Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στο Νηπιαγωγείο

Προετοιμάζοντας τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας και να αποκωδικοποιήσουν τον κόσμο γύρω τους, η επικοινωνία έχει σημαντική θέση στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Λαμβάνοντας υπόψη τις σημαντικές αλλαγές στους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι παράγουν και μεταδίδουν νοήματα στη σύγχρονη κοινωνία, στοχεύουμε στη διαμόρφωση μαθησιακoύ περιβάλλοντος που  καθιστά τα παιδιά ψηφιακά εγγράμματα.

Η χρήση των ΤΠΕ στο Νηπιαγωγείο αξιοποιεί την προστιθέμενη αξία των τεχνολογικών εργαλείων. Με την κατάλληλη υποστήριξη των εκπαιδευτικών επιδιώκεται η σταδιακή εξοικείωση των παιδιών με τις ΤΠΕ, κατά την οποία τα παιδιά παίζουν, εκφράζονται και μαθαίνουν χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία. Ταυτόχρονα, αναγνωρίζουν και εφαρμόζουν τις ορθές χρήσεις των ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή (Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, 2022).

Στο πλαίσιο αυτό, το Νηπιαγωγείο μας εμπλουτίστηκε με τα παρακάτω ψηφιακά εργαλεία:

    • Υπολογιστές στους κοινόχρηστους χώρους των Νηπιαγωγείων για χρήση από τα παιδιά.

Τα παιδιά εξερευνούν συμβολικές αναπαραστάσεις και αναπτύσσουν έννοιες γραμματισμού με:

Εικόνα 1: Χρήση του προγράμματος word

Εικόνα 1: Χρήση του προγράμματος word

      • τη χρήση του προγράμματος word για να γράψουν μια πρόσκληση ή ένα γράμμα στους γονείς και να τα εκτυπώσουν (βλ. Εικόνα 1)
      • με τη χρήση των μικροφώνων headsets τα παιδιά ηχογραφούν τη φωνή τους προσθέτοντάς την μέσα στις δικές τους ψηφιακές δημιουργίες.
      • τη χρήση των  ανοικτού τύπου λογισμικών  google maps και google earth μέσω των οποίων εντοπίζουν στο Google Earth συγκεκριμένα σημεία στη γειτονιά τους και εξερευνούν νέες διαδρομές.

        Εικόνα 2: Σκάκι

        Εικόνα 2: Σκάκι

    • Φορητούς υπολογιστές για χρήση μέσα στην τάξη και τηλεκπαίδευση
    • Monitor – τηλεόραση αφής μέσω της οποίας:
      • Επεξεργάζονται τις δυνατότητες ενός περιβάλλοντος εικονικής περιήγησης (πχ βόλτα στο διάστημα/ πλανήτες, μουσείο- γκαλερί- καταφύγια ζώων κλπ) (βλ. Εικόνα 4)
      • Παρουσίαση της ηλεκτρονικής τάξης (padlet) για διασύνδεση οικογένειας – σχολείου.
      • Ψηφιακά παιχνίδια τρισδιάστατης μοντελοποίησης (κατασκευαστικά τύπου mindcraft)
      • Ψηφιακά παιχνίδια προγραμματισμού (Δισδιάστατες και τρισδιάστατες μορφές τύπου lightbot
      • Μοντάζ. Σχεδιάζουν και υλοποιούν μικρά οπτικοακουστικά βίντεο με την εφαρμογή μοντάζ video pad για πχ: μικρά σποτάκια/εκπομπές, δελτία καιρού, διαφημίσεις, ψηφιακές αφηγήσεις, ταινίες μικρού μήκους, stop motion movies.(βλ.  Εικόνα 3).
        Εικόνα 3: Πρόγραμμα Μοντάζ

        Εικόνα 3: Πρόγραμμα Μοντάζ

        Εικόνα 4: Λέξη κλειδί για μηχανή αναζήτησης

        Εικόνα 4: Λέξη κλειδί για μηχανή αναζήτησης

        Εικόνα 5: Χρήση monitor

        Εικόνα 5: Χρήση monitor

    • Tablet
      • για χρήση εφαρμογών εξωτερικού περιβάλλοντος πχ: εφαρμογή σκαναρίσματος εντοπισμού και ονομασία εντόμων και φυτών
      • για χρήση εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας πχ: σκανάρισμα σε διαδραστική υδρόγειο σφαίρα IQ GLOBE (βλ. Εικόνα 6)
      • για φωτογράφιση από τα παιδιά

        Εικόνα 6: Χρήση εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας

        Εικόνα 6: Χρήση εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας

    • Pομπότ: Bee bot έξυπνη μέλισσα και kids first coding and robotics: για εξοικείωση με τη λογική αιτίου αποτελέσματος μέσω πειραματισμού αλγοριθμικών διαδρομών. (βλ. Εικόνα 7)
Εικόνα 7: Bee bot έξυπνη μέλισσα

Εικόνα 7: Bee bot έξυπνη μέλισσα

Με σταθερό γνώμονα την ολόπλευρη(σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική) ανάπτυξη των μαθητών και μαθητριών μας, λαμβάνοντας υπόψη τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας, η εκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο μας προάγει την ανάπτυξη ικανοτήτων που βοηθούν το παιδί να ανταποκριθεί με κριτικό και δημιουργικό τρόπο στις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου.

Η ομάδα του Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε

Κατηγορίες: 1ος Άξονας. Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση (Σχ. έτος 2023-2024), Εκπαιδευτικές δράσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.