Μαθησιακές Δυσκολίες, λίγα λόγια πολλές ερωτήσεις

Λίγα λόγια για τις Μαθησιακές Δυσκολίες

από την εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής Νικολαΐδου Ράνια…

 

Ο όρος Μαθησιακές Δυσκολίες ακούγεται ολοένα και συχνότερα τα τελευταία χρόνια. Τον συναντούμε σε ρεπορτάζ  στην τηλεόραση, σε περιοδικά που απευθύνονται κυρίως σε γονείς, σε άρθρα εφημερίδων και σε κάθε λογής βιβλίο. Ποια είναι όμως τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες;

Ο όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει εκείνα τα παιδιά που ενώ φαίνεται να έχουν φυσιολογική νοημοσύνη και δείχνουν να είναι έξυπνα και κοινωνικά, ωστόσο αντιμετωπίζουν μια αναπάντεχη αποτυχία στα σχολικά μαθήματα. Από τα στατιστικά στοιχεία φαίνεται πως το 20 -25% του μαθητικού πληθυσμού αντιμετωπίζει κάποιος είδος Μαθησιακών Δυσκολιών. Ειδικοί για να υποδείξουν τις Μαθησιακές Δυσκολίες του παιδιού είναι με σειρά προτεραιότητας: ο δάσκαλος της τάξης, ο ειδικός δάσκαλος του σχολείου (ο δάσκαλος του τμήματος ένταξης), το ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης) (πρώην ΚΔΑΥ) ή άλλο ιατροπαιδαγωγικό – διαγνωστικό κέντρο.

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες διακρίνονται σε αρκετές κατηγορίες ανάλογα με το είδος των δυσκολιών που παρουσιάζουν οι μαθητές. Για παράδειγμα: δυσκολίες μόνο στη γραφή: δυσγραφία, δυσκολίες μόνο στην ανάγνωση: δυσαναγνωσία, δυσκολίες στη γραφή και την ανάγνωση: δυσλεξία, δυσκολία στα μαθηματικά: δυσαριθμησία κ.α.

Σήμερα μετά από αρκετές μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι οι Μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά με την προϋπόθεση ότι θα διαγνωστούν έγκαιρα και θα αντιμετωπιστούν με την βοήθεια ειδικών δασκάλων στο τμήμα ένταξης του σχολείου.

Κάντε ερωτήσεις για το παιδί σας στη δασκάλα του.

Θα πάρετε πολλές και χρήσιμες πληροφορίες…     

Το σχολείο είναι ένας χώρος που το παιδί εκφράζει διαφορετικές πτυχές του εαυτού και της προσωπικότητάς του. Διαφορετικός από το περιβάλλον της οικογένειας, αλλά πολύ οργανωμένος και ιδιαίτερα απαιτητικός.

Σε αυτό το πλαίσιο το παιδί καθημερινά έχει να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις, σε μαθησιακό αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο. Το σχολείο απαιτεί από το παιδί να ανταποκρίνεται στη μαθησιακή διαδικασία, να συμμετέχει και να μαθαίνει, η αυλή απαιτεί να κοινωνικοποιείται, να δέχεται συγκρούσεις και να αντιδρά και η τάξη απαιτεί να είναι μέλος μιας ομάδας και να τηρεί τους κανόνες της. Ο τρόπος που αντιμετωπίζει όλα όσα του συμβαίνουν κάθε μέρα είναι μια μεγάλη πηγή πληροφοριών για την προσωπικότητά του, τις ανάγκες του και τις επιθυμίες του.

Ο δάσκαλος λοιπόν είναι γνώστης όλων αυτών των πληροφοριών και πρέπει ένας γονέας να τον εμπιστεύεται όταν του παρέχονται τέτοιου είδους πληροφορίες. Η απόρριψη τους με την δικαιολογία ότι το παιδί δεν εμφανίζει τέτοια συμπεριφορά στο σπίτι είναι παντελώς λανθασμένη και οδηγεί σε αμέλεια για τις ανάγκες του παιδιού.

Κάντε λοιπόν ερωτήσεις στη δασκάλα ή τον δάσκαλο του παιδιού σας και θα έχετε όλα όσα πρέπει και οφείλετε να γνωρίζετε.

 

15 Ερωτήσεις για να αναγνωρίσετε αν το παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες.

 

  1. Συμμετέχει στο μάθημα; Ρισκάρει να απαντήσει σε ερωτήσεις που χρειάζονται την προσωπική του γνώμη; Π.χ Τι πιστεύεται ότι θα γινόταν αν…
  2. Προλαβαίνει να γράψει την ορθογραφία του ή να τελειώσει τις ασκήσεις του στον ίδιο χρόνο με τα άλλα παιδιά;
  3. Διαβάζει αρκετά γρήγορα για την ηλικία του;
  4. Αντιγράφει σωστά από τον πίνακα;
  5. Είναι καλύτερος στον προφορικό λόγο σε σχέση με τον γραπτό;
  6. Παρανοεί συχνά την εκφώνηση των ασκήσεων;
  7. Αποδίδει καλύτερα μετά από επιβεβαίωση ή επιβράβευση;
  8. Χάνει τα πράγματά του (σβήστρες, μολύβια, βιβλία, τετράδια) κατά τη διάρκεια του μαθήματος;
  9. Χρησιμοποιεί το σωστό τετράδιο για κάθε μάθημα;
  10. Πως μαθαίνει καλύτερα; Τι τον βοηθά να απομνημονεύσει κάτι;
  11. Πως είναι η συμπεριφορά του κατά την διάρκεια του μαθήματος; Αφαιρείται, είναι ανήσυχο, δημιουργεί φασαρία;
  12. Πως τα πάει στο μάθημα των εικαστικών; (συνήθως οι μαθητές με δυσλεξία είναι ιδιαίτερα αποδοτικοί σε καλλιτεχνικά μαθήματα).
  13. Πως τα πάει με το μάθημα της ξένης γλώσσας; (τα παιδιά με δυσλεξία έχουν ιδιαίτερα μεγάλες δυσκολίες στην εκμάθηση ξένης γλώσσας).
  14. Πως τα πάει στο μάθημα της γυμναστικής; Μπορεί να ακολουθήσει τις οδηγίες σε ένα ομαδικό παιχνίδι ή σε έναν παραδοσιακό χορό; Είναι άτσαλο στις κινήσεις του;
  15. Θεωρεί ο δάσκαλος ότι η απόδοσή του στα μαθήματα είναι μικρότερη από την εικόνα της ευφυίας που έχει; Συνιστά μια αξιολόγηση από τους ειδικούς του ΚΕΔΑΣΥ;

 

Νικολαΐδου Ράνια

Δασκάλα Ειδικής Αγωγής

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *