Noesis – History – Memory – Action (N.H.M.A.) “You and Me in time…”

Noesis – History – Memory – Action (N.H.M.A.) “You and Me in time…”

Τα 100 χρόνια από τη λήξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και  το πρόγραμμα «EUROPE 2020» για την εκπαίδευση στάθηκαν η  αφορμή για να σκεφτούμε  τις σύγχρονες διαστάσεις των ιστορικών γεγονότων και φαινομένων.

Η επεξεργασία και ο αναστοχασμός (νόηση Noesis)  των κοινωνικών και ιστορικών εξελίξεων διαμορφώνουν και επηρεάζουν την ατομική και συλλογική στάση. Συνεπώς, η απόκτηση ερμηνευτικών εργαλείων για την ανάλυση της κοινωνικής πραγματικότητας αποτελεί σημαντικό εκπαιδευτικό στόχο για την διαμόρφωση στάσεων, αντιλήψεων, δράσεων και θέσεων της σχολικής κοινότητας.

Η ιστορία (History) κατέχει ιδιαίτερο ρόλο είτε ως αφορμή είτε ως γεγονός στην ανάλυση συμβάντων και στην συγκρότηση ιδεών, αλλά και στην προσωπική δράση μέσα στην κοινωνία.

Η μνήμη (Memory), συλλογική ή ατομική, διαπερνά   ολοκληρωτικά τη ζωή των ανθρώπων και των κοινωνιών, καθώς χωρίς αυτή δεν νοείται και δεν διαμορφώνεται η εικόνα ενός τόπου ή μιας προσωπικότητας.

Τέλος, η δράση (Action) υπάρχει ως κυρίαρχη πρακτική που διαμορφώνει και διαμορφώνεται από την κοινωνία, τα γεγονότα, τα πρόσωπα και τις εκάστοτε αντιλήψεις. Την ίδια στιγμή η δράση δείχνει το πώς  οι εκάστοτε κοινότητες ή πρόσωπα αντιδρούν στα κοινωνικά φαινόμενα.

Όλα τα παραπάνω δημιουργούν ένα πλέγμα εννοιών που  επηρεάζει τα πρόσωπα και τις κοινωνίες και ταυτόχρονα επηρεάζεται από αυτά.

Θεωρούμε σημαντικό να εξετάσουμε την ευρωπαϊκή ιστορική πορεία με την σύγχρονη οπτική γιατί καθημερινά αναδύονται πρακτικές και αντιλήψεις που η Ευρώπη και οι κάτοικοί της είτε έχουν βιώσει στο παρελθόν (μετανάστευση, ρατσισμός, ξενοφοβία, κοινωνικός αποκλεισμός) είτε γνωρίζουν για πρώτη φορά (ευρωπαϊκή ενοποίηση, τρομοκρατία).

Η ακροστιχίδα των αγγλικών λέξεων Noesis – History – Memory – Action φτιάχνουν την ελληνική   λέξη «νήμα – ΝΗΜΑ» που σημαίνει thread. Το νήμα, ο ιστορικός χρόνος,  που συνδέει τους/τις κατοίκους  μιας περιοχής με το σήμερα.

Η ζωή των ανθρώπων και των κοινωνιών δεν διαμορφώνεται σε κενό αλλά από την ατομική και συλλογική ιστορία του καθενός και της κάθε μιας.Έτσι, οι σύγχρονες ανάγκες των Ευρωπαϊκών κρατών είναι αναγκαίο να ανταποκρίνονται στην πολυμορφία και την πολυπολιτισμικότητα που ήδη έχει διαμορφωθεί.

Άλλωστε, οι νέες τεχνολογίες και οι μετακινήσεις των πληθυσμών, εκούσιες ή ακούσιες,  έχουν διευρύνει τα σύνορα μεταξύ των ανθρώπων και με δεδομένο ότι οι χώρες της Ευρώπης είναι πολυπολιτισμικές  αναδεικνύεται  η αναγκαιότητα διαχείρισης και κατανόησης των πραγμάτων που συντελούνται σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Η σχολική κοινότητα ως κύτταρο της κοινωνίας δεν μπορεί να απουσιάζει. Με αυτή την οπτική: της γνώσης – της ερμηνευτικής – της δράσης θέλουμε να συνδιαμορφώσουμε  εργαλεία και πρακτικές που θα βοηθήσουν τα μέλη της σχολικής κοινότητας να κατανοήσουν τους συνανθρώπους τους και να διαμορφώσουν επιθυμητές πρακτικές.

Μέσω της ενσυναίσθησης, της συνεργατικής μάθησης αλλά και της θεωρίας των πολλαπλών νοημοσυνών θα προσπαθήσουμε:

  • να καλλιεργήσουμε το σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις αξίες του Ευρωπαϊκού πολιτισμού,

  • να ενισχύσουμε την κριτική ικανότητα,
  • να ενδυναμώσουμε ομάδες παιδιών σε κίνδυνο,

  • να διευρύνουμε τα μαθησιακά και εκπαιδευτικά ενδιαφέροντα και τους στόχους,
  • να ενθαρρύνουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών.

Το παραπάνω πρόγραμμα φιλοδοξεί να αναδείξει τις δυνατότητες και να ενισχύσει το μαθησιακό προφίλ  των συμμετεχόντων/ουσων με την παραγωγή και συνδιαμόρφωση εκπαιδευτικών, μαθησιακών και κοινωνικών δράσεων.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση