“Νερό μας η ζωή μας ή … η καταστροφή μας;” … ένα πρόγραμμα εργαστηρίων δεξιοτήτων στη θεματική Φροντίζω το Περιβάλλον.

 

Η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από  την έναρξη του θεσμού των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Ένας θεσμός που για μένα δεν είναι τόσο άγνωστος – αφού αντίστοιχα προγράμματα εφάρμοζα ανέκαθεν στην τάξη μου – όσο πιεστικός, γιατί φέρουν την υποχρεωση να ολοκληρωθούν 4 τέτοια προγράμματα εργαστηρίων, ένας για καθεμία από τις 4 θεματικές.

   Η αρχή έγινε από τη θεματική “Φροντίζω το Περιβάλλον”, μιας και θα ήταν πιο βατή σε σχέση με τις υπόλοποιες. Σε αυτήν οι μαθητές της Β τάξης πρέπει να επεξεργαστούν την υποθεματική  “Φυσικές καταστροφές-Πολιτική προστασία”. 
  Η περιοχή στην οποία ζουν τα παιδιά χαρακτηρίζεται από τα ποτάμια και τα ρέματα που διαρρέουν τα χωριά τους. Με μια απλή βόλτα παρατηρει κανείς ότι κάποια σημεία έχουν γίνει σκουπιδότοποι εναπόθέσης παλιών επίπλων, στρωμάτων, σιδερικών και ό,τι άλλου μπορείς να φανταστεις! Το αποτέλεμα είναι όχι μόνο να καταστρέφουν την ομορφιά του τοπίου αλλά να αυξάνουν τον κίνδυνο πλημμυρών σε περίπτωση που βρέξει. 
  Σκέφτηκα ότι το θέμα του νερού και των πλημμυρών θα ήταν το κατάλληλο για να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά.
  Έτσι προέκυψε το πρόγραμμα με τίτλο:

“Νερό μας η ζωή ή … η καταστροφή μας;”


(περισσότερα…)

Ο Άγιος Βασίλης εξαφάνισε τις ασκήσεις των διακοπών!

Ο … Άγιος Βασίλης εξαφάνισε φέτος τις ασκήσεις από τα τετράδια των παιδιών!

Ο Αϊ-Βασίλης λέει ΟΧΙ στο διαβασμα στις διακοπές και … έχει δικιο!

 

Διακοπές σημαίνει…διακοπές! Δηλαδή διακόπτουμε τα πάντα για να ξεκουραστούμε, να ξενοιάσουμε, να ηρεμήσουμε και να μην έχουμε άγχος.

– Ποιος περνάει καλά στις διακοπές αν έχει άγχος και έγνοιες για να τελειώσει υποχρεώσεις;

– Κανείς!

– Υπάρχει λόγος να φορτώσουμε παιδια δημοτικού με έγνοιες μέσα στις γιορτές;

– (Ας πούμε την αλήθεια…) ΟΧΙ!

(περισσότερα…)

Οργανωνόμαστε χωρίς χαρτί …. Ψηφιακό Ημερολόγιο Δακάλου!

 


Μια νέα χρονιά πλησιάζει και σε λίγο όλοι θα ετοιμαζόμαστε για τη νέα σχολική χρονιά. Ένα από τα πρώτα πράγμματα που ετοιμάζει ένας εκπαιδευτικός είναι το ημερολόγιό του ή το ντοσιέ του το οποίο θα γεμίσει με προγραμμάτα, μαθήματα, ιδέες, σκέψεις και θα τον κρατήσει οργανωμένο μέσα στη χρονιά.

 
  Όμως αυτή η χρονιά μας βρίσκει φορτωμένους με τις εμπειρίες μιας καραντίνας διαρκείας στην οποία όλοι οι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν διαδικτυακά αξιοποιώντας και μαθαίνοντας διάφορα ψηφιακά εργαλεία. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρουμε κάποιες ή πολλές από τις δραστηριότητές μας σε ψηφιακή μορφή συμβάλλοντας στη μείωση της κατανάλωσης χαρτιού με θετικά αποτελέσματα και για το περιβάλλον και … για την τσέπη μας!
 
 Ανάμεσα σε αυτά είναι η χρήση tablet με ενεργές γραφίδες στα οποία μπορεί κανείς να γράψει απευθείας επάνω τους με τέτοια ακρίβεια όσο αν έγραφε με κανονικό χαρτί και μολύβι! Γιατί όχι λοιπόν να μην αντικαταστήσει κανείς το παραδοσιακό χάρτινο ημερολόγιο με ένα ψηφιακό στο οποίο μπορεί κανείς να γράψει απευθείας επάνω του με τη χρήση ενεργής γραφίδας και το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιήσει ξανά και ξανά τα επόμενα χρόνια;

(περισσότερα…)

Προπαίδεια … εξ αποστάσεως! (Β’ τάξη – κεφ. 24-29)

 

 Στο άρθρο “Προπαίδεια … αυτό το βάσανο” αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζω και δουλεύω την προπαίδεια τον αριθμών στη Β’ τάξη.

 Ο παλιός τρόπος της μηχανικής αποστήθισης δεν υπάρχει στη φιλοσοφία μου και γενικότερα θεωρείται ξεπερασμένος. Κανένας άνθρωπος και ειδικά ένα παιδί 7 χρονών δεν έχει την ικανότητα να μάθει απ’έξω σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα 100 γινόμενα χωρίς νόημα, αλλά και να το καταφέρει θα το κάνει με πολύ… πόνο όπως όλοι γνωρίζουμε! 

 Γι΄ αυτόν τον λόγο, όλη η προσπάθεια εστιάζεται ώστε τα παιδιά να μάθουν να υπολογίζουν τα γινόμενα.  Η αρχή για να χτιστεί το οικοδόμημα της προπαίδειας ξεκινάει στην Α’ τάξη με την εισαγωγή στον πολλαπλασιασμό σαν επαναλαμβανόμενη πρόσθεση και ολοκληρώνεται στη Β τάξη στην 3η ενότητα. Σε όλη αυτή τη διαδικασία τα παιδιά εξασκούνται στην έννοια του πολλαπλασιασμού, με τη χρήση χειραπτικού υλικού. 

 Η πραξιακή γνώση είναι πολύ βασική για να μπορούν να χτιστούν οι μαθηματικές έννοιες. Οπότε, για την προπαίδεια των αριθμών έχω πάρει ιδέα από το υλικό της Montessori βάση του οποίου έχω δημιουργήσει παρόμοια ταμπλό, από χαρτόνι, πάνω στα οποία με μπαλάκια πλαστελίνης τα παιδιά σχηματίζουν τις προπαίδειες.

Όλα αυτά στην τάξη. Στον υπολογιστή και στα διαδικτυακά μαθήματα πώς θα μπορούσε να γίνει;

Ευτυχώς για εμάς, η τεχνολογία μας παρέχει πολύ ωραία εργαλεία για να το κάνουμε αυτό!

(περισσότερα…)

Τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας … εξ αποστάσεως!

  Τη φετινή χρονιά πολλά πράγματα δεν είναι όπως έχουμε συνηθίσει. Γι΄ αυτό ψάχνουμε εναλλακτικούς τρόπους αναβίωσης τους. Ένα από αυτά είναι και η περίοδος των αποκριών και της Καθαράς Δευτέρας. 

 Τα τελευταία χρόνια, συνηθίζω την Παρασκευή, πριν το τριήμερο της Αποκριάς, να το αφιερώνω σε δραστηριότητες σχετικά με την Καθαρά Δευτέρα που έπεται. Ανάμεσα στις δραστηριότητες αυτές είναι να βγούμε έξω, να κάνουμε πικ νικ με σαρακοστιανές λιχουδιές, να πετάξουμε χαρταετό και να εξηγήσουμε γιατί γίνεται το καθετί με ένα κάπως βιωματικό τρόπο.

 Στην φάση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που διανύουμε, αυτό δεν είναι εφικτό. Γι’ αυτό σκέφτηκα να δημιουργήσω κάποιες δραστηριότητες έτσι ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας μέσα από πίνακες ζωγραφικής.

(περισσότερα…)