Τίτλος: “Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία”.
-
Εργαστήριο 1ο: Ας γνωριστούμε παίζοντας
Παιχνίδια ενεργοποίησης και δεσίματος της ομάδας
“Ένα μπουκέτο με λουλούδια”
Το κάθε παιδί φτιάχνει το λουλούδι του με τη φωτογραφία και το όνομά του στο κέντρο ενώ στα πέταλα ζωγραφίζει το αγαπημένο του παιχνίδι, φίλο, φαγητό,χρώμα, ζώο.. .
2ου εργαστηρίο: «Όλοι έχουμε θέση σε αυτή την τάξη του νηπιαγωγείου»
- Ανάπτυξη σεβασμού για τους άλλους.
- Ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
- Συνειδητοποίηση ότι όλοι έχουμε ίσα δικαιώματα και εμείς και οι άλλοι.
Μια κούκλα, μια ξεχωριστή μας φίλη, επισκέπτεται την τάξη μας και ζητάει τη βοήθεια μας. Η Δώρα και ο αδερφός της μετακόμισαν πρόσφατα και δεν έχουν κανένα φίλο. Τα παιδιά στη γειτονιά κοροϊδεύουν τη Δώρα γιατί μιλάει ψευδά και τον Γιάννη γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι.”
Συζητήσαμε για τα συναισθήματα της Δώρας και του Γιάννη, πώς αισθάνονται, τι θα κάναμε εμείς αν ήμασταν στη θέση τους, αν τα ίδια έχουν αισθανθεί μόνα και διαφορετικά. Τα παιδιά πρότειναν λύσεις για να βοηθήσουν τη Δώρα να νιώσει καλύτερα και ζωγράφισαν αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Διαβάζουμε την Κοινωνική Ιστορία για τη διαχείριση των συναισθημάτων.
Δημιουργία πίνακα διπλής εισόδου. Τα παιδιά επιλέγουν τρόπους επίλυσης διάφορων καθημερινών καταστάσεων.
Τι με θυμώνει; πως ηρεμώ;
Ανάγνωση και επεξεργασία παραμυθιού «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια». (θίγονται θέματα όπως: το ζήτημα της ταυτότητας και του αυτοπροσδιορισμού, της ένταξης σε ομάδες, το ζήτημα της αποδοχής, της απόρριψης, της διαφορετικότητας) https://anyflip.com/iyuxw/hjeq/basic
«Ο εαυτός μου» – κατασκευή.
Ζωγραφίζουν σε ένα χαρτί εικόνες που να αντιπροσωπεύουν αγαπημένα τους πράγματα, στις οποίες δεν αναφέρουν το όνομά τους ή άλλα στοιχεία για τον εαυτό τους.
Ομαδικό παιχνίδι «Ο κατάσκοπος» Τα παιδιά περπατάνε σαν κατάσκοποι με την εφημερίδα με τη συνοδεία μουσικής, κρύβοντας το πρόσωπό τους, με στόχο να μην κοιτάνε κανέναν/καμία και να μη τους βλέπει και κανείς/καμία. Στο σταμάτημα του ήχου, τα παιδιά σταματούν να κινούνται και καλούνται «κατασκοπικά» να παρατηρούν το/τη διπλανό/ή τους και εντοπίζουν ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά.
Καταλάβαμε ότι καθένας είναι ξεχωριστός και μοναδικός και πως όλοι μαζί αποτελούμε μια ομάδα σαν τα κομμάτια ενός παζλ που όταν ενώνονται φτιάχνουν μια ωραία εικόνα. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε την ομάδας μας. Κάθε παιδί χρωμάτισε το δικό του κομμάτι μέσα στο οποίο κόλλησε τη φωτογραφία του. Το σύνθημά μας είναι «είμαστε ομάδα δυνατή που όλα τα μπορεί»
Προβολή video: «Η εχθρόπιτα»
Συζήτηση, προφορική επεξεργασία Τα παιδιά καταγράφουν τις προτάσεις τους για να επιλύσουν τις όποιες διαφορές τους με άλλα παιδιά. Δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τους τρόπους επίλυσης των διαφορών/συγκρούσεων με βάση τις προτάσεις που διατύπωσαν.
«Η πίτα της φιλίας» Τα παιδιά αποφασίζουν τα συστατικά που θα περιέχει η συνταγή της πίτας της φιλίας.
Ομαδική κατασκευή:
Η κουρτίνα της αγάπης. Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν ατομικά καρδιές με μηνύματα αγάπης για τους φίλους τους, οι οποίες ενώνονται για να δημιουργήσουν την κουρτίνα της αγάπης.
Διαβάζουμε το παραμύθι: ” Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας “.
Συζητάμε γύρω από τη διαφορετικότητα και αναρωτιόμαστε πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος μας αν όλοι φαινόμασταν ίδιοι… καταλήξαμε πως ο καθένας μας είναι μια ξεχωριστή οντότητα και προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τα στοιχεία εκείνα που μας χαρακτηρίζουν και μας κάνουν να είμαστε μοναδικοί … Ο παρδαλός Έλμερ ήταν η “ψυχή” της παρέας των ελεφάντων με τα αστεία του… αναφερθήκαμε στα δικά μας ταλέντα. Δημιουργήσαμε τον Έλμερ μέσα από μια ομαδική εργασία και συμπεράναμε πώς “Όλοι είμαστε ξεχωριστοί αν και διαφορετικοί!
Ατομικό φύλλο εργασίας. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον δικό τους ξεχωριστό Έλμερ.
Ομαδική εργασία : Χρωματίζουμε τον Έλμερ της τάξης μας
«Όλοι είμαστε διαφορετικοί». Παρατηρούμε ο ένας τον άλλο ,βρίσκουμε ομοιότητες αλλά και διαφορές μεταξύ μας.
Δημιουργούμε τις δικές μας ταυτότητες!
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο. Εχει μύτη ποντικιού, χαίτη λιονταριού και σώμα καγκουρό.
Ο Ζαμπντερφίλιο….
Συζήτηση και επεξεργασία -Τι θα συνέβαινε αν ένα …Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας;
Καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών σε νοητικό χάρτη…
Φτιάξαμε τα δικά μας Ζαμπντερφίλιο (παράξενα ζωάκια)
τα χρωματίσαμε..και τα δώσαμε παράξενα ονόματα !! Έτσι δημιουργήσαμε τις δικές μας σύνθετες λέξεις!!!
Η οικογένειά μου. Δημιουργούν το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειάς τους Αποτυπώνουν εικαστικά την οικογένειά τους



















































































