Όπως κάθε πρώτη φόρα που κάνουμε κάτι, έτσι και κάθε φορά η πρώτη μέρα στο σχολείο με την καινούρια τάξη και τους νέους μαθητές είναι γεμάτη άγχος, αμηχανία και νευρικότητα.
Οι περισσότεροι από εμάς θέλουμε κάτι να κάνουμε, αλλά δεν ξέρουμε τι ακριβώς! Γιατί θέλουμε να είναι κάτι που να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών, να είναι ευχάριστο αλλά να μην μετατραπει σε “πάρτι”.
Σα μαθήτρια θυμάμαι έναν μόνο δάσκαλο που μπαίνοντας στην τάξη μας είχε πει ότι δε θα μας έλεγε το όνομα του αλλά θα έπρεπε εμείς να το διαβάσουμε αφού το γράψει στον πίνακα. Χρησιμοποίησε τον ιδιαίτερα άχημο γραφικό του χαρακτήρα για να κεντρίσει το ενδιαφέρον μας. Και το είχε πετύχει! Θυμάμαι ακόμα πόσο διαφορετικός μας είχε φανεί, πόσο θετικοί ήμασταν από την πρώτη στιγμή και νομίζω αυτή η αίσθηση μας ακολούθησε και μένει μέχρι τώρα. Αν τύχει και διαβάσει το κείμενο κάποιος από εκείνη την τάξη, μάλλον θα θυμηθεί περιστατικό!
Ας πάρουμε μια βαθιά ανάσα, λοιπόν, ας κοιτάξουμε την καινούρια μας αίθουσα και ας ρίξουμε μια ματιά σε αυτά τα πλάνα που θα μας βοηθήσουν να οργανώσουμε την πρώτη ή τις πρώτες μέρες και να δώσουμε μια καλή εντύπωση στους μαθητές μας.
Προετοιμασία
- Φτάνουμε νωρίτερα στο σχολείο.
- Μπορούμε να γράψουμε το όνομά μας στο πίνακα έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να προσπαθήσουν να το διαβάσουν μπαίνοντας στην τάξη.
- Ετοιμάζουμε μια μικρή δραστηριότητα καλωσορίσματος που θα τη βρούν οι μαθητές τη στιγμή που θα καθίσουν στα θρανία τους. Για τους μικρούς μαθητές μπορεί να είναι μια ζωγραφιά που πρέπει να συμπληρώσουν ενώνοντας τις τελείες, μια απλή ζωγραφιά ή να χρωματίσουν το όνομά τους.
- Μετά την προσευχή καλωσορίζουμε έναν έναν τους μαθητές στην τάξη με ένα μεγάλο χαμόγελο και μια καλημέρα.
- Παροτρίνουμε τους μαθητές να βρουν τη θέση τους μόνοι τους κι έτσι να κινηθούν λίγο στο χώρο της αίθουσας και να την εξερευνήσουν. Για τους μαθητές της Α’ τάξης μπορούμε να έχουμε αφήσει στη θέση τους ένα καρτελάκι με το όνομά τους γραμμένο με μολύβι. Θα πρέπει να αναγνωρίσουν το όνομά τους αφού ήδη το ξέρουν από το Νηπιαγωγείο. Στη συνέχεια μπορούν να το χρωματίσουν.
Ας γνωριστούμε καλύτερα
- Παίζουμε μερικά παιχνίδια γνωριμίας για να σπάσει ο πάγος και να αρχίσουν να νιώθουν σα μια ομάδα.
- Διαβάζουμε μια μικρή αστεία ιστορία για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Έτσι θα χαλαρώσουν οι μαθητές και θα τους φύγει ο φόβος της πρώτης μέρας.
Γνωρίζουμε τον χώρο του σχολείου
- Ρωτάμε τους μαθητές πώς τους φάνηκε η τάξη και συζητάμε για τα αντικείμενα που είδαν και τη χρήση τους. Έτσι αρχίζουν να έρχονται σε επαφή με την καθημερινή ρουτίνα.
- Κάνουμε μια βόλτα στο σχολείο και δείχνουμε στους μαθητές τους βασικούς χώρους τους σχολείου: προαύλιο και σε ποιο σημείο μπορούν να παίζουν, τουαλέτες, κηλικείο αν υπάρχει, τις υπόλοιπες τάξεις, το γραφείο των δασκάλων, άλλες βοηθητικές αίθουσες κτλ.
Ορίζουμε κανόνες
- Επιστρέφοντας στην τάξη ρώταμε από τα παιδιά τι τους άρεσε στο νηπιαγωγείο και τι όχι. Κάθε τι το γράφουμε σε χαρτάκια και το κολάμε στον πίνακα ή σε ένα ταμπλό.
- Συζητάμε σχετικά με ό,τι μας είπαν και δουλεύουμε ώστε τα παιδιά να βγάλουν μόνα τους τους κανόνες.
- Στη συνέχεια δίνουμε τους κανόνες γραμμένους και τα αφήνουμε να τους χρωματίσουν.
- Οι κανόνες διαβάζονται φωναχτά στην τάξη ρωτώντας αν συμφωνούν όλοι και στη συνέχεια τους αναρτούμε στην τάξη.
Δεν ξεχνάμε να ενισχύουμε τις θετικές συμπεριφορές και να διευθετούμε τα μικρά προβλήματα συμπεριφοράς από την αρχή με λεκτικές παραινέσεις.
Ακολουθώντας μια παρόμοια σειρά και οργανώνοντας την πρώτη μέρα θα πετύχουμε να περάσει ανώδυνα και να εξαλείψουμε την αμηχανία μας. Παράλληλα θα κάνουμε μια καλή εντύπωση τους μαθητές εμπλέκοντάς τους σε δραστηριότητας και … για τους εστιασμένους στην ύλη; Ήδη έχει περάσει η πρώτη ενότητα του βιλίου της Μελέτης και ένα τμήμα της 2ης!!!