ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Η επίδραση της μεθόδου Jigsaw στη σχολική επίδοση των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Η επίδραση της μεθόδου Jigsaw στη σχολική επίδοση των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Καντάς Κωνσταντίνος
kkantas@sch.gr
Περίληψη
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να διερευνήσει την επίδραση της συνεργατικής μεθόδου Jigsaw στη σχολική επίδοση των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αποτελεί πλέον γεγονός ότι με την εισαγωγή των ομαδικών στρατηγικών διδασκαλίας στο σχολείο ο μαθητής αναπτύσσει πρωτοβουλίες, εκφράζει τις απόψεις του άφοβα ως ισότιμο μέλος μιας ομάδας, καλλιεργεί την κριτική του σκέψη και μαθαίνει να δέχεται κριτική από άλλους, ώστε να είναι ικανός να συνεργάζεται αρμονικά μέσα στην ομάδα. Στα πλαίσια της ομαδικής εργασίας, αποκτά τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει τις διενέξεις μεταξύ των μελών και να βρίσκει τρόπους συμφιλίωσης, αναπτύσσοντας αυτονομία και σιγουριά. Η ομαδική προσέγγιση της γνώσης ευνοεί τους καλούς και τολμηρούς μαθητές, ενώ μειώνει τον κίνδυνο παραγκωνισμού των άτολμων μαθητών. Μέσα από τις συνεργατικές διδακτικές μεθόδους, ο μαθητής γίνεται εξερευνητής της γνώσης και αναζητά πληροφορίες μέσα από τον κυκεώνα των πηγών πληροφόρησης, γίνεται δηλαδή ο ίδιος δράστης στο μαθησιακό γίγνεσθαι. Με αυτόν τον τρόπο η διαδικασία μάθησης αποκτά μεγαλύτερη σημασία από το αποτέλεσμα της μάθησης. Με το δάσκαλο ως εμψυχωτή, ο μαθητής αναπτύσσει θετικές στάσεις μαζί του και παροτρύνεται για ανακάλυψη της γνώσης και όχι για αφομοίωσή της ως έτοιμης μασημένης τροφής.
Λέξεις – κλειδιά: Στρατηγικές διδασκαλίας, ομαδοσυνεργατική μάθηση, Μέθοδος Jigsaw, Σχολική Επίδοση
Η κειμενοκεντρική προσέγγιση ως διαπολιτισμική εκπαιδευτική τεχνική
Η κειμενοκεντρική προσέγγιση ως διαπολιτισμική εκπαιδευτική τεχνική
Περίληψη
Το σχολείο συνενώνει πολλούς πολιτισμούς και προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του, θα πρέπει να μη στέκεται σε στερεότυπα και προκαταλήψεις και να τα αναπαράγει, να μη διαχωρίζει τους μαθητές σε εθνικά και φυλετικά προνομιούχους έναντι μαθητών μειονοτήτων προκαλώντας με αυτόν τον τρόπο συγκρούσεις και θα πρέπει να ευνοεί την κατανόηση και την αμοιβαία αποδοχή μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων σε όλες τις βαθμίδες. Οφείλει επίσης να στραφεί σε θεμελιώδεις αξίες που θα δίνουν νόημα στην ανθρώπινη ύπαρξη και θα προετοιμάζουν τα άτομα ώστε να έχουν ικανότητα προσαρμογής στις αλλαγές, μυαλό και χέρια, συναισθηματική ισορροπία και πολλά λειτουργικά ταλέντα (Νικολάου, 2000). Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να παρουσιάσει το ρόλο των κειμενικών ειδών στη δίγλωσση εκπαίδευση.