Μια απλή αφορμή αρκεί για να ξεκινήσει η «περιπέτεια στη γνώση». Για την ομάδα μας η αφορμή αυτή δόθηκε μια μέρα όταν η εκπαιδευτικός της τάξης από το προσωπικό της αρχείο ανέσυρε ένα βιβλίο που μιλά για τα Ηφαίστεια. Μόλις το βιβλίο παρουσιάστηκε στην ομάδα, ο Νικόλας ξεκίνησε να μοιράζεται τις υπάρχουσες γνώσεις του γύρω από τα ηφαίστεια, προκαλώντας το ενδιαφέρον των περισσότερων μαθητών. Ήταν ξεκάθαρο πως ένα νέο σχέδιο εργασίας ξεκινούσε…
Οι συζητήσεις γύρω από τα ηφαίστεια συνεχίζονταν. Ο ενθουσιασμός και η περιέργειά μας ήταν τόσο μεγάλη γύρω από την έκρηξη ενός ηφαιστείου, ώστε να αναζητήσουμε στο youtube βίντεο που έχουν καταγράψει ηφαιστειακές εκρήξεις. Μετά από την προβολή των βίντεο αναρωτιόμασταν πως μπορούμε να δημιουργήσουμε και εμείς μια έκρηξη, έτσι οι εκπαιδευτικοί πρότειναν να πραγματοποιήσουμε ένα πείραμα με μίξεις υλικών που μπορούν να δημιουργήσουν την αίσθηση της έκρηξης (βλ. εικ.1).
Εικόνα 1. Πείραμα με μίξη υλικών – έκρηξη ηφαιστείου
Την επόμενη ημέρα τα υλικά παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια της τάξης, όπου τα παρατηρήσαμε, τα επεξεργαστήκαμε και τα καταγράψαμε, μαζί με τα βήματα του πειράματος σε χαρτί του μέτρου. Λίγες μέρες μετά ο Νικόλας έφερε στο σχολείο τον «‘Άτλαντα των Ηφαιστείων» (βιβλίο) τον οποίο παρουσίασε στην ολομέλεια της τάξης μαζί με την βοήθεια των εκπαιδευτικών και ξεκίνησε η έρευνα μας πάνω στα ηφαίστεια.
Ο ενθουσιασμός ήταν πολύ μεγάλος και τα παιδιά ήθελαν να το επαναλάβουμε ξανά και ξανά. Έτσι μια αισθητηριακή δραστηριότητα έλαβε χώρα τις επόμενες μέρες στην τάξη μας, που στόχο είχε την ηφαιστειακή έκρηξη αλλά αυτή την φορά με καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Τα παιδιά δημιούργησαν εικαστικά ηφαίστεια με τις μπογιές σπρώχνοντας τα χρώματα στο χαρτί τους μέσα από ζελατίνες, δημιουργώντας έτσι την ηφαιστειακή έκρηξη( βλ. εικ. 2).
Εικόνα 2. Αισθητηριακή δραστηριότητα “Ηφαιστειακή έκρηξη”
Στην επόμενη ολομέλεια της τάξης, τα παιδιά πρότειναν να δημιουργήσουμε ένα δικό μας ηφαίστειο. Αφού επεξεργαστήκαμε τις ιδέες, η ομάδα ψήφισε να γίνει με ανακυκλώσιμα υλικά σε μορφή μακέτας και να χρησιμοποιηθεί σαν γωνιά για παιχνίδι στην τάξη.
Πώς όμως θα γινόταν αυτό; Επειδή το σύνθημα της ομάδας μας είναι «ένας για όλους και όλοι για έναν» αποφασίσαμε να γράψουμε γράμμα στους γονείς στον υπολογιστή μας για το τι θα χρειαστούμε (βλ. εικ. 3,4) αφού πρώτα χωριστήκαμε σε ομάδες για το τι θα φέρει η κάθε ομάδα ώστε να δημιουργηθεί η γωνιά μας!
 Εικόνα 3.Γράμμα στον υπολογιστή από τα παιδιά
Εικόνα 4. Το γράμμα που στείλαμε στους γονείς
Τα παιδιά και οι γονείς ανταποκρίθηκαν ταχύτατα για την συλλογή υλικών και πληροφοριών. Μέσα σε λίγες μόνο μέρες ξεκίνησε η δημιουργία της γωνιάς, η κατασκευή της μακέτας και η δημιουργία του ερευνητικού μας κέντρου στην τάξη με τη συμβολή όλων των μαθητών (βλ.εικ.5).
Εικόνα 5. Χωρισμός ομάδων και έναρξη κατασκευής της γωνιάς του ηφαιστείου.
Η κατασκευή της μακέτας ολοκληρώθηκε με την δημιουργία της λάβας που φτιάξαμε με την τεχνική χρήσης αφρού ξυρίσματος με κόλλα και μπογιές που έδωσε τρισδιάστατη μορφή στην λάβα μας (βλ. εικ. 6). Μόλις το ηφαίστειο μας, στέγνωσε τοποθετήσαμε τις μινιατούρες δεινοσαύρων που έφεραν τα παιδιά και η γωνιά μας εγκαινιάστηκε για παιχνίδι (βλ. εικ. 7), αφού προηγουμένως αποφασίσαμε στο συμβούλιο της τάξης πως θα παίζουν έως δυο παιδιά κάθε φορά.
Εικόνα 6. Η λάβα και η ηφαιστειακή έκρηξη.
Εικόνα 7. Ηφαίστεια στην αμμοδόχο / Παιχνίδι στη μακέτα.
Η ενασχόλησή μας με τα ηφαίστεια εμπλούτισε τις γνώσεις μας γύρω από τα φυσικά φαινόμενα, μάθαμε ορολογίες, πειραματιστήκαμε με νέες τεχνικές στις τέχνες, μοιραστήκαμε πληροφορίες και δημιουργήσαμε ένα σύγχρονο ερευνητικό κέντρο στην τάξη μας στους περισσότερους γνωστικούς τομείς ανάπτυξης (γλώσσα, μαθηματικά, τέχνες, τεχνολογία, φυσικές επιστήμες κ.α) Τέλος, η επιτυχία αυτού του σχεδίου εργασίας επισφραγίστηκε από την θετική αξιολόγηση των παιδιών, που ψήφισαν τι τους άρεσε πιο πολύ από όσα έγιναν όλο αυτό το διάστημα.
Για αυτό μας το επίτευγμα θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλους τους γονείς για την συνεργασία τους και την άμεση ανταπόκρισή τους!
Οι εκπαιδευτικοί του 2ου τμήματος του 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε (Κίτρινο Δωμάτιο – Μονάδα 4)
Κατερίνα Παπακωνσταντίνου & Ζωή Χάρου
					    




