Παίξαμε κινητικά παιχνίδια και παιχνίδια έκφρασης με τη χρήση του σώματός μας.
Κινητικό παιχνίδι με αξιοποίηση θεατρικού παιχνιδιού. Έχουμε τοποθετήσει τις καρέκλες σε κύκλο και τα παιδιά κάθονται, εκτός από ένα το οποίο θα πρέπει στη διάρκεια του παιχνιδιού να βρει καρέκλα να κάτσει και να αφήσει άλλον όρθιο. Τα παιδιά κάθονται σιωπηλά και προσπαθούν να συνεργαστούν κοιτάζοντας μόνο στα μάτια και κάνοντας διάφορες κινήσεις με το κεφάλι τους. Μόλις συνεννοηθούν χωρίς να μιλήσουν σηκώνονται και ανταλλάσσουν γρήγορα καρέκλες προτού προλάβει ο όρθιος να καθίσει σε κάποιες από αυτές.
Στην ολομέλεια συζητάμε τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας και τα παιδιά αναφέρουν κάποιους κανόνες και τους καταγράφουμε. Στη συνέχεια το κάθε παιδί διαλέγει τον κανόνα που επιθυμεί να ζωγραφίσει και το σχεδιάζει σε post it που έχει σχήμα φύλλου για να το κολλήσει στο δέντρο της ομάδας. Έπειτα κολλάνε τα φύλλα – κανόνες στο δέντρο και κάτω από κάθε φύλλο κολλούν τον κανόνα, ως υπότιτλο.
Τα παιδιά χορεύουν με συνοδεία μουσικής και στην παύση της πλησιάζουν τον κοντινό συμμαθητή τους και του λένε κάτι όμορφο/ θετικό για τον εαυτό τους, για παράδειγμα “έχω ωραία ίσια μαλλιά”, “μου αρέσουν τα μάτια μου”. Στη συνέχεια, τα παιδιά υφαίνουν τον ιστό της αράχνης αναφέροντας πρώτα κάτι θετικό που καταφέρνουν, όπως για παράδειγμα “κάνω πολύ καλές ζωγραφιές”. Έπειτα, δίνουν το κουβάρι σε ένα συμμαθητή τους λέγοντας του κάτι που τους αρέσει σε αυτόν ή που θαυμάζουν σε αυτόν, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο τον ιστό της αράχνης. Τέλος, ζωγραφίζουν 2 συμμαθητές τους και αναφέρουν κάτι όμορφο ή θετικό γι’ αυτούς.
Εργαστήριο 3
Ανίχνευση Αρχικών Ιδεών
Τοποθετήσαμε κάτω στο πάτωμα χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί μια μολυβοθήκη. Τα χαρτιά και οι μολυβοθήκες ήταν τόσες όσα και τα παιδιά, χρησιμοποιώντας ξυλάκια δόθηκαν διάφοροι ρυθμοί για περπάτημα στα παιδιά. Τα παιδιά διατηρώντας τη σιωπή τους περνάν ανάμεσα στα χαρτιά που βρίσκονται στο πάτωμα, χωρίς να τα πατάνε και ανάμεσα από τους άλλους χωρίς να τους ακουμπάνε. Καθώς τα παιδιά περπατάνε με ένα σταθερό ρυθμό σε όλη την αίθουσα, άκουγαν διαφορετικούς ρυθμούς στο μουσικό όργανο και βάδιζαν σύμφωνα με αυτούς. Ενδιάμεσα στις εναλλαγές ρυθμού γινόντουσαν παύσεις όπου τα παιδιά σταματούσαν. Στην τελευταία παύση τα παιδιά επιλέγουν σε ποιο χαρτί θα σταθούν δίπλα. Ζητήθηκε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν “ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ”. Τέλος, καταγράφηκε αυτό που ζωγράφισαν.
Εργαστήριο 4
Χωρίστηκαν τα παιδιά σε 2 ομάδες και η εκπαιδευτικός τους αφηγήθηκε μια ιστορία για κάποιους εξωγήινους που έχουν έρθει στο σχολείο μας για να μας γνωρίσουν και να μας πουν ενδιαφέροντα πράγματα για το πλανήτη τους και τη ζωή τους. Δυστυχώς δεν μιλάνε τη δική μας γλώσσα και θα χρειαστούν κάποιον μεταφραστή. Έπειτα, τα παιδιά χωρίστηκαν ανά ζεύγη όπου το ένα παιδί ήταν ο εξωγήινος και το άλλο υποδυόταν τον γήινο μεταφραστή. Το παιδί εξωγήινος έλεγε μια δυο προτάσεις χρησιμοποιώντας ακαταλαβίστικη γλώσσα και όταν σταματούσε ο γήινος μεταφραστής μετέφραζε στους υπόλοιπους μαθητές.
Οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!
Αναφέρθηκε στα παιδιά ότι οι εξωγήινοι χρειάζονται βοήθεια για να φτιάξουν το διαστημόπλοιο τους και ότι πρέπει να επικοινωνήσουν με τους εφευρέτες που υπάρχουν στον πλανήτη τους μέσω ασύρματου. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια και χωρίς να έχουν οπτική επαφή προσπάθησαν μέσα από οδηγίες να φτιάξουν ένα διαστημόπλοιο με τουβλάκια από το οικοδομικό υλικό και με ζωγραφική.
Εργαστήριο 5
Συνεργασία σε ομάδες
Κινητική δραστηριότητα, βοηθάω τη μπάλα να φτάσει στον προορισμό της.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των τριών ή τεσσάρων ατόμων και η κάθε ομάδα πήρε από ένα μπαλάκι και από 5 ρολά χαρτί κουζίνας κομμένα κατά μήκος. Τα παιδιά συνεργάστηκαν για να τοποθετήσουν τα χαρτονένια ρολά στη σειρά, έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα διάδρομο για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι. Μόλις τα παιδιά δημιουργούσαν τη διαδρομή, το παιδί που είχε το μπαλάκι το έριχνε μέσα στους χάρτινους κυλίνδρους και το μπαλάκι έπρεπε να κυλήσει σε όλη τη διαδρομή. Στη συνέχεια, ο βαθμός δυσκολίας της δραστηριότητας αυξήθηκε, καθώς προστέθηκε στο τέλος της χάρτινης διαδρομής ένα καλάθι, μέσα στο οποίο έπρεπε να καταλήξει το μπαλάκι. Στο τέλος, της δραστηριότητας οι ομάδες συζήτησαν για τον τρόπο που τα κατάφεραν, τι τους δυσκόλεψε και τι τους διευκόλυνε.
Κινητική δραστηριότητα: Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και τους δόθηκε η οδηγία να φτιάξουν με τα δικά τους σώματα όλα μαζί το σώμα ενός δράκου (κεφάλι, σώμα, φτερά, ουρά). Τα παιδιά επικοινώνησαν, συνεργάστηκαν για να μοιράσουν ρόλους και αρμοδιότητες για να πετύχουν το στόχο τους. Κάποιο παιδί ανέλαβε να κάνει το κεφάλι, κάποιο άλλο την ουρά, το σώμα και τα φτερά. Έπειτα, με τη συνοδεία μουσικής άρχισαν οι δράκοι να χορεύουν μέσα στην τάξη. Ολοκληρώνοντας, οι ομάδες πραγματοποίησαν συζήτηση για το ποια ομάδα τα κατάφερε, τι δυσκολίες αντιμετώπισαν και με ποιον τρόπο τα κατάφεραν.
Διαβάσαμε το παραμύθι “Η σκάλα της αγάπης“, συζητήσαμε για τα ζώα που παρατηρήσαμε στο παραμύθι και για τον τρόπο που το καθένα προσπάθησε να βοηθήσει το αστέρι. Επικεντρωθήκαμε στο ζώο που συνεργάστηκε με τους φίλους του με σκοπό να βοηθήσει το αστέρι. Μιλήσαμε για τη συνεργασία και για τις λέξεις που έχουν σχέση με αυτήν όπως βοήθεια, αγάπη και φιλία. Έπειτα, χωριστήκαμε σε ομάδες, συνεργαστήκαμε και φτιάξαμε σκάλες με διαφορετικά υλικά για να ανεβάσουμε το αστεράκι στον ουρανό. Συζητήσαμε για τον τρόπο που συνεργαστήκαμε και αν υπήρχαν προβλήματα κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μας. Σε ένα ανοιχτό φύλλο εργασίας αποτυπώσαμε τον τρόπο που βοήθησαν τα μυρμήγκια το αστέρι.
Εργαστήριο 6
Απόκτηση ενσυναίσθησης και επίλυση συγκρούσεων
“Υπάρχει και άλλος τρόπος”
Παρουσιάστηκε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας με ρουτίνες σκέψης από το παράρτημα του εργαστηρίου, το οποίο έδειχνε παιδιά να τσακώνονται. Κάλεσα τα παιδιά να παρατηρήσουν την εικόνα, να προβληματιστούν και να πουν την άποψη τους.
Απόψεις μαθητών για την εικόνα της ρουτίνας σκέψης.
Τι παρατηρείτε: 3 αγόρια, τα αγόρια κοιτιούνται με θυμό, τα παιδιά μαλώνουν, είναι θυμωμένα
Τι σκέφτεστε: Μαλώνουν για το παιχνίδι, ποιος θα διαλέξει το πιο ωραίο παιχνίδι, δε θέλουν να παίξουν το ένα παιδί, ποιος θα παίξει πρώτος στο παιχνίδι, δε μιλάνε ευγενικά
Τι αναρωτιέστε: Μπορούν να γίνουν φίλοι, μπορούν να συμφιλιωθούν, μπορούν να μιλήσουν ευγενικά, να μοιράζονται τα παιχνίδια τους, να κάνουν παρέα όλοι μαζί, να περιμένουν τη σειρά τους στο παιχνίδι, να ενώσουν τις ιδέες τους για τα παιχνίδια
“Πώς μπορεί να γίνει καλύτερα”
Με συνοδεία μουσικής ζητήθηκε από τους μαθητές να κινηθούν στο χώρο ελεύθερα ανάλογα με τα συναισθήματα που τους προκαλούσε η μουσική. Στη παύση της μουσικής, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και αφού πρώτα συζητήσαμε για συγκρούσεις ή διαφωνίες που βίωσαν με κάποιο συμμαθητή τους, παροτρύνθηκαν να αναπαραστήσουν αυτές τις καταστάσεις αλλά αυτή τη φορά να προτείνουν εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης της διαφωνίας. Όταν η μια ομάδα παρουσίαζε με κίνηση και λόγο τη διαφωνία, η άλλη ομάδα έμενε ακίνητη.
Εργαστήριο 7
Η τελική μου ιδέα…..στο αυτί
“Τι γίνεται μετά”
Στην ολομέλεια η εκπαιδευτικός διηγήθηκε μια ιστορία με πέντε φίλους που πάνε μια εκδρομή και συναντάνε εμπόδια. Στη συνέχεια, τα παιδιά παροτρύνθηκαν να συνεχίσουν την ιστορία αναφέροντας δυσκολίες που συνάντησαν οι φίλοι και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών. Έπειτα, η νηπιαγωγός κατέγραψε την ιστορία που είπαν τα παιδιά.
“Φτιάξε σε ομάδες το παραμύθι”
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τετράδες και τους ζητήθηκε να εικονογραφήσουν την ιστορία που έφτιαξαν. Αφού πρώτα συζήτησαν για την εικόνα που θα ζωγραφίσουν, μοίρασαν αρμοδιότητες και ζωγράφισαν τις εικόνες της ιστορίας. Έπειτα, τα παιδιά μου αφηγήθηκαν ξανά την ιστορία και την κατέγραφα κάτω από τις εικόνες.
“Η τελική μου ιδέα…στο αυτί”
Κάτω στο πάτωμα τοποθετήθηκαν χαρτιά σε σχήμα κύβου και σε κάθε χαρτί μια μολυβοθήκη. Με τη συνοδεία ταμπουρίνου δόθηκαν διάφοροι ρυθμοί για περπάτημα στα παιδιά. Τα παιδιά περνούσαν ανάμεσα από τα χαρτιά χωρίς να τα πατάνε και χωρίς να ακουμπάνε τους συμμαθητές τους. Αφού τα παιδιά κατάφεραν να συγκεντρωθούν και να αποκτήσουν ένα σταθερό ρυθμό βαδίσματος, στην παύση της μουσικής επέλεξαν σε ποιο χαρτί θα ζωγραφίσουν. Ζητήθηκε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη “συνεργασία”. Τέλος, με τους κύβους φτιάξαμε το τοίχος της συνεργασίας.