Συζητήσαμε με τα παιδιά για τον μήνα Σεπτέμβρη, το ένα από τα «παιδιά» του Φθινοπώρου. Διαβάσαμε το ποίημα «Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι» και ακούσαμε το τραγούδι του. Το ποίημα και το τραγούδι συνοδεύτηκαν από εικόνες, ώστε τα παιδιά να συνδέσουν τις πληροφορίες με οπτικά ερεθίσματα και να αποτυπώσουν τα χαρακτηριστικά του Σεπτέμβρη (χρυσά χρώματα, φύλλα που πέφτουν, μήλα, αέρας, σταγόνες βροχής, έναρξη σχολείου κ.ά.).
Στη συνέχεια, μέσα από κουίζ-παιχνίδι, επιβεβαιώσαμε την κατανόηση και εμπέδωση όσων είχαν ακούσει και δει.
Ο ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΟΡΙ
κι έχει ολόχρυσο καπέλο και χρυσό το πανωφόρι
τα παπούτσια του είναι φύλλα, που ‘χουν πέσει απ’ τα πλατάνια
και τα μάγουλα του μήλα.
Κρατάει σάκα από νερό κι έχει μέσα τα βιβλία
από σύννεφο κι αφρό. Με του ανέμου τα ποδάρια
τρέχει δίχως να τον βλέπεις, στων βημάτων του τα χνάρια
διαμαντάκια θε να βρεις, σταγονίτσες σταγονίτσες
μιας ολόχρυσης βροχής.
Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι, κατεβαίνει από τα δάση
κατεβαίνει από τα όρη κι έρχεται για να κτυπήσει
μια πελώρια καμπάνα, το σχολειό ν’ αρχινίσει.
Ο Σεπτέμβρης πάντα δες, έχει όλα τα παιδάκια
φίλους και συμμαθητές.
ΡΕΝΑ ΚΑΡΘΑΙΟΥ
Έπειτα, σχεδιάσαμε όλοι μαζί ένα αγόρι και το ονομάσαμε «Σεπτέμβρης ο Φθινοπωρούλης». Τα παιδιά το έντυσαν με τα χρώματα και τα στοιχεία του φθινοπώρου:
-
Καπέλο χρυσό
-
Μαλλιά και παντελόνι καφέ
-
Ζακετάκι στην ίδια χρωματική απόχρωση
-
Μπλούζα κόκκινη
-
Παπούτσια από φύλλα που κόλλησαν τα ίδια
-
Φυσικά φύλλα γύρω του που πέφτουν
-
Πρόσωπο με μάτια, στόμα και δύο κόκκινα «μηλαράκια» για μάγουλα.
Οι στόχοι της δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά του φθινοπώρου και ειδικά του Σεπτέμβρη, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να καλλιεργήσουν την προφορική τους έκφραση. Παράλληλα, ανέπτυξαν φαντασία, δημιουργικότητα και δεξιότητες λεπτής κινητικότητας μέσα από ζωγραφική, κόλλημα φύλλων και χρήση υλικών. Τέλος, καλλιέργησαν συνεργασία, έκφραση συναισθημάτων και αυτοπεποίθηση μέσα από την ομαδική δημιουργία του «Σεπτέμβρη».
Τα παιδιά άσκησαν τη λεπτή κινητικότητά τους περνώντας υφασμάτινες λωρίδες σε πλαστικοποιημένα ζωάκια, πλέκοντας με απλό τρόπο. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν κορδόνι που περνούσαν από τρυπούλα σε τρυπούλα σε φιγούρες όπως πειρατής, πριγκίπισσα και ελέφαντας. Η δραστηριότητα τους βοήθησε να αναπτύξουν δεξιότητες συντονισμού και συγκέντρωσης μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι.
Έπειτα, άκουσαν το παραμύθι «Ο Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Ο Έλμερ είναι ένας ελέφαντας διαφορετικός από τους άλλους, καθώς είναι πολύχρωμος. Η ιστορία αναδεικνύει την ομορφιά της διαφορετικότητας, την αξία της μοναδικότητας και την αποδοχή του εαυτού και των άλλων.

Στη συνέχεια, πήραν τα ίδια χρώματα που είχε ο Έλμερ και δημιούργησαν ένα ουράνιο τόξο, συνδέοντας το παραμύθι με μια εικαστική δραστηριότητα. Το ουράνιο τόξο έγινε σύμβολο χαράς, ελπίδας, φιλίας και διαφορετικότητας.


















