Χημεία – Εργαστηριακή Άσκηση, Α΄ Λυκείου

ΜΑΘΗΜΑ :  Χημεία – Εργαστηριακή  Άσκηση

 ΤΑΞΗ :        Α΄ Λυκείου

 Διδάσκων: Γιαμπουράς Στέλιος

 

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ:    Αντιδράσεις  απλής & διπλής αντικατάστασης  –

                                                                         εξουδετέρωση  ( απαραίτητες γνώσεις)

ΧΩΡΟΣ : Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών  

 

 ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ : Μία (1) διδακτική ώρα

 

 

Γενικοί  Σκοποί  –  Στόχοι : Οι μαθητές

  • Να αυξήσουν το ενδιαφέρον τους για το μάθημα της Χημείας και τη Χημεία  και να ευχαριστηθούν το μάθημα (ενασχόληση με το εργαστήριο)
  • Να αποκτήσουν  τεχνικές δεξιότητες και εμπειρία σε εργαστηριακές τεχνικές
  • Να αναπτύξουν  την παρατηρητικότητα, την περιέργεια και τη φαντασία τους
  •  Να αναπτύξουν την ερευνητική τους διάθεση
  •   Να αναπτύξουν την πρωτοβουλία και την υπευθυνότητα
  • Να παρατηρούν και να συλλέγουν δεδομένα και να τα καταγράφουν συστηματικά
  • Να κάνουν υποθέσεις και να τις ελέγχουν πειραματικά
  • Να κατανοούν την έννοια του πειραματικού σφάλματος και να προσδιορίζουν τις αιτίες του

 

 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ……………………………………….

ΤΜΗΜΑ ………………………..

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ………………………………………….

 

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ  ΑΠΛΗΣ  κ’ ΔΙΠΛΗΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ , ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ

Στόχοι:

  •   Να διατηρείς την τάξη και την καθαριότητα στο εργαστήριο
  •   Να τηρείς –εφαρμόζεις τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας
  •   Να ακολουθείς γραπτές ή προφορικές οδηγίες με ακρίβεια (αλλά πάντοτε με κριτική διάθεση)
  •   Να χρησιμοποιείς τις χημικές ουσίες με σεβασμό στο περιβάλλον.
  •   Να αναπτύξεις την αποτελεσματική συνεργασία και επικοινωνία με τους άλλους
  •   Να δεις ότι κάτι που έμαθες στη θεωρία ισχύει και στην πράξη
  •   Να ελέγχεις πειραματικά τη θεωρία ( Ασκήσεις:  2η , 3η , 4η , )
  •   Να ερμηνεύεις τις παρατηρήσεις σου από τις γνώσεις σου ( ασκήσεις: 1η, 5η, 6η, 7η, 8η)

 

Διαθέτουμε τα παρακάτω αντιδραστήρια (ουσίες)

 Α. Στερεά :  Fe (πρόκα)

Mg ( ταινία μαγνησίου)

Cu ( χάλκινο σύρμα)

Al  (αλουμινόχαρτο)

CαCO3 ( κιμωλία)

Β. Διαλύματα:  HCl 0,1Μ,  HCl 5%w/v(εμπορίου), NαΟΗ 1Μ, KI 0,1Μ , AgNO3 0,1Μ
Pb(NO3)2 0,1Μ, CuSO4 10% w/v   

 

  Γ. Δείκτης : Φαινολοφθαλεΐνη

    

Όργανα – Σκεύη : Στήριγμα  με δοκιμαστικούς σωλήνες

 

1η Άσκηση:  Σε δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω πέντε σταγόνες διαλύματος CuSO4    στη συνέχεια βυθίζουμε σε αυτό την πρόκα .

Γράψτε τις παρατηρήσεις σας και εξηγείστε τις: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………..

Γράψτε τη χημική αντίδραση που έγινε : ………………………………………………………..

 

Συμπληρώστε:

Η παραπάνω αντίδραση είναι μία αντίδραση …………..    ………………………………….

 

2η Άσκηση : Με χρήση των παραπάνω αντιδραστηρίων να πραγματοποιήσετε δύο αντιδράσεις  από

τις οποίες να εκλύεται αέριο Η2↑.  Γράψτε και τις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων.

  1. …………………………………………………………………………………………….

 

  1. ………………………………………………………………………………………………

 

Συμπληρώστε:

Οι δύο παραπάνω αντιδράσεις είναι αντιδράσεις   ………………    ……………………………………….

 

3η Άσκηση :   Με χρήση των παραπάνω αντιδραστηρίων να πραγματοποιήσετε μία αντίδραση  από

την οποία να εκλύεται αέριο CO2↑.  Γράψτε  τη χημική εξίσωση της αντίδρασης:

 

…………………………………………………………………………………………………..

 

Συμπληρώστε:

Η παραπάνω αντίδραση είναι αντίδραση   ………………    ……………………………………….

 

4η Άσκηση:   Με χρήση των παραπάνω αντιδραστηρίων να πραγματοποιήσετε δύο αντιδράσεις  από

τις οποίες να σχηματίζονται δύο δυσδιάλυτα άλατα. Γράψτε  τις χημικές εξισώσεις των
αντιδράσεων και σημειώστε ποια είναι τα δυσδιάλυτα άλατα ( ιζήματα).

 

  1. …………………………………………………………………………………………………..

 

  1. …………………………………………………………………………………………………..

 

Συμπληρώστε:

Οι δύο παραπάνω αντιδράσεις είναι αντιδράσεις   ………………    ……………………………………….

 

5η Άσκηση:   Σε δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω 1 mL  διαλύματος CuSO4, στη συνέχεια προσθέτω
διάλυμα ΝαΟΗ .  Σημειώστε τις παρατηρήσεις σας

………………………………………………………………………………………………….
Γράψτε  τη χημική εξίσωση της αντίδρασης που έγινε και ερμηνεύστε τις παρατηρήσεις σας
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

Συμπληρώστε:

Η παραπάνω αντίδραση είναι αντίδραση  ……………………………………………………….

 

 

6η Άσκηση:  Στον προηγούμενο δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνω σταγόνα σταγόνα διάλυμα HCl 5%w/v και  παρατηρώ.
α) Σημειώστε τις παρατηρήσεις σας  …………………………………………………….

β) Γράψτε την αντίδραση που πραγματοποιήθηκε και ερμηνεύστε τις παρατη-
ρήσεις σας .  ………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………….

 

γ) Συμπληρώστε :  Η παραπάνω αντίδραση είναι μία αντίδραση ……………………………

 

7η Άσκηση: Σε δοχείο (που κλείνει) τοποθετώ περίπου 1 mL  διαλύματος ΝαClO (χλωρίνη) και πέντε σταγόνες διαλύματος ΚΙ 0,1Μ έτσι ώστε τα δύο διαλύματα να μην έρχονται σε επαφή.

Στη συνέχεια ρίχνω περίπου 10 σταγόνες διαλύματος ΗCl 5%w/v στη χλωρίνη κλείνω το δοχείο και σημειώνω τις παρατηρήσεις μου

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Σημείωση : Η χλωρίνη με το HCl(aq) αντιδρά, εκλύοντας αέριο χλώριο, ως εξής:

 

NaClO   +  2HCl  →  NaCl + Cl2↑ + H2O

 

Γράψτε τη δεύτερη αντίδραση που πραγματοποιήθηκε ερμηνεύοντας ταυτόχρονα τις παρατηρήσεις σας

………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8η Άσκηση:  Σε δοκιμαστικό σωλήνα  ρίχνω περίπου 1mL( 20 στγ)  διαλύματος HCl 0,1M  και μία σταγόνα δείκτη φαινολοφθαλεΐνη . Κατόπιν προσθέτω σταγόνα – σταγόνα , αναδεύοντας  συγχρόνως , διάλυμα ΝαΟΗ  μέχρι το μίγμα να γίνει κόκκινο. ( H φαινολοφθαλεΐνη είναι άχρωμη σε  διαλύματα με  pH<8  και κόκκινη σε διαλύματα με pH>8

α) Γράψτε την αντίδραση που πραγματοποιήθηκε :

…………………………………………………………………………………………………

 

β) Συμπληρώστε :  Η παραπάνω αντίδραση είναι μία αντίδραση ……………………………και όταν όλη η ποσότητα του ΗCl αντέδρασε το pH του διαλύματος από όξινο έγινε  ………………. λόγω της περίσσειας του ΝαΟΗ που είναι ……………. . Έτσι  η ………………………………… από άχρωμη σε όξινο περιβάλλον έγινε  κόκκινη στο ……..

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων