Από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Μαθαίνουμε, Νιώθουμε, Εξερευνούμε!

Στο πλαίσιο της προετοιμασίας των νηπίων για τη μετάβασή τους στο Δημοτικό σχολείο, υλοποιήσαμε μια σειρά από δραστηριότητες που είχαν στόχο την υποστήριξή τους σε αυτό το σημαντικό τους βήμα. Για την οργάνωση και την καθοδήγηση των δράσεών μας αξιοποιήσαμε τον γραφικό οργανωτή KWLH (Know – Want to know – Learned – How I learned).

Ξεκινήσαμε με έναν καταιγισμό ιδεών, όπου τα παιδιά μοιράστηκαν ό,τι ήδη γνωρίζουν για το Δημοτικό σχολείο. Οι ιδέες τους καταγράφηκαν σε ένα μεγάλο χαρτόνι, ώστε να αποτυπωθούν συλλογικά οι αρχικές τους γνώσεις.

Diafaneia1

Στη συνέχεια, κάθε παιδί ζωγράφισε το συναίσθημα που νιώθει αυτή τη στιγμή για τη μετάβασή του στο νέο σχολικό περιβάλλον και όπως φαντάζεται το καινούριο του σχολείο, αναδεικνύοντας τις προσδοκίες και τη φαντασία του.

Diafaneia2

Ακολούθως, περάσαμε στο στάδιο “Τι θέλουμε να μάθουμε;”, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριές μας διατύπωσαν τις απορίες και τα ερωτήματά τους σχετικά με το Δημοτικό σχολείο.

Diafaneia3

Οι προβληματισμοί τους αποτέλεσαν αφορμή για διερεύνηση στο διαδίκτυο, προκειμένου να βρούμε απαντήσεις και πληροφορίες. Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο, τα οποία παρουσίαζαν πληροφορίες σε σχέση με το Δημοτικό, ενώ έδιναν έμφαση και στα συναισθήματα των παιδιών που βρίσκονται στο στάδιο της μετάβασης. Είδαμε φωτογραφίες από εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους διαφόρων Δημοτικών σχολείων, ενώ παράλληλα τις συγκρίναμε με αντίστοιχες φωτογραφίες από το Νηπιαγωγείο μας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές, τις οποίες συζητήσαμε στην ολομέλεια. Επιπρόσθετα, ήρθαμε σε μια πρώτη επαφή με τα σχολικά εγχειρίδια της Α’ τάξης Δημοτικού, ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον των μαθητών-τριών μας.

Diafaneia4Diafaneia5

Κατόπιν, προχωρήσαμε στα επόμενα στάδια του οργανωτή KWLH: “Τι μάθαμε;” και “Πώς το μάθαμε;”. Τα παιδιά μοιράστηκαν όσα καινούργια έμαθαν μέσα από τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν και πως απέκτησαν αυτές τις γνώσεις (μέσα από συζητήσεις, βίντεο, συγκρίσεις, έρευνα κ.ά.).

Diafaneia6

Στο τέλος της δράσης, κάθε παιδί είχε την ευκαιρία να αποτυπώσει εικαστικά αυτό που θα θυμάται περισσότερο από το Νηπιαγωγείο. Οι δημιουργίες τους ήταν γεμάτες χρώμα, συναίσθημα και προσωπικές εμπειρίες, προσφέροντας έναν όμορφο και συγκινητικό επίλογο σε αυτή τη σημαντική εκπαιδευτική πορεία.

Diafaneia7

Μέσα από αυτή τη διαδρομή, δώσαμε στα παιδιά τον χώρο και τον χρόνο να εκφράσουν συναισθήματα, απορίες και σκέψεις, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη συναισθηματική τους ενδυνάμωση και στην ομαλή τους προσαρμογή στο νέο τους σχολικό περιβάλλον.

Πέρα όμως από το παιδαγωγικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στις τάξεις, προγραμματίστηκε και δια ζώσης συνάντηση με τους γονείς των παιδιών που πρόκειται να φοιτήσουν στο Δημοτικό. Στη συνάντηση αυτή κλήθηκαν ως ομιλήτριες ψυχολόγος του Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε. και δασκάλα του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Χαλανδρίου.

Ο σκοπός αυτής της ομιλίας είναι να αναδειχθεί ο σημαντικός ρόλος των γονέων στη διαδικασία της μετάβασης, καθώς και να συζητηθούν τρόποι με τους οποίους μπορούν να διευκολύνουν την προσαρμογή των παιδιών τους στο νέο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, μέσα από τον διάλογο και την ανταλλαγή εμπειριών, οι γονείς να μπορούν να στηρίξουν με θετικό και ενθαρρυντικό τρόπο αυτό το σημαντικό βήμα των παιδιών τους, με πρακτικά εργαλεία και παιδαγωγικές προσεγγίσεις.

IMG 5591

Ομιλία για γονείς: “Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ο ρόλος του γονέα”

Οι προϊστάμενες και οι εκπαιδευτικοί

του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2024-2025), 2ος Άξονας. Σχολική διαρροή – φοίτηση (Σχ. έτος 2024-2025), 3ος Άξονας. Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών (Σχ. έτος 2024-2025), 4ος Άξονας. Σχέσεις μεταξύ μαθητών – εκπ/κών (Σχ. έτος 2024-2025), 5ος Άξονας. Σχέσεις σχολείου – οικογένειας (Σχ. έτος 2024-2025), 6ος Άξονας. Ηγεσία – Οργάνωση & διοίκηση (Σχ. έτος 2024-2025), 7ος Άξονας. Σχολείο & κοινότητα (Σχ. έτος 2024-2025), Εκπαιδευτικές δράσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.