Αρχική » ΦΥΣΙΚΗ » αστέρια - πλανήτες » τι είναι αστέρι; τι είναι πλανήτης ;

τι είναι αστέρι; τι είναι πλανήτης ;

.jpg

Την νύχτα , είτε κοιτάξουμε με τηλεσκόπιο είτε με το μάτι ,βλέπουμε ψηλά,  λευκές ..τελίτσες ,που τις λέμε γενικά  αστέρια .  Είναι όμως  όλες οι λευκές τελίτσες το ίδιο; Είναι πράγματι αστέρια , με την σύγχρονη έννοια του αστεριού  (μετά από διάφορες ανακαλύψεις );  Έχουμε ακούσει για πλανήτες . Φαίνονται οι πλανήτες ; Είναι λευκές τελίτσες ; Είναι αστέρια;

Εδώ γίνεται ένα μπέρδεμα ιστορικών ανακαλύψεων και ορολογίας :  Έχει ανακαλυφθεί ότι όλες οι λευκές τελίτσες ,( εκτός από 5  ορατές με το μάτι και μερικές   ακόμη ορατές μόνο με τηλεσκόπιο ) είναι

Α ) τεράστιες πύρινες μάζες όπως ο ήλιος    (ίσως μικρότερες ή μεγαλύτερες) αλλά  δεν φαίνονται όπως ο ήλιος διότι

Β) είναι  πολύ πιο μακριά . Αυτές λοιπόν οι λευκές τελίτσες ,που ειναι πύρινες μάζες ,εκπέμπουν φως, θερμότητα , ακτινοβολίες  και είναι τρομερά μακριά τις λέμε αστέρια .

Υπάρχουν όμως  και οι 5 λευκές τελίτσες , ορατές με το μάτι , άλλες 2 ορατές από τηλεσκόπιο που τις λέμε πλανήτες , και άλλες  5 ορατές με τηλεσκόπιο που τις λέμε νάνους -πλανήτες . Και τι διαφορά έχουν από τις άλλες τελίτσες ;

Πλανήτη  λέμε ένα σώμα σα την γη, δηλαδή σαν ¨πέτρα” ,

Α)  που δεν εκπέμπει  δικό του φως από πυρηνικές αντιδράσεις όπως τα αστέρια, όμως  είναι και αυτό λευκή τελίτσα  την νύχτα ψηλά  , διότι

Β) αντανακλά το φως του ήλιου και έτσι μας παραπλανά και μοιάζει με τις άλλες τελίτσες -αστέρια . Επιπλέον , όπως το λέει το όνομά του ,

Γ) πλανιέται δηλαδή κινείται στον νυχτερινό  ουρανό , αλλάζει θέση από νύχτα σε νύχτα , διότι κινείται γύρω από τον ήλιο, όπως βέβαια  και η Γη , η οποία και αυτή μία μεγάλη “πέτρα” ,που κινείται γύρω από τον ήλιο . Κατά σειρά απόστασης από τον ήλιο :  Ερμής , Αφροδίτη , Γη , Άρης , Δίας , Κρόνος ,(μέχρι εδώ είναι οι 5 ορατές με το μάτι χωρίς εμάς -την Γη), και με τηλεσκόπιο ανακαλύφτηκε ότι υπάρχουν άλλου 2 μεγάλοι πλανήτες στους οποίου έδωσαν ονόματα (διατηρώντας την αρχαία συνήθεια , θεοτήτων )  Ουρανός , Ποσειδώνα αλλά και ακόμη πιο μικρούς πλανήτες , όπως τον Πλούτωνα . Να τονιστεί βέβαια , ότι ουτε οι ορατοί με το μάτι , ουτε και οι άλλοι ορατοί μόνο με τηλεσκόπιο , έχουν καμία σχέση με τις ανύπαρκτες θεότητες των αρχαίων, απλά διατηρήθηκε η ονοματολογία από τους μύθους.

Η προηγούμενη διαφορά ανακαλύφτηκε πριν από 150 χρόνια περίπου. (π.χ. οι αρχαίοι Έλληνες που δώσανε και τα ονόματα σε πλανήτες και αστερισμούς δεν είχαν ιδέα από αυτά).

Πώς  όμως οι αρχαίοι , ή  εμείς , αν κοιτάξουμε τον ουρανό θα ξεχώρισαν  δύο ειδών τελίτσες , παρόλο που δεν ξέρανε την τρομερή διαφορά στο τι είναι ( πύρινες μάζες παραγωγής ακτινοβολιών από την μιά μεριά ή “πέτρες” φωτιζόμενες από τον ήλιο, από την άλλη )

Οι πλανήτες παλιά, διακρίνονταν από τα αστέρια , μόνο επειδή πλανούνται  δηλαδή αλλάζουν θέση μέσα σε κάποιες νύχτες ( αργότερα τελικά γύρω στα 1600μ.Χ. κατάλαβαν, όσοι ασχολούνταν , ότι οι πλανήτες φαίνονται να κινούνται ,διότι περιφέρονται γύρω από τον ήλιο !) , χωρίς να ξέρουν α)  ότι είναι πολύ πιο κοντά σε σχέση με τα υπόλοιπα «κανονικά αστέρια = ήλιοι» β) αντανακλούν το φως του ήλιου

Ένα”αστέρι” που πέφτει είναι  σκόνη ή πέτρες που τριγυρνούν επίσης , γύρω από τον ήλιο (=  ηλιακό σύστημα ) με μεγάλη ταχύτητα και αναφλέγονται όταν εισέρχονται στον αέρα της γης και…… μας μπερδεύουν διότι τότε μοιάζουν με μία λευκή τελίτσα …. που πέφτει . Μερικές πέτρες παρόλο  που αναφλέγονται , τελικά μπορεί να φτάσουν στο έδαφος και τις λέμε μετεωρίτες , και όταν πέσουν αναλόγως με το μέγεθος τους , κάνουν ισχυρή σύγκρουση και κρατήρα στο σημείο σύγκρουσης.

Πως μάθαμε ότι τα αστέρια ειναι σαν τον ήλιο , ενώ οι πλανήτες όχι , ενώ κανείς δεν έχει πάει;

Από την ανάλυση του φωτός που εκπέμπουν τα αστέρια (όπως η ανάλυση που παθαίνει το φως του ήλιου στις σταγόνες της βροχής και δημιουργείται το ουράνιο τόξο), με φωτογραφίες , πρίσματα , τηλεσκόπια μάθαμε τα τελευταία 150 χρόνια  για την φύση των αστεριών. Το φως των πλανητών , είναι  πιο ασθενές , από του ήλιου αλλά το φάσμα τους είναι  ίδιο με του ήλιου , οπότε έγινε κατανοητό σιγά σιγά ότι αντανακλούν το φως του ήλιου.

Translate

Σαν σήμερα

17/7/1824: Με εισήγηση του αρχιγραμματέα της ελληνικής επαναστατικής κυβέρνησης, Συνταγματάρχη Ροδίου, συγκροτείται τακτικός ελληνικός στρατός.

Άνοιγμα μενού