1) Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κεντρικό στόχο έχουν οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα).
Οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.ά.
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αξιοποιούνται καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας και πρακτικές σε όλους τους τύπους Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας, το δε εκπαιδευτικό υλικό προσαρμόζεται σε κάθε ηλικία σύμφωνα με παιδαγωγικές παραμέτρους και η υλοποίηση είναι υποχρεωτική.
ΠΩΣ ΚΑΤΑΝΕΜΟΝΤΑΙ ΤΑ ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑ ΤΑΞΗ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ – Α ΤΑΞΗ – Δ ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 1. Ανθρώπινα δικαιώματα |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 1 STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική |
Β ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 2. Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας-Γνωριμία με επαγγέλματα |
Γ ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 3. Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας-Γνωριμία με επαγγέλματα |
E ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 2. Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 1 STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική |
Στ ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 3. Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα |
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΟ ΥΛΙΚΟ
https://lms.steamedu-project.eu/login/index.php (ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)(Απαιτείται εγγραφή)
Δράση: Βιβλιοθήκες Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων (iep.edu.gr)
(ΟΛΟ ΤΟ ΥΛΙΚΟ) Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (iep.edu.gr)
πηγή: https://paroutsas.jmc.gr/erg_dxt/index.html
Τα εργαστήρια ανά θεματική_με τα βίντεο και τα κουιζ | Εκπαιδευτικές Επι-δεξιότητες (sch.gr)
Padlet με Ομαδοποιημένα σχέδια εργασίας κατά θεματικό κύκλο και τάξη (Δημιουργός : Νένα Σιδηροπούλου)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ (padlet.com)
2) ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (Αγγελόπουλος Γιώργος)
3α) ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ / STEAM – ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ / ΤΑΞΗ: Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (Κωστάκη Στέλα – Μαρίνα)
3β) ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ/ Ψυχική & Συναισθηματική υγεία – Πρόληψη/ ΤΑΞΗ: Β’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (Ποτούλα- Σπυριδούλα Βασιλείου)
3γ) ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ/ Υποθεματική: Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση/ ΤΑΞΗ: Γ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (Σταματοπούλου Γεωργίτσα)
3δ) ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ/ Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια & τοπική φυσική κληρονομιά/ ΤΑΞΗ: Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (Δημήτριος Γκότζος)
3ε) ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ / STEAM – ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ / ΤΑΞΗ: Ε’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (Νικόλαος Μαντρατζής)
3στ) ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ/ Υποθεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα -Εθελοντισμός, Διαμεσολάβηση/ ΤΑΞΕΙΣ: Ε’ & ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (Βάια Μανώλη)
4) ΦΗΦΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ STEM
5) ΡΟΥΤΙΝΕΣ ΣΚΕΨΗΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
6) ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΤΥΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ – Myth2space / Δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με τη θεματολογία
του Δικτύου, το οποίο ενεκρίθη από το Ι.Ε.Π. για ένταξη στην ύλη του μαθήματος
«Εργαστήρια Δεξιοτήτων» της Στ΄ τάξης και συγκεκριμένα της ενότητας «Φροντίζω το
περιβάλλον» (αρ. απ. Δ.Σ. Ι.Ε.Π. 48/29-08-2024).
Για να δείτε το εκπαιδευτικό υλικό πατήστε εδώ:
https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=117656&forceview=1
7) ΓΙΝΕ ΗΡΩΑΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ / Εργαλειοθήκη για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
tool kit GR – be-internet-awesome.gr
8) ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ (ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ)
Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση – Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
9)ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ (44 δωρεάν κοινωνικές ιστορίες τόσο για καθημερινά θέματα όσο και για θέματα σχολικής ζωής / Τι είναι οι Κοινωνικές Ιστορίες; Είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κοινωνικών δεξιοτήτων σε άτομα που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Πρόκειται για εξατομικευμένα κείμενα που προσφέρουν στο άτομο ακριβείς πληροφορίες για καταστάσεις και δεξιότητες που δυσκολεύουν το συγκεκριμένο άτομο. Οι Κοινωνικές Ιστορίες περιέχουν οπτικοποιημένο υλικό, για τη διευκόλυνση της κατανόησής του από το άτομο στο οποίο απευθύνεται. Tι δεν είναι οι Κοινωνικές Ιστορίες; Οι Κοινωνικές Ιστορίες δεν είναι μία σειρά κανόνων τους οποίους το άτομο που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού οφείλει να ακολουθήσει. Αν μία ιστορία έχει εμπεριέχει λέξεις, όπως “πρέπει να…”, τότε σίγουρα δεν είναι Κοινωνική Ιστορία. Ποιος είναι ο στόχος μίας Κοινωνικής Ιστορίας; Ο βασικός στόχος μία Κοινωνικής Ιστορίας δεν θα πρέπει ποτέ να είναι να αλλάξουμε τη συμπεριφορά ενός ατόμου. Στόχος μίας Κοινωνικής Ιστορίας θα είναι να δώσουμε στο άτομο τις πληροφορίες που θα του επιτρέψουν να έχει μία βελτιωμένη κατανόηση μίας κοινωνικής κατάστασης. Δηλαδή, να τον βοηθήσουμε να ανακαλύψει τον κρυμμένο κώδικα των κοινωνικών καταστάσεων. Η βελτιωμένη κατανόηση της κοινωνικής κατάστασης μπορεί τελικά να οδηγήσει το άτομο σε πιο κατάλληλες συμπεριφορές. Οι Κοινωνικές Ιστορίες μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να επιβραβεύσουμε το άτομο για μία υπάρχουσα συμπεριφορά καθώς και για να το προετοιμάσουμε, δίνοντάς του τις σχετικές πληροφορίες, για κάτι το οποίο πρόκειται να συμβεί (για παράδειγμα για ένα ταξίδι που η οικογένεια σχεδιάζει να κάνει ή για μία εκδρομή που θα κάνει με το σχολείο του).