Η ερευνητική μας εργασία με τους μαθητές του 3ου Λυκείου Παλαιού Φαλήρου έχει θέμα τους πρόσφυγες και τα ανθρώπινα δικαιώματα και τίτλο Η ελπίδα δεν έχει πατρίδα.
Επιλέξαμε το συγκεκριμένο θέμα γιατί το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν μεγάλο, το θέμα είναι επίκαιρο και προβάλλεται καθημερινά από τα Μ.Μ.Ε., γεγονός που δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε πολλές πηγές για τη συλλογή και επεξεργασία δεδομένων. Πολλοί μαθητές είναι ήδη αρκετά ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι. Επίσης, το θέμα προσφέρεται για να συνειδητοποιήσουν πώς συνδέεται το τοπικό με το περιφερειακό και το παγκόσμιο.
Σκοπός της ερευνητικής μας εργασίας είναι να δημιουργήσουν οι μαθητές διαύλους επικοινωνίας του σχολείου με την κοινωνία και να συνδέσουν τη σχολική ζωή με επίκαιρα θέματα της καθημερινότητας, όπως αυτό των προσφύγων. Επίσης, να διερευνήσουν αντιλήψεις και προκαταλήψεις σχετικές με το θέμα, να ευαισθητοποιηθούν οι ίδιοι και να γίνουν ενεργοί και κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες, ικανοί να αντιληφθούν τη σύνδεση του τοπικού με το παγκόσμιο. Ασφαλώς, όπως σε κάθε ερευνητική μας εργασία ένας από τους βασικούς στόχους είναι να μάθουν οι μαθητές να συνεργάζονται και να εργάζονται σε ομάδες αρμονικά και αποτελεσματικά.
Τα ερευνητικά μας ερωτήματα αναπτύχθηκαν σε 5 άξονες. Ξεκινήσαμε από την κατανόηση της διαφοράς μεταξύ των όρων πρόσφυγας και μετανάστης και παρακολουθήσαμε διαδρομές προσφύγων στη Μεσόγειο μέσα από παραδείγματα από τη σύγχρονη Ιστορία. Στη συνέχεια προχωρήσαμε σε μία μελέτη περίπτωσης, αυτής των προσφύγων από τη Συρία, αναζητήσαμε πώς επηρεάζει την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση και διερευνήσαμε με τη χρήση ερωτηματολογίων τις γνώσεις και αντιλήψεις των μαθητών του σχολείου για το θέμα. Μία τρίτη ομάδα μαθητών ανέλαβε να συλλέξει δεδομένα για τα μέτρα που έχουν ληφθεί στις χώρες υποδοχής για να ανακουφίσουν τους πρόσφυγες και πιο συγκεκριμένα να εστιάσει στο έργο των εθελοντικών οργανώσεων και στους θεσμούς που μπορούν να ενεργοποιηθούν για να βοηθήσουν. Επίσης, διερευνήσαμε τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα που προκαλεί το θέμα των προσφύγων και αναζητήσαμε τρόπους αντιμετώπισης των προκαταλήψεων. Τέλος, μελετήσαμε τι προβλέπει η Διακήρυξη του Ο.Η.Ε. για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και εντοπίσαμε ποια δικαιώματα που θεμελιώνονται στη Διακήρυξη παραβιάζονται στην περίπτωση των προσφύγων.
[teachertube 418091]
Η διερεύνηση του θέματος έγινε με τη μέθοδο της στοχευμένης εργασίας. Οι ομάδες των μαθητών συνέλεξαν αποκόμματα από τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, αναζήτησαν εκπομπές στην τηλεόραση και ιστότοπους στο διαδίκτυο για να αντλήσουν και να επεξεργασθούν δεδομένα σχετικά με το θέμα, αλλά και ζωντανές μαρτυρίες, συνεντεύξεις κ.ά. Επίσης, παρακολούθησαν προβολές και ψηφιακό υλικό από την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε.. για τους πρόσφυγες. Ανάμεσα στα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποίησαν για την πραγματοποίηση της εργασίας ήταν ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις κ.ά.
Στο τέλος της ερευνητικής μας εργασίας θα αποτυπώσουμε τα συμπεράσματά μας για να τα κοινοποιήσουμε μέσα από μια παρουσίαση στους μαθητές και καθηγητές του σχολείου μας και θα προσπαθήσουμε να αποδείξουμε την υπόθεση εργασίας που κάναμε, ότι δηλαδή … Η ελπίδα δεν έχει πατρίδα!