Η έντονη σεισμική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσαράς υπήρξε η αφορμή για την πραγματοποίηση της τρίτης άσκησης σεισμού (23.05.23) μέσα στη σχολική χρονιά 2022-23. Η γνώση και η προετοιμασία είναι οι καλύτεροι σύμμαχοι απέναντι σε αυτά τα μεγέθη της φύσης. Τα παιδιά συνεργάστηκαν και το παιχνιώδη της άσκησης βοήθησε στην ψυχολογία τους.
Μάι 23
Καιρός για ….ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Το σπίτι μας, το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ εκπέμπει ΣΟΣ εδώ και καιρό. Πρέπει να μάθουμε ότι είναι υποχρέωση όλων να κάνουμε το μικρό μας κάτι για να συμβάλλουμε στη διάσωσή του. Η αγάπη για την προστασία του περιβάλλοντος είναι μία στάση ζωής, μία συμπεριφορά που διδάσκεται και τα παιδιά ξέροντας να δίνουν την πραγματική αξία στα πράγματα την υιοθετούν αμέσως. Μαθαίνοντας για την ανακύκλωση εισάγουμε τα παιδιά σ ‘ ένα μονοπάτι προς την περιβαλλοντική αγωγή. Τι είναι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ; Ποια υλικά ανακυκλώνονται; Πως μπορούμε να συμβάλλουμε στη διάσωση του περιβάλλοντος; Είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που θέσαμε για να ξεκινήσουμε την αναζήτηση των πληροφοριών.
Ο πίνακας αναφοράς μας
Ζωγραφίζοντας το φόρεμα της φύσης
Το πρώτο ερώτημα που θέσαμε είναι πως θα βελτιώναμε την αυλή που παίζουμε και οι ιδέες καταγράφηκαν τόσο σε ατομικές εργασίες, όσο και σε μια ομαδική εργασία.
Αφού διαβάσαμε την εξαιρετική ιστορία “Βρωμοχώρι” της Σ. Ζαραμπούκα κατανοήσαμε τη ανάγκη ανάπτυξης περιβαλλοντικής συνείδησης
Εν συνεχεία μιλήσαμε για τα υλικά και τον τρόπο που μπορούμε να τα διαχειριστούμε
Συνθέσαμε την λέξη ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Αφού κατανοήσαμε τη λειτουργία αυτής της περίεργης λέξης , μάθαμε το συμβολισμό της στα προϊόντα
Διαχωρίσαμε τα προϊόντα
Αλλά και φανταστήκαμε ποια θα ήταν η καινούργια τους χρήση
Στη συνέχεια μάθαμε σε τι χρώμα κάδο μπορούμε να πετάμε τα σκουπίδια μας ώστε να ανακυκλώνουμε ακόμα και μέσα στην τάξη
Η κατασκευή μας ήταν φυσικά από άχρηστα υλικά
Αυτή η εβδομάδα είχε και παράσταση Καραγκιόζη
Φυσικά είπαμε τα ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ στο φίλο μας Κωνσταντίνο
Το έργο που ξεχωρίσαμε…ΑΠΛΑ ΥΠΕΡΟΧΟ
Α.Π. νήπιο
Μάι 14
Μανούλα, μητέρα, μαμά
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ σε όλες τις μανούλες, την πιο βαθιά και την πιο απόλυτη σχέση για όλα τα παιδιά!
Ο πίνακας αναφοράς
Τα βιβλία που διαβάσαμε για την γιορτή της μητέρας
Με αφορμή ένα έργο τέχνης…Gustav Klimt
Γράψαμε και συνθέσαμε τη λέξη “μαμά”
Ζωγραφίσαμε πως έχουμε την κυρίαρχη φιγούρα της ζωής μας στην καρδιά μας
Τα δωράκια μας γ’ αυτή την ημέρα…μπρελόκ
Μάι 14
Γνωριμία με τα έντομα…ζζζζζ
Την άνοιξη είναι η ιδανική εποχή να μυήσουμε τα νήπια στον κόσμο των εντόμων. Ζουζουνίζουν γύρω μας, μικροσκοπικά, μερικές φορές ενοχλητικά και ενίοτε φοβίζοντας τα μικρά. Ποια έντομα είναι βλαβερά και ποια ωφέλιμα, ποια πετούν, ποια, πηδούν, ποια περπατούν; Πόσο συναρπαστικός είναι ο κόσμος των μελισσών και των μυρμηγκιών; Είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που δώσαμε απαντήσεις και πραγματικά τα νήπια ενθουσιάσθηκαν με το πόσο ιδιαίτερος είναι ο κόσμος των εντόμων.
Ο πίνακας αναφοράς
Τα βιβλία που διαβάσαμε
Ξεκινήσαμε με τον κύκλος ζωής της πεταλούδας, με αφορμή το υπέροχο βιβλίο του Eric Karl “Μια πεινασμένη κάμπια”
Συνθέσαμε το όνομα της
Μετά δημιουργήσαμε τις πεταλούδες μας, με διάφορες τεχνικές
Παρατηρώντας τον κόσμο των εντόμων μέσα από τα βιβλία
Η εξαιρετική ιστορία της “Κατσούφας πασχαλίτσας” μας βοήθησε στην άσκηση συμμετρίας
Ενώ η εξαιρετική ιστορία του Ευγ. Τριβιζά “Η Μυρτώ και του κουνουπάκι” άφησε την καλλιτεχνικότητα μας να εκφραστεί
Αναφερθήκαμε στην εξαιρετικά οργανωμένη κοινωνία των μυρμηγκιών με αφορμή το υπέροχο βιβλίο “Μια στάλα μέλι”
Και φυσικά μιλήσαμε για τον γλυκό κόσμο των μελισσών
Ο πίνακας αναφοράς
Τα βιβλία που μας βοήθησαν
Ο κύκλος ανάπτυξης της μέλισσας
Φύλλα εργασίας με αφορμή το γράμμα Μ, μ και τη μέλισσα
Τη ζωγραφίσαμε ελεύθερα και καλλιτεχνήσαμε με φαντασία την κυψέλη της
Και φυσικά δημιουργήσαμε ένα παιχνίδι για να μπορούμε να παίζουμε με τα έντομα
Με χαρά υποδεχθήκαμε τους ξιφομάχους της περιοχής μας, όπου μας μίλησαν για αυτό το ιδιαίτερο άθλημα και μας έκανα επίδειξη των ικανοτήτων τους. Ευχαριστούμε τον προπονητή κ. Δημήτρη Φουστανάκη γ’ αυτή την πρωτοβουλία.
Και φυσικά τα έργα που ξεχώρισαν
Κ.Π., νήπιο “Κυρία έκανα έναν ήλιο το Θεούλη στο Σταυρό”…
Μάι 08
Άνοιξη, καλώς όρισες
Η Άνοιξη είναι ένα θέμα που αρέσει στα παιδιά καθώς εκτός από τις αλλαγές στις καιρικές συνθήκες, δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για διάφορα θέματα, όπως τα χελιδόνια που επιστρέφουν από τις ζεστές χώρες, τα λουλούδια που ανθίζουν και μοσχομυρίζουν, για τις συνήθειες των ανθρώπων που απολαμβάνουν τις μέρες που μεγαλώνουν. Η φύση και η επαφή μαζί της αποτελεί ανεξάντλητη πηγή γνώσεων για μικρούς και μεγάλους.
Οι πίνακες αναφοράς με το υλικό προς συζήτηση:
Αφού μάθαμε το σχετικό αίνιγμα, ζωγραφίσαμε τα χελιδόνια
Τα μετρήσαμε…
Και τα καλλιτεχνήσαμε…
Μάθαμε το γράμμα “Λ, λ” από τα λουλούδια
Και δημιουργήσαμε γλάστρες και ανθισμένα λιβάδια με κόλλες, χαρτόνια και φαντασία.
Και αφού μεσολάβησε και η γιορτή της Πρωτομαγιάς, δε μπορούσαμε παρά να ετοιμάσουμε στεφανάκια για να στολίσουμε τα κεφαλάκια μας.
Φυσικά ετοιμάσαμε και ένα για το σχολείο, όχι όμως από λουλούδια αλλά από αυγοθήκες….
Στις προμαθηματικές έννοιες φθάσαμε αισίως στον αριθμό 9, αναγνώριση συμβόλου, πληθικότητα, μέτρηση, αρίθμηση
Και φυσικά οι ζωγραφιές που ξεχώρισαν:
Ν.Δ., νήπιο, λουλούδι με πασχαλίτσες
Ά.Π. νήπιο , υπέροχος ήλιος πάνω σε ένα καταπληκτικό ουράνιο τόξο-βουνό
Απρ 13
Ευχές για ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ
Απρ 13
Πάσχα και πασχαλινά έθιμα
Η εορτή του Πάσχα και τα έθιμα που μας προετοιμάζουν για την μεγάλη γιορτή του χριστιανισμού
Φυσικά και τηρήσαμε το έθιμο της βαφής των κόκκινων αυγών…με παραδοσιακό τρόπο, αλλά και με τέμπερες
Κατασκευή με θέμα τη Σταύρωση
Λιβάδι με πασχαλίτσες από τέμπερα και πολλή φαντασία
Κάναμε αυγοδρομίες…
Προετοιμάσαμε και τις πασχαλινές μας κατασκευές
Μάθαμε το γράμμα Λ,λ και ζωγραφίσαμε και λαγουδάκια
Είδαμε και θέατρο
Στον ιερό ναό των Αγίων Δέκα ακούσαμε την ιστορία των παθών και της Ανάστασης του Ιησού Χριστού διά στόματος του ιερέα πατέρα Εμμανουήλ Καργάκη…τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα
Και μετά ακολούθησε και πικ-νικ στην φιλόξενη αυλή της Αγίας Λίμνης
Και φυσικά ξεχωρίσαμε και κάποιες εξαιρετικές ζωγραφιές
Α.Κ., νήπιο, ένας από τους πολλούς και πολύχρωμους λαγούς που ζωγράφισε αυτές τις μέρες
Κ.Π., νήπιο , παρέα με το φίλο του έκανε και αυτός το δικό του λαγό
Απρ 05
Πάσχα, Πάσχα….πασχαλιά
Η Άνοιξη εκτός από χρώματα, φέρνει μαζί της και υπέροχες μυρωδιές! Φέραμε και εμείς την πασχαλιά στην τάξη μας να γεμίσουμε μυρωδιές και βάλαμε τα χρώματα μας για να αντιγράψουμε τον πιο επιδέξιο ζωγράφο, τη ΦΥΣΗ!
Η Άνοιξη φέρνει επίσης και τη μεγάλη εορτή της Ορθοδοξίας, το Πάσχα. Έτσι λοιπόν αυτές τις μέρες την τάξη κατέκλυσαν κυριολεκτικά, κοτούλες, λαγουδάκια, κουνελάκια, αυγουλάκια και όλα όσα μας προετοιμάζουν για τις γιορτινές μέρες. Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά.
Αφηγηθήκαμε την Ιστορία του Πάσχα, μιλήσαμε για τους μαθητές του Χριστού και το Δείπνο που είχε μαζί τους, αναφερθήκαμε και σε κάποια από τα θαύματα που έκανε, αλλά και για την Ανάσταση Του.
Ξεκινήσαμε τις κάρτες και τα καλαθάκια, με κοτούλες και αυγουλάκια.
Εξαιρετική κατασκευή, μετά την ανάγνωση της υπέροχης ιστορίας “Το κίτρινο κοτοπουλάκι”
Αισίως φτάσαμε στους αριθμούς “8” & “9”, τους αναγνωρίζουμε, γράφουμε το σύμβολό τους και ξέρουμε και την πληθικότητα τους
Αυτήν την εβδομάδα μπήκε και ο Απρίλης…και προσέξαμε να μη μας γελάσουν με ψέματα ή πως να μη μεγαλώνει η μύτη μας, όπως του Πινόκιου.
Παιχνίδι όπου προσθέτουμε στην μύτη του Πινόκιου ότι λέει το ζάρι…πολύ το διασκέδασαν τα νήπια
Φυσικά πετάξαμε και τα “μαρτάκια” μας στα χελιδόνια για να χτίσουν τις φωλίτσες, σύμφωνα με το έθιμο
Και όπως κάθε φορά εργασίες και ζωγραφιές που ξεχώρισαν
Πολύχρωμος ήλιος & λουλούδι από το νήπιο Α.Κ.
Εξαιρετική ζωγραφιά από το νήπιο Α.Π.
Μαρ 27
Ο τσολιάς μας ο λεβέντης
Η αντίληψη της ιστορίας αποτελεί ακόμα μια δύσκολη γνωστική δομή για τα νήπια. Μπορούμε να την προσεγγίσουμε ωστόσο στηριζόμενοι σε πρόσωπα-ήρωες και αφηγήσεις μικρών ιστοριών που θα δημιουργήσουν τις πρώτες εικόνες στα παιδιά.
Το υπό πραγμάτευση θέμα μέσα από τις εικόνες των ηρώων της ελληνικής επανάστασης.
“Τα Ελληνάκια” αποτελεί το πιο πετυχημένο αφήγημα για την προσέγγιση αυτής της εποχής. Οι εικόνες του παρμένες από παραδοσιακά κεντήματα μυούν τα νήπια σε στοιχεία της λαϊκής μας τέχνης.
Τα παιδιά αποδίδουν ζωγραφικά τί τους έκανε εντύπωση από την ανάγνωση της ιστορίας. Η γοργόνα που έψαχνε τον Μ. Αλέξανδρο, αλλά και ο χορός της Μαρίας με τις φίλες της, κινητοποίησαν τη φαντασία των νηπίων.
Συνθέτοντας το μήνυμα για την ιστορική εποχή: τεχνική της χάρτινης ψηφίδας.
Αλλά και με την τεχνική του καφέ, απόσπασμα από το Θούριο του Ρήγα που συμπυκνώνει το νόημα του αγώνα.
Η παραδοσιακή φορεσιά εκείνης της εποχής…πόσο διαφορετική από τη δική μας, το φέσι, η φουστανέλα, το τσαρούχι και να έτοιμοι οι τσολιάδες των παιδιών.
Ομαδική κατασκευή: Τα Ελληνάκια
Με οπτικό ερέθισμα (τα καπάκια) πλέον είμαστε σε θέση να προσθέτουμε μικρά σύνολα.
Κατασκευή για το “Κρυφό σχολειό”, στα νήπια αρέσει αυτή η αφήγηση και ο γνωστός πίνακας του Γύζη αποτελεί την καλύτερη εικονογράφηση της, σε συνδυασμό με το γνωστό παιδικό τραγούδι “Φεγγαράκι λαμπρό , φέγγε μου να περπατώ να πηγαίνω στο σχολειό”.
Η κατασκευή για το σπίτι δε θα μπορούσε να είναι άλλη από τον “Τσολιά μας το λεβέντη”
Διπλή γιορτή όπως λέει και ένα παιδικό ποίημα, ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου , το χαρμόσυνο μήνυμα για τη σωτηρία του ανθρώπου.
Συνθέτοντας τη λέξη Ευαγγελισμός με αφορμή ενός πίνακα ζωγραφικής
Ελλάδα, ελευθερία, ειρήνη, τόσες όμορφες λέξεις που ξεκινούν από την φωνούλα “Ε, ε”.
Κάθε φορά που μιλάμε για πόλεμο, οφείλουμε να επαναφέρουμε και την έννοια της Ειρήνης στο μυαλό των νηπίων, γιατί είναι το μέλλον τους. Έτσι μιλήσαμε για την υπέροχη ιστορία το “Κανόνι της ειρήνης” και πως η επιμονή και η υπομονή από ένα λουλούδι του αγρού νίκησε τη σκληρότητα ενός άγριου κανονιού.
Και αφού το κατασκευάσαμε, το κρεμάσαμε στην τάξη σαν απόδειξη ότι η Ειρήνη στο τέλος νικάει.
Και μέσα σε αυτό το εορταστικό κλίμα, ένας φίλος μας μεγάλωσε κατά λίγο, μας κέρασε και εμείς χαρήκαμε με τη χαρά του και του ετοιμάσαμε το δώρο του…ΝΑ ΤΑ ΕΚΑΤΟΣΤΗΣΕΙΣ Μ.Μ.
Μαρ 14
Βόλτα …στο διάστημα
Μπορεί να φαίνεται περίεργο, αλλά το διάστημα, το ηλιακό μας σύστημα και ποιοι πλανήτες υπάρχουν πέρα από τη Γη μας, είναι ένα θέμα που δουλεύουμε με τα νήπια και μάλιστα τους αρέσει πάρα πολύ.
Τα βιβλία που μας βοήθησαν
Μελετώντας το “Σπίτι “μας, τη Γη μας (υδρόγειος σφαίρα).
Γιατί έχουμε την εναλλαγή μέρας & νύχτας, γιατί υπάρχουν οι εποχές, είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που θα θέσουμε ώστε να προσεγγίσουμε με απλό και κατανοητό τρόπο την αντίληψη μας για τον φυσικό μας κόσμο.
Και η γη γυρίζει γύρω από τον ήλιο…
Εργασία για τις δραστηριότητες των ανθρώπων μέρας και νύχτας.
Η Γη μας όπως θα την κοιτούσαμε από ένα διαστημόπλοιο… γνωστικοί σχηματισμοί για την έννοια πλανήτης
Πιο απαραίτητο εργαλείο από την φαντασία στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχει! Η καλλιέργεια της είναι πάντα ένας στόχος, γι’ αυτό ξεδιπλώνουμε τις γνώσεις μας μέσα από την φαντασία μας: Φαντάζομαι έναν εξωγήινο.
Το ηλιακό μας σύστημα: σειριοθέτηση πλανητών
Συνθέτοντας τη λέξη “πλανήτες”
Ατενίζοντας τα αστέρια ψάχνουμε για αστερισμούς
Απεικονίζοντας το “Σπίτι “μας , τη Γη μας!
Το εξαιρετικό βιβλίο “Ο Φεγγαροσκεπαστής” δε θα μπορούσε να λείπει από το υπό πραγμάτευση θέμα :
Η κατασκευή μας για το σπίτι: Ο Εξωγήινος μας
Προγραφικές και προμαθηματικές ασκήσεις: Αντίστροφη μέτρηση και τοποθέτηση μεγεθών στη σειρά
Και εκεί στην αλλαγή των εποχών μιλήσαμε και για την αμυγδαλιά που προαπαντά κάθε χρόνο την Άνοιξη!!!
Ομαδική εργασία εν εξελίξει
Και αυτή την εβδομάδα αποθησαυρίσαμε εξαιρετικές δουλειές των νηπίων:
Μ.Μ. , προνήπιο ζωγράφισε τις δασκάλες του και στη μέση τον εαυτό του για να τις προστατεύει , οι πρώτες του απεικονιστικές προσπάθειες και έκανε και μία σύνθεση
Α.Μ., νήπιο ζωγράφισε τον εαυτό της και τις φίλες της και ένα μικρό καρπουζάκι
Μ.Γκ., νήπιο
Είχαμε και γενέθλια και ευχηθήκαμε από καρδιάς στη φίλη μας ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ































































































































































































































































































































































