείς έχουμε δέρμα, καρδούλα και ποδαράκια, έτσι και η Γη έχει τα δικά της μέρη:

Φλοιός: Είναι το “δέρμα” της Γης, το λεπτό και σκληρό στρώμα όπου ζούμε (βουνά, θάλασσες). Μοιάζει με ένα μεγάλο παζλ από κομμάτια, τις πλάκες.

Μανδύας: Είναι το παχύ στρώμα ακριβώς από κάτω, πολύ ζεστό και πηχτό, σαν λιωμένη σοκολάτα ή μάγμα. Οι πλάκες του φλοιού “επιπλέουν” πάνω σε αυτό.

Πυρήνας: Είναι η “καρδούλα” της Γης, στο κέντρο. Είναι το πιο καυτό μέρος, πιο ζεστό και από τον Ήλιο!

ca5bbac7 cbb1 4347 ad40 7b40f81889f7 aee4979a b0aa 47dc 8030 b4b18a51f33f 3d2cc125 6b29 4c77 aae5 c1c113f3a57b

Με αφορμή το καυτό υλικό του μανδύα, αναφέραμε ότι μερικές φορές το καυτό, λιωμένο υλικό (μάγμα) βρίσκει δίοδο και βγαίνει στην επιφάνεια από μια “τρύπα” της Γης. Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται ηφαιστειακή έκρηξη και μοιάζει σαν μια φυσική βρύση καυτού υλικού που βγαίνει από τα έγκατα της Γης!

Ο Σεισμός: Τι Συμβαίνει και Πώς Ετοιμαζόμαστε

Τι είναι ο Σεισμός; (Παιδαγωγικός Στόχος: Γνωστική Κατανόηση Φαινομένου)

Είδαμε ότι ο σεισμός είναι το κούνημα που προκαλείται όταν τα κομμάτια του “παζλ” (οι πλάκες) σπρώχνονται ή τρίβονται μεταξύ τους. Μοιάζει σαν να κουνάμε ένα ζελέ ή ένα τραπέζι με παιχνίδια!
25fd699f 8471 4079 952f 959100ebffff f8d36d6d f106 4a1c 9037 0c842978807b

Οι Χελωνίτσες της Τάξης μας (Παιδαγωγικός Στόχος: Ασφαλής Συμπεριφορά και Ψυχραιμία)

Συζητήσαμε πως όταν νιώσουμε το κούνημα, πρέπει να παραμείνουμε ήρεμοι και να προστατέψουμε τον εαυτό μας. Μάθαμε το σύνθημα: “Πέφτω κάτω! Καλύπτομαι! Κρατιέμαι!”

Δώσαμε οδηγία στο κάθε παιδί σε ποιο συγκεκριμένο τραπέζι της τάξης θα πάει να καλυφθεί, κάνοντας τα χεράκια του “χελωνίτσες” στο κεφάλι για να το προστατέψει.

Το Σφύριγμα της Ασφάλειας (Παιδαγωγικός Στόχος: Οργάνωση και Ομαδική Εκκένωση)

Είπαμε ότι μόλις ο σεισμός σταματήσει, με το σφύριγμα της νηπιαγωγού, θα μπούμε σε σειρούλα και θα περπατήσουμε προσεκτικά μέχρι την πόρτα εξόδου και από εκεί στο προαύλιο (τον ασφαλή μας χώρο).

Η Τσάντα του Σεισμού (Παιδαγωγικός Στόχος: Πρακτική Ετοιμότητα)
4b55b30a 0226 4b7a 87fc 92da5339b037 8be6ca59 1344 485b 9d72 55eb07053844 30c02c83 8a80 4fd2 8258 ab237f3d5df1 31927420 7720 44ed 81e2 07f6bd00a94d
Εξερευνήσαμε μαζί την τσάντα έκτακτης ανάγκης (το βαλιτσάκι του σεισμού) που έχουμε στην τάξη. Μάθαμε τι περιέχει: φαρμακείο, φακό, σφυρίχτρα, νερό, ραδιόφωνο και άλλα χρήσιμα αντικείμενα. Στο τέλος, τα παιδιά έκοψαν, κόλλησαν και χρωμάτισαν τα σημαντικά αντικείμενα που πρέπει να έχει η τσάντα.

21dc03e1 e55b 4b06 819e ef377162674d 435e2a62 4ea3 4ab6 9964 bed88ea1f2ca e3ca3008 10bf 4cf8 ae73 4c6c33f22e6e ΧΧ

c57fd4f1 451c 4829 bf28 51e54615e3e1

Χρωματίσαμε τα μέρη του εσωτερικού της Γης.

22be0646 1782 4930 a907 6c401d11ecdd246d531e d82a 42e9 b1d6 66146b28a8536826ec53 7359 4c11 9ee2 4e4bb46630e2850808c1 367a 48fb 8641 b4d27023bfd2a9b62407 970c 4a08 a7aa 602336fb67b3

7cef5718 e071 41a2 a4c6 78c95793174b

Παρακολουθήσαμε ένα σχετικό εκπαιδευτικό βίντεο: https://youtu.be/QJIyFkw0Kx4?si=OKikHRBwzX2v_vTt

Σημαντική Ενημέρωση: Άσκηση Ετοιμότητας

Για να είμαστε όλοι μας έτοιμοι και να νιώθουμε ασφαλείς, θα πραγματοποιήσουμε την πρώτη μας Άσκηση Σεισμού στο σχολείο μας την Δευτέρα 6 Οκτωβρίου. Θα εφαρμόσουμε όλα όσα μάθαμε!

Τα παιδιά ήταν εξαιρετικά συνεργάσιμα και έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον!

Επίσης ασχολήθηκαν με νέα παιδαγωγικά παιχνίδια, χρησιμοποιώντας πλαστελίνη προκειμένου να συνθέσουν σχήματα, μέτρησαν με τα τσόχινα “δακτυλάκια” αριθμούς και έβαλαν τα γράμματα της αλφαβήτα που ήταν γραμμένα σε καπάκια μπουκαλιών στα αντίστοιχα μιας καρτέλας.

4c958cc7 b856 4baf a546 8b610f7a9512 317ac09a a5ef 4342 86bc f806c5d9e055 f0b58694 cd74 43ea 9694 bfbe0277b659

Γιορτάζοντας τους Ήρωες της Οικογένειας: Διεθνής Ημέρα Ηλικιωμένων

Σήμερα τιμήσαμε τη Διεθνή Ημέρα Ηλικιωμένων, αφιερώνοντας τη μέρα στους δικούς μας ήρωες: τον παππού και τη γιαγιά!

Ο παππούς και η γιαγιά αποτελούν τον πυλώνα της ελληνικής οικογένειας. Είναι οι πηγές της σοφίας, της αγάπης και της άνευ όρων φροντίδας. Μεταφέρουν ιστορίες και παραδόσεις, δίνοντας στα παιδιά μας γερό «ρίζωμα» και αίσθηση ασφάλειας. Η συμβολή τους είναι ανεκτίμητη, καθώς στηρίζουν τους γονείς και χαρίζουν στα εγγόνια τους αναντικατάστατο χρόνο και τρυφερότητα.

12c10051 26e8 433b b57c bac256e2ae90 6079501d 0c96 4772 bbdf 548027e92c48 b0691e50 11f5 46b7 9834 9f6e04bcf82d c4f33abf 3b7e 4368 8f23 555d3737e395 d021bc93 653c 46fa a1ff adc6282cd497 f1a6e909 5526 4e7e 8034 0d99339ddeadc3d335cf 1406 4134 9b7f 0456c1b0fb74

Τα νήπια έδειξαν την αγάπη τους με πολλές δημιουργικές δραστηριότητες:

  1. Δημιουργία και Τέχνη:
    • Με τα μικρά τους χεράκια, έφτιαξαν μια υπέροχη καρδιά με τα πρόσωπα των παππούδων τους.
    • Στα φύλλα εργασίας τους, τους ζωγράφισαν και έγραψαν τα ονόματά τους, εξασκώντας τη γραφή.
    • Εκμεταλλευτήκαμε το διάλειμμα δημιουργώντας όμορφες αποτυπώσεις φύλλων με κηρομπογιές, συνδέοντας τη γιορτή με τη φύση.2bd402bb dd14 4fb1 9fe9 9549deb87361 30facbd8 fce8 4024 952f 6f97fb20b802 216b60e6 de0e 4c81 bab0 6a7c3c794a84 d6ca69f2 e6fe 41aa 8414 82e3b554afc0 e34a5480 b95d 4bfe 9280 47f33f88eec6be566560 0e52 4a7a b9de 6d7878465d88 1020b2c2 7667 4fe6 8581 e3aee15947ee
  2. Γλώσσα και Παρατηρητικότητα:
    • Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον παππού και τη γιαγιά. Τα παιδιά εξάσκησαν τον προφορικό λόγο και την έκφρασή τους, περιγράφοντας τα πρόσωπα και τα συναισθήματα που έβλεπαν.
    • 00

      Δημιουργός Εκπαιδευτικού Υλικού: Τάνια Μάνεση

      001 002 003 004 6 7b8a7f94 9ea7 4ee3 9d69 d73868406dda

    • Στη συνέχεια, εξάσκησαν την παρατηρητικότητά τους, συνδέοντας μικρά μέρη των έργων τέχνης με τον ολοκληρωμένο πίνακα που απεικόνιζε οικογενειακές στιγμές με τα εγγόνια.
    • 6af3502a 0ce9 4a30 bc5c b7296ddf7310 11bfb5e9b 155d 4d38 8543 60ef3cacc765Εκπαιδευτικό Παιχνίδι:
      • Η έκπληξη ήρθε με την προβολή του επεισοδίου της Πέππα το Γουρουνάκι https://youtu.be/WTmyo_BI-RE?si=XyAHnHVIQcvs8P6j(” Η Σοφίτα της γιαγιάς και του παππού).
      • Ολοκληρώσαμε με ένα φύλλο εργασίας, όπου τα παιδιά έπρεπε να εντοπίσουν τα αγαπημένα αντικείμενα του παππού και της γιαγιάς και να τα τοποθετήσουν στη σωστή θέση.
        335674f7 5d36 4692 8083 9aedb2c85fab 51cff08e 0352 4aaf 9db1 2e341470e561 31eba7f6 7ff1 4332 a69d 1a1fde3b6a25 732bbac9 5846 4e46 b834 136ace7b6456 022510d8 134d 474b 8fe5 385be49e1a66 027445fa 6f75 486e b4c2 0600c27f5134 50841379 a9d0 43d3 8d29 77969e58ff1d a8eab515 0394 4acc 82c1 fb8bd9ffa76b

Τέλος, χρωμάτισαν μια γλαστρούλα με ευχές και έγραψαν στην κάρτα τους τη πιο γλυκιά ευχή: «Χρόνια πολλά παππού και γιαγιά!»

7f655dc0 308d 4439 8ee9 caf6f6aa100a18f7daec 0e0c 43c2 ae02 5ff940018360313db8d3 6fce 4e92 83ba 9d40263ccfe0e8cd8505 7818 4d66 a828 dc9ad793bded3fa118a4 18b4 49f9 91c8 5018358cd34189e0c3ba 33a0 4030 babd cea671d8976810ff0949 22f1 4359 9f3a 66bfb05fef0226b13339 2f1a 48be 80dd fb27422d57ed54aa24f6 b708 49b1 a619 3bf5e07a61d9de3efec2 86ba 4ab8 b9fe 4a15be6b5c20c61f0c35 fc32 4522 8450 e6cbbf6ad84cdce7ba47 5bae 45c1 8e3e 313a8b97d45d3d94b8b9 f03c 405d 95be 30c6e3bab4e8

Σκίουροι σε Περιπέτεια

Σήμερα, τα νήπια παρακολούθησαν στον υπολογιστή το φθινοπωρινό παραμύθι “Ένας σκίουρος άτακτος και ζωηρούλης”.

dd87704c 0ee8 42ae a1b1 007217a2a79e

Η ιστορία αφηγείται τις περιπέτειες ενός μικρού σκίουρου που είναι πολύ άτακτος και σκανταλιάρης, δημιουργώντας προβλήματα στο δάσος. Μέσα από κάποια γεγονότα, ο σκίουρος συνειδητοποιεί τα λάθη που έκανε και αποφασίζει να αλλάξει συμπεριφορά και να γίνει πιο φρόνιμος.

Στην παρεούλα, συζητήσαμε για την ιστορία, ενισχύοντας τη γλωσσική έκφραση και την ακουστική κατανόηση. Το διδακτικό μήνυμα που κρατήσαμε είναι:

  • Η αξία της παραδοχής των λαθών μας.
  • Η σημασία της αλλαγής της συμπεριφοράς προς το καλύτερο.
  • Η αξία της υπευθυνότητας και της φρονιμάδας.

Στη συνέχεια, ζωντανέψαμε την περιπέτεια! Υπό τον ρυθμό του ταμπουρίνου, τα παιδιά αναπαραστήσανε την ιστορία, αφού γίναμε όλοι σκιουράκια:

  1. Περπατήσαμε ως τη λίμνη, αναπτύσσοντας τη χωρική αντίληψη και τη συναίσθηση του χώρου.
  2. Φτιάξαμε σχεδίες και περάσαμε απέναντι, καλλιεργώντας τη φαντασία και τη συμμετοχή σε ομαδικό παιχνίδι (κοινωνικοποίηση).
  3. Βρήκαμε τη μεγάλη βελανιδιά της κας Κουκουβάγιας, μαζέψαμε βελανίδια σε τσαντούλες ενώ πήγαμε για ψάρεμα για να της δώσουμε δώρο ψαράκια, ενισχύοντας τη μίμηση και την κινητική εκφραστικότητα.
  4. Τέλος, γυρίσαμε κουρασμένα στο σπίτι μας για να κοιμηθούμε, εξασκώντας τον κινητικό συντονισμό και την αίσθηση του ρυθμού (κινητική αγωγή).

06d1e1a5 8b2a 4526 b12b 1a13128bf231 9a7d8b4b e50d 4252 9ccf 4bae3712e143 735a9ba9 d4bf 4201 bffe bdd1fcf8c1cb 1 bc8085ed bd66 4809 b5c7 6b8ac8a56ee2 1

Η μέρα έκλεισε δημιουργικά: τα παιδιά έκοψαν στο περίγραμμα όλα τα μέρη του σώματος του σκίουρου (σώμα, κεφάλι, αυτάκια, χεράκια, ποδαράκια), αναπτύσσοντας τη λεπτή κινητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό με τη χρήση του ψαλιδιού.

d0b8ee77 88b1 4f4f a8e6 5382914a59d8 addaa71b f6de 4d89 a919 75a5381966ec 6e471f65 348f 40d9 b6b0 592b7c953005 1e0bc9af a75d 4b46 89c2 c1f1249c4795 ead31200 f194 4436 9e8f 501a6ac5fef6 f3ad8aa1 3d7e 4aee 95fa d7c21509880e ebcb1acf 1374 47c3 b359 3ed0c8241211 d719754a f0a8 47ce b6fe b5ea3f639cc3 6d1983b4 da14 448a b43b 7818a137287e

Έπειτα, τα ένωσαν με κόλλα, ζωγράφισαν ματάκια και μυτούλα, και τέλος του έβαλαν στα χεράκια τα αγαπημένα του βελανίδια. Μέσα από αυτή την κατασκευή, τα παιδιά έδωσαν ζωή σε έναν αγαπημένο τους ήρωα.

12715dea 3b7a 4d93 b7cd 92e4f92bbd8b

3268d2b2 fea9 4839 a31e ee220acee40d 1

Τα παιδιά επιστρέφουν τα χρώματα στον κόσμο μας!

Σήμερα, ταξιδέψαμε στον κόσμο των συναισθημάτων και των σχημάτων, ξεκινώντας από το αγαπημένο “Παραμύθι με τα Χρώματα”.

Η ιστορία του ουράνιου τόξου που έφυγε επειδή κανείς δεν του έδινε σημασία συγκίνησε τα παιδιά, τα οποία αμέσως συνειδητοποίησαν την αξία της αναγνώρισης και της κοινωνικής ευαισθησίας απέναντι στους άλλους. Η αποστολή των παιδιών του παραμυθιού να το φέρουν πίσω, τόνισε τη σημασία της συνεργασίας και της ανάληψης ευθύνης για ένα κοινό όφελος.ffd051ae 0b70 46f4 a813 c86c8d028412d0e1d67e 4694 41db ab95 317fb0b2e119

Για να αποτυπώσουν τις εντυπώσεις τους και να “σώσουν” τον κόσμο της ιστορίας, πήραν μαύρο χαρτόνι και έβαλαν τα δικά τους χρώματα, εξασκώντας τη λεπτή τους κινητικότητα και αναπτύσσοντας τη συμβολική σκέψη και την καλλιτεχνική έκφραση μέσα από την αντίθεση.

89769f0e edfe 40d1 9952 d0e2871c83dd 7ec72df2 0afb 42f6 af80 44c1e3576038 5f670c0b 3514 425b 9d70 05f7ce62c4c3

Στη συνέχεια, βγήκαμε στην αυλή για να παίξουμε οργανωμένα με κώνους και στεφάνια, ενισχύοντας έτσι τον συντονισμό και τη γενική κινητική ανάπτυξη μέσα από την ομαδική συνεργασία.

e23fa5e3 4347 4327 a0bf 8b37e9d2901b

Επιστρέφοντας στην τάξη, το ουράνιο τόξο που είχαν ζωγραφίσει μας οδήγησε σε μια σημαντική μαθηματική παρατήρηση: είναι μια καμπύλη σαν μισός κύκλος! Αυτή η διαπίστωση ερέθισε το ενδιαφέρον τους για τα γεωμετρικά σχήματα. Με αφορμή αυτή την ανακάλυψη, δημιουργήσαμε υπέροχους κύκλους με κραγιόνια, αποτυπώνοντας δημιουργικά τη νέα προμαθηματική έννοια που είχαν ανακαλύψει με τόσο χαρούμενο τρόπο.

34c3fccf 0f48 4cd5 9fa4 db62783d8fe5 145d1963 18c7 4b10 9aa8 cd0816a734f4

“Ο Φθινοπωρούλης και ο Ελμερ ο παρδαλός ελέφαντας”!

Συζητήσαμε με τα παιδιά για τον μήνα Σεπτέμβρη, το ένα από τα «παιδιά» του Φθινοπώρου. Διαβάσαμε το ποίημα «Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι» και ακούσαμε το τραγούδι του. Το ποίημα και το τραγούδι συνοδεύτηκαν από εικόνες, ώστε τα παιδιά να συνδέσουν τις πληροφορίες με οπτικά ερεθίσματα και να αποτυπώσουν τα χαρακτηριστικά του Σεπτέμβρη (χρυσά χρώματα, φύλλα που πέφτουν, μήλα, αέρας, σταγόνες βροχής, έναρξη σχολείου κ.ά.).

Στη συνέχεια, μέσα από κουίζ-παιχνίδι, επιβεβαιώσαμε την κατανόηση και εμπέδωση όσων είχαν ακούσει και δει.

caef5754 226e 4610 84dd f2699c7575a4 ff99a04b ac6c 4bdf 8f64 94522784f2ed 77ee60c3 93ba 46d2 b571 6d2c3a8ace1f 1f7a4da0 b7c5 49e7 b9d9 1398d10516a9

Ο ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΟΡΙ

κι έχει ολόχρυσο καπέλο και χρυσό το πανωφόρι

τα παπούτσια του είναι φύλλα, που ‘χουν πέσει απ’ τα πλατάνια

και τα μάγουλα του μήλα.

Κρατάει σάκα από νερό κι έχει μέσα τα βιβλία

από σύννεφο κι αφρό. Με του ανέμου τα ποδάρια

τρέχει δίχως να τον βλέπεις, στων βημάτων του τα χνάρια

διαμαντάκια θε να βρεις, σταγονίτσες σταγονίτσες

μιας ολόχρυσης βροχής.

Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι, κατεβαίνει από τα δάση

κατεβαίνει από τα όρη κι έρχεται για να κτυπήσει

μια πελώρια καμπάνα, το σχολειό ν’ αρχινίσει.

Ο Σεπτέμβρης πάντα δες, έχει όλα τα παιδάκια

φίλους και συμμαθητές.

ΡΕΝΑ ΚΑΡΘΑΙΟΥ

Έπειτα, σχεδιάσαμε όλοι μαζί ένα αγόρι και το ονομάσαμε «Σεπτέμβρης ο Φθινοπωρούλης». Τα παιδιά το έντυσαν με τα χρώματα και τα στοιχεία του φθινοπώρου:

  • Καπέλο χρυσό

  • Μαλλιά και παντελόνι καφέ

  • Ζακετάκι στην ίδια χρωματική απόχρωση

  • Μπλούζα κόκκινη

  • Παπούτσια από φύλλα που κόλλησαν τα ίδια

  • Φυσικά φύλλα γύρω του που πέφτουν

  • Πρόσωπο με μάτια, στόμα και δύο κόκκινα «μηλαράκια» για μάγουλα.

25d7add2 e5e0 4d38 8f0a aabdeed15c3e cf6587a3 4e14 4541 9ff0 20e7d35e5358 87d56608 cfe2 49ba a9b1 6ff2da5cb559 7957be7b eab2 4909 a40f ca2d691f2645 11d1bf1a a541 4824 a771 3c03a0f06be9 73914503 0046 4700 a4dc f026df3cfb50 93c17dfa 87b8 4492 8f11 ad022b55e920 58b8c6be c8f8 4efd 9c90 435cc79863c0

Οι στόχοι της δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά του φθινοπώρου και ειδικά του Σεπτέμβρη, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να καλλιεργήσουν την προφορική τους έκφραση. Παράλληλα, ανέπτυξαν φαντασία, δημιουργικότητα και δεξιότητες λεπτής κινητικότητας μέσα από ζωγραφική, κόλλημα φύλλων και χρήση υλικών. Τέλος, καλλιέργησαν συνεργασία, έκφραση συναισθημάτων και αυτοπεποίθηση μέσα από την ομαδική δημιουργία του «Σεπτέμβρη».

Τα παιδιά άσκησαν τη λεπτή κινητικότητά τους περνώντας υφασμάτινες λωρίδες σε πλαστικοποιημένα ζωάκια, πλέκοντας με απλό τρόπο. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν κορδόνι που περνούσαν από τρυπούλα σε τρυπούλα σε φιγούρες όπως πειρατής, πριγκίπισσα και ελέφαντας. Η δραστηριότητα τους βοήθησε να αναπτύξουν δεξιότητες συντονισμού και συγκέντρωσης μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι.

c742698c 4c62 4bc9 84a4 007b2e709bb3 3d8083f6 391b 4f2a 9610 7df97f434252 b62e66db 54be 4c2e 950f 1a3f5be6596a 9e57d995 0687 4194 8f4b 30f54c9b7cbe 7fac3947 7904 49c2 b4a0 78122e2ab9f4

Έπειτα, άκουσαν το παραμύθι «Ο Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Ο Έλμερ είναι ένας ελέφαντας διαφορετικός από τους άλλους, καθώς είναι πολύχρωμος. Η ιστορία αναδεικνύει την ομορφιά της διαφορετικότητας, την αξία της μοναδικότητας και την αποδοχή του εαυτού και των άλλων.

Στη συνέχεια, πήραν τα ίδια χρώματα που είχε ο Έλμερ και δημιούργησαν ένα ουράνιο τόξο, συνδέοντας το παραμύθι με μια εικαστική δραστηριότητα. Το ουράνιο τόξο έγινε σύμβολο χαράς, ελπίδας, φιλίας και διαφορετικότητας.

242ff7ae 739f 4a82 ad79 585c43ae2a97 1e33a84c 775c 40b8 a0fe 62822240207e

«12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού – Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2025» – «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ»!

Στο πλαίσιο της «12ης Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού – Ευρωπαϊκής Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού 2025» με σύνθημα «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ», τα νήπια είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον κόσμο του αθλητισμού με τρόπο βιωματικό και δημιουργικό.

Μέσα από συζήτηση και εικόνες έμαθαν ποια είναι τα βασικά αθλήματα, τι σημαίνει η έννοια του αθλητισμού και πώς η κίνηση, το παιχνίδι και η συνεργασία βοηθούν το σώμα και το πνεύμα να αναπτυχθούν. Οι παιδαγωγικοί στόχοι ήταν:

  • η καλλιέργεια της κινητικότητας και του συντονισμού μέσα από απλές σωματικές ασκήσεις,

  • η ανάπτυξη συνεργατικών δεξιοτήτων, καθώς τα παιδιά έμαθαν ότι ο αθλητισμός μας διδάσκει να παίζουμε μαζί και να τηρούμε κανόνες,

  • η κατανόηση της έννοιας της υγιεινής ζωής, αφού συνειδητοποίησαν ότι η άσκηση κάνει καλό στην υγεία, μας γεμίζει ενέργεια και χαρά,

  • η έκφραση δημιουργικότητας, μέσω καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων συνδεδεμένων με τον αθλητισμό.

Τα παιδιά γυμνάστηκαν τόσο μέσα στην αίθουσα όσο και στο προαύλιο, κατανοώντας με απλό τρόπο ότι η άσκηση μπορεί να γίνεται παντού και είναι πάντοτε πηγή διασκέδασης. Στη συνέχεια, δημιούργησαν τη δική τους αφίσα για τον σχολικό αθλητισμό: επέλεξαν εικόνες από διάφορα αθλήματα, τις χρωμάτισαν, τις έκοψαν και τις κόλλησαν, γράφοντας το δικό τους σύνθημα: «Μαθαίνω, παίζω, αθλούμαι». Με αυτόν τον τρόπο κατανόησαν ότι ο αθλητισμός δεν είναι μόνο άσκηση, αλλά και μάθηση και χαρά.

32f6aa00 e049 4182 a019 c7671e50f9fd 0fa1c0e6 c8e0 4a9e b6d0 d43d43f5b02d0e192ec0 8129 4c83 8c0a f8afe72a06fd f63deb8f c478 44d9 9647 42180c46c453 3cae3a01 f142 4b9c b055 02f18331e322 5aaea962 8a75 4367 88f9 cc0841884c46 c63cca15 0668 4fb7 8b00 5c7142209c74

Τέλος, έφτιαξαν τα δικά τους μετάλλια, ανακαλύπτοντας το νόημα της προσπάθειας και της επιβράβευσης. Έμαθαν πως στο παιχνίδι και στον αθλητισμό το πιο σημαντικό δεν είναι να είσαι «πρώτος», αλλά να προσπαθείς, να χαίρεσαι και να συμμετέχεις.

d0dbcb2f 95d5 4e5f 9bcf 020f9fb659fe e756ecf4 dd28 42d0 bac1 157d5d757185

Μέσα από όλες αυτές τις δράσεις, τα μικρά παιδιά αντιλήφθηκαν με βιωματικό τρόπο ότι ο αθλητισμός:

  • μας δίνει δύναμη και υγεία,

  • μας μαθαίνει να συνεργαζόμαστε,

  • μας βοηθά να εκφραζόμαστε δημιουργικά,

  • μας γεμίζει χαρά και αυτοπεποίθηση.

Έτσι, το σύνθημα της ημέρας «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ» έγινε πράξη μέσα στην καθημερινότητά τους.

«Μια κουβέρτα γεμάτη παιχνίδια και μάθηση»

Τα νήπια διάβασαν το βιβλίο «Μια κουβέρτα στο διάστημα» και εμπνεύστηκαν να φτιάξουν τη δική τους κουβέρτα για την τάξη, σύμβολο φιλίας και συνεργασίας.

83f50efc 2b43 448d af25 a798f0ba1af3 1 5b016b26 c7bd 4dd1 b717 01cdfc7d6641 50859ee4 527d 42d2 b686 74dc5a751072 9747071a 47c6 41f2 a9a9 890a1d5f9638

1f13544d ac1d 4095 92a1 e69dc5e9ac8d

Μέσω πλαστικοποιημένων φύλλων εργασίας είχαν την ευκαιρία να γράψουν και να σβήσουν όσες φορές ήθελαν, εξασκώντας τη λεπτή κινητικότητα και την προγραφική τους ικανότητα μέσα από γραμμές ευθείες, καμπύλες, ζικ-ζακ και διαδρομές. Παράλληλα, δοκίμασαν μαθηματικά μοτίβα, μέτρησαν μπαλίτσες για να εντοπίσουν τον αριθμό που τους αναλογεί ενώνοντας ένα ξύλινο πάζλ αριθμητικών  δεδομένων, καλλιεργώντας τη μαθηματική τους σκέψη.

f0fd4401 981f 4e25 b762 2d69fbd855ff d4c16096 24fd 4fb0 b4e3 807aac9d7d39 e0c2f228 6136 4466 9419 6b67a7b9a65f48eb47f2 4427 4124 80d7 4853f3614e6b3b8c7867 a355 4de1 b0a6 57d1fd24a9ce

Το παιχνίδι με το ζάρι έδωσε την ευκαιρία για κινητική έκφραση: μιμήθηκαν ζώα σε κίνηση και ήχο, συνδυάζοντας τραγούδι, ρυθμό και φαντασία. Σε άλλο παιχνίδι με το ζάρι των χρωμάτων αναγνώρισαν και χρώματα, βρίσκοντας στην τάξη αντικείμενα που αντιστοιχούσαν σε αυτά.

72e078c2 2688 49db 9f64 998fe9304a8e

Κουνελάκι

271e5f82 b5ed 4ac4 91c1 6e82703dfd72

Μαϊμουδάκι

359c927a dd14 4d62 b983 a8e9c3fd114f

Λιονταράκι

555c778e 5c06 4140 9da3 4846811ae757

Φιδάκια

47089673 9d06 4f9d 9d2e a139a3b4532009c797e1 6f68 4258 b305 388d465eda51

Παιδαγωγικοί στόχοι:

  • Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας και προγραφικών δεξιοτήτων.

  • Εξοικείωση με μαθηματικές έννοιες (μέτρηση, μοτίβα, αριθμοί).

  • Καλλιέργεια συνεργασίας, φαντασίας και δημιουργικότητας.

  • Ενίσχυση γλωσσικής και κινητικής έκφρασης.

  • Ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης μέσα από ομαδικό παιχνίδι.

«Μαθαίνουμε τα χρώματα δημιουργώντας»

Σήμερα τα νήπια είχαν την ευκαιρία να παίξουν και να μάθουν μέσα από τα χρώματα. Αρχικά, έφτιαξαν τη δική τους μολυβοθήκη και στη συνέχεια έδωσαν παραδείγματα συνδέοντας κάθε χρώμα με κάτι γνώριμο από την καθημερινότητά τους, όπως «Μπλε σαν τη θάλασσα», «Κόκκινο όπως η φράουλα», «Κίτρινο όπως ο ήλιος».
9554dbe8 920d 4c9b 83bc d0aa417abf34 2917e946 25f3 4119 81f5 8e337c9ffa63 a4f65ae4 056b 498f 8576 ab38dd1675ee 68d385a5 23f7 4a6f a2c4 a0c61f9509e7 1
Μιλήσαμε για τα τρία πρωτεύοντα χρώματα – κόκκινο, κίτρινο και μπλε – και με αυτά βάψαμε τις παλάμες μας αποτυπώνοντάς τες στο χαρτί.
536c87bd 2912 46e5 add7 f878bfef8acd 927e8eeb 263a 4e40 8c47 c348b1ed80dc 951b52f5 4f4b 42e8 b736 9a2e80e34330
Έπειτα, ενώνοντας τις παλάμες, ανακαλύψαμε πώς δημιουργούνται τα δευτερεύοντα χρώματα: κόκκινο με μπλε μας έδωσε μωβ, μπλε με κίτρινο μας έδωσε πράσινο, και κόκκινο με κίτρινο μας έδωσε πορτοκαλί. Στο τέλος, δώσαμε χρώμα στα χαρτιά μας και ανακαλύψαμε τα χρώματα που αντιστοιχούν στο αρχικό γράμμα του ονόματός μας.
ff308bf0 12bc 4d41 8069 9b5b4d10d52e 60c17ce9 1112 499d aab0 2772ad02c2d0 6bd97451 1fea 4ddb 9efc bd78ecaca4dd 3a58d18d 9e36 40ac a243 50b4c155bfe3 9c975194 3b9c 4322 9a72 29c3613a6e14
70b2a2e3 0e73 4b4c 8d48 b1ecf517ce0a 1

Οι παιδαγωγικοί στόχοι των δραστηριοτήτων ήταν η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας των νηπίων, η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας μέσα από τη ζωγραφική και τις αποτυπώσεις, η εξάσκηση της παρατηρητικότητας και της λογικής συσχέτισης (πρωτεύοντα και δευτερεύοντα χρώματα), καθώς και η γνωριμία με την ταυτότητα του εαυτού μέσα από το γράμμα του ονόματος. Παράλληλα, καλλιεργήθηκαν η γλωσσική έκφραση, η ικανότητα σύνδεσης εικόνας και λέξης και η συνεργασία μέσα στην ομάδα.

a8bd4279 2f31 4b28 bcf9 80dd37e55cbc 8824398d b40e 444c b997 31f9e566dfb6 4f29a1c3 0a2b 4ccf ae0e a8f87d649819 2 4b5b9912 f38a 4064 8ef2 c8c7df08cc73 2eb54b11 8f5d 4127 bb46 c642f226d85a d2be8e0a f7ea 4df1 9bfb e72c7afc6f3b

efc3ad6b ad29 4a01 aa44 01c52af2b7b6

«Η μέρα που τα κραγιόνια τα παράτησαν» ή μήπως όχι;

Το μόνο που ήθελε ο καημένος ο Ντάνκαν ήταν να ζωγραφίζει.
Όταν όμως άνοιξε την κασετίνα του, βρήκε ένα σωρό γράμματα. Όλα του έλεγαν το ίδιο: «Τα παρατάμε!»

  • Το Μπεζ είχε κουραστεί να είναι η σκιά του Καφέ.

  • Το Μπλε ήθελε επειγόντως ένα διάλειμμα μετά από τόση δουλειά.

  • Το Ροζ παραπονιόταν ότι δεν το χρησιμοποιούν ποτέ.

  • Το Πράσινο δεν είχε παράπονα, αλλά ζητούσε να φιλιώσουν το Κίτρινο με το Πορτοκαλί.

    2e855244 6879 466a 85c1 bc4b7e564f0f 8f5e70ae ccfd 43e5 88bd 998d650b2953 7e8e9c92 0ab1 4897 a383 c8b6af79b13c0d33ad69 1ef4 408f 89bc 40974a670c8b

    Σήμερα, τα παιδιά άκουσαν το παραμύθι «Η μέρα που τα κραγιόνια τα παράτησαν» και μπήκαν στον κόσμο των χρωμάτων, των συναισθημάτων και της φαντασίας.

    Δραστηριότητες:

    • Στη συνέχεια, απέδωσαν στο χαρτί ό,τι τους έκανε εντύπωση από την ιστορία.

    • Συζήτησαν στην παρεούλα για τα χρώματα και τα συναισθήματα που μπορεί να “κρύβει” το καθένα.

    • Έμαθαν πώς, όταν αναμιγνύουμε χρώματα, δημιουργούνται νέα — μαγικά και αναπάντεχα.

    • Γνώρισαν τα βασικά και τα δευτερεύοντα χρώματα, μέσα από παιχνίδια και πειραματισμούς.

    • Τέλος, δημιούργησαν το δικό τους “τερατάκι των χρωμάτων”, δίνοντάς του ζωή, ύφος και χαρακτήρα.

    Μια δραστηριότητα γεμάτη φαντασία, χρώμα και συναισθήματα — γιατί ακόμη και τα κραγιόνια έχουν ψυχή!

    91962d83 81f8 4f09 a7b3 250d2f5c2123 9df0b653 586a 452f 9c47 836b7a525444 820a077a 81e0 4c9f bc25 271ac0c38012 d04fc19e be9f 47f1 92e7 ca33993d2d05 f156d3de 82b8 4938 bdde 7c3caf09499a e9744841 8906 49b4 9d38 e21f1a04f9c0 1059ca62 91b5 4503 bd48 3e857a0cdecb 588e2df5 a491 4a1b bb8d 07a93197a7c8 484e32b4 dbbb 4dd2 b8de 1dd2bec63e71 37588bf8 9e7f 45cc 85cf d24fe169ff9f