Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Προγραμματισμού 2024 (#EUCodeWeek 14-27 Οκτωβρίου 2024), πήραμε μέρος στη δραστηριότητα Beebot με τίτλο “Πες Βρες”(CodeWeek4All: cw24-Lr5LY).
Πρόκειται για ένα επιτραπέζιο παιχνίδι για το Beebot, όπου οι παίκτες θα πρέπει να αναγνωρίσουν λέξεις που ξεκινούν από συγκεκριμένο γράμμα και να προγραμματίσουν το ρομπότ να οδηγηθεί στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Το καλοκαίρι έφτασε κι εμείς το υποδεχόμαστε με προετοιμασίες για την καλοκαιρινή μας γιορτή, χειροτεχνίες και κυρίως με παιχνίδι… μέσα και έξω από την τάξη!
Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία: Ψηφιακές δεξιότητες
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι να αποκτήσουν οι μικροί μας μαθητές γνώσεις για το ηλιακό σύστημα, να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους, να καλλιεργήσουν τη μαθηματική σκέψη μέσω δραστηριοτήτων STEAM και να επιλύσουν προβλήματα.
Αφού διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, ξεφυλλίσαμε βιβλία και είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο.
Γνωρίσαμε τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος, μέσα από βιβλία και χρησιμοποιώντας την ψηφιακή εφαρμογή της NASA Artificial Intelligence. Συζητήσαμε για τη θέση των πλανητών, παρατηρώντας την κυκλική τους τροχιά γύρω από τον ήλιο και προσπαθήσαμε να τους βάλουμε στη σειρά με διάφορους τρόπους.
Οδηγήσαμε τορομποτάκι μας από τον ήλιο μέχρι τον πιο απομακρυσμένο, σκοτεινό και κρύο πλανήτη του ηλιακού συστήματος.
Πήραμε τα πινέλα μας και φτιάξαμε ένα ηλιακό σύστημα όλοι μαζί, με το οποίο έπειτα ομορφύναμε την τάξη μας.
Ακούσαμεήχους των πλανητώναλλά και αποσπάσματα της μουσικής του Gustav Holst με τίτλο “Planets”. Φυσικά αναπαραστήσαμε την κίνησή τους με το σώμα μας, παίρνοντας θέσεις στον χώρο.
Ετοιμάσαμε διαστημόπλοια και πραγματοποιήσαμε ένα φανταστικό ταξίδι στη Σελήνη.
Συνδέσαμε τις νέες γνώσεις που αποκτήσαμε με την αγάπη μαθητών για το θέατρο σκιών και… ετοιμάσαμε μια παράσταση με τίτλο” Ο Καραγκιόζης στο φεγγάρι”.
Τραγουδήσαμε “Μια γιορτή στη γειτονιά του ήλιου”.
Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου
Μουσική: Χάρης Κατσιμίχας Στίχοι: Σίμος Οικονομίδης
Του ήλιου η γειτονιά πλανήτες έχει εννιά δεν στέκονται στιγμή, γυρνάνε με ορμή. Πρώτος ο Ερμής απ’ όλους πιο σταχτής, μετά η Αφροδίτη ολόλευκη σαν νύφη.
Λίγο πιο πέρα η Γη, σε όλους μας γνωστή κι ακολουθεί ο Άρης, κόκκινος κατεργάρης.
Λαμπρό θα δεις τον Δία, δεν θέλει φαντασία ο Κρόνος θα σ’ αρέσει, βραχιόλια έχει στη μέση. Κι αν έχεις κι άλλα κέφια ψάξε πιο πέρα αδέρφια: Ουρανό και Ποσειδώνα που ’χουνε μακρύ χειμώνα.
Σήμερα συνέβη κάτι απρόσμενο στην τάξη μας. Ο “Γατούλης – Μουσικούλης” (η κούκλα περσόνα μας), ιδιαίτερα ανήσυχος μάς ενημέρωσε πως οι αγαπημένες μας νότες εξαφανίστηκαν. Είχαν πάει μια εκδρομή. Άλλες είπαν πως θα ανέβαιναν στο βουνό, κάποιες θα πήγαιναν χαμηλά στον κάμπο, άλλες θα πήγαιναν για κολύμπι στον βυθό και άλλες είχαν πει πως θα πετούσαν ψηλά-ψηλά στον ουρανό. Η ώρα όμως πέρασε και δεν έχουν επιστρέψει ακόμη στο σπιτάκι τους, το πεντάγραμμο. Ο Γατούλης μας καλεί να ανακαλύψουμε τις χάρτινες νότες μέσα στην τάξη και να τις βάλουμε ξανά στο μουσικό σπιτάκι.Μας παροτρύνει να αναζητήσουμε πληροφορίες ώστε να μπορέσουμε να βάλουμε τις νότες στη σωστή σειρά μέσα στο σπίτι τους, καθώς θα είναι κουρασμένες από την εκδρομή τους και θα πρέπει να ξεκουραστούν στα κρεβάτια τους. Αναζητούμε πληροφορίες στη βιβλιοθήκη και τη μουσική γωνιά της τάξης.
Σίγουρα θα μας βοηθήσει και το μεταλλοφωνο, σκεφτήκαμε! Και έτσι κι έγινε! Συσχετίσαμε το μέγεθος κάθε μεταλλικής πλάκας με τον ήχο-νότα που παράγει και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όσο μικρότερη είναι η μεταλλική πλάκα τόσο πιο ψηλός ακούγεται ο ήχος που παράγει και αντίστροφα. Οπότε βάλαμε την πιο βαθιά νότα στο κάτω σκαλί στο σπιτάκι της Μουσικής και συνεχίσαμε αναλόγως την πορεία προς τα πάνω, συνδυάζοντας παράλληλα τα χρώματα από τις μεταλλικές πλάκες του μεταλλοφώνου, με τις χρωματιστές χάρτινες νότες της μουσικής σκάλας που ανακαλύψαμε νωρίτερα.
Στη συνέχεια κάνουμε τον ίδιο συσχετισμό και με τους χρωματιστούς ηχητικούς σωλήνες (Boomwhackers), αλλά και με γυάλινα ποτήρια, τα οποία έχουν διαφορετική ποσότητα νερού. Ανακαλύπτουμε πώς επηρεάζεται το ύψος του ήχου από το μήκος του σωλήνα και από την ποσότητα νερού και καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας.
Και οι μουσικοί αυτοσχεδιασμοί ξεκινούν! Πειραματιζόμαστε με τους ήχους “απ’ τα ψηλά στα χαμηλά, αντίστροφα και μπερδεμένα”. Αυτοσχεδιάζουμε μόνοι και σε μικρές ομάδες και φτιάχνουμε τη δική μας μουσική!
Χαρούμενοι για τη νέα μας ανακάλυψη, τραγουδάμε για τις νότες που ανεβοκατεβαίνουν και δημιουργούμε σε ομάδες τη δική μας μουσική στο Μουσικό Εργαστήρι της Google Chrome!
Βρισκόμαστε λίγο πριν τον ερχομό του Πάσχα και οι μαθητές μας συμμετέχουν με μεγάλο ενθουσιασμό σε ποικίλες δράσεις.
Μεταξύ άλλων μαθαίνουν για τα πασχαλινά έθιμα που υπάρχουν στην Ελλάδα, για τη Μεγάλη Εβδομάδα και την αγάπη που έδειξε ο Χριστός με την Ζωή και την Ανάστασή του.
Βάφουν αυγά με διαφορετικές τεχνοτροπίες και υλικά (χρώμα ζαχαροπλαστικής και τέμπερα)
Διακοσμούν λαμπάδες στη διάρκεια εργαστηρίου για παιδιά και γονείς.
Φτιάνουν πασχαλινά καλαθάκια από κουτιά παπουτσιών και τα γεμίζουν με κάρτες και κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά.
Πλάθουν και ψήνουν Λαζαρακια και λένε τα κάλαντα του Λαζάρου κάνοντας περίπατο στο χωριό τους, την τελευταία μέρα πριν τον ερχομό των διακοπών.
Με αφορμή τον ερχομό της Άνοιξης οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου μας γνωρίζουν τα έντομα και παρατηρούν την ομοιότητα μεταξύ των φτερών της πεταλούδας.
Δοκιμάζουν να φτιάξουν τις δικές τους πεταλούδες, χρωματίζοντας με πινέλα και υγρά χρώματα μόνο το ένα φτερό, αποτυπώνοντας έπειτα το σχέδιο, με δίπλωμα, στο άλλο φτερό.
Στη συνέχεια διαπιστώνουν μέσω της παρατήρησης ότι η ιδιότητα της συμμετρίας υπάρχει σε πολλά αντικείμενα, ζώα καθώς και στο ίδιο μας το σώμα.
Συζητώντας για τον νοητό άξονα συμμετρίας και σε μια προσπάθεια να γίνει περισσότερο κατανοητός, τα παιδιά χωρίζουν ένα φύλλο χαρτί στη μέση και δημιουργούν ευφάνταστα σχέδια εντόμων, χρησιμοποιώντας απλά υλικά (χαρτί, τέμπερα, χάρακα).
—————————————————————————————————————————
Οι πεταλούδες αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για πολλούς δημιουργούς, τόσο συνθέτες , όσο και εικαστικούς.
Χαρακτηριστικά αναφέρονται ορισμένα δείγματα τέχνης τα οποία γνώρισαν τα παιδιά:
1. Η Σπουδή Op. 25, No. 9 σε Σολ ύφεση μείζονα, του Φρεντερίκ Σοπέν, που γράφτηκε το 1834. Η σπουδή είναι γνωστή επίσης και ως Butterfly (Πεταλούδα), τίτλος ο οποίος δεν δόθηκε από τον ίδιο τον συνθέτη, όπως δηλαδή συνέβη και σε άλλα κομμάτια του, αλλά δόθηκε από άλλους.
Στα πλαίσια του τρίτου εργαστηρίου δεξιοτήτων με τίτλο “Ενδιαφέρομαι και ενεργώ: Είμαστε εσύ, είμαστε εγώ” (Θεματική: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη), υλοποιήσαμε ποικίλες δράσεις με έμφαση στο να δοθούν στα παιδιά ευκαιρίες για αλληλεπίδραση, συνεργασία και ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων. Μεταξύ αυτών:
1. Λάβαμε μέρος στο 1ο Μαθητικό Συνέδριο Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών, στα Ιωάννινα, με τίτλο “Ενεργός Πολιτειότητα – Πολίτης στο Σχολείο, Πολίτης του Κόσμου” (5,6,7 Απριλίου 2024), παρουσιάζοντας ένα βίντεο με το δικό μας τραγούδι “Είμαστε εσύ, είμαστε εγώ”. Η βασική ιδέα για τη συγγραφή των στίχων και τη μελοποίησή τους, ήρθε μέσα από τις δραστηριότητες τις οποίες υλοποιήσαμε στα πλαίσια του εν λόγω εργαστηρίου δεξιοτήτων, με υποθεματική τα δικαιώματα των παιδιών, υπό την καθοδήγηση της Νηπιαγωγού Ελπίδας Μαμακή.
«Είμαστε εσύ… είμαστε εγώ»
Κάθε βράδυ που ξαπλώνω
μες στο μυαλό μου ξεδιπλώνω
τον κόσμο που θα ‘θελα να ζω
κι αποφασίζω να ονειρευτώ…
Κλείνω τα μάτια μου σφιχτά
οι σκέψεις λένε δυνατά:
Θέλω έναν κόσμο ειρηνικό
οι άνθρωποι να’ χουν σεβασμό.
Να αγαπούμε καθετί
υπάρχει μέσα στη ζωή,
ιδέες καλές να γίνουν πράξη
κι όλα να μπουν σε μια τάξη.
Και το πρωί σαν θα ξυπνήσω
ξέρω πια τι θ’ αποφασίσω.
Το όνειρο μου δεν ξεχνώ:
Είμαστε εσύ… είμαστε εγώ!
2. Γνωρίσαμε και αγαπήσαμε τον Έλμερ, τον παρδαλό ελέφαντα. Σειροθετήσαμε τις κάρτες, αφηγηθήκαμε την ιστορία ξανά και οδηγήσαμε το ρομποτάκι μελισσάκι από την αρχή, στο τέλος τη ιστορίας.
Ζωγραφίσαμε ο καθένας έναν δικό του διαφορετικό ελέφαντα και όλοι μαζί έναν μεγάλο ελέφαντα, για να μας θυμίζει ότι σε κάθε ομάδα όλοι είμαστε διαφορετικοί και όλοι ίσοι!
3. Μέσα από μουσικοκινητικά παιχνίδια, γνωρίσαμε καλύτερα ο ένας τον άλλο και ο καθένας τον εαυτό του λίγο περισσότερο.
4. Ζωγραφίσαμε και παρουσιάσαμε τις οικογένειές μας και τους εαυτούς μας και φτιάξαμε τις ταυτότητές μας.
5. Τραγουδήσαμε την “Μπάλα με χίλια χρώματα” της Τατιάνας Ζωγράφου.
Η Κυρά Σαρακοστή είναι ένα παλιό ελληνικό έθιμο που έπαψε να τηρείται στις μέρες μας. Είναι ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που είχαν οι παλιοί για να μετρούν τις εβδομάδες από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα. Οι εβδομάδες είναι επτά, γιαυτό και η Κυρά Σαρακοστή έχει επτά πόδια. Ένα πόδι για κάθε εβδομάδα. Η Κυρά Σαρακοστή έχει σταυρωμένα τα χέρια της, επειδή προσεύχεται, δεν έχει στόμα γιατί δεν μιλάει και γιατί νηστεύει, δεν έχει αυτιά για να μην ακούει. Όλα αυτά γιατί η περίοδος μέχρι το Πάσχα στην ουσία σημαίνει στροφή στον εσωτερικό μας κόσμο με σκοπό την κάθαρση μέσω της νηστείας.
Έτσι κι εμείς φτιάξαμε τη δική μας Κυρά Σαρακοστή!
Στη συνέχεια φτιάξαμε τους χαρταετούς μας και ταξιδέψαμε χορεύοντας τους “Χαρταετούς” του Μίκη Θεοδωράκη.
Φτιάχνουμε μάσκες (εμπνευσμένες από τον Πάμπλο Πικάσο)
Γράφουμε το όνομά του και εντοπίζουμε στον χάρτη τη χώρα του, την Ισπανία!
—————————————————————————————————————-
Αρλεκίνοι …
Ανάμεσα στους πίνακες του Πικάσο , ξεχωρίσαμε του αρλεκίνους..και φτιάξαμε τους δικούς μας, παρέα με την Ιστορία του Αρλεκίνου της Ζωρζ Σαρή.
—————————————————————————————–
Μεταμορφωθήκαμε σε κλόουν, χορέψαμε, τραγουδήσαμε και γελάσαμε με την καρδιά μας όταν τους απολαύσαμε στο διαδίκτυο, σε μια παράσταση του Cirque du Soleil.
Δημιουργήσαμε τις δικές μας στολές με απλά υλικά και μεταμορφωθήκαμε σε εξωτικά πτηνά!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή