Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», και συγκεκριμένα της υποθεματικής «Ανθρώπινα Δικαιώματα», υλοποιήθηκε το εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική . . . είναι απλώς μοναδική», βασισμένο στη διδακτική μεθοδολογία των 5Ε (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate).
1η φάση: Εξοικείωση (Engage)
Η προσέγγιση του θέματος ξεκίνησε με τη ρουτίνα σκέψης “Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι (See – Think – Wonder)”, με στόχο τη διερεύνηση των προϋπαρχουσών γνώσεων, ιδεών και αντιλήψεων των παιδιών για την έννοια της οικογένειας. Οι σκέψεις τους αποτυπώθηκαν με τη χρήση γραφικού οργανωτή, δημιουργώντας μια πρώτη κοινή βάση κατανόησης.
2η φάση: Επισκόπηση (Explore)
Τα παιδιά αναζήτησαν και επεξεργάστηκαν πληροφορίες σχετικά με διαφορετικούς τύπους οικογενειών. Με τη βοήθεια των γονιών τους, κατασκεύασαν χειροτεχνίες με οικογενειακές φωτογραφίες, τις οποίες παρουσίασαν στην ολομέλεια. Αυτή η δραστηριότητα αποτέλεσε αφορμή για συζήτηση γύρω από τις ομοιότητες και τις διαφορές στις οικογένειες των παιδιών και ανέδειξε τη μοναδικότητα κάθε οικογένειας.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τρίτης Ηλικίας (1η Οκτωβρίου), μιλήσαμε για τη διευρυμένη οικογένεια και τον σημαντικό ρόλο των παππούδων και γιαγιάδων. Παράλληλα, γνωρίσαμε τη μονογονεϊκή οικογένεια μέσα από την ιστορία δύο “επισκεπτών” στην τάξη, της κυρίας Ειρήνης και της κόρης της Σιμόν (κούκλες). Τέλος, ένα δώρο από το Διοικητικό Συμβούλιο του Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε., αγορασμένο από το “Χαμόγελο του Παιδιού”, έγινε η αφορμή για να προσεγγίσουμε την θετή οικογένεια, δίνοντας έμφαση στην αγάπη και τη φροντίδα που μπορεί να δέχεται ένα παιδί, ανεξάρτητα από τη βιολογική συγγένεια.
Συζητήσαμε για κάθε τύπο οικογένειας και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας μέσα από παραμύθια και ιστορίες. Προβληματιστήκαμε σχετικά με πιθανά ζητήματα ή δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει η κάθε διαφορετική οικογένεια και συνεργαστήκαμε σε μικρές ομάδες, αναζητώντας τρόπους επίλυσης αυτών.

Ζωγραφίζοντας συνεργατικά τη λύση που σκεφτήκαμε, για μια πιθανή δυσκολία που αντιμετωπίζει μια μονογονεϊκή οικογένεια.

Ζωγραφίζοντας συνεργατικά τη λύση που σκεφτήκαμε, για μια πιθανή δυσκολία που αντιμετωπίζει μια πυρηνική οικογένεια.
3η φάση: Επεξήγηση (Explain)
Οι ομάδες παρουσίασαν στην ολομέλεια τα ομαδοσυνεργατικά τους έργα, με τις λύσεις των προβλημάτων που επεξεργάστηκαν, χρησιμοποιώντας γνώσεις και δεξιότητες που κατέκτησαν μέσα από τη διερεύνηση, την παρατήρηση και τη συνεργασία.
4η φάση: Εμπλουτισμός (Elaborate)
Εμβαθύνοντας στο θέμα, κάθε παιδί επέλεξε έναν τύπο οικογένειας και τον απέδωσε εικαστικά, αποτυπώνοντας μια οικογενειακή στιγμή. Η δραστηριότητα ενίσχυσε τη δημιουργικότητα, την ενσυναίσθηση . Τα έργα αποτέλεσαν μια πολύτιμη ευκαιρία να δούμε μέσα από τα μάτια των παιδιών πώς αντιλαμβάνονται τη δομή και τη λειτουργία διαφόρων οικογενειών.
5η φάση: Αξιολόγηση (Evaluate)
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την αξιοποίηση δύο ερωτήσεων του γραφικού οργανωτή K-W-L-H.
- “Τι έμαθα;” (Learned)
- “Πώς το έμαθα;” (How I learned)
Η αυτοαξιολόγηση αυτή ενίσχυσε τη μεταγνωστική τους επίγνωση και τα βοήθησε να αναγνωρίσουν τη διαδικασία της μάθησης, τα εργαλεία που χρησιμοποίησαν και τα συναισθήματα που βίωσαν.
Η προϊσταμένη και οι εκπαιδευτικοί του 1ου Νηπαιγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Έλενα Τάσσου, Δέσποινα Λαγουδάκη, Αγγελική Κρεούζη, Κατερίνα Βούλγαρη


















