Οι πολίτες του αύριο

Το νηπιαγωγείο προάγει την ανάπτυξη ικανοτήτων οι οποίες βοηθούν τα παιδιά να ανταποκριθούν με κριτική  και δημιουργική στάση στις προκλήσεις του περιβάλλοντος. Εκπληρώνοντας την κοινωνικοπαιδαγωγική αποστολή του θέτει τις βάσεις για θεμελιώδεις αξίες που προωθούν  τα ανθρώπινα δικαιώματα, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ατομική και συλλογική υπευθυνότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, την τρέχουσα σχολική χρονιά τα νήπια του Σχολείου μας παρακολούθησαν στο Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Μικρό εργαστήρι Δημοκρατίας». Το πρόγραμμα στοχεύει στη γνωριμία και την εξοικείωση των μαθητών/τριών με τις αρχές και τις αξίες της Δημοκρατίας, τη λειτουργία του Κοινοβουλίου καθώς και στην ανάδειξη του ρόλου του πολίτη στο πλαίσιο του δημοκρατικού πολιτεύματος. Η εκπαιδευτική δράση ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής και ξενάγηση στους χώρους του Κοινοβουλίου.

Με τη συμμετοχή του Νηπιαγωγείου μας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα και άλλα παρόμοια προγράμματα, παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές μας να αναπτύξουν τις ικανότητες που απαιτούνται ώστε να καταστούν δημιουργικοί άνθρωποι και συνειδητοί πολίτες του αύριο.

Χωρίς τίτλο

Οι μαθητές του 1ου Νηπιαγωγείου επισκέπτονται τη Βουλή των Ελλήνων.

Χωρίς τίτλο

Οι μαθητές του 2ου Νηπιαγωγείου επισκέπτονται τη Βουλή των Ελλήνων.

                                                                  Ιωάννα Τενεκίδου

Προϊσταμένη 1ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2023-2024), 7ος Άξονας. Σχολείο & κοινότητα (Σχ. έτος 2023-2024), Εκπαιδευτικές δράσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Οι πολίτες του αύριο

ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ ΟΙ ΕΥΧΕΣ ΜΑΣ … ΣΑΝ ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ!

MAKE A WISH ΕΙΚΟΝΑ

Το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) είναι πολλά παραπάνω από μια ευχή. Χαρίζει ελπίδα, δύναμη και ζωή εκπληρώνοντας ευχές παιδιών με πολύ σοβαρές ασθένειες.

Τα παιδιά του 1ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε. με τις συμμετοχές τους (στις κατηγορίες: α) Δημιουργική Κατασκευή, β) Δημιουργική Γραφή – Δοκίμιο) στον Μαθητικό Δημιουργικό Διαγωνισμό-Αστέρι της Ευχής 2023-2024 ενίσχυσαν αυτό το σπουδαίο έργο.

Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν στηρίχθηκαν στη συνεργασία και την αλληλεπίδραση των μαθητών, έχοντας ως αφετηρία τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.  Με συλλογική προσπάθεια, γνωρίζοντας τις έννοιες της προσφοράς και του εθελοντισμού, δημιούργησαν με αγάπη τον «Αστερούλη» και το ποίημα «Κάνε μια ευχή».

CamScanner 2024 02 19 08.14 1          IMG 5438

Όλα ξεκίνησαν από τα αστέρια που έπεφταν μέρα μεσημέρι σε μια σχολική τάξη, στο παραμύθι «Η αγκαλιά που ψήλωνε» του Μάριου Μάζαρη. Με αφορμή την ιστορία της Αλίκης συζητήσαμε για τα διαφορετικά και ξεχωριστά χαρακτηριστικά που έχουμε, τα συναισθήματα που νιώθει κάποιος όταν τον κοροϊδεύουν και για τους τρόπους διαχείρισης μιας τέτοιας κατάστασης.

1     2

Πώς μια αγκαλιά κατάφερε να ψηλώσει την Αλίκη;

Οι σκέψεις και τα συναισθήματα των παιδιών αποτέλεσαν το έναυσμα για την ενασχόληση μας με το έργο του οργανισμού Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος). Οι μικροί μας μαθητές εκδήλωσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μαθαίνοντας παραδείγματα ευχών που έχουν πραγματοποιηθεί. Μάλιστα, εξέφρασαν τις ιδέες τους  για το τι θα μπορούσαν να κάνουν οι ίδιοι για να δώσουν χαρά στα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Στη συνέχεια, αφού είδαμε κάποιες από τις περσινές συμμετοχές σχολείων στον Μαθητικό Δημιουργικό Διαγωνισμό-Αστέρι-της-Ευχής, αποφασίσαμε να συμμετέχουμε σε δύο διαφορετικές κατηγορίες του. Το κίτρινο δωμάτιο στην κατηγορία Δημιουργική Κατασκευή και το κόκκινο δωμάτιο στη Δημιουργική Γραφή –Δοκίμιο.

«Γνωρίζοντας  την αξία του εθελοντισμού.»

4    35

 

Η ομάδα του 2ου τμήματος (κίτρινο δωμάτιο), έπειτα από συζητήσεις της ολομέλειας και ψηφοφορίες, αποφάσισε να φτιάξει ένα αγόρι με το όνομα «Αστερούλης» του οποίου το σώμα θα αποτελείται από αστέρια με ευχές.

6΄   7 1 1

8΄        9

Οι ευχές μας :

Να ζωγραφίζουν.

Να γίνουν γρήγορα καλά.

Να είναι καλά.

Να πάνε βόλτα.

Να πηγαίνουν βόλτες.

Να παίζουν παιχνίδια στο σπίτι τους.

Να πάνε στο πάρκο.

Να πάρουν μία βάρκα και να πάνε στη θάλασσα.

Να γίνουν πυροσβέστες.

Να γίνουν αστυνομικοί.

Να είναι χαρούμενοι.

Να έχουν φαγητό και νερό.

Να τρώνε παγωτά.

Να έχουν πολλά παιχνίδια.

Να έχουν σκυλάκι.

Να γίνουν γρήγορα, χαρούμενα τα παιδιά.

 

«Η δημιουργία των αστεριών.»

12 13 11

14 10 1 1 15

 

«Η ομαδοσυνεργατική αφίσα του Αστερούλη.»

16 1 17 18

19 1 20 21 22 23 24

25 26 27

28                29

 

Η ομάδα του 1ου τμήματος (κόκκινο δωματίο), μετά από συμβούλιο, αποφάσισε να γράψει ένα ποίημα και να σκορπίσει αμέτρητα χαμόγελα. Κάθε παιδί σκέφτηκε λέξεις που σχετίζονται με την αγάπη, τη χαρά, την υγεία, τον εθελοντισμό, την ευχή…

32

Ψηφοφορία για το ποίημα.

33

Με τη βοήθεια της μουσικής γεννιούνται οι ιδέες μας…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Έπειτα οι λέξεις έγιναν ζευγάρια με ομοιοκαταληξία. Σιγά σιγά μέσα από αυτά άρχισαν να ξεπηδούν οι φράσεις, που όλες μαζί ενώθηκαν σαν παζλ και μας έδωσαν το αποτέλεσμα του ποιήματος: «Κάνε μια ευχή».

34

Συζήτηση ιδεών, δημιουργία φράσεων και ομοιοκαταληξίας.

 

Το ποίημά μας: «Κάνε μια ευχή !»

Χάρισε ένα αστέρι,

κράτα μου το χέρι,

πρόσφερε βοήθεια,

δώσε αγάπη και ελπίδα στ’ αλήθεια!

 

Διώξε τον πόνο μακριά,

πάρε δύναμη, θάρρος και χαρά!

Ταξίδεψε με μια ευχή,

γέμισε αστερόσκονη όλη τη γη!

 

Τα όνειρα τα παιδικά

ζωντάνεψέ τα, κάν’ τα αληθινά.

Βάλε μαγεία,

μοίρασε ζωή και ευτυχία!

 

Ο αγώνας αυτός

ποτέ να μη σταματήσει

και όλες τις μάχες

να τις κερδίσει!

 

Όλος ο κόσμος να γεμίσει

χαμόγελα από παιδιά.

“MAKE A WISH” σημαίνει

τεράστια αγκαλιά!

 

«Καταγραφή, συναρμολόγηση και διακόσμηση του ποιήματος.»

36 37 38 39 40 41 43 44 45 46

 

Αποστείλαμε τις συμμετοχές μας στον μαθητικό διαγωνισμό και ευχηθήκαμε σε όλα τα παιδιά  ΧΑΜΟΓΕΛΑ , ΥΓΕΙΑ και ΕΥΤΥΧΙΑ !

47

Ο Αστερούλης είναι έτοιμος για να ταξιδέψει τις ευχές μας!

48

Θαυμάστε τη δημιουργία μας!

 

. . . και  η επιβράβευση μας !

  Έπαινος make a wish 1

 

Η προϊσταμένη και οι εκπαιδευτικοί

του 1ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.

 

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2023-2024), 3ος Άξονας. Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών (Σχ. έτος 2023-2024), 7ος Άξονας. Σχολείο & κοινότητα (Σχ. έτος 2023-2024), 9ος Άξονας. Συμμετοχή των εκπ/κών σε εθνικά – ευρωπαϊκά προγράμματα (Σχ. έτος 2023-2024), Εκπαιδευτικές δράσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ ΟΙ ΕΥΧΕΣ ΜΑΣ … ΣΑΝ ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ!

Σχέδιο Εργασίας – Project: «Τα κόκκαλά μας»

«Δασκάλα, κοίτα την ακτινογραφία που έφτιαξα! Είναι το πόδι σου!» Και κάπως έτσι, ξεκίνησε η συζήτηση για το ανθρώπινο σώμα και τον ανθρώπινο σκελετό. Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τη σχετική θεματική και είχαν μεγάλη περιέργεια να ανακαλύψουν τι κρύβεται κάτω απ’ το δέρμα μας. Παρατήρησαν πώς είναι ένας ανθρώπινος σκελετός (βλ. Εικ. 1) και εξέφρασαν τις απορίες τους. «Τι καινούριο θέλουμε να μάθουμε για τα κόκκαλα λοιπόν;»

1

Οι απορίες μας συγκεντρώθηκαν σε ένα ιστόγραμμα και απαντήθηκαν με τη βοήθεια του Διαδικτύου (βλ. Εικ.2). Τα παιδιά αναζήτησαν με λέξεις – κλειδιά πληροφορίες σχετικές με το θέμα και απήλαυσαν τις εικόνες και τους διάφορους σκελετούς στον διαδραστικό πίνακα (βλ. Εικ. 3).

 

2

3

Στη συνέχεια, τα παιδιά έφτιαξαν τον δικό τους ανθρώπινο σκελετό. Και το όνομα αυτού…. Μπέλλα! Αφού πρότειναν διάφορα ονόματα με ψηφοφορία κατέληξαν στο συγκεκριμένο. Ο σκελετός σχεδιάστηκε σε χαρτί του μέτρου και τα παιδιά συνέδεαν τα κομμάτια, γνωρίζοντας ταυτόχρονα και τα ονόματά τους (βλ. Εικ. 4). Η Μπέλλα έγινε πολύχρωμη και μας συντρόφευε για αρκετό καιρό μέσα στην τάξη.

 

4

Νομίζετε ότι τελειώσαμε; Με αφορμή την συζήτηση για τον ανθρώπινο σκελετό, τα παιδιά έβαλαν τα κόκκαλα στην καθημερινότητά τους στην τάξη. Παιχνίδια στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, ελεύθερες ζωγραφιές, επιτραπέζια παιχνίδια. Σχεδιάστηκαν επίσης οργανωμένες δραστηριότητες, όπως κατασκευή ακτινογραφίας τόσο με κηρομπογιά, όσο και με την τεχνική της μονοτυπίας (βλ. Εικ.6), κατασκευή κοκάλων από αλατοζύμη, παρατήρηση του θώρακα μέσω εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας (βλ. Εικ. 5).

 

 

5

6

 

Παρόλα αυτά, κάποιες απορίες μας δεν είχαν λυθεί ακόμη. Καλέσαμε λοιπόν, την κυρία Γλυκερία, τη μαμά της Αναστασίας που είναι γιατρός ακτινολόγος και γνωρίζει τα πάντα για τον ανθρώπινο σκελετό να μας βοηθήσει. Τι θα ρωτούσαμε όμως την ειδικό για τα κόκαλα; Τα παιδιά εξέφρασαν απορίες τους και έτσι προετοίμασαν και κατέγραψαν ερωτήσεις για τη συνέντευξη της κυρίας Γλυκερίας (βλ. Εικ. 7).

 

7

Με μεγάλη χαρά την υποδεχτήκαμε στο σχολείο μας και με ανυπομονησία τα παιδιά έκαναν τις ερωτήσεις τους (βλ. Εικ. 8). Η ακτινολόγος μας προσέφερε σημαντικές πληροφορίες για το ανθρώπινο σώμα και το καλύτερο μας το άφησε για το τέλος. Μαζί της έφερε ακτινογραφίες, τις οποίες τα παιδιά παρατήρησαν πάνω στο φωτεινό τραπέζι με μεγάλη έκπληξη! Και μια αποχαιρετιστήρια φωτογραφία για το τέλος! Το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίας αναπτύχθηκε βιωματικά και διαθεματικά, έτσι προσεγγίστηκαν ολιστικά όλες οι θεματικές ενότητες του Αναλυτικού Προγράμματος (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικές επιστήμες, Τέχνες, Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνία).

 

8

 

Εκπαιδευτικοί του 1ου Τμήματος του 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε. (Κόκκινο Δωμάτιο, Μονάδα 4)

Γεωργία Σερίφη, Ελένη Μηλιάκου

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2023-2024), 3ος Άξονας. Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών (Σχ. έτος 2023-2024), 5ος Άξονας. Σχέσεις σχολείου – οικογένειας (Σχ. έτος 2023-2024), Εκπαιδευτικές δράσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχέδιο Εργασίας – Project: «Τα κόκκαλά μας»

Σχέδιο Δράσης – Project: “Οι Δεινόσαυροι”

Όλα ξεκίνησαν από τη δράση «Παρουσιάζω την οικογένεια μου και το αγαπημένο μου παιχνίδι», η οποία πραγματοποιείται στην αρχή της χρονιάς στο πλαίσιο της προσαρμογής και γνωριμίας των μαθητών με την ομάδα. Ο Κωνσταντίνος έφερε στην ομάδα έναν από τους αγαπημένους του δεινόσαυρους και ένα περιοδικό στο οποίο υπήρχαν σχετικές πληροφορίες. Παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά είχαν πολλές ερωτήσεις και έτσι τα ρωτήσαμε αν θα ήθελαν να ασχοληθούμε με αυτή τη θεματική. Η απάντηση ήταν τεράστιο ένα τεράστιο «ΝΑΙ». Τι όμως γνωρίζουμε για τους δεινόσαυρους; Στη διάρκεια της συζήτησης το κάθε παιδί μετέφερε στην ομάδα τα όσα ήδη γνώριζε με αποτέλεσμα να λυθούν απορίες αλλά και να δημιουργηθούν νέες. Έτσι κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης δράσης τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να φέρνουν από το σπίτι τους οποιοδήποτε αντικείμενο είχε σχέση με το θέμα π.χ. δεινόσαυρους κουκλάκια, παζλ, βιβλία κ.α.

Εικόνα 1: Παρουσίαση τρικερατωψ και ταύτιση με τη φωτογραφία

Εικόνα 1: Παρουσίαση τρικεράτοπα και ταύτιση με τη φωτογραφία

Εικόνα 2: Παρουσίαση και ανάγνωση βιβλίων στην ομάδα

Εικόνα 2: Παρουσίαση και ανάγνωση βιβλίων στην ομάδα

Οι απορίες των παιδιών γίνονταν όλο και περισσότερες κι έτσι αποφασίσαμε να τις συγκεντρώσουμε όλες και σιγά – σιγά και να προσπαθήσουμε να τις απαντήσουμε μέσω του διαδικτύου κάνοντας χρήση εκπαιδευτικών βίντεο, εικόνων και πληροφοριών αλλά και με ανάγνωση σχετικών βιβλίων. Διαβάσαμε βιβλία για αρκετούς από τους δεινόσαυρους ( τυραννόσαυρο, σπινόσαυρο, τρικεράτοπα, αγκυλόσαυρο, διπλόδοκο). Μάθαμε πως μόνο η ουρά του αγκυλόσαυρου ζύγιζε 30 κιλά. Αυτή η πληροφορία στάθηκε αφορμή για να μπούμε στη διαδικασία να ζυγιστούμε και να κάνουμε συγκρίσεις με το δικό μας βάρος.

Εικόνα 3: Καταγραφή ερωτήσεων των παιδιών

Εικόνα 3: Καταγραφή ερωτήσεων των παιδιών

Εικόνα 4: Τα παιδιά παρακολουθούν εκπαιδευτικό βίντεο για τα είδη των δεινοσαύρων.

Εικόνα 4: Τα παιδιά παρακολουθούν εκπαιδευτικό βίντεο για τα είδη των δεινοσαύρων.

Εικόνα 5:

Εικόνα 5: Οι μαθητές χρησιμοποιούν τον υπολογιστή και αναζητούν στο διαδύκτιο πληροφορίες για τους δεινόσαυρους που τους ενδιαφέρουν.

Εικόνα 6: Τα παιδιά ένα ένα ζυγίστηκαν κατέγραψαν στο χαρτί το όνομα και το βάρος τους και τελικά ο πίνακας ολοκληρώθηκε.

Εικόνα 6: Τα παιδιά ένα ένα ζυγίστηκαν κατέγραψαν στο χαρτί το όνομα και το βάρος τους και τελικά ο πίνακας ολοκληρώθηκε.

Το αμείωτο και συνεχές ενδιαφέρον των παιδιών μας ώθησε στην οργάνωση επίσκεψης στο μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να δουν από κοντά και να παρατηρήσουν απολιθώματα δεινοσαύρων εκατομμυρίων ετών, αλλά και ολόκληρους σκελετούς παίρνοντας απαντήσεις έτσι σε αρκετά από τα ερωτήματα και απορίες που είχαν προκύψει. Προτού επισκεφθούμε το μουσείο κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ομάδα, είχε προκύψει ενδιαφέρον για το «τι είναι παλαιοντολόγος και με τι ασχολείται».  Αφού όλα τα παιδιά εξέφρασαν τη γνώμη τους, εξηγήσαμε στην ομάδα τι μπορεί να κάνει ένας παλαιοντολόγος κι αποφασίσαμε να κάνουμε τη δίκη μας ανασκαφή.

Εικόνα 7: Επίσκεψη στο μουσείο παλαιοντολογίας και γεωλογίας.

Εικόνα 7: Επίσκεψη στο Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Ε.Κ.Π.Α.

Τα παιδιά έπρεπε να χωριστούν σε ομάδες των τριών. Το κάθε παιδί με τη σειρά του έπρεπε να σκάψει με το καλέμι και το σφυρί, να ξεσκονίσει με το πινέλο, να σημειώσει την πορεία και τα ευρήματα της ανασκαφής. Έτσι τα παιδιά συνεργάστηκαν και κατάφεραν να «βρουν» τα κόκαλα του τρικεράτοπα και σταδιακά να συναρμολογήσουν τον σκελετό σαν μικροί παλαιοντολόγοι. Μετά την επίσκεψη στο μουσείο η ομάδα έδειξε τεράστιο ενδιαφέρον για τους σκελετούς των δεινοσαύρων. Για αυτό τον λόγο, ψάξαμε όλοι μαζί σκελετούς από δεινόσαυρους οι οποίοι είχαν ενδιαφέρον για τα παιδιά. Έτσι, είχαν την ευκαιρία να τους παρατηρήσουν και ελεύθερα να φτιάξουν τους δικούς τους.

Εικόνα 8: Η ομάδα ανασκαφής εν δράση.

Εικόνα 8: Η ομάδα ανασκαφής εν δράση.

Τις επόμενες μέρες και αφού το ενδιαφέρον για τους σκελετούς των δεινοσαύρων ήταν ακόμα έντονο, θέσαμε το ερώτημα στην ολομέλεια αν θα ήθελαν να δημιουργήσουν έναν τεράστιο σκελετό. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ιδέα και αμέσως η ψηφοφορία ξεκίνησε. Η ομάδα με 11 ψήφους αποφάσισε πως θα σχεδιάσει τον σκελετό του πτερανόδοντα. Αφού παρατήρησαν φωτογραφίες και εικόνες από βιβλία ξεκίνησαν να σχεδιάζουν τον τεράστιο σκελετό.

Εικόνα 9: Τα παιδιά σχεδιάζουν το σκελετό του Πτερανόδοντα, ύστερα από ψηφοφορία.

Εικόνα 9: Τα παιδιά σχεδιάζουν το σκελετό του Πτερανόδοντα, ύστερα από ψηφοφορία.

Εικόνα 10: Ελεύθερο σχέδιο και δημιουργία σκελετού γιγαντόσαυρου.

Εικόνα 10: Ελεύθερο σχέδιο και δημιουργία σκελετού γιγαντόσαυρου.

Την ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ήρθε να δώσει η 3D προβολή των δεινοσαύρων στο σχολείο μας. Τα παιδιά με τη χρήση της εφαρμογής των tablet του σχολείου επέλεγαν ποιον δεινόσαυρο ήθελαν να εμφανίσουν αλλά και σε ποιο σημείο του σχολείο π.χ. στη τάξη, στον κοινόχρηστο ή στην αυλή. Έτσι, συγκεντρώθηκε υλικό από φωτογραφίες που είχαν βγάλει τα παιδιά μέσω της εφαρμογής και δημιουργήθηκε ένα βίντεο στην ηλεκτρονική μας τάξη (padlet). Με αυτόν τον τρόπο αποχαιρετήσαμε τους αγαπημένους μας δεινόσαυρους.

Εικόνα 11: 3D Προβολή των δεινόσαυρων στους χώρους του σχολείου μας.

Εικόνα 11: 3D Προβολή των δεινόσαυρων στους χώρους του σχολείου μας.

Οι δεινόσαυροι στάθηκαν αφορμή για παρά πολλές δραστηριότητες και κατασκευές, καθώς τα παιδιά έφερναν συνεχώς σχετικό υλικό από το σπίτι τους γεμίζοντας το καλάθι «της γωνίας» με τους δεινόσαυρους. Δημιούργησαν, έτσι, πολλές ευκαιρίες για ατελείωτο συμβολικό παιχνίδι.

Εικόνα 12: Ελεύθερες και οργανωμένες δραστηριότητες βασισμένες στο πολυαγαπημένο θέμα μας οι δεινόσαυροι...

Εικόνα 12: Ελεύθερες και οργανωμένες δραστηριότητες βασισμένες στο πολυαγαπημένο θέμα μας οι δεινόσαυροι.

Εκπαιδευτικοί του 3ου τμήματος του 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε (Μπλε δωμάτιο, Μονάδα 4)

Μακρή Δήμητρα, Γκατζώνα Κυριακή

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2023-2024), 3ος Άξονας. Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών (Σχ. έτος 2023-2024), 5ος Άξονας. Σχέσεις σχολείου – οικογένειας (Σχ. έτος 2023-2024), Εκπαιδευτικές δράσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχέδιο Δράσης – Project: “Οι Δεινόσαυροι”

Σχέδιο εργασίας – Project: «Τα Ηφαίστεια»

Μια απλή αφορμή αρκεί για να ξεκινήσει η «περιπέτεια στη γνώση». Για την ομάδα μας η αφορμή αυτή δόθηκε μια μέρα  όταν η εκπαιδευτικός της τάξης από το προσωπικό της αρχείο ανέσυρε ένα βιβλίο που μιλά για τα Ηφαίστεια. Μόλις το βιβλίο παρουσιάστηκε στην ομάδα, ο Νικόλας ξεκίνησε να μοιράζεται τις υπάρχουσες γνώσεις του γύρω από τα ηφαίστεια, προκαλώντας το ενδιαφέρον των περισσότερων μαθητών. Ήταν ξεκάθαρο πως ένα νέο σχέδιο εργασίας ξεκινούσε…

Οι συζητήσεις γύρω από τα ηφαίστεια συνεχίζονταν. Ο ενθουσιασμός και η περιέργειά μας ήταν τόσο μεγάλη γύρω από την έκρηξη ενός ηφαιστείου, ώστε να αναζητήσουμε στο youtube βίντεο που έχουν καταγράψει ηφαιστειακές εκρήξεις.  Μετά από την προβολή των βίντεο αναρωτιόμασταν πως μπορούμε να δημιουργήσουμε και εμείς  μια έκρηξη, έτσι  οι εκπαιδευτικοί πρότειναν να πραγματοποιήσουμε ένα πείραμα με μίξεις υλικών που μπορούν να δημιουργήσουν την αίσθηση της έκρηξης (βλ. εικ.1).

ηφαιστειακη εκριξη κολλαζΕικόνα 1. Πείραμα με μίξη υλικών – έκρηξη ηφαιστείου

Την επόμενη ημέρα τα υλικά παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια της τάξης,  όπου τα παρατηρήσαμε, τα επεξεργαστήκαμε και τα καταγράψαμε, μαζί με τα βήματα του πειράματος  σε χαρτί του μέτρου. Λίγες μέρες μετά ο Νικόλας έφερε στο σχολείο τον «‘Άτλαντα των Ηφαιστείων»  (βιβλίο) τον οποίο παρουσίασε στην ολομέλεια της τάξης μαζί με την βοήθεια των εκπαιδευτικών και ξεκίνησε η έρευνα μας πάνω στα ηφαίστεια.

Ο ενθουσιασμός ήταν πολύ μεγάλος και τα παιδιά ήθελαν να το επαναλάβουμε ξανά και ξανά. Έτσι μια αισθητηριακή δραστηριότητα έλαβε χώρα τις επόμενες μέρες στην τάξη μας,  που στόχο είχε την ηφαιστειακή έκρηξη  αλλά αυτή την φορά με καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Τα παιδιά δημιούργησαν εικαστικά ηφαίστεια με τις μπογιές σπρώχνοντας τα χρώματα στο χαρτί τους  μέσα από ζελατίνες, δημιουργώντας έτσι την ηφαιστειακή έκρηξη( βλ. εικ. 2).

teliko

Εικόνα 2. Αισθητηριακή δραστηριότητα “Ηφαιστειακή έκρηξη”

Στην επόμενη ολομέλεια της τάξης, τα παιδιά πρότειναν να δημιουργήσουμε ένα δικό μας ηφαίστειο. Αφού επεξεργαστήκαμε τις ιδέες,  η ομάδα ψήφισε να γίνει με ανακυκλώσιμα υλικά σε  μορφή μακέτας  και να χρησιμοποιηθεί σαν γωνιά για παιχνίδι στην τάξη.

Πώς όμως θα γινόταν αυτό; Επειδή το σύνθημα της ομάδας  μας είναι «ένας για όλους και όλοι για έναν» αποφασίσαμε να γράψουμε γράμμα στους γονείς στον υπολογιστή μας για το τι θα χρειαστούμε (βλ. εικ. 3,4) αφού πρώτα χωριστήκαμε σε ομάδες για το τι θα φέρει η κάθε ομάδα ώστε να δημιουργηθεί η γωνιά μας!

φφηφ Εικόνα 3.Γράμμα στον υπολογιστή από τα παιδιά

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 03 20 195256Εικόνα 4. Το γράμμα που στείλαμε στους γονείς

Τα παιδιά και οι γονείς ανταποκρίθηκαν ταχύτατα για την συλλογή υλικών και πληροφοριών. Μέσα σε λίγες μόνο μέρες ξεκίνησε η δημιουργία της γωνιάς, η  κατασκευή της μακέτας και η δημιουργία του ερευνητικού μας κέντρου στην τάξη με τη συμβολή όλων των μαθητών (βλ.εικ.5).

collage σταδιαΕικόνα 5. Χωρισμός ομάδων και έναρξη κατασκευής της γωνιάς του ηφαιστείου.

Η κατασκευή της μακέτας ολοκληρώθηκε με την δημιουργία της λάβας που φτιάξαμε με την  τεχνική χρήσης αφρού ξυρίσματος με κόλλα και μπογιές που έδωσε  τρισδιάστατη μορφή στην λάβα μας (βλ. εικ. 6). Μόλις το ηφαίστειο μας, στέγνωσε τοποθετήσαμε τις μινιατούρες δεινοσαύρων που έφεραν τα παιδιά και η γωνιά μας εγκαινιάστηκε για παιχνίδι (βλ. εικ. 7), αφού προηγουμένως αποφασίσαμε στο συμβούλιο της τάξης πως θα παίζουν έως δυο παιδιά κάθε φορά.

λαβαΕικόνα 6. Η λάβα και η ηφαιστειακή έκρηξη.

παιχνιδι στη μακετα κ στην αυλη 1

Εικόνα 7. Ηφαίστεια στην αμμοδόχο / Παιχνίδι στη μακέτα.

Η ενασχόλησή μας με τα ηφαίστεια εμπλούτισε τις γνώσεις μας γύρω από τα φυσικά φαινόμενα, μάθαμε ορολογίες, πειραματιστήκαμε με νέες τεχνικές στις τέχνες, μοιραστήκαμε πληροφορίες  και δημιουργήσαμε ένα σύγχρονο ερευνητικό κέντρο στην τάξη μας στους περισσότερους γνωστικούς τομείς ανάπτυξης (γλώσσα, μαθηματικά, τέχνες, τεχνολογία, φυσικές επιστήμες κ.α)   Τέλος, η επιτυχία αυτού του σχεδίου εργασίας επισφραγίστηκε από την θετική αξιολόγηση των παιδιών, που ψήφισαν τι τους άρεσε πιο πολύ από όσα έγιναν όλο αυτό το διάστημα.

Για αυτό μας το επίτευγμα θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλους τους γονείς για την συνεργασία τους και την άμεση ανταπόκρισή τους!

 

Οι εκπαιδευτικοί του 2ου τμήματος του 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε (Κίτρινο Δωμάτιο – Μονάδα 4)

Κατερίνα Παπακωνσταντίνου & Ζωή Χάρου

 

 

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2023-2024), 5ος Άξονας. Σχέσεις σχολείου – οικογένειας (Σχ. έτος 2023-2024), Εκπαιδευτικές δράσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχέδιο εργασίας – Project: «Τα Ηφαίστεια»