Τώρα και υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών. Τι άλλο θα δούμε;

6 Μαρτίου 2014 Δ. Νικηφόρος

 Όσοι έχουν έστω και την παραμικρή σχέση με την π/θμια και τη δ/θμια εκπαίδευση γνωρίζουν πολύ καλά ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις από σχολείο σε σχολείο είναι αποδεκτό από τη συντριπτική πλειοψηφία των εκπ/κών, καθώς αποτελεί προϊόν μακράς πείρας και έχει ενσωματώσει τις προτάσεις των άμεσα ενδιαφερομένων.

Το πρόβλημα των υπεραριθμιών, το οποίο οφείλεται αποκλειστικά στις αλλοπρόσαλλες και ενίοτε ρουσφετολογικές πολιτικές της τελευταίας 25ετίας, μπορεί κάλλιστα να αντιμετωπιστεί με την εφαρμογή του ΠΔ 50/96, όπως ισχύει.

Το άρθρο 14 του ως άνω ΠΔ προβλέπει συγκεκριμένη και αποδεκτή από όλους διαδικασία προαιρετικής άρσης των οργανικών υπεραριθμιών εντός της ίδιας περιοχής μετάθεσης. Υποχρεωτικότητα υπάρχει μόνο στην περίπτωση που δεν έχουν καλυφθεί όλες οι κενές οργανικές θέσεις και εξακολουθούν να υπάρχουν εκπ/κοί χωρίς οργανική θέση.

Οι εκπαιδευτικοί που για οποιοδήποτε λόγο εξακολουθούν να είναι υπεράριθμοι   αποσπώνται ή τοποθετούνται προσωρινά σε σχολεία της ίδιας περιοχής, στην αρχή του επόμενου σχολικού έτους.

Περαιτέρω, με τις παρ. 14 άρθ. 14 Ν. 1566/85 και 3 άρθ. 30 Ν. 3848/10, έχει θεσπιστεί συγκεκριμένη διαδικασία υποχρεωτικών αποσπάσεων από σχολείο σε σχολείο της ίδιας ή και άλλης Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Επομένως, με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο μπορεί να αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά οποιοδήποτε σχετικό πρόβλημα προκύπτει πριν από την έναρξη του σχολικού έτους αλλά και κατά τη διάρκειά του.

Αλλά το νέο ΠΔ αποτελεί προϊόν προχειρότητας, άγνοιας ή και σκοπιμοτήτων. Συγκεκριμένα και ενδεικτικά:

1. Αν ανατρέξει κανείς στις διατάξεις που μνημονεύονται στην παρ. 2 του άρθ. 1, ιδίως στην παρ. 14 του άρθ. 14 Ν. 1566/81, θα οδηγηθεί αβίαστα στο συμπέρασμα ότι ο χαρακτηρισμός των ολικά υπεραρίθμων πραγματοποιείται το μήνα Σεπτέμβριο. Όμως, στην παρ. 3 του άρθ. 3 ορίζεται ότι οι οριστικοί πίνακες υποχρεωτικής μετάθεσης κυρώνονται το αργότερο έως 15 Ιουνίου εκάστου έτους!

Αν πράγματι στόχος είναι να ολοκληρώνεται η διαδικασία το μήνα Ιούνιο, μπορεί να συμβαίνει το εξής παράδοξο: Να μετατίθεται κάποιος υποχρεωτικά από την Κρήτη πχ στον Έβρο, κάτι που ειδικά σημερινή συγκυρία ισοδυναμεί με απόλυση, και μετά από μετά από ένα μήνα να προκύπτει λειτουργικό κενό στην περιοχή από την οποία μετατέθηκε.

Το παραπάνω είναι πολύ πιθανό να συμβεί, καθώς για τον προσδιορισμό των οργανικών κενών, στα οποία γίνονται οι μεταθέσεις, δεν συνυπολογίζονται:

– Οι ώρες που λείπουν σε επίπεδο σχολείου αλλά δεν συνιστούν οργανικό κενό, (μέχρι και 11 ώρες)

– Τα λειτουργικά κενά που προκύπτουν από απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα ή από τη μείωση του διδακτικού ωραρίου των στελεχών εκπαίδευσης και των συνδικαλιστών, από αποσπάσεις σε άλλα σχολεία ή υπηρεσίες της ημεδαπής ή του εξωτερικού, από μακροχρόνιες άδειες (αναρρωτικές, κύησης, ανατροφής τέκνου κλπ) ή λόγω απαλλαγής εκπ/κών από τα διδακτικά τους καθήκοντα κλπ

Πέραν αυτών, η έκφραση «κατανεμημένες στην οικεία περιοχή οργανικές θέσεις» δηλώνει άγνοια της ισχύουσας νομοθεσίας, καθώς δεν υπάρχει απόφαση κατανομής των θέσεων κατά περιοχή μετάθεσης ούτε σχετική διάταξη που να προβλέπει κάτι τέτοιο!

Η χρήση, τέλος, στην ίδια και στην επόμενη παράγραφο του όρου «υπηρετούν» αντί του ορθού «ανήκουν οργανικά» ή «υπηρετούν οργανικά» παραπέμπει στην  πρόταση «τακτοποίησης» των αποσπασθέντων κατά το τρέχον σχολικό έτος, η οποία αντιμετωπίστηκε με την πρέπουσα ειρωνεία από το σύνολο της εκπ/κής κοινότητας και αποσύρθηκε. Ας ελπίσουμε ότι πρόκειται απλώς για άλλη μια λάθος διατύπωση.

2. Στην παρ 1 του άρθ. 2 ορίζεται ότι από τη διαδικασία των υποχρεωτικών μεταθέσεων εξαιρούνται οι εκπ/κοί που έχουν συμπληρώσει 12 έτη υπηρεσίας, όμως δεν προκύπτει ότι αυτοί θα εξαιρούνται από τις υποχρεωτικές αποσπάσεις, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.

Εντύπωση προκαλεί, τέλος, η παρ. 2 του άρθ. 6 σύμφωνα με την οποία από τις υποχρεωτικές μεταθέσεις εξαιρούνται τα στελέχη της εκπαίδευσης. Μάλιστα γίνεται επίκληση της παρ. ν. 3848/10, η οποία αναφέρεται σε άσχετο θέμα. Άλλη μια απόδειξη ότι συγχέονται οι έννοιες απόσπαση και μετάθεση.

3. Από τη μελέτη των παρ. 1 του άρθ. 3 και 3 του άρθ. 4 προκύπτει ότι οι κανονικές μεταθέσεις θα γίνονται μόνο σε οργανικά κενά σχολείων, ενώ οι υποχρεωτικές και σε κενά ομάδας σχολείων! Αλλιώς δεν θα υπήρχε λόγος επανακαθορισμού των κενών.

Σε κάθε περίπτωση, δεν διευκρινίζεται αν οι ομάδες σχολείων αυτού του ΠΔ θα συμπίπτουν με αυτές του ΠΔ 50/96, που συνήθως περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων της ίδιας βαθμίδας.

4. Από τη διατύπωση της παρ. 2 του άρθ. 3 δεν προκύπτει αν η πρόσκληση για  υποβολή αίτησης «συναίνεσης» θα αφορά μόνο στους υπεραρίθμους της παρ. 2 του άρθ. 2 ή όλους τους εκπ/κούς. Αν πρόκειται μόνο για τους πρώτους, η φάση αυτή της διαδικασίας είναι περιττή.

5. Στην παρ 1 του άρθ. 4 και στην παρ.1 του άρθ. 5 υπάρχει περιορισμός ως προς τις δηλώσεις προτίμησης σχολείων. Σε τι εξυπηρετεί, άραγε, αυτός ο περιορισμός; Γιατί δεν αντιμετωπίζεται η περίπτωση που κάποιος εκπ/κός δεν τοποθετείται σε σχολείο της προτίμησής του αλλά θα επιθυμούσε να μετατεθεί σε κενές θέσεις που εξακολουθούν να υφίστανται;

6. Στην παρ. 2 του άρθ. 5 ορίζεται ότι οι  εκπ/κοί που μετατίθενται υποχρεωτικά  εξαιρούνται από τη διαδικασία των υποχρεωτικών μεταθέσεων για τα επόμενα πέντε έτη. Αυτό σημαίνει ότι, αν εντωμεταξύ υπάρξει υπεραριθμία, θα εκτοπίζονται οι τοποθετημένοι με τη διαδικασία των κανονικών μεταθέσεων! Από την άλλη δεν προβλέπεται τι θα συμβεί αν στο σχολείο ή στην περιοχή απ’ όπου έγινε η υποχρεωτική μετάθεση θα υπάρξει οργανικό κενό τον αμέσως επόμενο ή τον μεθεπόμενη σχολική χρονιά.

7. Με την παρ. 3 του άρθ. 5 εισάγεται ο όρος «γεωγραφικά και συγκοινωνιακά πλησιέστερη περιοχή». Όμως δεν προκύπτει το πότε, από ποιον και πώς θα καθορίζονται αυτές.

8. Στην παρ. 1 του άρθ. 6 ορίζεται ότι τα κριτήρια κατάταξης στους πίνακες υποχρεωτικής μετάθεσης είναι η συνολική υπηρεσία, οι οικογενειακοί λόγοι και οι συνθήκες διαβίωσης στα σχολεία που υπηρέτησαν οι εκπ/κοί. Η συνυπηρέτηση και η εντοπιότητα λαμβάνονται υπόψη μόνο σε περίπτωση ισοβαθμίας (παρ. 5, άρθ. 4 και παρ. 3 άρθ. 5). Επιπλέον, δεν αντιμετωπίζεται η πιθανή περίπτωση ισοβαθμίας και στα κριτήρια αυτά.

Δημήτρης Β. Νικηφόρος

πρ. Aιρετός ΚΥΣΔΕ. ΑΠΥΣΔΕ Αττικής & ΠΥΣΔΕ Α΄ Αθήνας

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Επίκαιρα .

Αφήστε μια απάντηση


Σαν σήμερα

29/3/1896: Ο Σπύρος Λούης ο πρώτος Έλληνας Ολυμπιονίκης στο μαραθώνιο των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.
Ο Λούης έτρεξε τον μαραθώνιο σε χρόνο 2 ώρες, 58 λεπτά και 50 δεύτερα.
   - Σχετικές αναρτήσεις

Μεταφραστής


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση