Σχέδιο Εργασίας – Project: «Το δικό μας Μανάβικο»

Όλα ξεκίνησαν απ’ «τα Νέα μας», τη ρουτίνα μας που ακολουθούμε κάθε Δευτέρα σύμφωνα με την προσέγγιση Freinet. Μέσα απ’ «τα Νέα», οι εκπαιδευτικοί κάθε φορά προσπαθούν να εκμαιεύσουν πληροφορίες, ενδιαφέροντα και βιώματα των μαθητών για να ξεκινήσουν κάποιο ερευνητικό θέμα. Όταν ήρθε η σειρά της Αμαλίας να πάρει το λόγο, με μεγάλο ενθουσιασμό μας ανέφερε ότι το Σαββατοκύριακο έπαιξε «Μανάβικο» με τους φίλους της. Τα παιδιά απόρησαν και ρώτησαν πώς έπαιξε «Μανάβικο». Πήγε άραγε σε κανονικό μανάβικο και έπαιξε; Ο ενθουσιασμός των παιδιών είχε ήδη ξεκινήσει. Οι εκπαιδευτικοί ρώτησαν τους μαθητές αν θα ήθελαν να παίξουμε και στο σχολείο «Μανάβικο» και ένα τεράστιο ομόφωνο «ΝΑΙ» ακούστηκε από όλους.

Εικόνα 1: Καταγραφή ιδεών- ιστόγραμμα

Όμως τί χρειάζεται ένα Μανάβικο; Αυτή η ερώτηση δημιούργησε το ιστόγραμμά μας με τα χαρακτηριστικά ενός τέτοιου μαγαζιού (φρούτα, λαχανικά, ταμειακή μηχανή, P.O.S, delivery, κάμερες, συρόμενη πόρτα κ.τ.λ -βλ. Εικ.1 και 2). Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών και έπειτα κάθε ομάδα ψήφισε τον/την συντονιστή/τριά της, δηλαδή τον/την υπεύθυνο/η συνεργασίας των μελών.

Εικόνα 2: Ιστόγραμμα και κατηγοριοποίηση ομάδων

Εικόνα 3: Καταγραφή ερωτήσεων για συνέντευξη

Για να μπορέσουν όμως να κατασκευαστούν όλα αυτά που ανέφεραν τα παιδιά, έπρεπε να κάνουν μια έρευνα πεδίου σε ένα πραγματικό μανάβικο. Η Υπεύθυνη της Μονάδας 4 κα Δημητριάδου αμέσως υποστήριξε τη δράση των παιδιών και μας βρήκε το μανάβικο, το οποίο θα μπορούσε να μας φιλοξενήσει. Οι μαθητές πριν επισκεφτούν το μανάβικο σκέφτηκαν τις ερωτήσεις. Οι εκπαιδευτικοί σε ρόλο γραφέα έγραφαν τα ερωτήματα των παιδιών κι εκείνα ζωγράφιζαν ή έγραφαν δίπλα απ’ την ερώτηση κάτι για να θυμούνται τι θα ρωτήσουν τον/τη μανάβη/ισσα (βλ. Εικ.3, Εικ.4) . Η Βασιλική και η Ελισάβετ μας έφεραν τα μικρόφωνα που είχαν απ’ το σπίτι τους για να πραγματοποιηθεί μια πραγματική συνέντευξη στο μαγαζί.

Εικόνα 4: Οι ερωτήσεις των παιδιών

 

Επίσκεψη στο μανάβικο

Εικόνα 5: Επίσκεψη στο μανάβικο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες ανάλογα πάλι με τις επιθυμίες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, για να μπορέσουμε να καταγράψουμε όλες τις πληροφορίες που θα μας έκαναν εντύπωση απ’ το μανάβικο (ομάδα ηχογράφησης, ομάδα φωτογραφίας, ομάδα σημειώσεων- βλ. Εικ.6 και 7). Η υπάλληλος του μανάβικου απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις. Δεν ήταν και λίγες… 23!

Ομάδα Φωτογραφίας

Εικόνα 6: Ομάδα Φωτογραφίας

Ομάδα σημειώσεων

Εικόνα 7: Ομάδα σημειώσεων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στην επιστροφή μας στην τάξη ακούσαμε την ηχογράφηση, χάρη στην Ευθυμία (υπεύθυνη ηχογράφησης) και ελέγξαμε αν απαντήσαμε σε όλα τα ερωτήματά μας (βλ. Εικ. 8).

Ακούγοντας την ηχογράφηση απ' την επίσκεψη στο μανάβικο

Εικόνα 8: Ακούγοντας την ηχογράφηση απ’ την επίσκεψη στο μανάβικο

Εικόνα 9: Προσχέδια για καρό- μοτίβο

Ένα βασικό ερώτημα που προέκυψε μετά, ήταν τί χρώμα θα ζωγραφίζαμε το δικό μας μανάβικο. Η ιδέα του Χριστόφορου για καρό κέρδισε τις περισσότερες ψήφους. Μα πως γίνεται όμως το καρό; Όλα τα παιδιά πειραματίστηκαν και έφτιαξαν τα δικά τους προσχέδια για καρό (βλ. Εικ.9). Η ιδέα που ψηφίστηκε ήταν η έμπνευση του Γιάννη να μεταμορφώσει το καρό, σε κουτάκια με μοτίβα, όπως τα numberblocks. Το μανάβικό μας λοιπόν περιλαμβάνει πολλά και διαφορετικά μοτίβα (βλ. Εικ.10).

 

 

Μοτίβα πάνω στο μανάβικο

Εικόνα 10: Μοτίβα πάνω στο μανάβικο

Οι μέρες περνούσαν και κάθε μέρα οι ομάδες δούλευαν τις εργασίες τους (βλ. Εικ.11 & 12).

Κατασκευές (1/2)

Εικόνα 11: Κατασκευές (1/2)

Κατασκευές (2/2)

Εικόνα 12: Κατασκευές (2/2)

Πιστωτικές Κάρτες

Εικόνα 13: Πιστωτικές Κάρτες

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η ομάδα του ταμείου και του P.O.S. που κινητοποίησαν τους υπόλοιπους συμμαθητές τους να φτιάξουν νομίσματα και πιστωτικές κάρτες (βλ. Εικ. 13). Αντίστοιχα, η ομάδα του τιμοκαταλόγου κάλεσε τα παιδιά να φέρουν άδειες συσκευασίες για να γεμίσει το μαγαζί και «από ένα απλό μανάβικο να γίνει σούπερ μάρκετ», όπως λέει η Βασιλική (βλ. Εικ. 14).

Τιμοκατάλογος

Εικόνα 14: Τιμοκατάλογος

 

Το project διήρκησε δύο ολόκληρους μήνες και κατά τη διάρκειά του γινόντουσαν συχνά διαλείμματα αξιολόγησης μαζί με τους μαθητές. Ο στόχος ήταν να προβληματιστούμε σχετικά με τα ερωτήματα που είχαμε θέσει στην έρευνά μας, κατά πόσο τα έχουμε απαντήσει όλα και τι άλλο θέλουμε να μάθουμε.

Το παιχνίδι στο μανάβικο της τάξης είχε ξεκινήσει πριν καλά καλά ολοκληρωθεί η κατασκευή. Οι επεκτάσεις όμως αυτού του θέματος έδωσαν την ευκαιρία στα παιδιά να ασχοληθούν και να εξοικειωθούν με τα νομίσματα και τα χαρτονομίσματα, με την έννοια «ρέστα» και κατ’ επέκταση με προσθέσεις και αφαιρέσεις (βλ. Εικ. 15).

Προσθέσεις φρούτων

Εικόνα 15: Προσθέσεις φρούτων

Ακόμα ασχοληθήκαμε και με τη ζυγαριά και την έννοια της μάζας. Παρατηρήσαμε διαφορετικές ζυγαριές και συγκρίναμε το βάρος διαφόρων αντικειμένων (βλ. Εικ.16).

Ζυγίζοντας αντικείμενα

Εικόνα 16: Ζυγίζοντας αντικείμενα

Συνοψίζοντας το σχέδιο έρευνάς μας «Μανάβικο» προσεγγίστηκε μέσα από όλα τα γνωστικά αντικείμενα, τόσο διαθεματικά όσο και διεπιστημονικά. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη γλώσσα μέσα από τις γραπτές ερωτήσεις της συνέντευξης, τις ετικέτες των προϊόντων, τον τιμοκατάλογο και τις πιστωτικές κάρτες.

 

 

 

 

 

Εξοικειώθηκαν με έννοιες προσθαφαίρεσης, απαρίθμησης και ταξινόμησης των προϊόντων, την έννοια των μοτίβων και την έννοια του κωδικού αριθμού στις πιστωτικές κάρτες.

Παιχνίδι στο μανάβικο

Εικόνα 17: Παιχνίδι στο μανάβικο

Είδαν διαφορετικές οπτικές της τεχνολογίας και έμαθαν για τη χρηστικότητά της, όπως P.O.S, laptop, κάμερες, ζυγαριά, κινητό για delivery, συρόμενη πόρτα. Εκφράστηκαν εικαστικά μέσα από τις δικές τους ελεύθερες δημιουργίες και το βασικότερο συνεργάστηκαν και αλληλοεπίδρασαν με τους φίλους τους μαθαίνοντας να λύνουν τις συγκρούσεις τους. Η επιτυχία αυτής της δράσης σχετίζεται άμεσα με την επιλογή του θέματος, η οποία απορρέει από το μαζικό ενδιαφέρον των παιδιών για τα νέα μιας φίλης τους.

Η γωνιά του μανάβικου έχει πάντα παιδιά που παίζουν με τα ίδια τους τα δημιουργήματα (βλ. Εικ.17).

Προσοχή! Μη ξεχνάμε, όπως αποφάσισε η ολομέλεια της τάξης, πάντα θα υπάρχουν τρεις παίκτες: ένας μανάβης, ο βοηθός – delivery και ένας πελάτης.

Ευχαριστούμε από καρδιάς την υποστήριξη της Υπεύθυνης της Μονάδας μας κας Δημητριάδου και την Υπεύθυνη Νηπιαγωγείου κα Τενεκίδου, που οργάνωσαν την εκδρομή μας στο Μανάβικο «Ρόκας – the deli project», καθώς και τους υπαλλήλους του μαγαζιού που αφιέρωσαν στα παιδιά όσο χρόνο ήταν αναγκαίος και τους πρόσφεραν λαχταριστές υγιεινές λιχουδιές.

 

Εκπαιδευτικοί Κόκκινου Δωματίου Μονάδας 4

Σερίφη Γεωργία

Γκατζώνα Κυριακή

Κατηγορίες: Οπτικοακουστικό υλικό. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.