3ος Θεματικός Κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ,Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη- «Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα»

Στα πλαίσια του 3ου Θεματικού Κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ,Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, πραγματοποιήθηκαν 7 δίωρα εργαστήρια  μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου 2022.

Τίτλος Εργαστηρίων: «Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα»

 💡  Στον κύκλο των συνολικά 7 δίωρων δραστηριοτήτων δόθηκε έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αφορούν
  • στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών
  • στη συνειδητοποίηση της ανάγκης μετάβασης από το «εγώ» στο «εμείς» καθώς και στη συνακόλουθη κινητοποίηση των μαθητών και μαθητριών και την ανάληψη δράσης για το κοινό καλό
  • στην ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η συνεργασία, ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας
 Με Δεδομένο ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται να χειριστούν και να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες, όπως « δικαιώματα», «ελευθερία», «δημοκρατία» βασική μέριμνά μας θα είναι η οργάνωση δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν τη συνεργασία και το κλίμα αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη. Οι δραστηριότητες, το κλίμα, η οργάνωση της τάξης, οι σχέσεις και ο τρόπος επικοινωνίας των νηπίων παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη μιας γενικότερης κουλτούρας σεβασμού των δικαιωμάτων. Εκκινώντας από αυτήν την παραδοχή, ο θεματικός κύκλος θα στοχεύσει περισσότερο στην ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων, στην υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας και λιγότερο σε γνωστικούς στόχους.
Μέρος των δραστηριοτήτων μας στηρίχθηκαν στο υλικό που διατίθεται:
–και από την in action for a better world
 ➡ Αρχικά πραγματοποιήθηκαν παιχνίδια για την ανάπτυξη εμπιστοσύνης και σεβασμού στην ομάδα των παιδιών

Α) Οδηγός τυφλών

Σε αυτό το παιχνίδι τα παιδιά γίνονται ζευγάρια όπου ο ένας θα είναι ο τυφλός και ο άλλος ο οδηγός του. Τα παιδιά έρχονται στο κέντρο και ζητάμε από τα παιδιά που θα κάνουν τους τυφλούς να κλείσουν τα μάτια τους. Οι οδηγοί τους, ακουμπάνε το χέρι τους στον ώμο των τυφλών και τους οδηγούν με ασφάλεια στην αίθουσα. Θα μπορούσαμε να βάλουμε ένα απαλό τραγούδι αφήνοντας τα παιδιά να περπατήσουν στο χώρο και όταν το σταματήσουμε τα παιδιά να αλλάξουν ρόλους.

Β) Ο Καθρέφτης

Σε αυτό το παιχνίδι τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Στέκονται το ένα απέναντι στο άλλο με τις παλάμες τους να ακουμπούν η μια την άλλη. Στη συνέχεια λέμε στα παιδιά πως ο απέναντι σας είναι ένας καθρέφτης και θα κάνει την κίνηση που και εσείς κάνετε. Μόλις δώσουμε το σύνθημα το ένα παιδί αρχίζει να κάνει κινήσεις (απλές στην αρχή) και ο απέναντι του να μιμείται το ζευγάρι του. Όταν αποφασίσουμε πως έχουν γίνει αρκετές κινήσεις αλλάζουμε ρόλους στα παιδιά.

Γ) Άκου με!

Στο συγκεκριμένο παιχνίδι τα παιδιά θα χωριστούν σε ζευγάρια ή μεγαλύτερες ομάδες. Αφού κάνουν μια μικρή σύσκεψη, θα συμφωνήσουν σε έναν ήχο που θα έχει η ομάδα (κραυγή, ήχος πουλιού ή άλλου ζώου). Στη συνέχεια η ομάδα απλώνεται στον χώρο, κλείνει τα μάτια της και με ανοιχτά τα χέρια κάνοντας τον ήχο που έχει οριστεί προσπαθεί να βρει τα άλλα μέλη της. Το παιχνίδι τελειώνει όταν η ομάδα βρεθεί και αγκαλιαστούν όλοι μαζί.

Δ) Το κουβάρι

Σε αυτό το παιχνίδι τα παιδιά θα πρέπει να πουν μια ιστορία. Μπαίνουν σε μια σειρά όλα μαζί και ο πρώτος που κρατά το κουβάρι προχωρά λίγο λέγοντας «Μια φορά και έναν καιρό ήταν…» δίνοντας στα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας τον ήρωα του παραμυθιού. Ο επόμενος ξετυλίγει το κουβάρι συνεχίζοντας την ιστορία π.χ «βρήκε έναν βάτραχο στο δάσος». Στόχος του παιχνιδιού δεν είναι να βγει μια ιστορία με συνοχή και συγκεκριμένο μοτίβο. Στόχος είναι τα παιδιά να αποδεχτούν την ιδέα του προηγούμενου παιδιού και να χτίσουν πάνω σε αυτή την ιδέα μια ομαδική ιστορία.

💡 πηγή: https://oneirovates.com/4-efkola-paichnidia-ebistosynis/
Ε) Στην ζούγκλα
Η/Ο εκπαιδευτικός κόβει χαρτάκια για όλα τα παιδιά, στα οποία
υπάρχουν φωτογραφίες ζώων: π.χ. λιοντάρι, καμηλοπάρδαλη, μαϊμού, ελέφαντας, τίγρη, ζέβρα, ρινόκερος κλπ. Η φωτογραφία κάθε ζώου υπάρχει τουλάχιστον δύο φορές, ενώ φροντίζει να υπάρχουν και φωτογραφίες ζώων μόνο μια φορά. Στη συνέχεια ζητά να επιλέξουν στην τύχη ένα χαρτάκι. Μετά από αυτό, κάθε νήπιο προσπαθήσει να βρει ανάμεσα στις/στους υπόλοιπες/ους ποιες/οι τράβηξαν τα χαρτάκια με το ίδιο ζώο μιμούμενη/ος κάποια χαρακτηριστική κίνηση/φωνή/κραυγή του ζώου που τους έτυχε στο χαρτάκι. Όπως αναμένεται, δύο νήπια να μείνουν μόνα τους. Μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού, ο εκπαιδευτικός ξεκινά συζήτηση με τα νήπια δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα συναισθήματα αυτών που έμειναν μόνοι τους.
• Πώς αισθανθήκατε όση ώρα αναζητούσατε «ζώα» ίδια με εσάς;
• Πώς αισθανθήκατε, όταν καταφέρατε να βρείτε ένα ή δύο ίδια «ζώα» με
εσάς;
• Πώς νιώσατε, όταν διαπιστώσατε ότι δεν μπορούσατε να βρείτε «ζώα» ίδια
με εσάς;
• Πώς αισθανθήκατε, όταν διαπιστώσατε ότι και άλλες/οι μαθήτριες/τές
έμειναν στο τέλος μόνες/οι τους;
• Πώς χειριστήκατε την κατάσταση; Βρήκατε κάποια λύση;
 ➡  Στην συνέχεια επεξεργαστήκαμε το υλικό από την “in action”, ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ. Οι αντιφατικές εικόνες προβλημάτισαν την ομάδα  οποία έσπευσε να βρει τρόπους ώστε όλα τα παιδιά και οι άνθρωποι του πλανήτη να ζουν ευτυχισμένοι.
rebus poster 50x70 scaled33x48 scaled
Το υλικό μπορείτε να το βρείτε εδώ & εδώ
 ➡ Ακούσαμε τα τραγούδια

 ➡  Με αφορμή το τελευταίο τραγούδι φτιάξαμε μια ομαδική εργασία με όλα τα παιδιά της γης που στήνουνε χορό!

277233204 714097093286349 3097449858125363495 n 1 274873112 282862053929919 3165663767362676672 n 274804805 258106773167453 7071492250372062432 n

 ➡  Γνωρίσαμε τις φυλές του κόσμου μέσα από ένα πλούσιο εποπτικό υλικό. Μιλήσαμε για τις 5 Ηπείρους και τους ανθρώπους που ζουν σε αυτές και τις εντοπίσαμε στον παγκόσμιο χάρτη.
-Πόσο μοιάζουν;
-Διαφέρουν;
-Πως νιώθουμε για τις όποιες διαφορές μας;
-Άραγε και εμείς που ζούμε στην ίδια Ήπειρο, στην ίδια χώρα, στο ίδιο χωριό ακόμα και στο ίδιο σπίτι δεν είμαστε διαφορετικοί;
-Είναι η διαφορά πρόβλημα ή μήπως η διαφορά είναι αυτή που δίνει αξία στον καθένα από εμάς;
Μέσα από τις απαντήσεις των παιδιών αναδείχθηκαν προβληματισμοί, έγιναν συζητήσεις, λύθηκαν απορίες.
 ➡  Ταξίδι στη Αφρική
Γνωρίζοντας την Ήπειρο και τους ανθρώπους της διαπιστώσαμε ότι κάποιοι άνθρωποι και παιδιά ζουν κάτω από πολύ κακές συνθήκες. Μάθαμε για τις οργανώσεις που βοηθούν αυτούς τους ανθρώπους όπως η UNISEF όπως και τρόπους για να στηρίξουμε το έργο της.  Στέλνουμε το δικό μας μήνυμα για δικαίωμα στην υγεία, εκπαίδευση, στην τροφή και το νερό μέσα από καθοδηγούμενα έργα ζωγραφικής.
275647637 713505989668465 426834055845301358 n 1 277255061 4897546120292438 3967760305126520607 n 277454651 423902412838822 8165370630832774916 n
277356436 539285267622568 108725790134166446 n
 ➡  Ταξίδι στην Κίνα
Μέσα στα πολλά που είπαμε και είδαμε για την Κίνα και τον πολιτισμό της, μάθαμε και για τον κινέζικο δράκο που κατά την κινεζική, κορεατική και βιετναμέζικη παράδοση περιγράφεται ως καλόβουλο πλάσμα, σύμβολο ειρήνης, καλοτυχίας και ευημερίας. Σκεφτήκαμε λοιπόν να τον επιστρατεύσουμε  για να προασπίσουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα. Έχει ως αποστολή να κάψει οτιδήποτε μπορεί να καταπατάει τα δικαιώματα των ανθρώπων όλης της γης!
274194077 284485177128031 4715841194606142715 n 274310038 488040409526293 3925505024756940236 n 274341588 693926438433646 7506555645403967215 n .jpg .jpg
 ➡  Δικαιώματα των παιδιών
Διαβάσαμε το παραμύθι “Το μαγικό πανί”
Παρατηρήσαμε τις εικόνες με τα δικαιώματα των παιδιών
Συμπληρώσαμε την ακροστιχίδα των δικαιωμάτων των παιδιών
277372030 502339424686043 8879951510049922593 n 277373229 1194640474610597 3521368355635443298 n 277455871 3370078519886276 69680995683755157 n
Αποφασίσαμε να κάνουμε το δικό μας μαγικό πανί! Το κάθε παιδί διάλεξε ένα δικαίωμα το οποίο και αποτύπωσε στην ζωγραφιά του
277317000 512027737125637 4565273568302411537 n 277342764 442517307711567 2908760555795055772 n 277347925 1105561636670830 693199816721383613 n 277687263 511312327166777 8473169399624627539 n
 ➡  Ο χαρταετός της Ειρήνης

Δυστυχώς το θλιβερό μήνυμα του πολέμου στην γειτονική μας χώρα την  Ουκρανία μεταφέρθηκε και στα παιδιά. Κάποιοι γονείς νηπίων μάλιστα κατάγονται από εκεί. Το θέμα συζητήθηκε μέσα στην τάξη και αποτέλεσε αφορμή για ακόμη μια δραστηριότητα.

😆  Διαβάσαμε την ιστορία του Μάχντι!

https://drive.google.com/file/d/1MqYdqlNH2cfz-QmTbLkZCsqlPbz3SEtd/view?fbclid=IwAR0pexCO9LSuE3Ht04Bdm0VTLfglLZSmfmAqt9kC32dA4h6N6bJoOoPzbdg

Σε συνδυασμό με την καθαρά Δευτέρα και μιας και στο νηπιαγωγείο μας φοιτούν πολλά παιδιά μεταναστών, ζητήσαμε από τους γονείς τους να μας γράψουν τις λέξεις ΑΓΑΠΗ και ΕΙΡΗΝΗ στην μητρική τους γλώσσα στα πλαίσια ευαισθητοποίησης των παιδιών στην γλωσσική ποικιλομορφία. Τα δίγλωσσα παιδιά αναγνώρισαν την μητρική τους γλώσσα και τους ακούσαμε να λένε τις λέξεις αυτές. Προσπαθήσαμε να τις επαναλάβουμε…δεν ήταν και πολύ εύκολο! Στην συνέχεια αποφασίσαμε οι χαρταετοί μας να μεταφέρουν το μήνυμα της αγάπης και της ειρήνης . Τα παιδιά διάλεξαν τα σύμβολα και γράψαμε όπως μπορούσαμε τις λέξεις σε όλες τις γλώσσες!

277176206 431776548748749 4197561711152189888 n 277306546 554149582515544 8434981628106426211 n

277028011 968738850674200 2202883227626523527 n 277293811 519101722938300 3338742431242230253 n

276165180 397291831762046 4378395043435708319 n 277296648 1379293385825578 1347464745830887745 n 277309860 2623949064416536 1431226371300886556 n 277315780 1500200563766745 6094301461104385686 n 277317064 497084485403698 8212874507311091299 n 277369964 2274797536003748 7650069043079460653 n 277405882 1379333639267644 642290585456625055 n 277406992 808360357233866 8847877221098138107 n 277408250 1020043461958218 4391871502234514499 n 277420823 495425802126126 4146627513433911992 n 277458364 1891118291098990 8030722700227016802 n 277514320 1014354729190608 1381400944709996190 n 277614900 521547176001585 7106927278546762075 n

 ➡  I have peace & love in my heart

Στα πλαίσια των αγγλικών τα παιδιά  και επεξεργάστηκαν τα διάφορα σύμβολα ειρήνης. Άκουσαν τα παρακάτω τραγούδια και μιμήθηκαν τις κινήσεις τους αφού πρώτα η εκπαιδευτικός τους τα εξήγησε

Το  νόημα του τελευταίου τραγουδιού αποτυπώθηκε και στο χαρτί

277229628 525966968964422 1298734698331254954 n 1 1 277229628 525966968964422 1298734698331254954 n 2 277313270 676535286734307 2156325585129890374 n 277336742 937902243574579 8369159335679991671 n 277338472 657641202162391 2141859297979438070 n 277350834 312120587677814 8838008802343544001 n 277355366 765980821054631 6645448007735699093 n 277367230 638046217295323 8488404847401676954 n 277404627 1028852421388403 600478713440192100 n 277410011 1197993137674381 7658819676820752734 n 277455488 364202685584755 2835512435619290912 n

➡ “Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ” -Παράσταση κουκλοθεάτρου

“Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ”
Κλείνοντας τον 3ο κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων για τα “Ανθρώπινα Δικαιώματα” παρακολουθήσαμε μια πολύ όμορφη σόλο παράσταση κουκλοθεάτρου σε τραπέζι, πάνω στο θέμα της διαφορετικότητας και της ταυτότητας των μικρών ανθρώπων. Μια αφήγηση με ποιητικό λόγο, ακορντεόν και χειροποίητες, υφασμάτινες κούκλες.
Το έργο είναι βασισμένο στο βιβλίο της Μίρα Λόμπε “Ο μικρός Εγώ Είμαι Εγώ” και προσφέρει μια λυτρωτική για τα παιδιά απάντηση στο ερώτημα “ποιος είμαι εγώ”;
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν!
277796657 713347309837296 3878092590425224018 n277717538 521887806121805 8995722628855227475 n277835899 511323470524241 8236452155602320654 n277834163 531857101784406 8480777373066114942 n277884922 396622542466185 1654744903343977782 n277845825 2167655880067637 9123898392523385124 n277730438 1106249203275274 3486917956472904726 n277722017 363579982336662 7694575190060162006 n277820852 726093542086039 9096709924525814947 n277823095 1122671898519513 2051463000822438486 n277894599 1181364862674592 7845765984756115256 n277727469 707159407367070 5039786446504218658 n277851050 302424722051579 500259252256735139 n277849844 309016107847917 1375100755234142997 n277900752 760719528202954 1238112159805815952 n277939357 666145637946008 6478870426228026843 n277855794 1034538864128277 6140743435333278747 n
Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση