Τα τροχαία δυστυχήματα που στερούν τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων ετησίως στην Ε.Ε. συνιστούν μια από τις βασικές της προτεραιότητες προς επίλυση για τα επόμενα χρόνια και οι ερευνητές στη Γηραιά Ηπειρο έχουν αναπτύξει νέες λύσεις που συμβάλλουν στον στόχο των 27 να πλησιάσει σε μηδενικά θύματα στις οδικές μεταφορές έως το 2050, σχολιάζει το περιοδικό τεχνολογίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης «Cordis».
Οσον αφορά την οδική ασφάλεια, τα τρέχοντα μέτρα στοχεύουν στη μείωση των ατυχημάτων ή βοηθούν τους οδηγούς να απομακρυνθούν από επικίνδυνες καταστάσεις, ενθαρρύνοντας την ασφαλέστερη συμπεριφορά και τη συνειδητή λήψη αποφάσεων.
Οπως τονίζει ο Στέφαν Λάντβιγκ, συντονιστής έργου από το Ινστιτούτο Μηχανικής Αυτοκινήτου του Πανεπιστημίου RWTH του Ααχεν: «Για τη μείωση των επικίνδυνων συμβάντων και των δυστυχημάτων αναπτύξαμε και δοκιμάσαμε λύσεις προκειμένου να ωθήσουμε τους οδηγούς και τους ποδηλάτες προς μια ασφαλέστερη συμπεριφορά σε καθημερινές καταστάσεις κυκλοφορίας».
Συνολικά η Ε.Ε. έχει εκπονήσει οκτώ αξιολογημένα έργα για τη βελτίωση των περιθωρίων ασφαλείας.
Ειδικότερα το έργο MeBeSafe επικεντρώνεται στην αύξηση της προσοχής των οδηγών στην αντιμετώπιση πιθανών κινδύνων.
«Οταν ένα αυτοκίνητο πλησιάζει σε μια διασταύρωση όπου, για παράδειγμα, οι ποδηλάτες πρόκειται να διασχίσουν, ένα φωτεινό εικονίδιο με το σχήμα της διασταύρωσης δείχνει με ένα βελάκι την κατεύθυνση που είναι πιθανό να πάρει ένας ποδηλάτης με το χρώμα του εικονιδίου να αλλάζει από πράσινο σε πορτοκαλί ή σε κόκκινο, ανάλογα με την κρισιμότητα της κατάστασης» επισημαίνει ο Λάντβικ.
Εστιάζοντας στην ταχύτητα, ένα πρόγραμμα οδήγησης ζητά επιβράδυνση από τους οδηγούς σε περιοχές με κίνδυνο ατυχήματος και φωτεινά σήματα στον δρόμο ειδοποιούν τους οδηγούς που εντοπίζονται να οδηγούν πολύ γρήγορα. Οπως εξηγεί η συγκοινωνιολόγος Αναλένα Κόχλερ : «Σε δοκιμή που πραγματοποιήθηκε το συγκεκριμένο μέτρο μείωσε τον αριθμό των οχημάτων που έτρεχαν κατά 40%».
Επιπλέον, μια άλλη ομάδα επιστημόνων του έργου SAFER βοηθά τους ποδηλάτες να επιβραδύνουν έγκαιρα. «Οι επίπεδες διαχωριστικές γραμμές στον δρόμο, τις οποίες βλέπει ο ποδηλάτης, του δίνουν την αίσθηση ότι πηγαίνει γρηγορότερα απ’ όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα αυτός να κόβει ταχύτητα».
Το άρθρο του Cordis εστιάζει σε ένα ακόμη κεφαλαιώδες ζήτημα που είναι η ενθάρρυνση των κουρασμένων οδηγών να κάνουν ένα διάλειμμα.
Ειδικότερα, με βάση έναν αλγόριθμο που αναπτύχθηκε για πρώτη φορά από τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, ένα ηλεκτρονικό σύστημα επιβραβεύει τους κουρασμένους οδηγούς που σταματούν για ξεκούραση με τα στοιχεία να δείχνουν ότι όσοι έκαναν ένα διάλειμμα έστω και μόλις 20 λεπτών είχαν κατά 87% λιγότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε ατύχημα ή δυστύχημα. Κι αυτό επειδή τα κάθε λογής συστήματα ασφαλείας, όπως το προσαρμοστικό cruise control (ACC), μπορούν να αποτρέψουν τους οδηγούς από το να πλησιάσουν πολύ κοντά σε άλλα αυτοκίνητα και να προκαλέσουν σύγκρουση.
Μάλιστα, μια ομάδα της Volvo ανέπτυξε δυο σχέδια με σκοπό να ωθήσει τους οδηγούς να χρησιμοποιούν περισσότερα ACC. Το έργο ανέπτυξε επίσης μια εφαρμογή ψηφιακής καθοδήγησης, η οποία ενημερώνει τους οδηγούς για το ACC και το τι κάνει.
Αναφορικά με τους θανάτους από τροχαία ο Λάντβικ επισημαίνει ότι: «Εως το 2030 είναι πολύ πιθανό ότι τα μέτρα MeBeSafe θα σώζουν 366 ζωές ετησίως και θα εξαλείψουν 40.000 τραυματισμούς».
Σε κοινωνική κλίμακα, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξοικονόμηση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ έως το 2030.
Το έργο θα συνεχίσει να ενημερώνει σχετικά με τα μέτρα και οι εταίροι του αναζητούν τρόπους για να συνεχίσουν την αναπτυξιακή διαδικασία, προκειμένου να φέρουν τα μέτρα σε υψηλότερο τεχνολογικό επίπεδο. Κάτι που περιλαμβάνει πρόσθετες δοκιμές και περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας, σε όλα τα πεδία που αυτή μπορεί να εφαρμοστεί.(Δ.Φαναριώτης)
Copyright © 2023. Με την επιφύλαξη όλων των δικαιωμάτων.