Αυτή την εβδομάδα γιόρταζαν πολλοί φίλοι μας, ο Άγγελος, η Αγγελίνα, ο Μιχάλης, η Άρια (Νεκταρία), και κάποιοι είχαν τα γενέθλια τους. Σε όλους ευχηθήκαμε από καρδιάς ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Νοέ 13
Αυτήν την εβδομάδα η θεματική μας ‘Τα Φθινοπωρινά φρούτα” κινητοποίησε όλες μας τις αισθήσεις. Αφού συζητήσαμε για ποια είναι τα φρούτα αυτής της εποχής, τη διατροφική τους αξία, κάναμε πίνακες (διπλής εισόδου) για ποιο είναι το αγαπημένο μας, γράψαμε το όνομα τους, τα παρατηρήσαμε και τα κατατάξαμε, τα μυρίσαμε και τέλος τα γευτήκαμε, κάνοντας μία ωραία φρουτοσαλάτα και ένα τονωτικό smoothies, με όλα τα φρούτα και μπισκότο.
Οικοδομήσαμε τις γνώσεις μας βιωματικά και αισθητηριακά και αυτό με τη σειρά του καρποφόρησε όπως μαρτυρούν και τα έργα των νηπίων.
Ο πίνακας αναφοράς :
Παρατηρώντας με το μεγεθυντικό φακό και μετρώντας …. νικητής στα καρύδια αυτός με τη μεγαλύτερη ζαριά
Το αγαπημένο μας φρούτο, το γράφουμε και το ζωγραφίζουμε
Με την τεχνική του κολλάζ
Φρουτοσαλάτες, smouthies, και μαρμελάδες …. μας άνοιξαν την όρεξη
Τύπωμα με το αγαπημένο μας φρούτο
Ο Κύριος & η Κυρία Φθινοπωρούλα…όσο διαφορετικά κ αν είναι το καθένα, όλα χαμογελούν
Φθινοπωρινές κουκουβάγιες και σκαντζόχοιροι με την τεχνική του κολλάζ και χρήση φυσικών υλικών
Προσεγγίσαμε επίσης την έννοια και την πληθικότητα του αριθμού “3”:
Αλλά και τα γράμματα “Φ, φ” και “Ν,ν” από τον Νοέμβριο:
Νοέ 06
Αυτή την εβδομάδα πραγματευθήκαμε την ενότητα “Φθινόπωρο”, ” ήρθε το Φθινόπωρο πέφτουνε τα φύλλα…” λέει ένα ποιηματάκι που μαθαίνουμε αυτές τις μέρες. Τι αλλαγές παρατηρούμε στη φύση; Ποια χρώματα κυριαρχούν; Ποιες οι αλλαγές στον καιρό; Ποιες οι αλλαγές στα ρούχα που φοράμε; Με τι ασχολούνται αυτήν την περίοδο οι αγρότες και οι καλλιεργητές; Είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που θέσαμε για να οξύνουμε την παρατηρικότητα των παιδιών, για να αφουγκραστούν το περιβάλλον τους και να αρχίζουν να συλλέγουν πληροφορίες με τις οποίες θα δομήσουν και θα εμπλουτίσουν τις νοητικές τους κατασκευές.
Όπως πάντα η λογοτεχνία αποτελεί πηγή ενίσχυσης των νοητικών κατασκευών (λογικών και φαντασίας) αλλά και πηγή καλλιέργειας του προφορικού λόγου και εμπλουτισμού του λεξιλογίου των νηπίων
Εικαστικά χρησιμοποιήσαμε ποικίλες τεχνικές και διάφορα εκφραστικά μέσα, για να δουλέψουμε τη λεπτή μας κινητικότητα, αλλά και να για να πειραματισθούμε με διαφορετικά υλικά.
Με τέμπερες……….
Φθινοπωρινά δένδρα…..
Με κατασκευή από χάρτινο πιάτο…….
Κόβοντας φύλλα:
Προγραφικά γράψαμε τη λέξη “Φθινόπωρο” αλλά και το γράμμα “Ο,ο” από τον Οκτώβριο και το “Όχι”:
Προσεγγίσαμε την έννοια και πληθικότητα του αριθμού “2” και γνωρίσαμε και αναγνωρίσαμε γύρω μας το “Τρίγωνο”:
Σχεδιάζοντας ένα τρίγωνο:
Νοέ 02
Αν και είναι έθιμο ξενόφερτο, ωστόσο τα παιδιά το διασκέδασαν ιδιαίτερα. Η προετοιμασία της κολοκύθας, το “κέρασμα ή τρόμαγμα” και οι λιχουδιές ενθουσίασαν τα νήπια….βέβαια στο τέλος κάποιο μας σχολίασε ότι ” οι δικές μας οι στολές είναι πιο χαρούμενες…” συγκρίνοντας τα διαφορετικά έθιμα…
Τέλος φτιάξαμε και το δικό μας “Φαντασματάκι” που μας έκανε :”ΒΟΟΥ”
Οκτ 31
Αφού μιλήσαμε για τις δύσκολες καιρικές συνθήκες στις χιονισμένες βουνοκορφές, αναφερθήκαμε στη συμβολή των γυναικών της Πίνδου στον πόλεμο, που ανέβαζαν τρόφιμα, πολεμοφόδια αλλά και ζεστά ρούχα στους στρατιώτες. Από αυτή την αναφορά εξασκήσαμε τη λεπτή μας κινητικότητα, φτιάχνοντας συμβολικά την ακόλουθη κατασκευή…
Κολλήσαμε φύλλα δάφνης και φτιάξαμε το καδράκι του ΟΧΙ:
Στολίσαμε το δεντράκι μας ανάλογα και αντιτάξαμε τα “Βομβαρδιστικά της αγάπης” απέναντι σε κάθε πόλεμο.
Οκτ 27
Συνεχίζοντας την προετοιμασία για τη γιορτούλα της 28ης Οκτωβρίου δε μπορούμε να μην αναφερθούμε στο ιερό σύμβολο κάθε λαού, τη σημαία του.
“Της πατρίδος μου η σημαία έχει χρώμα γαλανό και στη μέση χαραγμένο ένα κάτασπρο σταυρό”. Γιατί η σημαία μας έχει αυτά τα χρώματα, τι συμβολίζουν; Πόσες γραμμές άσπρες – μπλε μετράμε; Από ποια φράση είναι αριθμημένες αυτές οι συλλαβές; Γιατί είναι ιερό σύμβολο; Αφού δώσαμε τις απαντήσεις στα παραπάνω, τις σχεδιάσαμε όπως εμείς μπορούσαμε:
Φτιάξαμε τη δική μας σημαία:
Εν συνεχεία τη σηκώσαμε με καμάρι περισσό για να κάνουμε τις πρόβες μας για την παρέλαση:
Οκτ 23
Πλησιάζουν οι μέρες εορτασμού της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου. Η ιστορική μνήμη , αλλά και η τιμή σε αυτούς που έδωσαν το αίμα τους για το ιδανικό της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ επιτάσσει την αναφορά σε αυτές τις δύσκολες, αλλά ηρωϊκές σελίδες της ελληνικής ιστορίας.
Για τα νήπια η κατανόηση της ιστορίας, σχετίζεται με την οικοδόμηση της έννοιας του χρόνου, που χρειάζεται ειδική επεξεργασία. Μπορούν να κατανοήσουν κάποιες περιγραφές για το πως ήταν τότε οι συνθήκες, να θυμούνται ίσως κάποια ονόματα που τους κάνουν ηχητική εντύπωση (Μεταξάς, Χίτλερ), ωστόσο δεν μπορούν να κατανοήσουν το βάθος του χρόνου για το οποίο μιλάμε, καθώς ακόμα δεν έχουν ξεκαθαρίσει το παρελθόν από το μέλλον (γι αυτό συχνά λένε “αύριο”, ενώ αναφέρονται στο “χθες”).
Η πραγμάτευση του θέματος γίνεται με πλούσιο εποπτικό υλικό, αναζήτηση στο διαδίκτυο για περεταίρω πληροφορίες, ανάγνωση σχετικών βιβλίων, εικαστικών δημιουργιών, ασκήσεις προγραφής (ΟΧΙ, ΑΕΡΑΣ), προφορική εξάσκηση μέσω ανάθεσης ποιημάτων, αλλά και κινητικά, μέσω της πρόβας για τη συμμετοχή στην παρέλαση.
Στο νηπιαγωγείο οικοδομούμε τη γνώση! Μαθαίνουμε βιωματικά, με όλες τις αισθήσεις και με όλες μας τις νοημοσύνες (θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης)
Τα βιβλία που διαβάσαμε……
Το εποπτικό μας υλικό
Προγραφικές ασκήσεις
Σε αυτό όμως που εστιάσαμε την προσοχή μας και προσπαθήσαμε να το κατανοήσουμε ήταν η έννοια της ΕΙΡΗΝΗΣ, έναντι του “κακού” της ιστορίας του “ΠΟΛΕΜΟΥ”. Μέσω των αντιθέσεων στις συνθήκες που επικρατούν σε αυτές τις δύο καταστάσεις προσπαθήσαμε να οικοδομήσουμε την αξία της αγάπης και της ανάγκης συνεργασίας και αλληλεγγύης των λαών για την επικράτηση αυτής της εύθραστης, λευκής κόρης της ΕΙΡΗΝΗΣ.
Ζωγραφίζοντας τον πόλεμο και την ειρήνη
Ζωγραφίζοντας το κορίτσι με το περιστέρι της ΕΙΡΗΝΗΣ, του Πικάσο
Οκτ 14
Σήμερα Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2022 πραγματοποιήσαμε με τα νήπια την πρώτη άσκηση σεισμικής ετοιμότητας. Αφού μιλήσαμε για το φαινόμενο του σεισμού, είδαμε σχετικά βίντεο στον Η.Υ. Ετοιμάσαμε το σακίδιο μας με φακό, και υλικά για πρώτες βοήθειες, χτύπησε το κουδούνι όπου μας ειδοποιούσε για ΣΕΙΣΜΟ……και οδηγηθήκαμε στον αύλειο χώρο του σχολείου για να προστατευτούμε, μαζί με το βαλιτσάκι “Πρώτων Βοηθειών” ως είθισται σε τέτοιες καταστάσεις . Παρόλο που ο σεισμός είναι μία δύσκολη κατάσταση, η άσκηση ετοιμότητας πάντα αρέσει στα παιδιά και τους μένει το σύνθημα:
“Σεισμός, σεισμός μη σε πιάνει πανικός”…….
Οκτ 14
“Η οικογένεια μου” ήταν το θέμα μας γι’ αυτήν την εβδομάδα. Ένα θέμα που δίνει την ευκαιρία σε όλα τα παιδιά να συμβάλλουν στη συζήτηση στην “παρεούλα”. Να μιλήσουμε για τα πόσα μέλη είναι, πόσα αδέρφια έχουμε, αν μένουν μαζί μας η γιαγιά και ο παππούς. Αν είμαστε δηλαδή μία πυρηνική οικογένεια, ή μία πολυπληθής, εκτεταμένη οικογένεια, ή ακόμα μονογονεϊκή οικογένεια.
Επίσης προσεγγίσαμε και την έννοια του αριθμού “1” , μετά από όσα είπαμε για τη μοναδικότητα του καθενός. Στο τέλος ζωγραφίσαμε την οικογένεια μας.
Οκτ 09
Η αυτοαντίληψη, η αυτοεικόνα και η αίσθηση της ξεχωριστής προσωπικότητας είναι πολύ σημαντική στην αναπτυξιακή πορεία κάθε παιδιού. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι καθένας μας είναι διαφορετικός ( φυσικά χαρακτηριστικά) αλλά και μοναδικός! Έτσι λοιπόν συστήνουμε τον εαυτό μας (όνομα, εξωτερική εμφάνιση, τι μου αρέσει περισσότερο), το ζωγραφίζουμε αλλά και το διακρίνουμε ανάμεσα στο σύνολο μιας τάξης, οικοδομώντας σταδιακά το σεβασμό της διαφορετικότητας του καθενός. Υπάρχουν εξαιρετικά παιδικά βιβλία πάνω στο θέμα αυτό και εμείς διαβάσαμε μεταξύ άλλων κάτι που αποτέλεσε και το σύνθημα μας :
“ΕΙΜΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ”
