Το πρόγραμμα με τίτλο “Συνεργασία στο νηπιαγωγείο” εντάσσεται στον κύκλο “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη”. Πιο συγκεκριμένα, ανήκει στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας με σκοπό ακριβώς την ανάπτυξη συνεργατικών δεξιοτήτων των παιδιών στο νηπιαγωγείο. Η συνεργασία προσεγγίζεται μέσα από ποικίλες δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες.
Στο πλαίσιο αυτών των δραστηριοτήτων τα παιδιά συμμετείχαν σε δραστηριότητες γνωριμίας και συγκρότησης της ομάδας, δημιούργησαν το συμβόλαιο της ομάδας τους καθορίζοντας τους κανόνες της τάξης και συνεργάστηκαν, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις διαφορετικών σεναρίων μέσα από οργανωμένες δραστηριότητες.
Παρατίθενται ενδεικτικά κάποια στιγμιότυπα από τις δράσεις.
Παιχνίδι γνωριμίας “Τυφλόμυγα”: Μέσω της αφής τα παιδιά κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τους συμμαθητές/-τριές τους.
Τα παιδιά χορεύουν δίχως αρχικά να αγγίζουν το ένα το άλλο. Απολαμβάνουν τη βόλτα τους μέσα σε ένα λιβάδι και ξαφνικά ένας από την παρέα παθαίνει κάτι. Τι πρέπει να κάνει η υπόλοιπη ομάδα; Καλούνται, λοιπόν, να αφήσουν τη διασκέδαση και να βοηθήσουν όποιον/-α κάθε φορά χρειάζεται βοήθεια.
Τα παιδιά παραλαμβάνουν βίντεο από συμμαθητές τους σε άλλο σχολείο (εδώ ο Τζίμης το τζιμάνι και η νεφέλη ήταν κούκλες) που παρουσίασαν στα παιδιά προβλήματα συνεργασίας και συμπεριφοράς στην τάξη τους και ζητούσαν προτάσεις από τα παιδιά για τις λύσεις που μπορούν να βρουν. Μέσα από συζήτηση στην ολομέλεια οι νηπιαγωγοί κατέγραψαν τις ιδέες των παιδιών. Ύστερα, εκείνα ζωγράφισαν τους κανόνες και τους έστειλαν στη Νεφέλη και τον Τζίμη, για να τους βοηθήσουν.
Παιχνίδι επικοινωνίας με μη λεκτικό τρόπο: Ένα παιδί κάθε φορά πρέπει να επικοινωνήσει μη λεκτικά με ένα άλλο και να ανταλλάξουν θέση πριν προλάβει το παιδί που είναι μέσα στον κύκλο να καθίσει στη θέση τους.
Μουσικοκινητική δραστηριότητα με παύσεις και ρυθμικά μοτίβα: Τα παιδιά επικοινωνούν με διαφορετικούς τρόπους μέσα από οδηγίες της νηπιαγωγού, αλλά και ελεύθερα. Ζωγραφίζουν στο τέλος τη συνεργασία (ανίχνευση ιδεών για την έννοια της συνεργασίας).
Δεξιότητες επικοινωνίας: Επικοινωνία εξωλεκτικά, με κινήσεις, ήχους, ήχους, εκφράσεις προσώπου, με γλώσσα ακαταλαβίστικη μέσω αυτοσχεδιασμών, μεταφορά μηνυμάτων μέσω σχεδίου και λεκτική επικοινωνία. Στιγμιότυπα από την “Επίσκεψη εξωγήινων”, όπου ένα παιδί είναι ο γήινος, ένα ο εξωγήινος και ένα ο μεταφραστής/-στρια.
Αξιολόγηση του εργαστηρίου από τα παιδιά