ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥ∆ΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ∆ΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
1. Ειδικοί σκοποί
Σύµφωνα µε το γενικό σκοπό της διδασκαλίας του µαθήµατος της Γλώσσας, ο µαθητής επιδιώκεται να µάθει να
χειρίζεται όσο το δυνατόν καλύτερα την ελληνική γλώσσα:
να την καταλαβαίνει, να την οµιλεί, να τη διαβάζει, να τη γράφει µε άνεση,
ώστε να συµµετέχει ενεργά στη σχολική και την ευρύτερη κοινωνία του.
Αναλυτικότερα:
– Να χρησιµοποιεί τη γλώσσα ως κώδικα επικοινωνίας, αλλά και ως σύστηµα σκέψης, για να ανακαλύπτει και να
κατανοεί νέες γνώσεις και εµπειρίες και να ικανοποιεί έτσι τις πρακτικές, συναισθηµατικές, πνευµατικές και κοινωνικές
του ανάγκες.
– Να κατανοεί ως σηµασία και ως πρόθεση το περιεχόµενο κάθε είδους λόγου µε το οποίο έρχεται σε επαφή και
να χρησιµοποιεί τα γλωσσικά µέσα µε τρόπο, ώστε να παράγει λόγο αποτελεσµατικό και κατάλληλο για κάθε ειδική
περίσταση επικοινωνίας.
– Να είναι σε θέση να εκφράζει τον εσωτερικό του κόσµο.
– Να συνειδητοποιήσει ότι:
(α) διαθέτει την ικανότητα να περιγράφει, να τροποποιεί την εξωτερική πραγµατικότητα αλλά και να δηµιουργεί
πραγµατικότητα µε το λόγο του, στο µέτρο που µεταχειρίζεται τα κατάλληλα γλωσσικά µέσα και ότι
(β) η δυνατότητα αυτή είναι συνάρτηση της γνώσης και της συνειδητής χρήσης του γλωσσικού συστήµατος.
– Να αποκτήσει τις βάσεις µιας κριτικής γλωσσικής επίγνωσης, ώστε να µπορεί να αξιολογεί αντικειµενικά τα
µηνύµατα.
– Να γνωρίσει και να αγαπήσει ποικίλες µορφές λογοτεχνικών έργων, έτσι ώστε να ευαισθητοποιηθεί και να
αποζητά µόνος του τη συντροφιά του καλού λογοτεχνικού βιβλίου.
– Να αποκτήσει αίσθηση και γνώση της γλωσσικής του παράδοσης και να ενισχύσει το γλωσσικό του
αυτοσυναίσθηµα. Να χρησιµοποιεί δηµιουργικά τα διαχρονικά στοιχεία που λειτουργούν στη σηµερινή ζωντανή
γλώσσα.
– Να συνειδητοποιήσει την κοινωνική και τη γεωγραφική ποικιλία της ελληνικής γλώσσας.
– Να εξοικειωθεί µε την τεχνολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών έτσι ώστε:
α) να αποκτήσει ευχέρεια πρόσβασης στις πληροφορίες που παρέχονται µέσω του ∆ιαδικτύου και των
πολυµέσων και
β) να µπορεί να επεξεργάζεται στοιχειωδώς κείµενα σε Η/Υ.
– Να κατανοήσει τη θέση που κατέχει η γλώσσα, γενικά, στον πολιτισµό ενός λαού, τη σηµασία της για τα έθνη, και
να έρθει σε επαφή και µε γλωσσικής υφής πολιτισµικά στοιχεία άλλων λαών.
– Να εκτιµά και να σέβεται τη γλώσσα του άλλου και να συµβιώνει αρµονικά µε αλλόγλωσσους.
Όσον αφορά τον αλλοδαπό µαθητή, τον ενταγµένο σε τάξη, στην οποία χρησιµοποιείται η ελληνική ως µητρική
γλώσσα, αυτός πρέπει:
– Μέσα σε πλαίσιο φυσικής επικοινωνίας να εσωτερικεύσει αβίαστα ορισµένες δύσκολες γι’ αυτόν γλωσσικές
δοµές της ελληνικής γλώσσας.
– Να βιώσει µέσα από τη γλώσσα τον ελληνικό πολιτισµό και να υιοθετήσει θετική στάση απέναντί του.
Copyright © 2021. Με την επιφύλαξη όλων των δικαιωμάτων.