Έχω κάνει προτάσεις για Διαθεματικό εργαστήριο κοινωνικών θεμάτων που περιλαμβάνει παρουσιάσεις μικρών βίντεο για κοινωνικά θέματα ως έναυσμα συζήτησης επί του θέματος (τα δύο πρώτα διαθεματικά είχαν αυτή τη δομή) και
Εργαστήριο Ψηφιακής επικοινωνίας. Το θέμα αυτό είναι αντικείμενο της διπλωματικής μου εργασίας στο μεταπτυχιακό που εκπονώ και θα γίνει παρουσίαση στους εκπαιδευόμενους τους τρόπους που μπορούμε να επικοινωνήσουμε μέσω διαδικτύου. Ημιτελές υλικό έχω αναρτήσει στην ιστοσελίδα. http://users.sch.gr/maiv/ ενδεικτικά οι ενότητες που θα μελετηθούν είναι:
Παγκόσμιος Ιστός
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο
Συζητήση
Συνομιλία
Ομότιμες υπηρεσίες
Τηλεδιάσκεψη
Ιστολόγιο
Ροές
Συλογική παραγωγή λόγου
Ομάδες συνεργασίας
Εργαστήρια
Διαθεματική ενότητα 5
28/11/2007 Βασικές πράξεις (πληροφορικός και μαθηματικός γραμματισμός)
Οι εκπαιδευόμενοι θα κληθούν να κάνουν υπολογισμούς σε λογιστικά φύλλα στον υπολογιστή που θα περιέχουν τις βασικές πράξεις και την προπαίδεια. Το διαθεματικό είχε πραγματοποιηθεί και πέρυσι με μεγάλη επιτυχία.
Διαθεματική ενότητα 4
21/11/2007 Βιογραφικό σημείωμα (πληροφορικός γραμματισμός και σύμβουλος σταδιοδρομίας)
Θα γίνει παρουσίαση τεχνικών συμπλήρωσης βιογραφικού σημειώματος και στη συνέχεια θα κάθε εκπαιδευόμενος θα κληθεί να συντάξει το δικό του βιογραφικό και να το πληκτρολογήσει στον υπολογιστή. Έτσι θα δημιουργηθεί ένας φάκελος βιογραφικών που θα έχει και πρακτική χρήση. Το διαθεματικό είχε πραγματοποιηθεί και πέρυσι με μεγάλη επιτυχία. Το αρχείο παρουσίασης του βιογραφικού είναι: Βιογραφικό
Διαθεματική ενότητα 3
14/11/2007 Αγγλικά με πολυμέσα (πληροφορικός και αγγλικός γραμματισμός)
Παρουσίαση και ασκήσεις αγγλικής γλώσσας με πολυμέσα από αντίστοιχη ιστοσελίδα. Οι εκπαιδευόμενοι λαμβάνουν ερεθίσματα (ακουστικά και οπτικά) αγγλικής γλώσσας του επιπέδου τους και στη συνέχεια καλούνται να διαδράσουν με το υλικό αυτό.
Από τα μέσα Οκτωβρίου έως σήμερα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη του λειτουργικού συστήματος (Windows). Βάση της μεθοδολογίας έχουν γραφεί και σημειώσεις από τους εκπαιδευόμενους που βρίσκονται στη διεύθυνση: http://sdem.pbwiki.com/WINDOWS
Έως το τέλος του Νοεμβρίου υπολογίζω ότι θα έχει ολοκληρωθεί και η επανάληψη που πραγματοποιώ τώρα σε όλα τα τμήματα του α΄ κύκλου. Η επανάληψη αυτή πραγματοποιείται με CD που περιέχει ερωτήσεις επιπέδου ECDL (από το περιοδικό RAM) που καλούνται οι εκπαιδευόμενοι να απαντήσουν με την δική μου καθοδήγηση.
Διαθεματική ενότητα 2
22/10/2007 Τροχαία ατυχήματα
Με περισσότερη σιγουριά μετά την επιτυχία της πρώτης διαθεματικής προσέγγισης για την επόμενη εβδομάδα οργανώνεται το θέμα των τροχαίων. Έναυσμα της συζήτησης θα είναι μια παρουσίαση για το θέμα που είχε κάνει μια παλιά απόφοιτη του ΣΔΕ Μυτιλήνης και μαθήτρια πλέον του εσπερινού Λυκείου Κόμη Μούτσου.
Διαθεματική ενότητα 1
Στα πλαίσια των διαθεματικών ενοτήτων βρέθηκε κοινό ωράριο με τον κοινωνικό γραμματισμό και έτσι κάθε εβδομάδα (συγκεκριμένα κάθε δευτέρα 4,5 ώρα) θα συγκεντρώνεται όλο το πρώτο έτος και από κοινού (πληροφορικός και κοινωνικός γραμματισμός) θα γίνεται διάλογος για ένα θέμα που θα έχει προεπιλεγεί.
15/10/2007 ΔΙΕΘΝΗ ΑΜΝΗΣΤΙΑ
Η διεθνή αμνηστία ήταν το πρώτο θέμα αυτών των διαθεματικών ενοτήτων και η συζήτηση που χαρακτηρίστηκε από μεγάλη επιτυχία (προβληματισμός, συμμετοχή, προτάσεις) ξεκίνησε με ερέθισμα μια προβολή μιας σύντομης ταινίας για την διεθνή αμνηστία. Στη συνέχεια κάθε εκπαιδευόμενος πήρε στην τύχη στα χέρια του από ένα άρθρο των δικαιωμάτων του ανθρώπου και κλήθηκαν να δώσουν παραδείγματα εφαρμογής ή μή εφαρμογής του συγκεκριμένου άρθρου. Τέλος αναφέρθηκαν τα πεδία δράσης της διεθνής αμνηστίας παγκόσμια αλλά κυρίως στην Ελλάδα.
Εκπαιδευτικό υλικό
Η πενταετή εμπειρία μου στα ΣΔΕ (πάλι ευλογώ τα γένια μου) μου έδειξε ότι ούτε βιβλία του εμπορίου ούτε φωτοτυπημένες σημειώσεις δε ήταν αποτελεσματικές ως εκπαιδευτικού υλικού μελέτης. Έτσι κατέληξα ότι με την μεθοδολογία αυτή παράγεται απλό και εύχρηστο υλικό που διαρκώς μπορεί να συμπληρώνεται. Η όλη εργασία λειτουργεί ως ηλεκτρονικός φάκελος υλικού.
Μεθοδολογία
Σε αυτό το θέμα θεωρώ ότι είχα πραγματική έμπνευση (τώρα με την αξιολόγηση πρέπει να λέω που και που την επιστημονική επάρκεια στην εκπαίδευση ενηλίκων). Η μέθοδος που θα εφαρμόσω είναι η συνεργατικής μάθησης υποστηριζόμενης από υπολογιστές CSCL (computer supported collaborative learning). Δηλαδή για πρώτη φορά πέρα από τα χρονικά και χωρικά όρια (τρία τμήματα εκπαιδευομένων με διαφορετικό ωράριο) όλος ο πρώτος κύκλος σπουδών θα συνεργαστούν για την από κοινού επίτευξη του μαθησιακού στόχου. Αυτό θα γίνεται με την επιτόπου μελέτη μιας μικρής ενότητας της συμπεφωνημένης ύλης και την απόδοση της με «δικά του λόγια» από κάθε εκπαιδευόμενο ξεχωριστά. Τα αποτελέσματα της ατομικής αυτής εργασίας θα ενώνονται αρθρωτά με τις υπόλοιπες ενότητες των υπολοίπων και έτσι ο κάθε εκπαιδευόμενος θα εκπαιδεύει τους συνεκπαιδευμένους του σε ένα πολύ ειδικό θέμα που μελέτησε. Το δύσκολο αυτό εγχείρημα θα υποστηρίζεται μηχανογραφικά από το διαδίκτυο με χώρο wiki που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό. http://sdem.pbwiki.com
Πλεονεκτήματα της μεθόδου είναι η ένταξη των ανεξαρτήτων εκπαιδευομένων σε μια ευρύτερη ομάδα με κοινούς στόχους και συμμετρική συνεισφορά έργου. Η αλληλοϋποστήριξη, η εξάσκηση στην πληκτρολόγηση, η εμπέδωση της ύλης με την απόδοση της στους υπόλοιπους. Τα αποτελέσματα της δουλειάς αυτής θα είναι σημειώσεις για την ύλη από τους εκπαιδευόμενους για τους εκπαιδευόμενους με τι δική τους γλώσσα ελεύθερη για χρήση από όλους τους χρήστες αλλά και για συμπλήρωση από όσους θα ήθελαν να το κάνουν (π.χ. και από άλλους εκπαιδευόμενους άλλων ΣΔΕ). Όσο επεκτείνονται οι ικανότητας των εκπαιδευόμενων τόσο θα βελτιώνεται αισθητικά και λειτουργικά της «βάσης γνώσης» αυτής.
Συμβόλαιο μάθησης
Μετά την συνοπτική παρουσίαση των θεωρητικών της πληροφορικής άλλωστε και στο μέλλον θα επανέλθω ακολούθησε αναλυτική συζήτηση για το τι θεωρούν οι εκπαιδευόμενοι σημαντικό να εκπαιδευτούν στην πληροφορική. Το αποτέλεσμα ήταν το αντικείμενο του λειτουργικού συστήματος, του επεξεργαστή κειμένου, του διαδικτύου. Έτσι είχαμε την ύλη που θα διαπραγματευτούμε υπολογίζω έως το τέλος του έτους. Επίσης στην ίδια συζήτηση αναλύσαμε τους κανόνες του εργαστηρίου που θα διέπει τη συμπεριφορά μας (προσέλευση, κάπνισμα, τροφή, καφές, κινητό). Τα αποτελέσματα αυτά θα τα παρουσιάσω αναλυτικά σε επόμενη δημοσίευση.