Παρομοιώσεις (ηλεκτρονικές δραστηριότητες)
Β τάξη Γλώσσα – Ενότητα 9
Η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από την έναρξη του θεσμού των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Ένας θεσμός που για μένα δεν είναι τόσο άγνωστος – αφού αντίστοιχα προγράμματα εφάρμοζα ανέκαθεν στην τάξη μου – όσο πιεστικός, γιατί φέρουν την υποχρεωση να ολοκληρωθούν 4 τέτοια προγράμματα εργαστηρίων, ένας για καθεμία από τις 4 θεματικές.
“Νερό μας η ζωή ή … η καταστροφή μας;”
Ο … Άγιος Βασίλης εξαφάνισε φέτος τις ασκήσεις από τα τετράδια των παιδιών!
Ο Αϊ-Βασίλης λέει ΟΧΙ στο διαβασμα στις διακοπές και … έχει δικιο!
Διακοπές σημαίνει…διακοπές! Δηλαδή διακόπτουμε τα πάντα για να ξεκουραστούμε, να ξενοιάσουμε, να ηρεμήσουμε και να μην έχουμε άγχος.
– Ποιος περνάει καλά στις διακοπές αν έχει άγχος και έγνοιες για να τελειώσει υποχρεώσεις;
– Κανείς!
– Υπάρχει λόγος να φορτώσουμε παιδια δημοτικού με έγνοιες μέσα στις γιορτές;
– (Ας πούμε την αλήθεια…) ΟΧΙ!
Μια νέα χρονιά πλησιάζει και σε λίγο όλοι θα ετοιμαζόμαστε για τη νέα σχολική χρονιά. Ένα από τα πρώτα πράγμματα που ετοιμάζει ένας εκπαιδευτικός είναι το ημερολόγιό του ή το ντοσιέ του το οποίο θα γεμίσει με προγραμμάτα, μαθήματα, ιδέες, σκέψεις και θα τον κρατήσει οργανωμένο μέσα στη χρονιά.
Στο άρθρο “Προπαίδεια … αυτό το βάσανο” αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζω και δουλεύω την προπαίδεια τον αριθμών στη Β’ τάξη.
Ο παλιός τρόπος της μηχανικής αποστήθισης δεν υπάρχει στη φιλοσοφία μου και γενικότερα θεωρείται ξεπερασμένος. Κανένας άνθρωπος και ειδικά ένα παιδί 7 χρονών δεν έχει την ικανότητα να μάθει απ’έξω σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα 100 γινόμενα χωρίς νόημα, αλλά και να το καταφέρει θα το κάνει με πολύ… πόνο όπως όλοι γνωρίζουμε!
Γι΄ αυτόν τον λόγο, όλη η προσπάθεια εστιάζεται ώστε τα παιδιά να μάθουν να υπολογίζουν τα γινόμενα. Η αρχή για να χτιστεί το οικοδόμημα της προπαίδειας ξεκινάει στην Α’ τάξη με την εισαγωγή στον πολλαπλασιασμό σαν επαναλαμβανόμενη πρόσθεση και ολοκληρώνεται στη Β τάξη στην 3η ενότητα. Σε όλη αυτή τη διαδικασία τα παιδιά εξασκούνται στην έννοια του πολλαπλασιασμού, με τη χρήση χειραπτικού υλικού.
Η πραξιακή γνώση είναι πολύ βασική για να μπορούν να χτιστούν οι μαθηματικές έννοιες. Οπότε, για την προπαίδεια των αριθμών έχω πάρει ιδέα από το υλικό της Montessori βάση του οποίου έχω δημιουργήσει παρόμοια ταμπλό, από χαρτόνι, πάνω στα οποία με μπαλάκια πλαστελίνης τα παιδιά σχηματίζουν τις προπαίδειες.
Όλα αυτά στην τάξη. Στον υπολογιστή και στα διαδικτυακά μαθήματα πώς θα μπορούσε να γίνει;
Ευτυχώς για εμάς, η τεχνολογία μας παρέχει πολύ ωραία εργαλεία για να το κάνουμε αυτό!
Τα τελευταία χρόνια, συνηθίζω την Παρασκευή, πριν το τριήμερο της Αποκριάς, να το αφιερώνω σε δραστηριότητες σχετικά με την Καθαρά Δευτέρα που έπεται. Ανάμεσα στις δραστηριότητες αυτές είναι να βγούμε έξω, να κάνουμε πικ νικ με σαρακοστιανές λιχουδιές, να πετάξουμε χαρταετό και να εξηγήσουμε γιατί γίνεται το καθετί με ένα κάπως βιωματικό τρόπο.
Στην φάση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που διανύουμε, αυτό δεν είναι εφικτό. Γι’ αυτό σκέφτηκα να δημιουργήσω κάποιες δραστηριότητες έτσι ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας μέσα από πίνακες ζωγραφικής.