ΜΑΘΗΜΑ : Χημεία – Εργαστηριακή Άσκηση
ΤΑΞΗ : Α΄ Λυκείου
Διδάσκων: Γιαμπουράς Στέλιος
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: Αντιδράσεις απλής & διπλής αντικατάστασης –
εξουδετέρωση ( απαραίτητες γνώσεις)
ΧΩΡΟΣ : Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ : Μία (1) διδακτική ώρα
Γενικοί Σκοποί – Στόχοι : Οι μαθητές
- Να αυξήσουν το ενδιαφέρον τους για το μάθημα της Χημείας και τη Χημεία και να ευχαριστηθούν το μάθημα (ενασχόληση με το εργαστήριο)
- Να αποκτήσουν τεχνικές δεξιότητες και εμπειρία σε εργαστηριακές τεχνικές
- Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα, την περιέργεια και τη φαντασία τους
- Να αναπτύξουν την ερευνητική τους διάθεση
- Να αναπτύξουν την πρωτοβουλία και την υπευθυνότητα
- Να παρατηρούν και να συλλέγουν δεδομένα και να τα καταγράφουν συστηματικά
- Να κάνουν υποθέσεις και να τις ελέγχουν πειραματικά
- Να κατανοούν την έννοια του πειραματικού σφάλματος και να προσδιορίζουν τις αιτίες του
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ……………………………………….
ΤΜΗΜΑ ………………………..
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ………………………………………….
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΛΗΣ κ’ ΔΙΠΛΗΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ , ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ
Στόχοι:
- Να διατηρείς την τάξη και την καθαριότητα στο εργαστήριο
- Να τηρείς –εφαρμόζεις τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας
- Να ακολουθείς γραπτές ή προφορικές οδηγίες με ακρίβεια (αλλά πάντοτε με κριτική διάθεση)
- Να χρησιμοποιείς τις χημικές ουσίες με σεβασμό στο περιβάλλον.
- Να αναπτύξεις την αποτελεσματική συνεργασία και επικοινωνία με τους άλλους
- Να δεις ότι κάτι που έμαθες στη θεωρία ισχύει και στην πράξη
- Να ελέγχεις πειραματικά τη θεωρία ( Ασκήσεις: 2η , 3η , 4η , )
- Να ερμηνεύεις τις παρατηρήσεις σου από τις γνώσεις σου ( ασκήσεις: 1η, 5η, 6η, 7η, 8η)
Διαθέτουμε τα παρακάτω αντιδραστήρια (ουσίες)
Α. Στερεά : Fe (πρόκα)
Mg ( ταινία μαγνησίου)
Cu ( χάλκινο σύρμα)
Al (αλουμινόχαρτο)
CαCO3 ( κιμωλία)
Β. Διαλύματα: HCl 0,1Μ, HCl 5%w/v(εμπορίου), NαΟΗ 1Μ, KI 0,1Μ , AgNO3 0,1Μ
Pb(NO3)2 0,1Μ, CuSO4 10% w/v
Γ. Δείκτης : Φαινολοφθαλεΐνη
Όργανα – Σκεύη : Στήριγμα με δοκιμαστικούς σωλήνες
1η Άσκηση: Σε δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω πέντε σταγόνες διαλύματος CuSO4 στη συνέχεια βυθίζουμε σε αυτό την πρόκα .
Γράψτε τις παρατηρήσεις σας και εξηγείστε τις: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………..
Γράψτε τη χημική αντίδραση που έγινε : ………………………………………………………..
Συμπληρώστε:
Η παραπάνω αντίδραση είναι μία αντίδραση ………….. ………………………………….
2η Άσκηση : Με χρήση των παραπάνω αντιδραστηρίων να πραγματοποιήσετε δύο αντιδράσεις από
τις οποίες να εκλύεται αέριο Η2↑. Γράψτε και τις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων.
- …………………………………………………………………………………………….
- ………………………………………………………………………………………………
Συμπληρώστε:
Οι δύο παραπάνω αντιδράσεις είναι αντιδράσεις ……………… ……………………………………….
3η Άσκηση : Με χρήση των παραπάνω αντιδραστηρίων να πραγματοποιήσετε μία αντίδραση από
την οποία να εκλύεται αέριο CO2↑. Γράψτε τη χημική εξίσωση της αντίδρασης:
…………………………………………………………………………………………………..
Συμπληρώστε:
Η παραπάνω αντίδραση είναι αντίδραση ……………… ……………………………………….
4η Άσκηση: Με χρήση των παραπάνω αντιδραστηρίων να πραγματοποιήσετε δύο αντιδράσεις από
τις οποίες να σχηματίζονται δύο δυσδιάλυτα άλατα. Γράψτε τις χημικές εξισώσεις των
αντιδράσεων και σημειώστε ποια είναι τα δυσδιάλυτα άλατα ( ιζήματα).
- …………………………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………………………..
Συμπληρώστε:
Οι δύο παραπάνω αντιδράσεις είναι αντιδράσεις ……………… ……………………………………….
5η Άσκηση: Σε δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω 1 mL διαλύματος CuSO4, στη συνέχεια προσθέτω
διάλυμα ΝαΟΗ . Σημειώστε τις παρατηρήσεις σας
………………………………………………………………………………………………….
Γράψτε τη χημική εξίσωση της αντίδρασης που έγινε και ερμηνεύστε τις παρατηρήσεις σας
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………
Συμπληρώστε:
Η παραπάνω αντίδραση είναι αντίδραση ……………………………………………………….
6η Άσκηση: Στον προηγούμενο δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω σταγόνα σταγόνα διάλυμα HCl 5%w/v και παρατηρώ.
α) Σημειώστε τις παρατηρήσεις σας …………………………………………………….
β) Γράψτε την αντίδραση που πραγματοποιήθηκε και ερμηνεύστε τις παρατη-
ρήσεις σας . ………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
γ) Συμπληρώστε : Η παραπάνω αντίδραση είναι μία αντίδραση ……………………………
7η Άσκηση: Σε δοχείο (που κλείνει) τοποθετώ περίπου 1 mL διαλύματος ΝαClO (χλωρίνη) και πέντε σταγόνες διαλύματος ΚΙ 0,1Μ έτσι ώστε τα δύο διαλύματα να μην έρχονται σε επαφή.
Στη συνέχεια ρίχνω περίπου 10 σταγόνες διαλύματος ΗCl 5%w/v στη χλωρίνη κλείνω το δοχείο και σημειώνω τις παρατηρήσεις μου
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Σημείωση : Η χλωρίνη με το HCl(aq) αντιδρά, εκλύοντας αέριο χλώριο, ως εξής:
NaClO + 2HCl → NaCl + Cl2↑ + H2O
Γράψτε τη δεύτερη αντίδραση που πραγματοποιήθηκε ερμηνεύοντας ταυτόχρονα τις παρατηρήσεις σας
………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8η Άσκηση: Σε δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω περίπου 1mL( 20 στγ) διαλύματος HCl 0,1M και μία σταγόνα δείκτη φαινολοφθαλεΐνη . Κατόπιν προσθέτω σταγόνα – σταγόνα , αναδεύοντας συγχρόνως , διάλυμα ΝαΟΗ μέχρι το μίγμα να γίνει κόκκινο. ( H φαινολοφθαλεΐνη είναι άχρωμη σε διαλύματα με pH<8 και κόκκινη σε διαλύματα με pH>8
α) Γράψτε την αντίδραση που πραγματοποιήθηκε :
…………………………………………………………………………………………………
β) Συμπληρώστε : Η παραπάνω αντίδραση είναι μία αντίδραση ……………………………και όταν όλη η ποσότητα του ΗCl αντέδρασε το pH του διαλύματος από όξινο έγινε ………………. λόγω της περίσσειας του ΝαΟΗ που είναι ……………. . Έτσι η ………………………………… από άχρωμη σε όξινο περιβάλλον έγινε κόκκινη στο ……..