Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος e Twinning “We learn by coding”, οι μικροί μας μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις θεμελιώδεις έννοιες της κωδικοποίησης (coding) με έναν τρόπο απόλυτα προσαρμοσμένο στην ηλικία τους: μέσα από το παιχνίδι των χρωμάτων και της οπτικής αντιστοίχισης. Η δραστηριότητα αυτή, που αποτυπώνεται στις φωτογραφίες, απαιτούσε από τα νήπια να αναλάβουν τον ρόλο του “προγραμματιστή”, καθώς έπρεπε να διαβάσουν το οπτικό μοτίβο των μπαλονιών, το οποίο λειτουργούσε ως ο αρχικός κώδικας, και να το μεταφράσουν σε μια νέα μορφή. Κάθε ομάδα μπαλονιών αντιστοιχούσε σε μια σειρά από άδεια τετραγωνάκια, και ο στόχος ήταν η πιστή αναπαραγωγή της ακολουθίας των χρωμάτων, χρωματίζοντας τα τετράγωνα με την ίδια σειρά. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά καλλιέργησαν με φυσικό τρόπο δεξιότητες αντιστοίχισης, λογικής ακολουθίας και συμβολικής σκέψης, μαθαίνοντας ουσιαστικά ότι μια πληροφορία μπορεί να μετατραπεί και να αποθηκευτεί σε μια διαφορετική, πιο αφηρημένη μορφή, μια αρχή ζωτικής σημασίας για την κατανόηση του ψηφιακού κόσμου.
Αυτή η πρωτοποριακή μέθοδος “unplugged coding” αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για την ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης (computational thinking) από την προσχολική ηλικία. Μέσω της δραστηριότητας, τα νήπια εξασκούνται στην επίλυση προβλημάτων, καθώς πρέπει να σκεφτούν μεθοδικά και να ακολουθήσουν συγκεκριμένα βήματα για να ολοκληρώσουν την εργασία τους επιτυχώς. Η ανάγκη να διατηρήσουν την ακριβή σειρά των χρωμάτων ενισχύει την ικανότητα τους για προσοχή στη λεπτομέρεια και συγκέντρωση, ενώ παράλληλα διασκεδάζουν με τη χρήση έντονων χρωμάτων. Το eTwinning πρόγραμμα, αξιοποιώντας απλά υλικά όπως τα φύλλα εργασίας, αποδεικνύει ότι οι σύνθετες έννοιες της πληροφορικής μπορούν να γίνουν προσβάσιμες και ελκυστικές ακόμη και στους μικρότερους μαθητές, θέτοντας τα θεμέλια για την μελλοντική τους ενασχόληση με τις ψηφιακές τεχνολογίες.

