Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ1,2,3

Μου φαίνεται πολύ δύσκολο να ασχοληθούμε με ποίηση μέσω της ασύγχρονης εκπαίδευσης. Δεν αποκλείεται να ξεκινήσουμε, μάλλον σύντομα και τα μαθήματα της σύγχρονης. Τέλος πάντων. Χωρίς να ακολουθούμε κάποια χρονική σειρά (ήμασταν στη γενιά του 20), προτείνω να ασχοληθούμε με τον Ν. Καζαντζάκη

Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά

Αφού διαβάσετε το σχετικό απόσπασμα στο σχολικό σας βιβλίο στείλτε μια σύντομη περίληψη (80-100) λέξεις με άξονες τα εξής: Πόυ , πότε και σε ποιες συνθήκες γίνεται η πρώτη συνάντηση των δύο πρωταγωνιστών; Για ποια θέματα συνομιλούν;
Σε ένα πίνακα με δύο στήλες γράψτε τα βασικά χαρακτηριστικά του ήρωα-συγγραφέα και του Ζορμπά με αντιθετικό τρόπο. Π.χ πονηρός- αθώος

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ1,2,3

Γλώσσα Α1

Αυτή τη βδομάδα θα αναλάβουμε κάτι πιο ολοκληρωμένο: σε πρώτη φάση διαβάστε το κείμενο και προσπαθήστε να καταλάβετε πώς γράφεται μία κριτική παράστασης. Εννοείται ότι πρέπει να ψάξετε μόνοι σας τις άγνωστες λέξεις που έχετε (λεξικό τριανταφυλλίδη) Στη συνέχεια θα σας ζητήσω να γράψετε κάτι ανάλογο και μικρότερο για κάποια άλλη παράσταση. Το θέμα θα σας το δώσω στο τέλος της εβδομάδας

Στo πλαίσιo της Παιδικής Σκηνής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί στο Βασιλικό Θέατρο το παιδικό/εφηβικό μυθιστόρημα της Άλκης (Αγγελικής) Ζέη “Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου”. Η συγγραφέας το έγραψε στο Παρίσι, όπου ζούσε αυτοεξόριστη με την οικογένειά της και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1971 κατά τη διάρκεια της Χούντας. Παρακολουθούμε την ιστορία του μικρού Πέτρου, τον οποίο η κήρυξη του πολέμου στην Ελλάδα τον βρίσκει στην τρυφερή και ευαίσθητη ηλικία των 9 ετών και μεγαλώνει με την οικογένεια και τους φίλους του (με κυριότερο χαρακτήρα το Σωτήρη) στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς Αθήνα. Στο πρώτο μέρος το τριζόνι του παιδιού πεθαίνει την 27η Οκτωβρίου και τη θλίψη του για το γεγονός διαδέχεται ο ενθουσιασμός για τις πρώτες νίκες του Ελληνικού στρατού και η πίκρα για την εισβολή των Γερμανών. Στη συνέχεια, ο Πέτρος και η οικογένειά του βιώνουν το σκληρό πρώτο χειμώνα της Κατοχής με αγαπημένα πρόσωπα να φεύγουν για τον πόλεμο, την πείνα να τους χτυπά την πόρτα, τον παππού του Πέτρου να υποφέρει και τη γιαγιά του Σωτήρη να πεθαίνει. Σύντομα αρχίζουν τα συσσίτια στο σχολείο και το παιδί αρχίζει να βλέπει σημάδια αντίστασης του λαού στους κατακτητές και να συνειδητοποιεί ότι μπορεί και αυτό, με τις μικρές του δυνάμεις, να συμβάλλει σε αυτή. Στο τελευταίο μέρος οι δύο φίλοι συμμετέχουν με πράξεις στην Αντίσταση, βλέπουν να χάνονται φίλοι τους ηρωικά μαχόμενοι και τελικά στις απώλειες προστίθεται και ο Σωτήρης. Στις 12 Οκτωβρίου 1944, οι Γερμανοί αποχωρούν από την Αθήνα και ο μικρός Πέτρος, 13 ετών πια, έχει ανδρωθεί μέσα από τις κακουχίες και τις εμπειρίες του πολέμου και της Κατοχής. Τη διασκευή του λογοτεχνικού έργου για τη θεατρική συνθήκη υπογράφουν ο σκηνοθέτης και ο Σάββας Κυριακίδης και έχει ροή, συνέχεια, παλμό και δυναμική, χωρίς να χάνει τίποτα από τον πλούτο των μηνυμάτων και των συναισθημάτων του πρωτοτύπου.
Ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί την παράσταση, δημιουργώντας ένα θεατρικό θέαμα που επιχειρεί να συγκινήσει τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες της πλατείας, κρατώντας εξαιρετικά τις ισορροπίες μεταξύ της απλούστευσης και μιας αμιγούς ενήλικης πρότασης. Έχοντας προσαρμόσει το κείμενο σε καθαρή θεατρική φόρμα αναπλάθει την ατμόσφαιρα της εποχής με τους χαρακτήρες να βιώνουν ο καθένας με το δικό του τρόπο τον πόλεμο και την κατοχή. Τα στιγμιότυπα δεν είναι φλύαρα και στατικά, αλλά εναλλάσσονται γρήγορα με σχεδόν κινηματογραφική ταχύτητα κάνοντας άμεσα το θεατή συμμέτοχο στα τεκταινόμενα. Οι χαρακτήρες σαφείς δεν ξεχωρίζουν απλά σε καλούς και κακούς, αλλά αποτυπώνουν την προσωπικότητά τους στις ενέργειες και τις αντιδράσεις τους. Η απότομη, σχεδόν βίαιη, πρόωρη ενηλικίωση των παιδιών είναι γεμάτη πρωτόγνωρες εμπειρίες, τρυφερότητα, συναίσθημα, που δεν εκβιάζουν τη συγκίνηση του θεατή, αλλά γίνονται μέρος του ταξιδιού του. Η πίστη σε ένα καλύτερο αύριο και σε ένα κόσμο με αξίες σφυρηλατούνται μέσα από κακουχίες, απώλειες, το ένστικτο της επιβίωσης και τις σχέσεις που αντέχουν στο χρόνο. Το τέλος της παράστασης βρίσκει κοινό και πρωταγωνιστές να γίνονται ένα και να συμμετέχουν σε ένα χαμόγελο ελπίδας.
Ο Γιάννης Γκρέζιος αναλαμβάνει το ρόλο του ομώνυμου μικρού ήρωα. Από τις πρώτες στιγμές της παράστασης ένιωσα την ενέργειά του να ξεχειλίζει, να τρέχει, να γελά, να λυπάται, να έχει απορίες και να προσπαθεί να κατανοήσει τι γίνεται γύρω του και κυρίως γιατί. Άμεσος, ευθύς, με βλέμμα ζωντανό και σπινθηροβόλο που εναρμονίζεται με τη φωνή και την κίνησή του, έχει εναλλαγές και μεταπτώσεις από την αθωότητα και τον αυθορμητισμό στην απορία, στην ορμητικότητα, τη συνειδητοποίηση και την αντίδραση. Και όλα αυτά χωρίς ερμηνευτικούς εγωισμούς, αλλά απόλυτα ενταγμένος στο πνεύμα της ομάδας. Άξιος συνοδοιπόρος του ο Βασίλης Παπαδόπουλος υποδυόμενος το φίλο του Πέτρου, το μικρό Σωτήρη. Με πηγαίο χιούμορ, αλλά χωρίς να χάνει το μέτρο, μάτι πονηρό και σαρωτική κίνηση γίνεται ο κολλητός, ο αδερφός, το alter ego του φίλου του και δείχνει αυθεντικός και απόλυτα συγκεντρωμένος στις απαιτήσεις του ήρωά του. Δύο νέα παιδιά με εξαιρετική χημεία που αφήνουν μεγάλες υποσχέσεις για το μέλλον. Ο Δημήτρης Κολοβός ήταν ο Παππούς, ο οποίος θυμάται, αφηγείται, συγκινείται, αλλά και γκρινιάζει με μία αφοπλιστική απλότητα, ειλικρίνεια και ενθουσιασμό, μακριά από ευκολίες και στερεότυπα.
Η Άννα Κυριακίδου παίζει τη μητέρα, που είναι πειστική στην αποτύπωση μιας μάνας που νοιάζεται και μοχθεί όχι μόνο για την οικονομική, αλλά και την ψυχολογική υποστήριξη της οικογένειάς της. Μια μάνα πανταχού παρούσα. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί συμπληρώνουν με τον ενθουσιασμό και το ταλέντο τους το ερμηνευτικό παζλ της παράστασης. Ο θίασος πολυμελής, αλλά με πολύ καλή χημεία στη σκηνή, δημιουργεί ένα πολύ αρμονικό σύνολο.
Το σκηνικό χώρο επιμελήθηκε ο Εδουάρδος Γεωργίου, εκμεταλλευόμενος εξαιρετικά το βάθος και το πλάτος της σκηνής του Βασιλικού Θεάτρου στην οποία δημιούργησε μια υπερκατασκευή εποχής, απόλυτα λειτουργική, με πολλούς ιδιαίτερους χώρους που τα είχε όλα. Τα κοστούμια του ίδιου εξέφρασαν τόσο την ανεμελιά των αγοριών, όσο και την ανάγκη για κομψότητα των κοριτσιών.
Η μουσική του Δημήτρη Ζαβρού ήταν απόλυτα εναρμονισμένη με το λόγο, του έδωσε τις αναγκαίες ανάσες, υπογράμμισε τις δραματικές του κορυφώσεις και γεφύρωσε υπέροχα τις σιωπές.Τη μουσική διδασκαλία επιμελήθηκε ο Παναγιώτης Μπάρλας, ενώ τους στίχους των τραγουδιών υπέγραψαν ο συνθέτης και η Νέβι Κανίνια.
Η κίνηση της Φρόσως Κορρού προσεγμένη στη λεπτομέρεια, αποτέλεσε ιδανική έκφραση της πλεονάζουσας παιδικής ενέργειας. Οι φωτισμοί του Στέλιου Τζολόπουλου προτίμησαν γενικά πλάνα στις περισσότερες σκηνές, αλλά εστίασαν σωστά και στα πρόσωπα όταν χρειάστηκε. Το video art ήταν του Χρήστου Δήμα και της Άντας Λιάκου.
Συμπερασματικά, στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου, ένα εμβληματικό παιδικό μυθιστόρημα αποδόθηκε με τρόπο που το ανέδειξε και διατήρησε όλη την ουσία, το λυρισμό και το συναίσθημά του. Η παράσταση απευθύνεται εξίσου σε παιδικό και ενήλικο κοινό, έχοντας τα απαραίτητα στοιχεία να μαγνητίσει όλες τις ηλικίες και να τους ταξιδέψει στο σύμπαν της. Η σκηνοθετική οπτική είχε τρυφερότητα, ευαισθησία και ανθρωπιά, διατηρώντας ατόφιο το νοηματικό ιστό του αρχικού κειμένου και δούλεψε πολύ με την πολυάριθμη ερμηνευτική ομάδα, η οποία ανταποκρίθηκε σχεδόν πλήρως στις απαιτήσεις ενός δύσκολου θεατρικού πονήματος. Απόλυτα δίκαιο το θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα στο τέλος από μικρούς και μεγάλους.

Προσαρμογή από την Κριτική: Κριτική Onlytheater
• ΚΘΒΕ ( Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ & ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟ ΣΚΥΛΟ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ)-ΚΡΙΤΙΚΗ
• https://www.onlytheater.gr/buzz/onlytheaterreview/item/%CE%BA%CE%B8%CE%B2%CE%B5-%CE%BF-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%83-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%83-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BF%CF%83-%CF%83%CE%BA%CE%BF%CF%84%CF%89%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%BF-%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B1%CE%BD%CF%85%CF%87%CF%84%CE%B1-%CE%BA%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B7

Σε πρώτη φάση σας δίνω ανακατεμένες τις πληροφορίες του κειμένου και πρέπει να τις αντιστοιχίσετε με κομμάτια του κειμένου:
Συμπέρασμα/γενική εντύπωση
Υπόλοιποι συντελεστές(μουσική /κινησιολογία/φωτισμοί)
Κριτική για τον συμπρωταγωνιστή
Γενικές πληροφορίες (παράσταση/ συγγραφέας) υπόθεση παράστασης
Ο υπόλοιπος θίασος
Κριτική για τον πρωταγωνιστή
Σκηνικά- κουστούμια
Σκηνοθετική προσέγγιση

Θα ήθελα να βρείτε από ποιο σημείο του κειμένου μέχρι ποιο παρέχονται οι συγκεκριμένες πληροφορίες. Δε θα ήθελα να μου στείλετε τις απαντήσεις σας. Θα τις αξιοποιήσουμε στην επόμενη φάση μέσω της παραγωγής λόγου, Αλλά εσείς καλά είναι να τις ετοιμάσετε για να μπορείτε την επόμενη φορά να γράψετε κάτι ολοκληρωμένο.
Καλή δουλειά

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γλώσσα Α1

Γλώσσα Α 1

Για το Α1
Καλά μου παιδιά. Η ατομική μας ευθύνη είναι να βρισκόμαστε σπίτι και να μην βοηθούμε με κανένα τρόπο στη διασπορά του ιού. Όμως, ατομική μας ευθύνη είναι και να μη βουλιάξουμε στην απραξία και στην αδράνεια, αλλά να αξιοποιήσουμε το μυαλό και το χρόνο μας (ανάμεσα στα άλλα). Γι’ αυτό σας στέλνω, έστω και χωρίς να έχουμε προσωπική επαφή, υλικό για να επανασυνδεθούμε με το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας. Περιμένω να δείτε το υλικό και να μου στείλετε τις απαντήσεις σας στο προσωπικό μου mail, το οποίο έχει αποσταλεί στον κηδεμόνα σας. Χρόνο έχουμε, ας ασχοληθούμε και με τη γλώσσα!!!
Καλό θα ήταν οι απαντήσεις σας να αποστέλλονται το πολύ σε 5 μέρες από την ανάρτησή τους.
ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Κατανόηση σχέσεων-συνοχή κειμένου

Α. Διάβασε το παρακάτω κείμενο και απάντησε στις ερωτήσεις…………………………………………………………………………….

Έφυγε το άλλο βράδυ με το βαπόρι. Στην καμπίνα του βαποριού έκανε ζέστη δεν μπόρεσε να κοιμηθεί. Βγήκε στο κατάστρωμα, ξάπλωσε σε μια πολυθρόνα και έκλεισε τα μάτια, τα κουρασμένα από την αγρύπνια. Έμεινε έτσι ώρα πολύ δίχως να την παίρνει ο ύπνος. Ο ρυθμικός τόνος της μηχανής και ο φλοίσβος των νερών της προκαλούσε μια ευχάριστη νάρκη. Μεσ’ απ’ τα κλειστά ματόφυλλα ένιωσε το φως της αυγής «Θ’ ανοίξω τα μάτια μου όταν ο ήλιος ανατείλει» σκέφτηκε. Τα άνοιξε όμως νωρίτερα, τρομαγμένη από κάποιο θόρυβο και δεν τα ξανάκλεισε. Πέρα, στο βάθος, εκεί που άρχιζε να ροδίζει ο ουρανός, ένα περήφανο ακρωτήρι ορθωνόταν και στην κορφή του φύτρωνε ένα μαρμαρένιο κτίσμα αρμονίας, ευρυθμίας και λιτότητας. Ήταν το Σούνιο. Τινάχτηκε όρθια και στύλωσε τα μάτια της στο θέαμα της απόλυτης ομορφιάς. Σκυμμένη στην κουπαστή πάνω από τους αφρούς του Σαρωνικού είδε την ημέρα να έρχεται πίσω από το τόξο του Υμηττού.

Όσο το πλοίο προχωρούσε, τόσο το περίγραμμα του Αθηναϊκού λεκανοπεδίου έπαιρνε σαφήνεια, υπόσταση, μορφή συγκεκριμένη. Τώρα τα μάτια της ερευνούν όλο τον κόλπο, τον πλαισιωμένο από την αρμονία των βουνών και των νησιών. Κάτι το άσπρο ξαπλώνεται εκεί. ΄Ήταν η Αθήνα, η σύγχρονη πολιτεία, η χτισμένη εκεί που βρισκόταν η παλιά, πάνω στα θαμμένα ερείπια της παλιάς.

Έκλεισε τα μάτια, τα κουρασμένα από την αγρύπνια. Κι όταν τα ξανάνοιξε, την είδε. Ορθωνόταν στη μέση του λεκανοπεδίου όχι με περηφάνια ή προκλητική μεγαλοπρέπεια, αλλά με την ευχέρεια που δίνει η πεποίθηση της ομορφιάς. Αχνή ακόμα, μισοτυλιγμένη στην πρωινή ομίχλη, στεφανωμένη με το γραμμικό τετράπλευρο του Παρθενώνα υψώνονταν η Ακρόπολη.

Κ. Καραγάτσης, Η μεγάλη χίμαιρα
(διασκευή)

1. Από πόσες παραγράφους αποτελείται το παραπάνω κείμενο;
2. Να συντάξετε από έναν πλαγιότιτλο (που να αποτελείται από δύο προτάσεις το πολύ) για την κάθε μία παράγραφο του κειμένου.
3. Οι πλαγιότιτλοι των παραγράφων του κειμένου που σας δίνονται αποτελούνται από δύο προτάσεις. Να συνδέσεις τις προτάσεις σε κάθε πλαγιότιτλο με κατάλληλους συνδέσμους.

• 1η παράγραφος: Ξημέρωνε. Το βαπόρι πλησίαζε στο Σαρωνικό κόλπο
• 2η παράγραφος: Το πλοίο προχωρούσε. Είδε την Αθήνα, τη σύγχρονη πολιτεία.
• 3η παράγραφος: Το πλοίο πλησίαζε προς το λιμάνι. Φάνηκε η ακρόπολη.

4. Να γράψεις την περίληψη του κειμένου

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

5. Τέλος, να δώσεις ένα δικό σου τίτλο στο απόσπασμα

………………………………………………………………………………

Καλή δουλειά!!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γλώσσα Α 1

Νεοελληνική Γλώσσα Γ3

Για το Γ3
Καλά μου παιδιά. Η ατομική μας ευθύνη είναι να βρισκόμαστε σπίτι και να μην βοηθούμε με κανένα τρόπο στη διασπορά του ιού. Όμως, ατομική μας ευθύνη είναι και να μη βουλιάξουμε στην απραξία και στην αδράνεια, αλλά να αξιοποιήσουμε το μυαλό και το χρόνο μας (ανάμεσα στα άλλα). Γι’ αυτό σας στέλνω, έστω και χωρίς να έχουμε προσωπική επαφή, υλικό για να αφομοιώσουμε καλύτερη την ύλη του συντακτικού στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας. Περιμένω να δείτε το υλικό και να μου στείλετε τις απαντήσεις σας στο προσωπικό μου mail, το οποίο έχει αποσταλεί στον κηδεμόνα σας. Χρόνο έχουμε, ας ασχοληθούμε και με τη γλώσσα!!!
Καλό θα ήταν οι απαντήσεις σας να αποστέλλονται το πολύ σε 5 μέρες από την ανάρτησή τους.
1.Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές και αποτελεσματικές προτάσεις και να εντοπίσετε το συντακτικό τους ρόλο.
1. Αφού δε διάβασες, καλά να πάθεις.
2. Έπρεπε να τον τιμωρήσεις, για να ξανακάνει.
3. Περάσαμε τόσο ωραία, ώστε πήραμε την απόφαση, να ξαναπάμε στο νησί.
4. Απέφυγα να τον ρωτήσω γιατί άργησε να γυρίσει, επειδή τον είδα θυμωμένο.
5. Χαίρομαι, που σε βλέπω ευτυχισμένο.
6. Πήγαινε στο θείο σου να του πεις να έρθει.
7. Μιλούσε τόσο σιγά, που δύσκολα τον άκουγες.
8. Μια και πέρασα από τη Λάρισα είπα να σε επισκεφτώ.
Έχουμε πει ότι το να είναι ένας διπρόσωπος σύνδεσμος. Άλλοτε είναι τελικός (όταν ισοδυναμεί με για να και εξαρτάται συνήθως από ρήμα κίνησης) και άλλοτε βουλητικός, όταν εξαρτάται από ρήμα εξάρτησης βουλητικής πρότασης (θέλω, περιμένω, επιθυμώ κ.α). Με βάση αυτό, βρείτε το είδος των παρακάτω δευτερευουσών προτάσεων και το συντακτικό τους ρόλο
2. αναγνωρίζω τις τελικές προτάσεις από τις βουλητικές:
1. Σταμάτα να κάνεις πάντα ο,τι σου ζητάει.
2. Έπρεπε να προλάβει το ταξί, αλλά δυστυχώς το έχασε.
3. Προσπάθησε να απαντήσεις στις ερωτήσεις.
4. Οι Πλαταιείς έλεγαν στους Θηβαίους να μην βλάψουν αυτούς που βρίσκονταν έξω από τα τείχη.
5. Δεν ήρθε να μας δει, αλλά να μας ζητήσεις δανεικά.
6. Ο πόθος του να γυρίσει τον κόσμο δεν έσβησε ποτέ.
7. Πήγα να φέρω το βιβλίο σου.
8. Πήγαινε στη φίλη σου να της πεις να έρθει.
9. Ήρθα να δουλέψω και όχι να κάθομαι.
Αντίστοιχα πρέπει να προσέχουμε και άλλους ύπουλους συνδέσμους: Το γιατί μπορεί να είναι αιτιολογικός σύνδεσμος, δηλαδή να εισάγει επιρρηματική πρόταση, μπορεί όμως να εξαρτάται από ρήμα που συντάσσεται με πλάγια ερώτηση και να εισάγει πλάγια ερώτηση (οπότε τότε λειτουργεί ως αντικείμενο/υποκείμενο/ επεξήγηση. Τα θυμάστε, βρε; Ξαναδείτε τις ονοματικές προτάσεις)
3. διακρίνω τις αιτιολογικές προτάσεις από τις πλάγιες ερωτηματικές:
1. Δεν ξέρω γιατί θέλει να φύγει.
2. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει πάντοτε να εξηγώ αναλυτικά τι πρόκειται να κάνω.
3. Θα γυρίσουμε πίσω νωρίς γιατί αύριο έχουμε σχολείο.
4. Στεναχωρήθηκα γιατί δεν υπήρχε τρόπος να βοηθήσω.
5. Αναρωτιέμαι γιατί δεν γύρισε ακόμα σπίτι.
6. Απέφυγα να τον ρωτήσω γιατί άργησε να γυρίσει, επειδή τον είδα θυμωμένο.
7. Με έβγαλε έξω από την τάξη , γιατί μιλούσα συνεχώς με το διπλανό μου.
8. Απόρησα γιατί δεν μου μιλούσε.
9. Δεν έμαθα ποτέ γιατί έφυγε τόσο βιαστικά.
10. Με πόνεσε η μέση μου, γιατί είμαι όρθια από το πρωί.
4. Να αντικαταστήσετε με τις αντίστοιχες δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις τις παρακάτω υπογραμμισμένες φράσεις κάνοντας και οποιαδήποτε άλλη αλλαγή :
Στη συνέχεια συγκρίνετε την αρχική περίοδο με αυτή που γράψατε. Τι διαφορές εντοπίζετε ως προς το ύφος;
1. Η εκδήλωση αναβλήθηκε λόγω τεχνικών προβλημάτων .
2. Η μητέρα βγήκε για ψώνια.
3. Στην επιστροφή θα έρθω να σε δω .
4. Χωρίς χρήματα δεν καταφέρνεις τίποτε.
5. Εγκατέλειψε το θέατρο εξαιτίας σοβαρών προβλημάτων υγείας.
6. Ο Οδυσσέας βρισκόταν εγκλωβισμένος στο νησί της Καλυψώς παρά τη θέλησή του .
Άσχετο. Έχω αναρτήσει υλικό και για την ιστορία, για τα άλλα δύο τμήματα. Αν είστε περίεργοι, ανακαλύψτε το.
Καλή μας αρχή!!!
Περιμένω τις απαντήσεις σας και τους προβληματισμούς σας.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Νεοελληνική Γλώσσα Γ3

Ιστορία Γ2 ενότητα 20

Για το Γ2
Καλά μου παιδιά. Η ατομική μας ευθύνη είναι να βρισκόμαστε σπίτι και να μην βοηθούμε με κανένα τρόπο στη διασπορά του ιού. Όμως, ατομική μας ευθύνη είναι και να μη βουλιάξουμε στην απραξία και στην αδράνεια, αλλά να αξιοποίησουμε το μυαλό και το χρόνο μας (ανάμεσα στα άλλα). Γι’ αυτό σας στέλνω, έστω και χωρίς να έχουμε προσωπιική επαφή, υλικό για να προχωρήσουμε στο μάθημα της ιστορίας. Περιμένω να δείτε το υλικό και να μου στείλετε τις απαντήσεις σας στο προσωπικό μου mail, το οποίο έχει αποσταλεί στον κηδεμόνα σας. Χρόνο έχουμε, ας ασχοληθούμε και με την ιστορία. Εξάλλου ζούμε ιστορικές στιγμές!!!
Καλό θα ήταν οι απαντήσεις σας να αποστέλλωνται το πολύ σε 5 μέρες από την ανάρτησή τους.
Ενότητα 20
Για τη σύνδεση με το αντικείμενό μας όπως το αφήσαμε, όταν είχαμε κάνει τελευταία φορά μάθημα, έχετε ήδη το σχεδιάγραμμα της ενότητας και θεωρώ ότι μπορείτε να δείτε το ντοκιμαντέρ για τον Χαρίλαο Τρικούπη
Μετά μπορείτε να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις. Αναγκαστικά, θα χωρίσουμε την ενότητα σε δύο «συναντήσεις» και περιμένω κάθε φορά να μου στείλετε τις απαντήσεις σας στο προσωπικό μου mail, Το βίντεο καλό είναι να το δείτε όλο, αλλά τα πιο σημαντικά που συνδέονται με την ύλη μας, είναι τα λεπτά που σας προτείνω:
Αρχή- 7.08
1. Τι συνδέει τον Τρικούπη με τον Δηλιγιάννη; (σύντομη απάντηση)
2. Ποιος καταστροφικός πόλεμος συνδέεται με την πρωθυπουργία του Δηλιγιάννη; Τι αποτελέσματα προκάλεσε ο πόλεμος αυτός στην Ελλάδα; (μέχρι 60 λέξεις)
3. 1875: Βασιλικός λόγος – Τι σημαντικό εκφραζει για την Ελληνική πολιτική πραγματικότητα; (μέχρι 60 λέξεις)

18.40-22.58

4. Ποια μεγάλα δημόσια έργα υλοποίησε ο Τρικούπης και πως μπόρεσε να ανταπεξέλθει οικονομικά σε αυτά; (Απαρίθμηση)
25.25-27.45
5. Ποιες μεταρρυθμίσεις έγιναν από τον Τρικούπη στον στρατιωτικό τομέα; (Απαρίθμηση)
30.22-32.17
6. Γιατί δυσαρεστήθηκαν τα λαϊκά κόμματα με την πολιτική του Τρικούπη; (μέχρι 80 λέξεις)
39.00-44.29
7. Πότε κηρύχθηκε η πτώχευση του ελληνικού κράτους;
8. Ως τώρα με βάση όσα διαβάσατε και παρακολουθήσετε πώς αξιολογείτε τον Τρικούπη σε σχέση με την πολιτική του προσφορά στην Ελλάδα; Περισσότερο θετικά ή αρνητικά; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. (μέχρι 80 λέξεις)
Καλό είναι να μην παρακολουθήσετε το ντοκιμαντέρ μετά το 44. 29
Καλή μας αρχή!!!
Περιμένω τις απαντήσεις σας και τους προβληματισμούς σας.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Γ2 ενότητα 20

Ιστορία γ1 ενότητα 22

Για το Γ1
Καλά μου παιδιά. Η ατομική μας ευθύνη είναι να βρισκόμαστε σπίτι και να μην βοηθούμε με κανένα τρόπο στη διασπορά του ιού. Όμως, ατομική μας ευθύνη είναι και να μη βουλιάξουμε στην απραξία και στην αδράνεια, αλλά να αξιοποίησουμε το μυαλό και το χρόνο μας (ανάμεσα στα άλλα). Γι’ αυτό σας στέλνω, έστω και χωρίς να έχουμε προσωπιική επαφή, υλικό για να προχωρήσουμε στο μάθημα της ιστορίας. Περιμένω να δείτε το υλικό και να μου στείλετε τις απαντήσεις σας στο προσωπικό μου mail, το οποίο έχει αποσταλεί στον κηδεμόνα σας. Χρόνο έχουμε, ας ασχοληθούμε και με την ιστορία. Εξάλλου ζούμε ιστορικές στιγμές!!!
Καλό θα ήταν οι απαντήσεις σας να αποστέλλονται το πολύ σε 5 μέρες από την ανάρτησή τους.
Ενότητα 22
Εξάσκηση και κατανόηση.
Για να καταλάβετε το εθνογραφικό παλίμψηστο της γεωγραφικής περιοχής της Μακεδονίας δείτε από το βίντεο
για τα βαλκάνια κατά την Οθωμανική περίοδο,
απαντήστε τα εξής:
1. Τι σχέσεις είχαν μεταξύ τους οι λαοί που κατοικουσαν στα Βαλκάνια; (μέχρι 30 λέξεις)

2. Ποιοι λαοί κατοικούσαν στη Βαλκανική χερσόνησο κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; (Απαρίθμηση)

3. Από ποια βιλαέτια αποτελούνταν η Μακεδονία (σύντομη απάντηση)

4. Πώς γινόταν κυρίως ο φυλετικός διαχωρισμός στη Μακεδονία (με δύο βασικά κριτήρια)

5. Ποιο εθνικό φύλο ασχολείται κυρίως με το εμπόριο; Ποιοι τους συναγωνίζονται; (μέχρι 30 λέξεις)

6. Παγώστε την εικόνα στο 9.29 Με βάση το χάρτη και όσα παρακολουθήσατε, πιστεύετε ότι ήταν εύκολο να λυθεί το μακεδονικό ζήτημα; Αιτιολογήστε τη θέση σας. (μέχρι 100 λέξεις)

7. Τι εννοούμε με τον όρο Νεότουρκοι; Από ποιους αποτελούνταν το κόμμα των Νεότουρκων;

Καλή μας αρχή!!!
Περιμένω τις απαντήσεις σας και τους προβληματισμούς σας.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία γ1 ενότητα 22

Βυζαντινά μαγειρέματα

Στο τέλος του ιστορικού μας αυτού ταξιδιού ολοκληρώσαμε τις εμπειρίες μας και  γευτήκαμε μερικές από τις συνταγές των Βυζαντινών. Η ομάδα της μαγειρικής επέλεξε τρεις συνταγές για το γεύμα ή το δείπνο των Βυζαντινών και ένα γλυκό επιδόρπιο. Συγκεκριμένα μαγειρέψαμε και φάγαμε όρνιθα μονθυλευτή, ομελέτα σφουγγάτο, μελιτζάνα με σάλτσα αμυγδάλου και παστέλι για επιδόρπιο. Αντιληφθήκαμε ότι οι γεύσεις αυτές δεν ήταν άγνωστες για εμάς, αν και σε μερικούς φάνηκαν εξεζητημένες…

Γέμιση με μανιτάρια, αμύγδαλα, κουκουνάρι, σταφίδα και ψίχα ψωμιού για το κοτόπουλο

Πριν τυλιχτεί το ρολό κοτόπουλο

Η βυζαντινή ομελέτα σφουγγάτο με φρέσκα κρεμμυδάκια

Μελιτζάνα με σάλτσα ντομάτας και αμυγδάλου

Και για επιδόρπιο παστέλι με μέλι και ξύσμα λεμονιού

 

Ο μπουφές λίγο πριν εξαφανιστούν τα φαγητά

 

Αποκαμωμένα τα μέλη του προγράμματος από την παρουσίαση
των εργασιών και από το φαγητό!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βυζαντινά μαγειρέματα

Εκδρομή στα Τρίκαλα

Με αφορμή και αφετηρία το πρόγραμμα για τα κάστρα της Θεσσαλονίκης οργανώσαμε και πραγματοποιήσαμε διήμερη εκδρομή στα Τρίκαλα. Επισκεφθήκαμε το βυζαντινό φρούριο της πόλης και εξερευνήσαμε τις γύρω περιοχές. Συνταξιδιώτες και φίλοι ήταν οι μαθητές του 5ου Γυμνασίου Νεάπολης και του 3ου Γυμνασίου Εχεδώρου που συνδυάσαμε τα προγράμματά μας και συνυπήρξαμε αρμονικά.

Στο φρούριο των Τρικάλων (Συνοδοί: Β. Μαλούτα και Π. Μητροπούλου)

Μέσα στο Κουρσούμ Τζαμί ή Τέμενος Οσμάν Σαχ

Στον εξωτερικό χώρο του τζαμιού

Μέσα στο Μουσείο Τσιτσάνη

Οι ‘Μούσες’ του Τσιτσάνη και του 4ου και 5ου Γυμνασίου Νεάπολης

Επίσκεψη στα Μετέωρα

Ανάβαση στο Μεγάλο Μετέωρο

Νεανικά χαμόγελα και φατσούλες.

Στη Μονή Αγίου Στεφάνου

Με πλούσιες αναμνήσεις τελειώνουμε τη φετινή μας δράση. Και του χρόνου με υγεία και καλή διάθεση…..

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εκδρομή στα Τρίκαλα

Γάμος αλά Βυζαντινά

Τα παιδιά της ομάδας κόμικς δραστηριοποιήθηκαν σε δυο δόσεις και συνεργάστηκαν για περισσότερο χρόνο από τις άλλες ομάδες για να δημιουργήσουν ένα κόμικ με βυζαντινό θέμα.

Αρχικά, η ομάδα της δημιουργικής γραφής έκανε έρευνα, επέλεξε το θέμα του διαζυγίου στο Βυζάντιο (σύμφωνα με την έρευνα των παιδιών η γυναίκα μπορούσε να ζητήσει διαζύγιο από τον σύζυγό της, όταν εκείνος ήταν αποδεδειγμένα μοιχός, μάγος ή τυμβωρύχος αρχαίων και νεότερων τάφων). Πάνω σε αυτό το θεματικό μοτίβο οι μαθητές και οι μαθήτριες έπλασαν την ιστορία γάμου της Αναστασίας και του Ζήνωνα και ετοίμασαν τους διαλόγους στα συννεφάκια του κόμικ.

Σειρά πήραν οι σκιτσογράφοι, οι οποίοι έκαναν προσχέδια των ζωγραφιών τους και ανέθεσαν στους καλλιγράφους να γράψουν σε συγκεκριμένο χώρο τα συννεφάκια, για να χωράν στο ίδιο καρέ τόσο τα λόγια όσο και οι αντίστοιχες ζωγραφιές. Η δουλειά αυτή ήταν πολύ δημιουργική και συνεργατική. Ακολούθησαν τα σκίτσα που έγιναν με την πρωτοβουλία των σκιτσογράφων με μολύβι και στη συνέχεια πρόσθεσαν τα έντονα περιγράμματα και τέλος τα χρώματα.

Τέλος όλα τα παιδιά του προγράμματος πρότειναν και αποφάσισαν για τον τίτλο του κόμικ.

Η δουλειά που θα δείτε σκαναρισμένη δεν έγινε ηλεκτρονικά, αλλά είναι χειροποίητη  με επιλογές των ίδιων των παιδιών στα λόγια, στα σκίτσα  και στα χρώματα. Ελπίζω να τα απολαύσετε.

Ομάδα δημιουργικής Γραφής:

Ανδριάνα Ηλιού, Κατερίνα Λιόλια.  Αθανασία Λουτρίδου, Νίκος Πυρίδης, Δέσποινα Στέφου, Σοφία Χαλινίδου

Ομάδα σκίτσων:

Ρωμανός Ντούρος, Ζήνων Παγούνης, Γιώργος Παπαδής, Παναγιώτης Παπαδόπουλος,  Πασχάλης Πασχάλης, Θανάσης Γκάκος

Ομάδα καλλιγράφων

Κατερίνα Λιόλια, Μαριτίνα Φασφαλή.

ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γάμος αλά Βυζαντινά

Συνέντευξη και φωτογραφίες μαθητών από την εκδρομή στα Κάστρα

Ο σκοπός της μικρής αυτής πολιτιστικής περιήγησης ήταν διττός. Να περπατήσουμε και να γυρίσουμε πίσω στο χρόνο (το βυζαντινό και των αρχών του 20ου αι στην παραδοσιακή Άνω Πόλη) και να κάνουμε δημοσιογραφικές ερωτήσεις για την αρχιτεκτονική, τη λειτουργία και τον τρόπο ζωής των κατοίκων μέσα από τα τείχη της πόλης μας στον υπεύθυνο βυζαντινών αρχαιοτήτων κ. Σκιαδαρέση, ο οποίος μας υποδέχτηκε με χαρά και απάντησε στις ερωτήσεις της ομάδας των δημοσιογράφων μας με υπομονή και με απλό και κατανοητό τρόπο, Απόσπασμα της συνέντευξης μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ. Στην κάμερα η μαθήτρια του Α1 Δέσποινα Στέφου.

Συνέντευξη απόσπασμα

Οι μικροί μας δημοσιογράφοι είναι ο Ρωμανός Ντούρος Α3, ο Νίκος Πυρίδης Α3, η Ανδριάννα Ηλιού Α3, η Κατερίνα Λιόλια Α1 και η Αθανασία Λουτρίδου Α3

Στην εκδρομή δραστηριοποιήθηκαν επίσης οι ξεναγοί οι οποίοι ανέλαβαν να ενημερώσουν τους συμμαθητές τους για τον Πύργο Τριγωνίου. Τον ρόλο αυτό ανέλαβαν η Δήμητρα Αλεξανδρίδου Α3 και ο Παναγιώτης Παπαδημητρίου Α3

Οι μικροί μας ξεναγοί στον Πύργο Τριγωνίου (Φώτο π. Σαράτσογλου)

Τέλος δραστηριοποιήθηκαν οι μικροί μας φωτογράφοι. Πέρα από τα μνημεία, απαθανάτισαν και στιγμές από την εκπαιδευτική επίσκεψη, τη συνέντευξη με τον υπεύθυνο Βυζαντινών αρχαιοτήτων κ. Σκιαδαρέση και την ανοιξιάτικη βόλτα μας σε μια από τις αντιπροσωπευτικότερες βυζαντινές διαδρομές της Θεσσαλονίκης.

Στη φωτογραφική ομάδα έλαβαν μέρος η Αγάπη Ζαχάρου Α1, η Κατερίνα Λιόλια Α1, ο Λευτέρης Κωτσής  Α3, η Σοφία Χαλινίδου Α3

Προς αναζήτηση του ιστορικού παρελθόντος

Στα επισκεπτήρια των φυλακών

Ξενάγηση από την αρχαιολόγο Πέλλη Μάστορα και πολλή χαρά των κοριτσιών του Α3

Όταν η προσήλωση κάνει ένα μικρό διάλειμμα

βυζαντινός περίπατος

Άλλη οπτική της συνέντευξης (φωτό Π. Σαράτσογλου)

Μαθητές εν δράσει (φωτό Π. Σαράτσογλου)

Ξενάγηση-ψυχαγωγία(φωτό Π. Σαράτσογλου)

Κάστρα άλλοτε και τώρα 2017-2018 (φωτό Π. Σαράτσογλου)

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνέντευξη και φωτογραφίες μαθητών από την εκδρομή στα Κάστρα