200 Χρόνια Από Την Επανάσταση!

“Η Ελληνική σημαία του Γιάννη Μ.”

200  χρόνια ελεύθερη Ελλάδα

«Δυο αιώνες πριν, στην άκρη της Ευρώπης άναψε φωτιά,

οι Έλληνες δεν θέλαν άλλο τον τίτλο του ραγιά*.

Άλλοι στη θάλασσα, άλλοι στα κάστρα, στα βουνά,

Πήραν πιστόλες και τουφέκια, ύψωσαν λάβαρα και οχυρά.

Την τύχη τους απαίτησαν μόνοι τους να ορίζουν,

Παίρνουν του Σουλτάνου τα φιρμάνια** και τα σκίζουν.»

Το επετειακό έτος 2021 γιορτάζει όλος ο ελληνισμός, εντός και εκτός Ελλάδος, καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση του 1821.

“Ο Κολοκοτρώνης της Αγγελίνας Χ.”

Το Εικοσιένα αποτελεί κορυφαίο παράδειγμα επανάστασης στην οποία ένας λαός ξεσηκώθηκε ενάντια σε ένα τυραννικό απολυταρχικό καθεστώς, όπως αυτό του σουλτάνου και διεκδίκησε ελευθερία, ισότητα, κράτος δικαίου και δημοκρατική διακυβέρνηση με εκλογές αντιπροσώπων από το λαό. Αιτήματα που παραμένουν πάντα επίκαιρα και η συνειδητοποίηση της σημασίας και της αξίας τους είναι απαραίτητη για την διατήρηση τους.

Σαν αρχή στο Νηπιαγωγείο έγινε συζήτηση με τα παιδιά τόσο για τα δικαιώματά τους όσο και για τις υποχρεώσεις τους μέσα στο σχολικό περιβάλλον αλλά και έξω από αυτό. Συναποφασίστηκαν κάποιοι κανόνες για την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας και έγινε η σύναψη «συμβολαίου» για την τήρησή τους. Σχεδιάστηκε project με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα και με επίκεντρο τη Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Παιδιού του ΟΗΕ, όπου διασφαλίζεται ως αναφαίρετο το δικαίωμα των παιδιών για ίση μεταχείριση ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, γλώσσας και θρησκείας.

Μετά από αυτή τη διαπολιτισμική προσέγγιση και με αφορμή τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, στα πλαίσια της εξ αποστάσεως λόγω των συνθηκών που ζούμε εκπαίδευσης,  έγινε προσέγγιση των ιστορικών  γεγονότων της εθνικής επετείου μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων.

“Η Μπουμπουλίνα της Κωνσταντίνας Σ.”

Μέσα από πίνακες που απεικονίζουν την επανάσταση του 1821τα παιδιά περιέγραψαν τις εντυπώσεις τους και προσέγγισαν το νόημα της επανάστασης, που δεν ήταν άλλο από την ελευθερία, την ισότητα και τη δικαιοσύνη.

         Ξεχωριστή αναφορά έγινε, μέσα από εικόνες των ηρώων της επανάστασης,  της έννοιας του ήρωα στο πέρασμα των χρόνων κάτι το οποίο αποτέλεσε αφορμή για να  σχεδιάσει κάθε παιδί τον δικό του ήρωα και να τον παρουσιάσει στην ομάδα του.

Ιδιαίτερη ενασχόληση ήταν αυτή με το εθνικό σύμβολο της πατρίδας μας, την ελληνική σημαία: τις εννέα οριζόντιες λωρίδες που την απαρτίζουν, την ιστορική φράση με τις εννιά συλλαβές «Ελευθερία ή θάνατος», το κυανόλευκο χρώμα της (το κυανό του ουρανού και το λευκό των κυμάτων της θάλασσας).

Μετά το  «Ασπρογάλανο πανί» της Γαλάτειας Σουρέλη, όλα τα παιδιά με μεγάλο ενθουσιασμό ζήτησαν να φτιάξουν τη δική τους σημαία.

          Φυσικά δεν έλειψε από αυτή την όμορφη «γιορτή» ο εθνικός μας ύμνος και ο Θούριος του Ρήγα, που συμπλήρωσαν το νόημα της ελευθερίας της πατρίδας μας και των αγώνων των προγόνων μας.

 Γιατί «όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά.», Ρήγας Φεραίος.

*υπόδουλος                             ** διάταγμα

Φίλιππος Μανδηλαράς, Η πρώτη μου Ιστορία, « Η Ελληνική Επανάσταση του 1821», Αθήνα 2020,

Εκδόσεις: Παπαδόπουλος.

Κάτια ΣτάθηΔέσποινα Λαγουδάκη

Νηπιαγωγοί, Μονάδα 5

Κατηγορίες: Εκπαιδευτικές δράσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.