Το δίμηνο Δεκέμβριος-Ιανουάριος υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο “Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική” και βασικό στόχο την αναγνώριση της οικογενειακής ποικιλομορφίας από τους/τις μαθητές/τριες.
Αρχικά, με την πολύτιμη συνεισφορά των γονέων, τα παιδιά παρουσίασαν στην ολομέλεια φωτογραφίες των οικογενειών τους και επεξεργαστήκαμε όλοι μαζί τον αριθμό των μελών της κάθε οικογένειας. Πραγματοποιήσαμε καταγραφές, συγκρίναμε τα μεγέθη των οικογενειών μας και διαπιστώσαμε ποιες οικογένειες είναι οι πολυπληθέστερες. Στο τέλος, κάθε παιδί ζωγράφισε την οικογένεια του.
Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με το τι σημαίνει “οικογένεια” για το κάθε παιδί και κατασκευάσαμε το σχετικό ιστόγραμμα ιδεών.
Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με την παρουσίαση και επεξεργασία του διαδικτυακού παραμυθιού της Ιωάννας Μανάφη “Η μονα-δική μου οικογένεια” (https://www.openbook.gr/i-mona-diki-moy-oikogeneia/), όπου ο Έλφι ο Ουρανοκατέβατος χάνει το αστροποδήλατο του και κατά την αναζήτησή του συναντά διάφορα ζώα τα οποία, μαζί με τις οικογένειές τους, τον βοηθούν να το ψάξει. Στο τέλος κάθε συνάντησης το κάθε ζωάκι χαρίζει στον Έλφι από μία οικογενειακή του φωτογραφία όπου αναγράφεται η αξία-στοιχείο που χαρακτηρίζει την οικογένεια του (αγάπη, συνεργασία, στοργή, αποδοχή, δύναμη). Τα παιδιά συζήτησαν για τις αξίες που παρουσιάστηκαν και αποφάσισαν ποια από αυτές θεωρούν σημαντικότερη ώστε να την χαρίσουν στον Έλφι. Έπειτα, ζωγράφισαν τον Έλφι με το αστροοδήλατο του στο σπίτι του, το οποίο έχτισαν με τα τουβλάκια των προαναφερθέντων αξιών.
Ακολούθησε μια γνωριμία με τα διάφορα ζωάκια που συνάντησε ο Έλφι, τον τρόπο ζωής αυτών και την μορφή της οικογένειας μέσα στην οποία ζουν. Ο πιγκουίνος ήταν το πρώτο ζώο που γνωρίσαμε και, αφού παρακολουθήσαμε ένα σχετικό βίντεο, συζητήσαμε για τον τρόπο που φέρνει τα μικρά του στον κόσμο και την οικογένεια του η οποία θυμίζει έντονα την δική μας “πυρηνική οικογένεια”. Θυμηθήκαμε το δώρο του πιγκουίνου προς τον Έλφι και πως η οικογένεια του πιγκουίνου είναι γεμάτη από αγάπη. Αποτυπώσαμε εικαστικά την οικογένεια του πιγκουίνου και συμμετείχαμε σε ένα παιχνίδι ρόλων. Υποθέσαμε πως είμαστε μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας η οποία αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα της καθημερινότητας. Κληθήκαμε να δώσουμε λύσεις σε αυτά και συζητήσαμε, στο τέλος, για τα θετικά και αρνητικά της πυρηνικής οικογένειας.
Επόμενο ζωάκι που επισκέφθηκε ταχυδρομικώς, μέσω της αποστολής μιας card postal, το νηπιαγωγείο μας ήταν ο λύκος. Μας προσκάλεσε να γνωρίσουμε τον δικό του τρόπο ζώης μέσα από την προβολή βίντεο και μας σύστησε τη δική του “εκτεταμένη οικογένεια”. Στη συνέχεια, τα παιδιά κλήθηκαν να δημιουργήσουν το σπίτι του λύκου που είναι το δάσος χρησιμοποιώντας τέμπερες και μπρόκολο αντί για πινέλο. Τοποθέτησαν την οικογένεια του λύκου μέσα στο δάσος και έπειτα κλήθηκαν να σκεφτούν πώς θα ήταν η δική τους οικογένεια εάν ήταν εκτεταμένη. Προβληματίστηκαν σχετικά με την επίλυση καθημερινών προβλημάτων μιας εκτεταμένης οικογένειας και πρότειναν λύσεις στην ολομέλεια ως πιθανά μέλη εκτεταμένης οικογένειας.
Ακολούθησε η γνωριμία με το καγκουρό, τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής του και προσεγγίστηκε η έννοια της “μονογονεϊκής οικογένειας”. Συζητήθηκαν οι λόγοι που μπορεί μια οικογένεια να είναι μονογονεϊκή, αναφέρθηκαν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αυτής και τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με ζητήματα που μπορεί να προκύψουν μέσα σε μια μονογονεϊκή οικογένεια προτείνοντας πιθανές λύσεις.
Στη συνέχεια προσεγγίσαμε τη “θετή οικογένεια” μέσα από την γνωριμία με τον κούκο που συνηθίζει να ανατρέφεται από πουλιά διαφορετικού είδους από αυτόν. Τα παιδιά κατασκεύασαν τον κούκο στη φωλιά χελιδονιών και συζήτησαν για τα υιοθετημένα παιδιά και τα προβλήματα που αυτά αντιμετωπίζουν.
Η γνωριμία με τις ποικίλες μορφές οικογένειες ολοκληρώθηκε με τα “ορφανά παιδιά” τα οποία προσεγγίστηκαν έπειτα από συζήτηση για τη θαλάσσια χελώνα που γεννά και εγκαταλείπει τα αβγά της στην αμμό. Η δύναμη των μικρών θαλάσσιων χελωνακίων κίνησε την περιέργεια των μαθητών τα οποία προβληματίστηκαν σχετικά με τα προβλήματα των ορφανών παιδιών.
Το εργαστήριο δεξιοτήτων ολοκληρώθηκε με την συμπλήρωση των φύλλων αξιολόγησης και την απονομή των μεταλλίων του Έλφι.